Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarom gaan RAR en PAR "altijd" hand in hand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt vraag ik dit mij af.
Ik weet dat deze twee tools vaak samen gaan. Maar is daar een specifieke technische reden voor?
Ik vind het lekker werken, daar niet van. (bijvoorbeeld met newsgroups). Maar waarom zou PAR niet, of minder goed, gecombineerd kunnen worden met bijvoorbeeld bzip2 of 7zip?
Ik ben benieuwd. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:45:
Zoals de titel al zegt vraag ik dit mij af.
Ik weet dat deze twee tools vaak samen gaan. Maar is daar een specifieke technische reden voor?
Ik vind het lekker werken, daar niet van. (bijvoorbeeld met newsgroups). Maar waarom zou PAR niet, of minder goed, gecombineerd kunnen worden met bijvoorbeeld bzip2 of 7zip?
Ik ben benieuwd. :)
Omdat RAR de warez-scene methode is om releases mee in te pakken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
PAR files zijn gewoon de parity files van RAR. :)
Niet een tool.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Zou toch onhandig zijn als iedereen een eigen extensie gaat gebruiken.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:23

DataGhost

iPL dev

Hyp Hyper schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:48:
PAR files zijn gewoon de parity files van RAR. :)
Niet een tool.
PAR heeft helemaal niks met RAR te maken hoor

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij heb ik ook wel eens mp3-files gezien (niet gerarred) met parbestanden. Maar rar en par is gewoon de standaard op usenet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
DataGhost schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:50:
[...]

PAR heeft helemaal niks met RAR te maken hoor
Wel als ze hand in hand gaan zoals TS zegt.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hyp Hyper schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:51:
[...]

Ook niet. RAR is de methode om files in te pakken in de warez-scene. Om op usenet nog een beetje controle te hebben of je files in orde zijn, is PAR gebruikt om extra parity blocks te leveren indien er files corrupt zijn binnen gehaald.

PAR en RAR hebben niks met elkaar te maken. Toevallig is het zo ontstaan op usenet. Vroeger op FTP's had je .sfv bestanden waarin alleen de checksum van de individuele files stond. Deze kon je dan gebruiken om je files te verifieren. Als een file corrupt was, download je die gewoon opnieuw. De warez servers controleren namelijk bij binnenkomst al of de files uncorrupted zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een beetje mijn punt. Zover ik het begrijp is PAR alleen maar het Parity bereken over bestanden die "jij" opgeeft. Die kunnen dus, zoals te doen gebruikelijk, RAR-files zijn, maar volgens mij dus ook andere bestanden.
En zoals ik het inschat. (Maar ik weet het dus niet. Vandaar mijn topicstart) hoeft het met bijvoorbeeld bzip2 of 7zip niet minder te werken.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:23

DataGhost

iPL dev

Hyp Hyper schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:51:
[...]

Zo lust ik er nog wel een paar. Het zijn niet "de parity files van RAR", het zijn gewoon parity files en daarmee kan je alle bestanden die je maar wilt fixen. Het gaat TS er vooral om *waarom* de combinatie RAR/PAR verreweg de meestgebruikte is.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 09:04
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:55:
En zoals ik het inschat. (Maar ik weet het dus niet. Vandaar mijn topicstart) hoeft het met bijvoorbeeld bzip2 of 7zip niet minder te werken.
Klopt geheel. Je kan dan ook gewoon een .doc, .jpg, .exe, .iso of whatever parren.

Nickname does not reflect reality

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De topicstarter heeft dus blijkbaar twee vragen:
• waarom wordt er par(2) gebruikt? En niet iets anders?
• waarom wordt er rar gebruikt? En niet iets anders?

Antwoord op die eerste: ik ken geen net zo goed werkend alternatief.
edit:
En los te downloaden controle&reparatie is handig: afweging corrupte bestanden versus niet te veel downloaden.

Op de tweede: het is zo gegroeid dat rar overal wordt gebruikt. Waarom zou je veranderen en een tijd lang verschillende bestandstypen tegenkomen? :)

Je kunt het gooien op open standaarden en open source en zo. Maar iets zegt dat de warez scene zich daar niet zo om bekommerd zolang een warez-versie van Winrar net zo makkelijk is te krijgen als 7zip. Al is dat niet eens echt nodig, 7zip doet ook prima rar.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 23-01-2011 15:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Par en rar word gebruikt omdat iedereen dit doet, en dat alle automatische reparatie en uitpak programma's met par en rar werken.

Verder kun je par voor alle files gebruiken om te checken of ze nog in orde zijn. Of bijv 40 GB over een netwerk sturen en met par checken.
Pagina: 1