NVIDIA GeForce GTX 460M vs. ATI Radeon HD 5870

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
http://www.4launch.nl/sho...-6---460m--500gb/tweakers
(Plaats 16 op http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html )
VS.
http://www.4launch.nl/sho...kers#p-4-productid-104945
(Plaats 20 op http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html )

Om lang verhaal kort te maken:
De twee notebooks zijn als ik het goed zie hetzelfde, behalve de 3D-kaart. Die met de GeForce is 90 euro duurder.
Ik heb gezocht naar de verschillen. De Radeon heeft meer Pixel en Vertex shaders, maar minder Shader en Memory snelheid dan de GeForce. Maar na veel google-werk weet ik nog niet wat nou perse beter is om te gamen.

Ik hoop dat iemand me een beetje beter kan vertellen wat nou precies het verschil is, en voor welke programma's/games je wat nu nodig hebt. Dit zou me erg helpen!
Owhja, en als de notebooks van de links helemaal niks zijn, dan hoor ik het ook graag natuurlijk (al heb ik gezien dat die met de Radeon 5870 in een review op Tweakers.net hoge scores haalde) :P
Alvast bedankt voor het antwoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga voor de 5870, betere scores, minder warmte ontwikkeling en minder stroom verbruik
Bovendien heb ik zelf om een of andere onverklaarbare reden iets tegen geforce haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

^^met Beatbox en... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 23-01-2011 11:06 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De GeForce GTX460M en de Mobility Radeon HD5870 kan je niet met elkaar vergelijken qua shaders en clocksnelheid, simpelweg omdat ze beide anders zijn opgebouwd.

De link die Heatonme hierboven mij geeft, leidt naar een mooie tabel waarin alle recents mobiel GPU's aanwezig zijn. En uit diezelfde tabel kan je afleiden dat Mobility Radeon HD5870 sneller is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
Zo, dat is snel!

@ Heatonme: Die site had ik ook gevonden, maar ik dacht dat, omdat de benchmarks niet heel erg verschillend zijn, ik beter nog even naar de rest kon kijken.

@ Beatboxx: Bedankt! Iemand stelde dezelfde vraag in dat topic, qua welke "beter" is:
Geplaatst op woensdag 15 december 2010 21:51
bwerg
Je bedoelt de HD5870 mobility en GTX460m, neem ik aan? Daar zit weinig verschil tussen. Misschien dat de HD5870 mobility net iets sneller is gemiddeld maar ik zou het laten aankomen op de rest van de laptop en de prijs.
@ DaMarcus: Ok, dus ik moet gewoon naar de benchmarks kijken :)

Dus dat is dan geen moeilijke keuze? De Radeon uitvoering is sneller en 90 euro goedkoper! Nice :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Maar de GTX460M ondersteunt 3D, en volgens mij heeft de MSI HDMI 1.4.
Dan zou je het gewoon kunnen bevestigen aan je 3D-ready TV en je kan 3D kijken.

En was het ook niet dat in de Nvidia versie er Optimus geactiveerd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
Iceman1987 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:56:
Maar de GTX460M ondersteunt 3D, en volgens mij heeft de MSI HDMI 1.4.
Dan zou je het gewoon kunnen bevestigen aan je 3D-ready TV en je kan 3D kijken.

En was het ook niet dat in de Nvidia versie er Optimus geactiveerd was?
In 3D ben ik persoonlijk toch niet echt geïnteresseerd. Ik heb ook geen 3D-(ready)-televisie (alleen HD-ready).

En ik heb even gezocht: De GeForce 460M heeft inderdaad Optimus.
Maar dat is een TradeMark van NVidea, en betekent dat de 3D-kaart zich aanpast aan wat je aan het doen bent... (Als ik het goed begrijp). Niet erg boeiend voor de maximum performance dus, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
josvschijndel schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:27:
[...]

Maar dat is een TradeMark van NVidea, en betekent dat de 3D-kaart zich aanpast aan wat je aan het doen bent... (Als ik het goed begrijp). Niet erg boeiend voor de maximum performance dus, denk ik?
Het betekent eigenlijk dat de Nvidea kaart word uitgeschakeld en dat er dan gebruik word gemaakt van de IGP op je CPU. Niet boeiend voor maximum performance nee, maar wel voor langere accu. Want zo'n IGP verbruikt veel minder stroom dan de 460M. En die performance heb je bijvoorbeeld niet nodig als je in de trein even aan het officen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
@Iceman1987:

Dat is op zich wel een voordeel. Maar mijn treinreizen zijn nogal kort, en het is nogal een grote computer om in de trein te gebruiken.
Ik gebruik hem vooral thuis en op de universiteit, waar hij meestal toch aan het stopcontact vast zit.

Toch fijn dat je mee denkt hoor! :)

EDIT: Gaat de 3D-kaart dan misschien ook langer mee of is dat niet significant?

