Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN-ADSL met nieuwe Fritzbox 7390 doet "heel vreemd".

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Vandaag iets zeer vreemds en frustrerends meegemaakt dat meerdere uren verspild heeft. Ik ben benieuwd of mensen hier kennis hebben om er achter te komen wat die gebeurtenissen zou kunnen verklaren.

Ik was bij familie aan het helpen een oud Thomson Speedtouch ADSL modem te vervangen door een Fritzbox 7390 ADSL2+/VDSL2 modem met toeters en bellen voor VOIP en een ingebouwd DECT basisstation die ze wilden gaan gebruiken om de telefoniekosten te drukken. De bedoeling is dat het apparaat zich in/binnen een jaar m.b.v. VOIP terugverdient aan bespaarde telefoonkosten (o.a. mede i.v.m. regelmatig bellen naar het buitenland). Er is via KPN (direct.adsl) een 16Mb abonnement dat met dat oude ADSL(1) modem natuurlijk niet boven de 8Mb uit kon komen. Dat wou men ook sneller hebben.

Na er even off-line de nieuwste firmware in geflasht te hebben en de inloggegevens te hebben ingesteld de Speedtouch door de Fritzbox vervangen met direct werkend internet tot gevolg. Had de instellingen voor PPPoE/PPPoA voorlopig maar op Auto laten staan en dat werkte dus blijkbaar zonder probleem. De verbindingssnelheid was echter niet omhoog gegaan Die was in de Speedtouch 8Mb down en 700-nogwat up en dat was met de Fritzbox nog steeds zo alhoewel er nu wel een ADSL2+ verbinding gerapporteerd werd met attainable down op 20Mb.

Ik vroeg me af of dit te maken had met een evt. virtueel profiel van KPN i.v.m. het oude ADSL(1) modem of dat het misschien door de bekabeling in huis beïnvloed kon worden. Het modem staat in de huiskamer bij de computer met zo'n 20m kabel achter de splitter (Annex-B). We bekeken toen even de situatie in de meterkast ook i.v.m. de wens kabels naar de bovenverdieping te trekken en of plaatsen van het modem in de meterkast een praktische optie was en gingen na 10 minuten weer terug naar de computer. De 3 ethernet kabels van de andere apparaten op het LAN werden in de 7390 gestoken en toen bleek het internet niet meer te werken. Reboot had geen resultaat. Het gekke was dat er wel een DSL verbinding tot stand kwam met in de webinterface lijnwaarden (8/0,7)en type verbinding (ADSL2+) met tijdtellertje van actieve verbinding en het rondje dat de DSL verbinding aangeeft werd groen maar het rondje dat de internetverbinding aangeeft bleef rood. De link daarbij die evt. kan melden wat er mis is wist niets te melden. Diverse manuele alternatieven m.b.t. instellingen van de PPP verbinding geprobeerd maar zonder effect. Pingen lukte niet.

Uiteindelijk maar voor de goede orde een factory reset gedaan en opnieuw ingesteld zonder resultaat. Toen de Speedtouch weer aangesloten en onmiddellijk weer verbinding. Fritzbox eraan en weer niets. Speedtouch eraan en alles weer OK. Ipconfig /all gaf met de Fritz steeds dezelfde waarden als tijdens de korte periode toen het wel werkte.

Helpdesk gebeld om te vragen of zij iets konden constateren in de centrale en over de lage snelheid maar daar werd me doodleuk verteld dat ze niets wilden doen omdat er geen KPN modem gebruikt werd en daar geen support op gegeven wordt. Ik zei dat ik geen support op het modem wou maar op de DSL verbinding van KPN vóór het modem. Er werd mij verteld dat men kon zien dat er een verbinding in de centrale was maar meer wou men niet doen. Een storingsmelding wou men ook niet aannemen vanwege het niet-KPN modem. Ik liet merken dit onder de maat te vinden en vroeg aan de helpdeskmedewerker nog wat praktische zaken omtrent door KPN gebruikte instellingen, instructies aan de helpdeskmedewerker en klachtenprocedure. Ik kreeg nog de tip om eens op www.ipbforum.nl rond te kijken en kreeg een 'alternatieve' inlognaam (kpn@direct-adsl) en beëindigde toen het gesprek. Er was ondertussen zo'n 2 uur verspild en het was etenstijd.

