Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392861

Topicstarter
hey,

ik heb een vraagje voor jullie tweakers ;)
ik was dus van plan om iets met computers te gaan doen later. en ik dacht ik ga wel informatica studeren.
echt super weinig mensen schrijven zich in voor de studie WO informatica. en echt super veel mensen doen informatica (HBO). ik vroeg me af... is er toekomst in een studie WO informatica? het lijkt ook alsof elk vacature zich richt op de mensen die HBO gedaan hebben. ik wil zelf dus geen HBO doen, en wil graag naar een universiteit, maar elk vacature bijv. verwacht een HBO denk en werk niveau.
ik weet het ook niet echt, maar vertel me maar wat jullie vinden.
ik heb ook de salaris topic bekeken, en er zijn echt weinig mensen die WO gedaan hebben. en de meeste mensen met MBO/HBO verdienen meer dan de WO'ers. vinden jullie dat niet raar?
ik snap wel dat HBO praktijk is en dat het van ervaring afhangt, maar ik vind het nog steed best raar.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Geen direct antwoord voor je, maar als je zoekt binnen dit subforum zie je een hoop gelijksoortige topics, zoals Meerwaarde WO tegenover HBO.
Misschien dat daar al een hoop voorbijkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

verzin eerst eens wat je echt wilt doen, iets met computers zegt niet zo veel.

vergelijk het met 'iets' met dieren.
Of je nu slager, fossielenzoeker of veearts word verschild nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

WO Informatica heeft veel meer te maken met wiskunde dan met computers.

Met WO informatica onder de riem is ook momenteel het vinden van een baan nog steeds geen probleem.

Het is meer dat het gewoon een zware studie is, met heel veel wiskunde.
Wel heel leerzaam, je leert veel meer over het waarom dan op het HBO.
Ook veel met bewijzen van zaken (Algoritmische complexiteit, statistische distributies, etc.)

Algemene opmerking over WO-studies:
er wordt toch uitgegaan van een grote mate van zelfredzaamheid van de student. Een zekere leergierigheid. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat we (Technische Informatica) een bepaald probleem moesten oplossen (daar ging het vak dan over) met middelen waar we nog niet bekend mee waren (OS, programmeer-taal, etc.). Dat moet je jezelf ook gewoon kunnen aanleren.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Orienteer je eens op de inhoud van de studies (en kijk daarbij verder dan de wervende brochures). Wat spreekt je aan? Wat wil je qua zwaarte? Wat voor werk wil je later doen? Qua carriere ligt er voor beide een hoop open en zijn er veel mogelijkheden. Hoewel het pad voor een WO'er wellicht sneller naar ontwerp, architectuur en management zal neigen, zijn die opties er natuurlijk ook voor HBO'ers. Mijns inziens ga je op een gegeven moment qua loopbaan het onderscheid zien tussen de ambitieuze en leergierige mensen, en de mensen die het wel best vinden. Dat zal zich ook onder de streep uiten op het eind van de maand. Ambitie en inzet worden beloond. Je opleidingsniveau geeft natuurlijk al vroeg aan of je inzet toont en ambities hebt, maar dat gaat na de opleiding gewoon door. :)

Zelf heb ik WO-informatica gedaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392532

Ik denk dat het niet slim is om je vooraf te beperken tot 1 type ("ik wil universiteit") dus wat dat betreft is het mooi dat je er even naar informeert. Ik zou sowieso bij allebei de varianten wat informatie inwinnen en proberen een idee te krijgen van welke vakken er zijn etc.

Ik denk dat vooral bij informatica een HBO variant zeker wat toevoegt. Daar leer je veel over het werken met projecten en over de praktijk. Op WO werk je over het algemeen wat meer voor jezelf, maar leer je wel wat verder denken dan de huidig beschikbare technieken en ga je wat meer onderzoek doen.

En onthoud dat er in beide gevallen ook gewoon saaie onderdelen bij zitten, dus ook al ligt het werken met computers je, dan nog kan het best tegenvallen. Als ik terug kijk zijn er heel wat mensen afgevallen tijdens de opleiding.

Ik heb zelf eerst een HBO gedaan en heb hier geen spijt van, hoewel het tempo wat mij betreft best iets hoger had mogen liggen. Ik heb hier veel geleerd over netjes programmeren, praktische overwegingen bij het maken van software en dergelijke. Ik doe nu een WO master en merk hierbij dat ik de onderwerpen die ik tegen kom meer toets aan de praktijk en dat ik het nut ervan probeer in te zien. Ik ben dus wel fan van de combinatie HBO bachelor + WO master en ik denk dat ze dat in het bedrijfsleven ook wel waarderen (praktisch ingesteld met wat werkervaring middels stage gecombineerd met de kennis om zelfstandig onderzoek te kunnen verrichten).