[ Voor 12% gewijzigd door josvschijndel op 23-01-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accu gaat langer mee, niet de 3D kaart...

Maar voor zover ik weet is er geen enkele gpu sneller dan de 435m welke optimus ondersteunt (dwz: ze ondersteunen het wel, maar je kan de functie niet gebruiken omdat bepaalde dingen afwezig zijn op het moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
@Darkstone:
Ik bedoelde eigenlijk dat de levensduur van de 3D-kaart misschien langer is. Omdat je deze dus niet gebruikt voor simpele processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De levensduur van chips is sowieso* 10-20 jaar, anders is er sprake van moedwillig opblazen van je moederbord.

*Uitzonderingen daargelaten, maar al die uitzonderingen zijn het directe gevolg van het falende management van nvidia enkele jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:05
De Alienware M17X/R3 met GTX460M (zonder de 3D optie) heeft wel degelijk optimus.

quote:

Uw Alienware M17x-laptop is uitgerust met de Optimus-technologie van nVidia

bron:

http://support.dell.com/support/edocs/systems/Alw_M17xR3/

[ Voor 17% gewijzigd door Firedre op 23-01-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh, scherp, de Alienware is dus de eerste laptop met die feature (de nieuwe versie is ook pas een week oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm heb net een nieuwe laptop, MSI GX720 geloof ik, core i5 540 geloof ik, 4 gb geheugen, en draai NFS Hot Pursuit voluit op 1440*900.
Andere games heb ik nog helaas niet geprobeert, maar de 5870 komt boven de 460M uit volgens notebookcheck.com ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
Uhm, nou had ik nog een klein vraagje.... Nieuwe thread openen vond ik een beetje te veel van het goede...

Ik zag bij de pricewatch dat deze laptop (zie link hieronder of in eerste post, met de Radeon dus) een paar weken geleden met +/p- 150 euro gedaald is. Nu vroeg ik me af, zal deze binnenkort nog een beetje dalen in prijs (door de Sandy Bridge die nu uitkomt e.d.) of niet?
pricewatch: MSI GX660-249NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
josvschijndel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 08:23:
Uhm, nou had ik nog een klein vraagje.... Nieuwe thread openen vond ik een beetje te veel van het goede...

Ik zag bij de pricewatch dat deze laptop (zie link hieronder of in eerste post, met de Radeon dus) een paar weken geleden met +/p- 150 euro gedaald is. Nu vroeg ik me af, zal deze binnenkort nog een beetje dalen in prijs (door de Sandy Bridge die nu uitkomt e.d.) of niet?
pricewatch: MSI GX660-249NL
Dat is altijd lastig te voorspellen, maar zeker wel aannemelijk. MSI komt binnenkort met de GT680 uit wat een 460M en een Sandy Bridge proccesor zal hebben. Later zal het ook uitkomen met de GX680, wat een HD 6870M en een Sandy Bridge processor zal hebben.
Je kunt dan denk wel verwachten dat prijzen voor de MSI GX660 en MSI GT663 zullen dalen aangezien ze een generatie oudere hardware hebben.

De MSI GT680 komt uit in begin februari als het goed is, terwijl de MSI GX680 aan het einde van dit kwartaal pas uitkomt.

Ik zou zelf nog even wachten als ik jou was. Want je betaalt nu nog de '' normale'' prijs voor de eigenlijk al oudere generatie hardware. Terwijl je als je een week of twee wacht of een nieuwe generatie hardware kan aanschaffen, of dat je de oudere generatie goedkoper kan krijgen.

Ik ben nu ook al anderhalf maand aan het wachten maarja. 8)7

Maar dit zijn allemaal voorspellingen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
Dit is een website waar je ook Mobile GPU's kan vergelijken. Weet alleen niet hoe ze dat doen met al die verschillende laptops: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvschijndel
Ik heb hem toch maar besteld...
Gelukkig, want hij is nu weer 30 euro gestegen bij de winkel waar ik hem bestelde XD
Eerst hadden ze er maar 1, nu weer 8 :P

Het zijn net aandelen...

Maar hij is 2 a 3 weken geleden ook al met 150 euro gezakt (misschien door die aankondigingen die jij noemt en de nieuwe Sandy Bridge e.d.), en volgens mij is het de beste laptop op dit moment die je voor 1095 euro kan krijgen. En hoe eerder je hem hebt, hoe langer je er plezier van hebt voordat hij weet oud is =)

EDIT: Ik heb morgen mijn laatste tentamen, dus dan is het weer even een tijdje rustig. Heb ik veel tijd om met een nieuwe laptop te kloten. Dus het komt daarom ook mooi uit als ik hem nu al heb. :D

[ Voor 25% gewijzigd door josvschijndel op 26-01-2011 11:59 ]

Pagina: 1