Nieuwgebouwd systeem herstart na 1 sec (sandybridge)

Pagina: 1
Acties:

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
Gisteren een nieuw systeem binnengekregen:
* MSI moederbord en daarna de GA-H67MA-UD2H
* Sandybridge i5 2500
* OCZ DDR3 PC3-10666 / 1333MHz / Gold Edition / Ultra-Low Voltage / 4GB modules / 8GB Dual Channel
* OCZ SSD
Ik heb dit allemaal in een antec kastje gestopt met een Antec Earthwatt voeding van 380 watt van 30 maanden oud. Dit zal toch genoeg moeten zijn?
Het systeem start alle vans en ledjes gaan netjes aan. Na 1 sec reboot het systeem zich echter en dit blijft zich herhalen. Ik krijg dus niets op het scherm o.i.d.

Wat ik heb geprobeerd:
* aangesloten met alleen CPU+moederbord en geheugen - zelfde probleem!
* aangesloten met alleen de CPU - zelfde probleem!
* alleen moederbord aangesloten - zelfde probleem.

Vandaag dacht ik dat probleem wel aan de het moederbord zal liggen en heb vandaag dus het gigabyte bordje gehaald. Zelfde problemen!

Ik kan me niet voorstellen dat het te maken heeft met een oververhitting van de CPU want hij valt al na 1 sec uit. Is het logisch dat dit te maken heeft met de PSU?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
je weet zeker dat de voeding goed is? alle stekkers aangesloten?
werkt het ook als je het los op je bureau hebt liggen?

• giantgiantus
Alle stekkers zijn aangesloten. In het Gigabyte bord zit wel een 8 pins cpu stekker. Mijn PSU heeft een 4 pins connector, maar dat zou geen probleem moeten zijn neem ik aan?

• NLruben
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08-2024
fout in moederbord of voeding zou ik denken .... heb je al geprobeert met een ander voeding en zien de transistors op het moederbord er nog goed uit??

• giantgiantus
Ik heb een MSI en Gigabyte bord gebruikt. Zou vreemd zijn als het met beide borden mis zou zijn lijkt me?

Verwijderd

Daarom wordt er ook aangeraden het met een andere voeding te proberen. Pas dan kan je echt dingen uit gaan sluiten. Heb je verder geen videokaart en andere hardware aan de voeding hangen?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 07:43
aangesloten met alleen de CPU - zelfde probleem

Vind ik toch wel heel interessant...

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
giantgiantus schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:39:
Alle stekkers zijn aangesloten. In het Gigabyte bord zit wel een 8 pins cpu stekker. Mijn PSU heeft een 4 pins connector, maar dat zou geen probleem moeten zijn neem ik aan?
Het is wel essentieël dat je een 8 pins connector aansluit, anders zal het niet werken. Bij het opstarten wordt er dus gedetecteerd dat de stroomvoorziening niet voldoende is, en schakelt de computer zichzelf meteen uit om beschadigingen te voorkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door MaZeLe op 23-01-2011 17:00 ]

• Rotje333
  • Laatst online: 17-02 16:17
De kans dat de PSU hier het probleem is lijkt mij zeer aannemelijk, ik zou het eens proberen misschien met een voeding van een vriend?

• Stef42
  • Laatst online: 21:35
heb je niet toch echt een 8 PIN nodig om die aan te sluiten. Met de eerdere Core 2 Duo/Quad kon je een 4 PIN aansluiten zonder probleem. Misschien is bij SB een 8 PIN vereist.

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-02 16:20
Een standaard voeding die bij een kast hoort is meestal al niet overweldigend qua kwaliteit. Zeker als ie al zo'n 30 maanden oud is. Dus ik zou daar eens goed naar kijken. Je hebt verder al veel opties gehad, en veel uitgesloten. De kans is dus zeker aanwezig dat t de voeding is.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een 4 of 8 pins cpu stroomvoorziening zou in principe niet veel mogen uitmaken omdat 8 pins pas belangrijk gaat worden wanneer de cpu word overgeclocked en meer stroom gaat vragen. Persoonlijk denk ik dat de voeding met 380 watt gewoon aan de krappe kant is omdat je cpu meer weg trekt doordat je de gpu van de cpu gebruikt.