Als je wat meer wilt weten over de opbouw of vakken van bepaalde studies, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

qua zwaarte zal ik het aan kunnen. ik ben al van jong af aan begonnen aan dingen als hacken, websites maken, servers, beveiling, programmeren etc. (dingen wat "normale" mensen niet doen op een computer/internet :P)

de studie lijkt me leuk (alhoewel heb ik niet echt verder gekeken. moet ik gaan doen!), maar ik twijfelde of ik hiermee wel een carrière kon hebben. mijn twijfel werd groter, toen ik zag dat zo weinig mensen de studie doen/gedaan hebben.

maar, er zit hier toch wel een toekomst in. ik denk niet dat ik echt ruw wil gaan programmeren. kennis ervan dat begrijp ik. daarom wou ik ook geen HBO doen.

bedankt he

@lt3 vertel me maar over de obouw van de studie, zou het wel graag willen weten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 392861 op 23-01-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:37
Een stage is helemaal niet uitgesloten bij een WO-bachelor en je kunt natuurlijk ook een (programmeer)baantje naast je studie nemen voor meer praktijkervaring. Als je denkt dat de universiteit beter beter bij je past, zou ik daar gewoon voor kiezen.

lt3 kan natuurlijk wel aardig vergelijken, maar misschien komt er nog iemand voorbij die de beide bachelorfases kan vergelijken; dat is waarschijnlijk nog beter.

Verder betekent 'hbo werk- en denkniveau' bij een vacature niet automatisch dat je direct afgewezen wordt als je van de universiteit komt. Iets verder van de praktijk af staan kán een zorg/bezwaar zijn, maar daar kun je dus een stage/bijbaan voor nemen. Ook zie je 'minimaal hbo ...', en ik neem aan dat dan ruwweg geldt hbo <= wo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

WO heeft vrijwel altijd voorkeur boven HBO bij sollicitaties, tenzij de werkgever opzoek is naar een codeklopper die vooral niet teveel nadenkt over waarom iets op een bepaalde manier is ontworpen.

Ik volg zelf een master aan Rijkuniversiteit Groningen en kom regelmatig in de zalen waar de WO informatici hun opdrachten zitten te doen. Ik heb zelf een eigen softwarebedrijf naast m'n studie (niet Informatica) en zie vanuit dat oogpunt totaal geen aansluiting tussen WO-Informatica en het bedrijfsleven. Die jongens zitten dagen lang in Linux te knutselen in Java of een exotische academische taal/omgeving. Leuk die techniek, open source, wiskunde toepassingen etc etc, maar het bedrijfsleven lacht er vooral om.

Je zou ook nog naar Kunstmatige Intelligentie kunnen kijken; meer toegepast programmeren en leuke combinatie van alfa en bèta. Technische Bedrijfskunde met IT richting heeft alleen basiskennis programmeren en legt de nadruk op ontwerp en koppeling met context (bedrijf, mensen, belangen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18

polthemol

Moderator General Chat
Anoniem: 172123 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:41:
WO heeft vrijwel altijd voorkeur boven HBO bij sollicitaties, tenzij de werkgever opzoek is naar een codeklopper die vooral niet teveel nadenkt over waarom iets op een bepaalde manier is ontworpen.

Ik volg zelf een master aan Rijkuniversiteit Groningen en kom regelmatig in de zalen waar de WO informatici hun opdrachten zitten te doen. Ik heb zelf een eigen softwarebedrijf naast m'n studie (niet Informatica) en zie vanuit dat oogpunt totaal geen aansluiting tussen WO-Informatica en het bedrijfsleven. Die jongens zitten dagen lang in Linux te knutselen in Java of een exotische academische taal/omgeving. Leuk die techniek, open source, wiskunde toepassingen etc etc, maar het bedrijfsleven lacht er vooral om.

Je zou ook nog naar Kunstmatige Intelligentie kunnen kijken; meer toegepast programmeren en leuke combinatie van alfa en bèta. Technische Bedrijfskunde met IT richting heeft alleen basiskennis programmeren en legt de nadruk op ontwerp en koppeling met context (bedrijf, mensen, belangen, etc).
zo hey, lekker beeld heb je van hbo ... codekloppers die niet nadenken ??? Ik vind het een vrij negatief beeld zelfs wat je hebt, onzinnig negatief. Het kloten / knutselen met wat linuxservers onder het motto "omdat het kan", wordt net, als je jezelf een beetje weet te presenteren, best op prijs gesteld. Mits je natuurlijk kunt aantonen dat je er dingen van hebt geleerd. Als je HBO doet wil dat niet zeggen dat je een of andere zombie bent die wat met zijn kop op het keyboard aan het rammen is, het is een verschil van benadering en veelal een ander doel waar ze op mikken. En een hboer gaat daar niet slechter of minder in zijn omdat hij hbo doet, net zoals een WO-er echt niet intelligenter of kundiger gaat zijn omdat hij WO doet, het staat en valt nog altijd met de persoon imo. Genoeg prutsers gezien die WO op hun cv hebben staan, idem voor HBO.