Tijdens het eten zaten we ons af te vragen of KPN evt. zaken zo ingesteld heeft staan dat als er een "verkeerd" (niet KPN) modem gebruikt wordt dat de centrale dat dan na een tijdje detecteert en dan weigert om de internetverbinding tot stand te brengen. Dat zou natuurlijk een volstrekt onacceptabel beleid zijn. We besloten de alternatieve login te gaan proberen om te kijken of die misschien ook weer tijdelijk toegang zou geven alhoewel de fysieke verbinding in de centrale natuurlijk gekoppeld is aan de klant en het daarom wellicht niets zou uitmaken.

Na het eten die alternatieve inlog ingesteld vanaf mijn netbookje en de WAN kabel weer in de Fritz gestoken. Tot onze stomme verbazing werkte het op mijn netbookje. Toen weer de originele inloggegevens ingevoerd en het werkte ook. Aan de computer van daar aangesloten en ook alles OK.

Wat essentiële instellingen betreft is er aan de client kant eigenlijk steeds niets veranderd behalve wat geëxperimenteer met de PPP instellingen die allemaal niet werkten. We vroegen ons uiteindelijk af of tijdens het eten aan de kant van KPN men misschien ondertussen toch maar besloten heeft om e.e.a. te checken of zelfs te wijzigen waardoor de verbinding wel is gaan werken. De helpdeskmedewerker had nl. echt wel gemerkt dat hij te maken had met iemand die er iets meer dan gemiddeld verstand van had ("Gebruiken jullie PPPoE of PPPoA?" - "PPPoA", "VC-Mux of LLC?" - "Weet ik niet". ;) ) en die liet blijken het er niet bij te willen laten zitten door e-mail adres en postadres voor klachten te vragen.

De vraag is of men misschien toch maar besloten heeft een of andere restrictie die het werken met een "KPN-vreemd" modem verhinderde op te heffen omdat dit anders nog wel eens een staartje zou kunnen gaan hebben.

Door al dit gedoe heb ik nog wel het draadloze netwerk in kunnen stellen maar het hele telefonie gedeelte is er bij ingeschoten door dit tijdverlies en zal waarschijnlijk pas over enkele weken plaatsvinden. Ik heb het advies gegeven de komende dagen te kijken of het profiel misschien dynamisch aangepast wordt en of de lijnsnelheid omhoog zal gaan. Zo niet dan in de loop van volgende week dit melden bij KPN.

Is er iemand hier met voldoende inside information over de diepere ADSL zieleroerselen bij KPN op dit gebied om uit te leggen wat hier nu precies gebeurd is? Waarom heeft het tijdelijk niet gewerkt terwijl alles aan onze kant in principe hetzelfde bleef? Het was 'vreemd' en het voelt 'niet goed aan' en voelt 'verdacht'.

Verwijderd

Misschien een vreemde opmerking...

Zou het kunnen dat de computers in huis een vaste subnet is ingesteld? Want ik meen me te kunnen herinneren dat de oude speedtouch een andere subnet op na houdt dan de fritzbox.

Verwijderd

Uit ervaring kan ik zeggen dat Fritz!Box apparaten veel gevoeliger zijn voor slechte bekabeling dan Speedtouch modems.

Ziet het spectrum overzicht er wel goed uit?

/me wijst ook naar Fritz!Box Fon topic.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
De Speedtouch had een 10.0 subnet en de Fritz een 192.168 maar de computers in het netwerk kregen gewoon een IP van de DHCP server en toen het eenmaal werkte werkte alles ook. Ook het draadloze netwerk werkte prima met het internet en ook de Pinnacle media player 'zag' de Fritzbox en een computer in het netwerk.