Daarbij moet je ook gewoon met slijtage rekening houden na 30 maanden en zal de voeding niet meer datgene kunnen leveren wat ie in het begin kon leveren, dus zou ik zelf dan een andere voeding proberen. En wat ook nog kan mee spelen is dat de ATX 2.0/2.1 standaard niet helemaal compatibel is met dit moederboard en dit ook voor rare dingen kan zorgen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:08
Ik zie dat je low voltage geheugen gebruikt.

Zo'n boot cycle van 1 seconde kan ook ontstaan door defect geheugen, of geheugen op een te laag voltage. Het zou kunnen dat het moederbord automatisch het XMP profiel selecteert. Het zou niet het eerste kitje zijn die niet aan het opgegeven voltage kan voldoen. Als ik mijn Kingston LoVo kitje daadwerkelijk op 1,25V laat zetten, met 1333Mhz en CAS 9, dan heb ik precies het zelfde (maar ik ben te lui om het kitje terug te sturen...)

Probeer de bankjes eens afzonderlijk. Probeer ook eens de 4 slots afzonderlijk, om uit te sluiten dat er iets misgaat met je moederbord. Als je een vriend hebt, kan het ook nog wel eens nuttig zijn een geheel ander DDR3 reepje te proberen.

Ook als de CPU niet goed contact maakt met de socket krijg je dit soort problemen. Verwijder de CPU, controleer op verbogen pinnetjes en installeer opnieuw.

Ow, dit systeem komt load echt niet boven de 120W - tenzij je voor ons een videokaart verborgen houdt. Ik geloof er geen achterwerk van dat er niet genoeg jus uit de voeding komt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 22:03
Ik heb overigens hetzelfde met mijn Sandy Bridge systeem. Het is bij mij zo dat het systeem aan gaat, uit gaat en dan weer aan gaat en boot dan wel gewoon door...

Ik heb zelf een i7 2600 (non-k) met een ASUS mobo en het komt bij mij voor met zowel Corsair & GeIL geheugen op 1,5V. Mijn voeding is een Seasonic M12D-II 850W (+- 2 weken oud) en zowel de 8pins eATX als de normale ATX-voedingskabel is gewoon aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Clueless op 23-01-2011 18:13 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• giantgiantus
@clueless
Op toms hardware site hebben er ook al mensen last van dit probleem met de sandybridge. Ik mag toch hopen dat het geen probleem is met de proc. Ga je het e.e.a. RMA'en? Je bericht boezemt me weinig vertrouwen in.

@all
*Ik heb overigens GEEN videokaart.

*Ik heb mijn moederbord net precies even laten draaien op karton. Zelfde probleem :(

*Daarnaast kwam ik erachter dat er geen onboard speaker op het MB zit. Ik heb geen losse speaker. Hij zal echter geen piepje geven wss omdat het e.e.a. na 1 sec herstart.

*Morgen ga ik eens kijken naar een andere voeding om dat te proberen. Heeft iemand een idee voor een goede voeding voor dit systeem? (ik ga geen dedicated GPU gebruiken, dus ik wil niet al teveel overkill.

• Clueless
Ik ga morgen inderdaad contact opnemen om CPU/Mobo terug te sturen voor RMA. Hopelijk krijg ik dan nieuwe en is het probleem opgelost.

• giantgiantus
Probleem lijkt opgelost. Nieuwe voeding en het lijkt allemaal te draaien. Voeding past nu echter niet in de kast dus zowel kast als nieuwe voeding te koop gezet en ga een nieuw setje kopen!

Als alles stabiel draait zal ik dat vanzelfsprekend nog even melden!

[ Voor 16% gewijzigd door giantgiantus op 23-01-2011 22:52 ]

• Clueless
KNIP - ander mobo

[ Voor 102% gewijzigd door Clueless op 31-01-2011 11:46 . Reden: ander mobo ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Mijn computer doet dat ook altijd, Eerst gaat die aan gaat die weer uit vervolgens aan en boot die door. Dit licht niet aan het mobo heb het pas vervangen en had het bij het vorige mobo ook. Anyway check inderdaad je socket op gebogen pinnen. Controlleer alle aansluitingen en ik hoop voor je dat je geen verhoger hebt laten zitten op een plek waar geen schroef gat zat. Heb je misschien kortsluiting gemaakt.
Pagina: 1