Ik denk in ieder geval dat de TS eerst eens verder moet bedenken wat hij zoal wil gaan doen, iets beter definieren als "iets" met computers ;) Er zijn fucking veel ietsen die je kunt doen met computers :P Het lullige is echter als je de foute iets kiest ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Ik heb zelf HBO inf gedaan en een master IT security. Ik vond HBO maar matig. Je leert absoluut nuttige dingen, maar het wordt allemaal wel erg simpel gegeven. De opdrachten bieden nou niet heel veel uitdaging. WO is academisch onderwijs, dat is compleet anders dan HBO. Ik voelde me veel meer thuis op WO omdat het voor mij veel uitdagender was.

HBO en WO zijn gewoon compleet anders. Waar je bij HBO wordt klaargestormd voor het bedrijfsleven (dus projectwerken, bestaande oplossingen gebruiken) leer je bij WO veel meer over de achterliggende gedachtegang. Ik vind ook niet echt dat je de opleidingen kunt vergelijken.

Mijn advies: ga WO inf doen en neem een bijbaantje als programmeur bij een software bedrijf. Zo leer je zowel de praktische als de academische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Anoniem: 172123 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:41:
WO heeft vrijwel altijd voorkeur boven HBO bij sollicitaties, tenzij de werkgever opzoek is naar een codeklopper
Gemiddeld genomen zal dit wel kloppen. Echter, de banenmarkt is zodanig dat voor beide uitstekende banen en carrieres mogelijk zijn.
Dat exotische herken ik nauwelijks van m'n WO TI opleiding (of je moet Miranda, VHDL, neurale netwerken in Matlab, etc. ook meerekenen). Als ik de CVs en vakken van WO stagaires (o.a. TU/e maar ook buitenlandse) zo zie dan staat daar weinig exotisch op. Hooguit dat voor een bepaald vak een bepaalde omgeving gekozen wordt dat educatief het best past. Wat me misschien juist wel opvalt de laatste tijd is dat een flink deel van WO-ers bijzonder weinig in aanraking lijken te komen met concrete technieken en platformen.

Een WO-er maakt met een heel diverse set aan onderwerpen kennis en leert daar een bepaalde manier van denken en werken mee aan in combinatie met wat kennis van alles en nog wat (plus diepe kennis op z'n afstudeeronderwerp). Dit in tegenstelling tot een HBO software engineering of ICT curriculum wat bij wijze van spreken uit "Java I", "Java II", "Java III" kan bestaan (voorbeeld afgeleid van stagaires van Fontys) samen uiteraard met een flink aantal andere vakken.

Universiteiten leveren geen vakbekwame codekloppers of <vul in functienaam> aan (HBO's ook niet trouwens).

Het bedrijfsleven lacht trouwens helemaal niet om wat die WO-ers precies doen op hun studie. Die negatieve connotatie is eenvoudigweg afwezig of je moet het over een specifiek deel van het bedrijfsleven hebt waar jij mee in aanraking komt. Voor het merendeel van het bedrijfsleven zijn de meeste specifieke technologien en platformen eenvoudigweg irrelevant zolang de achterliggende concepten etc. maar zijn behandeld en de kandidaat voldoende kennis heeft van de technologien specifiek relevant voor de functie wat vaak maar heel weinig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 23-01-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