Ik heb zelf geen Fritzbox en ben er nu niet meer dus kan het niet meer bekijken. Er is niets aan de bekabeling veranderd en het werkte goed, toen een tijdje niet, en toen weer goed. Ik heb wel in een statusscherm wat recoverable errors in de verbinding gezien maar geen unrecoverable errors (het werd anders genoemd) maar zolang de centrale niet een adequaat profiel heeft ingesteld wil ik daar geen definitief oordeel aan hechten.

Maar de DSL verbinding was er dus steeds. Er kwam alleen tijdelijk niets overheen.

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-01-2011 23:48 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:45:
De Speedtouch had een 10.0 subnet en de Fritz een 192.168 maar de computers in het netwerk kregen gewoon een IP van de DHCP server en toen het eenmaal werkte werkte alles ook. Ook het draadloze netwerk werkte prima met het internet en ook de Pinnacle media player 'zag' de Fritzbox en een computer in het netwerk.

Ik heb zelf geen Fritzbox en ben er nu niet meer dus kan het niet meer bekijken. Er is niets aan de bekabeling veranderd en het werkte goed, toen een tijdje niet, en toen weer goed. Ik heb wel in een statusscherm wat recoverable errors in de verbinding gezien maar geen unrecoverable errors (het werd anders genoemd) maar zolang de centrale niet een adequaat profiel heeft ingesteld wil ik daar geen definitief oordeel aan hechten.

Maar de DSL verbinding was er dus steeds. Er kwam alleen tijdelijk niets overheen.
Ik weet niet hoe KPN werkt, maar het zou ook goed een mac/ip adres conflictje kunnen zijn.

Veel providers gebruiken de dslam identifier om IP's aan uit te delen, met een limiet van 1 lease per client. Als je dan met apparaat X online bent, en die lease niet vrijgeeft maar meteen apparaat Y erop hangt, kun je geen ip krijgen totdat de lease verloopt (nieuw apparaat = ander mac).

Ook kan het natuurlijk zijn dat er ergens in het netwerk eea aan security zit waardoor je verbinding tijdelijk eruit pleurt bij andere mac adressen (oa bv arp security) totdat de betreffende entry geflushed/verlopen is.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:21:
Veel providers gebruiken de dslam identifier om IP's aan uit te delen, met een limiet van 1 lease per client. Als je dan met apparaat X online bent, en die lease niet vrijgeeft maar meteen apparaat Y erop hangt, kun je geen ip krijgen totdat de lease verloopt (nieuw apparaat = ander mac).

Ook kan het natuurlijk zijn dat er ergens in het netwerk eea aan security zit waardoor je verbinding tijdelijk eruit pleurt bij andere mac adressen (oa bv arp security) totdat de betreffende entry geflushed/verlopen is.
Kan dat verklaren waarom er direct een werkende verbinding was met het nieuwe modem die dan even later spontaan wegvalt zonder dat er aan de gebruikerskant ook maar iets gedaan wordt?

Er zat een Norton beveiliging op de enige computer die er eerst op aangesloten was maar ook daarvoor geldt hetzelfde. Het werkte eerst onmiddellijk goed. Ik zou van een firewall ook een melding verwachten over een nieuw netwerk.

Verwijderd

Ok zal ff een paar punten aanstippen.
Ander modem dan een KPN-modem:
Dit moet geen enkel probleem zijn. Het maakt KPN niet uit wat voor modem er aangesloten zit en elk ADSL modem moet werken met de verbinding. Maar als een ander modem dan een KPN-modem niet werkt zullen ze je op de helpdesk inderdaad niet kunnen / mogen helpen. En de 1e lijn kan nooit een melding aanmaken voor de 2e lijn, want dan is een KPN-modem verplicht. Overigens is het altijd wel mogelijk om een oud modem (zonder draadloos) om te ruilen voor een leenmodem met draadloos tegen verzendkosten.
Dit is altijd aan te raden, zodat als er een storing aan KPN-zijde is het KPN-modem kan worden aangesloten zodat een melding doorgezet kan worden.