polthemol schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:01:
[...]
zo hey, lekker beeld heb je van hbo ... codekloppers die niet nadenken ??? Ik vind het een vrij negatief beeld zelfs wat je hebt, onzinnig negatief.
Dat zei ik niet.
Anoniem: 289377 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:16:
Mijn advies: ga WO inf doen en neem een bijbaantje als programmeur bij een software bedrijf. Zo leer je zowel de praktische als de academische kant.
Mee eens. Of volg een studie waar ontwerp en de bedrijfskundige kant naar voren komen (Technische Bedrijfskunde met richting IT bijvoorbeeld) en richt je naast je studie op de praktijk.
Rukapul schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:23:
Het bedrijfsleven lacht trouwens helemaal niet om wat die WO-ers precies doen op hun studie. Die negatieve connotatie is eenvoudigweg afwezig of je moet het over een specifiek deel van het bedrijfsleven hebt waar jij mee in aanraking komt.
Er is een heel groot gat tussen WO informatica en het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven is nou eenmaal niet zo perfect omdat het te maken heeft met een context, klanten hebben de gekste eisen, werken "gewoon" op Windows en hebben geen tijd voor geknutsel. Werkervaring en/of activiteiten naast de studie maken veel goed, maar het beeld van WO informatica afstudeerders is niet bijster goed. Je kunt dat ook als uitdaging zien, ik geef het alleen maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Anoniem: 172123 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:43:
Er is een heel groot gat tussen WO informatica en het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven is nou eenmaal niet zo perfect omdat het te maken heeft met een context, klanten hebben de gekste eisen, werken "gewoon" op Windows en hebben geen tijd voor geknutsel. Werkervaring en/of activiteiten naast de studie maken veel goed, maar het beeld van WO informatica afstudeerders is niet bijster goed. Je kunt dat ook als uitdaging zien, ik geef het alleen maar aan.
Vergis je niet in jouw beeld van het bedrijfsleven (wat ik voor het gemak even aan je bedrijfje hang) en wat zich daarbuiten nog meer afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 11:56
Anoniem: 392861 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:18:
[...]
ik heb ook de salaris topic bekeken, en er zijn echt weinig mensen die WO gedaan hebben. en de meeste mensen met MBO/HBO verdienen meer dan de WO'ers. vinden jullie dat niet raar?
ik snap wel dat HBO praktijk is en dat het van ervaring afhangt, maar ik vind het nog steed best raar.

thanks
Ik wil geen mensen bashen of andere insinuaties maken, maar eigenlijk zou je hier ook een conclusie uit kunnen trekken. Je hebt mensen die niet bang zijn om met hun klauwen in de aarde te zitten en werk te verrichten en mensen die hypothetisch voorstellen doen en uitdoktoren over hoe de architectuur zou moeten zijn. Dat zijn de getallen en inkomensverschillen die je ziet. Mensen worden uiteindelijk beoordeeld op hetgeen wat ze hebben neergezet en niet wat hun achtergrond was en waar ze voor opgeleid zijn.

Het is een kromme wereld. Je moet een papiertje halen om een soort van stempel / keurmerk te hebben, welke een vorm van veiligheid biedt tegenwoordig (in deze maatschappij). Anderzijds heb ik ook vaders van vrienden gezien, die geen enkele opleiding hebben afgerond en gewoon zo steenrijk zijn dat je gewoon niet meer kan begrijpen hoe dat komt.

Die zagen een kans en hebben wat verwezenlijkt, slim op hun eigen manier. (schroot kan gewoon een hoop opleveren bv, een kwestie van op de juiste tijd, plek en idee komen)

Anderzijds, als je van mening bent 'wat met computers' te gaan doen:
  • Wat trekt je dan en denk je dan?
  • Word je daar in niet geld termen gelukkig van? (waar zit de kick...)
Geld is immers niet alles, maar wel makkelijk ;)

Zag nog een paar 'WO' prefs hier genoemt worden, kan uit ervaring zeggen dat er ook geen WO'ers zijn die voorkeur krijgen, maar bv wel VWO hebben gedaan en gewoon inzichtelijk goed zijn. Deze zijn express naar HBO gegaan, omdat ze de uni gewoon teveel theoretische onzin vonden en praktisch inzichtelijk uitgestippelt wilden zien wat informatica is. Die jongens kunnen net zo hard code kloppen als architectureel iets uitstippelen. Beste van beide werelden met als voordeel dat ze vele malen sneller zijn dan de WO'ers zonder 'handen vies' ervaring over wat wel en niet kan.

Zou als ik jou was gewoon een paar meeloop dagen gaan doen op beide niveaus, dan zie je vanzelf het verschil :Y)

offtopic:
En daarbij je interpunctie een update geven of je shift toets repareren. Als dit tegenwoordig VWO is dan snap ik het echt niet meer :p

0wh, vergeet bijna te vermelden dat ik wel eens op een blauwe maandag in D.... heb gelopen als aanvulling. WO onderzoek om hersenactiviteit te interpreteren en aansturing uit te lezen. Hardstikke leuk en enorm interessant. Vraag jezelf maar af waarom ik daar zat vanaf het HBO :Y) /me LinuX-TUX noemt geen scholen en UNI's :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-01-2011 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Anoniem: 392861 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:18:
Hierboven werd dit stukje ook gequote en daar wil ik nog wel op terugkomen. Mijn salaris staat niet (meer) in dat topic, maar het ligt significant hoger dan wat je daar ziet. Nu woon ik niet meer in Nederland, dat speelt ook mee. Stuur maar een DM als je meer vragen hebt hieromtrent.

Het salaristopic vind ik vooral een opsomming van standaardfuncties. Veel systeembeheer en helpdeskers, en entrylevel functies bij de grote detacheerders. Dat zijn veelal MBO- en HBO-opgeleiden. Niks mis mee, dat zijn allemaal functies die broodnodig zijn in de bedrijven, maar laat je niet door die dingen leiden.

Dan kom ik bij een volgende vraag uit: Hoe zie je je carriere voor je? Wil je een relatief gangbaar pad binnen een bedrijf gaan volgen, of vind je het niet vervelend om eens wat afwijkende stappen te zetten of risico te nemen? Voor beide valt een hoop te zeggen en beide hebben voors en tegens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18

polthemol

Moderator General Chat
<-- positief is het niet te noemen tov. HBO, of misschien schat je WO in als iets wat het niet is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392532

Anoniem: 392861 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:14:
bedankt voor de reacties.

qua zwaarte zal ik het aan kunnen. ik ben al van jong af aan begonnen aan dingen als hacken, websites maken, servers, beveiling, programmeren etc. (dingen wat "normale" mensen niet doen op een computer/internet :P)

de studie lijkt me leuk (alhoewel heb ik niet echt verder gekeken. moet ik gaan doen!), maar ik twijfelde of ik hiermee wel een carrière kon hebben. mijn twijfel werd groter, toen ik zag dat zo weinig mensen de studie doen/gedaan hebben.

maar, er zit hier toch wel een toekomst in. ik denk niet dat ik echt ruw wil gaan programmeren. kennis ervan dat begrijp ik. daarom wou ik ook geen HBO doen.

bedankt he

@lt3 vertel me maar over de obouw van de studie, zou het wel graag willen weten :)
HBO bachelor: programmeren van het simpele begin in redelijk hoog tempo naar gevorderd (incl. architectuur, design patterns etc.). Wil je echt uitblinken dan ga je op eigen initiatief wat dieper dingen uitzoeken maar dit is geen vereiste om alles te halen :P De nadruk ligt vaak op (groeps)projecten en dus een soort van nabootsen van een werksituatie. Je zult ook wat dingen leren over leidinggeven, presenteren en dergelijke (heb ik nu nog veel aan!), omdat van je verwacht wordt dat je een projectleider/leidinggevende positie kunt gaan innemen later. Meestal 1 oriënterende stage in jaar drie en afstudeerstage in jaar vier, over het algemeen beide bij een bedrijf. Je kunt dan bijvoorbeeld een software ontwikkeltraject van begin tot eind doorlopen, of een testomgeving inrichten, om maar wat te noemen. Hier komt vaak een product of dienst uit als resultaat, en een verslag. Er zal veel programmeren komen kijken hierbij denk ik, net zoals dit bij veel banen van starters een rol zal spelen. Je kunt ook overwegen een meer op de business gerichte opleiding te doen zoals bedrijfskundige informatica of informatiekunde.

WO master: in principe vooral vakken volgen en individuele opdrachten maken. Bij de praktijkopdrachten minder nadruk op architectuur/nette code, meer op de achterliggende logica. Afstuderen gebeurt in een half jaar tot driekwart jaar en hierbij doe je onderzoek. Het "hoofd"resultaat is dus je verslag of scriptie. Voor mijn gevoel zijn de vakken vaak iets minder interactief, meer het principe van luisteren naar een verhaal, studeren en vervolgens tentamen maken. Uitzondering hierop bij mijn opleiding zijn de seminars, hierbij presenteren de studenten bepaalde papers of hoofdstukken die worden gelezen en word je hierop dan ook beoordeeld.

WO bachelor is moeilijk in te schatten voor mij, maar ik gok op minder groepsopdrachten/codeerwerk en meer wiskunde. Qua niveau is moeilijk in te schatten, ik denk dat het niet veel scheelt en dat je allebei met gemak kunt halen mits je gemotiveerd kan raken en je het dus leuk vindt. Ik haalde goede cijfers op HBO en nu weer, hoewel het nu wat meer moeite lijkt te kosten maar dit komt meer door drukte in de privé sfeer dan echt door de stof denk ik.

Je kunt je keuze af laten hangen van het type werk dat je later wilt gaan doen, als je daar nu al een beeld van hebt. Wil je bijvoorbeeld onderzoek gaan doen of les gaan geven op een universiteit, dan zul je bij WO uitkomen (eventueel combi HBO+WO kan altijd ook nog). Overigens zijn er ook ontzettend veel verschillende varianten op informatica, zowel op HBO als op WO, dus het is het echt de moeite waard om deze allemaal eens te bekijken en wat open dagen af te gaan. Denk bijvoorbeeld ook aan de diverse kunstacademies als je interesse uitgaat naar 3D/2D ontwerp, de game studies (hoewel ik een tijd terug hoorde dat deze erg breed en vaak niet diep genoeg schijnen te zijn), kunstmatige intelligentie, technische informatica (gericht op embedded systemen en dergelijke) etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.

natuurlijk moet ik me nog veel meer verdiepen.
maar, ik denk niet dat het "kunst" wordt. dus niet in het 3D modelleren, games zal het ook niet worden voor mij, alhoewel het erg interessant is.

ik dacht meer aan: een leidinggevende baan. natuurlijk hoort het programmeren bij elke baan. maar, ik denk niet aan het droog alleen maar programmeren van programma's.

de research in lijkt me ook erg interessant. maar, dus toch meer leidinggevende, projecten analyseren. zorgen dat alles goed verloopt. programmeren vind ik ook leuk, maar niet alleen blijven programmeren.
(ik weet dat ik moeilijk doe :P)
ik ga denk ik naast de studie, zelf wel veel programmeren zodat ik toch wel dat praktijk in me krijg.

qua carrière is er wel veel toekomst in een baan. ik wil toch wel een baan waar ik later trots op kan zijn, geen geld problemen hebben en met plezier werken. ik wil bijdrage leveren aan een bedrijf/overheid.

het mooie is ook dat je altijd wel voor jezelf kan beginnen (maar niet iedereen heeft evenveel geluk, om succes ermee te krijgen). een vmbo'er kan net zo goed stinkend rijk worden (door bijv. goed programmeren). maar, met HBO/WO heb je toch een papiertje waardoor alles "makkelijker" wordt.

de mensen die WO gedaan hebben: wat vinden jullie van je baan? (dit hangt natuurlijk van de persoon zelf af)
wat doe je allemaal? vind je het leuk? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 392861 op 24-01-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik vind m'n baan als architect/onderzoeker(/consultant/projectleider) informatiebeveiliging bij de onderzoeksafdeling van een multinational wel leuk ;)

Als Hillie nou ook nog even reageert dan heb je meteen een voorbeeld van iemand die volstrekt een andere kant op is gegaan met dezelfde studie :P

Weer andere jaargenoten WO Technische Informatica zijn nu product manager, projectleider, consultant, (embedded) programmeur, sales engineer of wetenschappelijk onderzoeker op een universiteit.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Yeah je kan er allerlei kanten mee op.
Zelf ben ik (vanaf volgende week) software ontwikkelaar binnen een wetenschappelijke omgeving. Hiervoor onderzoeker. Wou iets concreters doen (product bouwen ipv onderzoek cree-eren, ook meer in een team).

Waar ik overigens wel mijn twijfels bij heb is dat iedereen altijd maar roept dat ze leiding willen geven. Zoveel leidinggevenden zijn er (ook op hogere niveaus) niet nodig. Een unieke skillset is in mijn optiek veel nuttiger (en ook leuker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 00:58
Hoe meer mensen HBO Informatica doen, des te hoger jouw meerwaarde / streepje voor als je het op WO-niveau haalt. Wellicht geen direct (financieel) voordeel, waarschijnlijk ben je zelfs later aan het werk dan wanneer je het geijkte HBO-pad volgt. Op langere termijn doe je wel je voordeel ermee. Zorg er wel voor dat je geen programmeur als main speciality neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
architect/onderzoeker(/consultant/projectleider) informatiebeveiliging
dit is nou wat ik bedoel. ik wil zo'n soort richting in. je bent dan geen programmeur. heb je ook een taak als programmeren hierbij? er zal natuurlijk wat programmeren erbij zitten, maar je bent niet elke dag droog aan het programmeren.

en dat is wat ik niet zo wil: elke dag programma's programmeren. @PHiXioN thanks, nee hoor programmeur wordt niet mijn main specialty, ik zorg er wel voor dat ik in verschillende talen kan programmeren. maar wil geen baan hebben als (alleen maar) programmeur.

programmeren en met codes bezig zijn is wel leuk, maar ik zou het niet elke dag willen doen. maar, zoals ik nu deze reacties zie, is het zo dat je best wel veel kanten op kan met WO informatica. het zijn ook mooie banen en geven ook een mooie toekomst.

er zijn volgens mij wel echt te weinig WO informatica studenten :P

bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Er is dan ook een goed tekort aan WO-techniek afstudeerders (aan alle richtingen eigenlijk).
Veel mensen vinden het of te moeilijk, of het sluit niet aan bij het (foute) verwachtingspatroon.

Een technische studie aan de universiteit is eigenlijk als snel 50% (pittige) wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Rukapul schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:25:
Als Hillie nou ook nog even reageert dan heb je meteen een voorbeeld van iemand die volstrekt een andere kant op is gegaan met dezelfde studie :P
Zelfde studie, maar ik heb meer het hardwaregeorienteerde traject gevolgd. :) Ik werk in functionele designverificatie (chipontwikkeling), in een consultingrol. Redelijk afwisselend dus. Momenteel zit ik zelfs wat in assembly te klooien. :)

Wel grappig dat Rukapul VHDL exotisch noemde. OK, in de VS is verilog gangbaarder, maar VHDL is nog wel de dominante taal in Europa voor ic-ontwikkeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanks allemaal!

een laatste vraag: wat is eigenlijk het verschil tussen wo informatica en technische informatica?
alleen dat TI technischer is, en dus veel meer wiskunde is. (en een beetje meer hardware is)
ik heb ook gekeken naar wat je allemaal kon worden met TI en wo informatica, en je kunt precies hetzelfde worden met allebei. je kunt volgens mij met allebei dezelfde masters volgen toch, of heb ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw_moonshine
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07-2023
Ik ben zelf ook aan het oriënteren welke studie ik wil gaan doen, maar ik heb eigenlijk nooit ana het HBO gedacht. Misschien dat ik daar toch maar even bij moet gaan kijken.

over het verschil tussen technische informatica of WO informatica is, zoals je al zei, oa de vele wiskunde die je krijgt bij de technische studie. Ook is het (volgensmij) zo dat bij de technische studie je meer praktijk krijgt. (zowel de TU/e en TU Delft beweren dat). Want dat is oa de reden dat mijn voorkeur uitgaat naar technische informatica, je krijgt daar meer praktijk dan bij de "gewone" informatica. Je krijgt bij de TU delft(en volgensmij Eindhoven ook) 3 grote praktijkopdrachten in je bachelor. Verder veel practicas, zoals de universiteiten zelf zeggen: Je brengt wat je de ochtend in de schoolbanken geleerd hebt smiddags gelijk in praktijk.
Ik weet niet hoeveel daarvan waar is en hierbij bedenk ik me gelijk een vraag die ik moet stellen aan de student waarbij ik mee ga lopen

Dan heb ik nog een vraag aan een ieder van jullie, hoe zit het met die certificaten die ik bij iedereen zie in het "grote salaris topic". Kun je die halen naast je werk(of studie), worden deze aangeboden door je werkgever, of moet je die uit eigen initiatief halen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 392861 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:03:
[...]

dit is nou wat ik bedoel. ik wil zo'n soort richting in. je bent dan geen programmeur. heb je ook een taak als programmeren hierbij?
Strikt genomen niet, maar stuur wel regelmatig software engineers en studenten aan en ben ook niet te beroerd om een IDE of compiler eens een slinger te geven.
qadn schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:07:
Een technische studie aan de universiteit is eigenlijk als snel 50% (pittige) wiskunde.
Ik waag dit te betwijfelen of dit voor (technische) informatica geldt gemiddeld genomen.
Hillie schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 01:26:
[...]

Wel grappig dat Rukapul VHDL exotisch noemde. OK, in de VS is verilog gangbaarder, maar VHDL is nog wel de dominante taal in Europa voor ic-ontwikkeling. :)
Ik reageerde op iemand die waarschijnlijk alles anders dan een mainstream programmeertaal als Java of C# exotisch zou noemen he ;)
Anoniem: 392861 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:54:
thanks allemaal!

een laatste vraag: wat is eigenlijk het verschil tussen wo informatica en technische informatica?
alleen dat TI technischer is, en dus veel meer wiskunde is. (en een beetje meer hardware is)
ik heb ook gekeken naar wat je allemaal kon worden met TI en wo informatica, en je kunt precies hetzelfde worden met allebei. je kunt volgens mij met allebei dezelfde masters volgen toch, of heb ik het verkeerd?
In algemene zin kun je niet een sterk bepalend verschil aanwijzen. De verschillen tussen opleidingen onderling zijn sowieso groot zelfs als het dezelfde naam heeft en dus staan sommige technische informatica opleidingen dichter tot enkele algemene informatica opleidingen dan de andere technische..

Qua specialisaties verschillen de mogelijkheden wellicht wel wat samenhangt met de omgeving. Bij technische informatica kun je iets dichter tegen bijvoorbeeld elektrotechniek (en dus hardware) aanzitten omdat dat in de buurt zit. Andersom zijn er ook misschien wat voorbeelden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Anoniem: 392861 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:03:
ik wil zo'n soort richting in. je bent dan geen programmeur.
(...)
niet elke dag droog aan het programmeren.
(...)
en dat is wat ik niet zo wil: elke dag programma's programmeren.
(...)
nee hoor programmeur wordt niet mijn main specialty
(...)
wil geen baan hebben als (alleen maar) programmeur.
Je kijkt wel erg neer op programmeren. Aan je posts te zien lijkt mij dat Informatiekunde meer voor jou geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

jwkanjer schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:00:
Dan heb ik nog een vraag aan een ieder van jullie, hoe zit het met die certificaten die ik bij iedereen zie in het "grote salaris topic". Kun je die halen naast je werk(of studie), worden deze aangeboden door je werkgever, of moet je die uit eigen initiatief halen?
Ik heb 0 certificaten en ik verdien meer dan menigeen in het salaristopic. Die certificeringen die je daar ziet zijn veelal gericht op beheersactiviteiten. Daarnaast heb je natuurlijk ook allerlei certificering voor ontwikkelfuncties, maar dat is weer niet noodzakelijk bij iedere werkgever. Het geeft natuurlijk wel een makkelijk meetbaar basisniveau aan wat voor de baas makkelijker is. Met basisniveau bedoel ik overigens niet dat het laag is, maar dat je in ieder geval die kennis hebt (of zou moeten hebben ;)). Daar bovenop komt natuurlijk nog een hoop ervaring. Rukapul heeft geloof ik wat securitycertificaten, en da's dan niet direct gericht op coden, voor zover dat me bijstaat (corrigeer maar waar nodig :)).

Certificaten en cursussen worden over het algemeen betaald door een werkgever. Soms zit er een terugbetalingsregeling bij (binnen zoveel tijd weg = naar rato betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@phoenix hey, nee ik kijk echt niet neer op programmeurs. ik heb zelfs respect dat ze zoveel lappen tekst coderen. ik vind zelf programmeren wel leuk he, maar als een toekomstige baan wil ik dat niet als mijn functie hebben. als ik naast mijn "main" functie moet programmeren, dat maakt me echt niet uit hoor (mischien zelfs leuker).

maar, alleen maar programmeren zou ik liever niet willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jwkanjer schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:00:
Hillie schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 06:27:
[...]

Ik heb 0 certificaten en ik verdien meer dan menigeen in het salaristopic. Die certificeringen die je daar ziet zijn veelal gericht op beheersactiviteiten. Daarnaast heb je natuurlijk ook allerlei certificering voor ontwikkelfuncties, maar dat is weer niet noodzakelijk bij iedere werkgever. Het geeft natuurlijk wel een makkelijk meetbaar basisniveau aan wat voor de baas makkelijker is. Met basisniveau bedoel ik overigens niet dat het laag is, maar dat je in ieder geval die kennis hebt (of zou moeten hebben ;)). Daar bovenop komt natuurlijk nog een hoop ervaring. Rukapul heeft geloof ik wat securitycertificaten, en da's dan niet direct gericht op coden, voor zover dat me bijstaat (corrigeer maar waar nodig :)).

Certificaten en cursussen worden over het algemeen betaald door een werkgever. Soms zit er een terugbetalingsregeling bij (binnen zoveel tijd weg = naar rato betalen).
Of certificaten er toe doen hangt heel erg af van de aard en context van het werk. In detachering en in bepaalde functies wordt er regelmatig waarde aan gehecht, bijvoorbeeld omdat het mensen makkelijker laat plaatsen of omdat het wenselijk is dat naar buiten toe een bepaalde kwaliteit verkocht kan worden.

Bij een reguliere 'inhouse'-functie doen certificaten er veelal weinig toe. Het 'bewijs' dat een certificaat biedt is in die gevallen niet relevant voor de werkgever. Je moet certificaten dan ook los zien van eventuele opleidingen en cursussen die er natuurlijk wel toe doen.

Ik ken weinig WO informatica studiegenoten (functies hierboven genoemd) die veel met certificaten doen of het moet een verdwaald ITIL of PRINCE2 certficaat zijn voor projectleiders. Zoals Hillie opmerkt ben ik gecertificeerd information security professional, maar dat staat eigenlijk los van mijn huidige functie. Ik heb dat op eigen initiatief gehaald als onderdeel van carriereplanning. Bij bepaalde functies in mijn vakgebied is het namelijk wel een pre of zelfs vereiste. (En het is eigenlijk nog wel leuk ook.)
Pagina: 1