Instellingen modem (direct van de KPN-site):
Beschrijving / Waarde
VPI / 8
VCI / 48
Encapsulation / VC-MUX
HDLC framing / never

Standaarden
Beschrijving / Waarde
Verbindingstype / PPPoA (of PPTP-to-PPPoA relay)
PSTN / ETSI ETR 328 (ITU-T G 992.1 annex a)
ISDN / ETSI TS 101 388
DNS / Dynamisch, door server verstrekt
DHCP / Lease, door server verstrekt
IP-adres(sen) / 1 vast IP-adres
MTU size / 1500

Als 1 van deze waarden (voornamelijk de VPI/VCI of verbindingstype verkeerd staat zal het modem zich niet kunnen aanmelden maar heeft wel een DSL-signaal, dit lijkt toch de meest waarschijnlijke oorzaak van de wel DSL maar geen internet-situatie. Hoewel ik ook niet direct kan verklaren waarom het in eerste instantie wel werkte.

Snelheid van de verbinding:
Hier zijn 2 zaken van belang, KPN gebruikt inderdaad een lijn-management systeem (de DLM) om de verbinding stabiel te houden. Indien de lijnwaarden (ruis ed.) slecht zijn zal de DLM de snelheid van de verbinding cappen om te zorgen dat de lijn niet gaat klapperen, er zijn dan diverse profielen mogelijk en 8 down / 1 up is er daar 1 van. Mogelijk heeft het gebruikt van een ADSL (1) modem ervoor gezorgd dat de DLM op dit profiel terechtgekomen is. Oplossing hiervoor is om te de HD te vragen om een DLM-reset (kan tot 3-10 dagen duren voordat de lijn op het hoogste stabiele profiel zit), de DLM checkt iedere maand de kwaliteit van de verbinding maar als er handmatig een reset wordt uitgevoerd weet je wanneer je erop moet letten.
Tweede punt is dat de lijnwaarden die je noemt in de TS (8 down / 0,7 up) afwijken van een standaard profiel, de upload is nl lager, dit kan beteken dat de lijn geen hogere snelheid aankan. Misschien handig om de lijnwaarden ook nog te posten (incl ruiswaarde e.d.).
Ik kon niet duidelijk vinden of het modem nu boven of in de meterkast staat, maar als ie boven staat zal KPN voordat verder onderzoek gedaan wordt vereisen dat het modem (in ieder geval tijdens een meting van hun kant) in de meterkast geplaatst wordt om de binnenbekabeling uit te sluiten.

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 09:04
Als je upload maar 700 kbit of nog-wat is, dan zul je moeten gaan zoeken in de binnenhuis bekabeling ;) Deze moet minimaal 900kbit zijn, tenzij de DLM had ingegrepen, maar ook dan is er iets mis met de kwaliteit (of lengte) van de bekabeling binnenshuis. Bespaar je de moeite om te bellen, na 30 minuten zul je dan namelijk dit antwoord krijgen. Of je Fritzbox is brak... maargoed, daar heb je je mooie speedtouch voor, aansluiten en kijken wat daar de upload is. Zit je modem direct op het ISRA? Zo niet, daar testen. Zonder splitter. Daarna pas weer bellen. Succes.

pepernooot

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Snelheid hoeft niet aan een brak modem of slechte aansluiting te liggen.

Qua snelheid moet je misschien wel even een aantal dagen wachten. Het los trekken en nieuw aansluiten van modem zorgt dat DLM de verbinding gaat inregelen en staat nog ingeregeld voor het oude modem / situatie.

Je kan de support desk van KPN vragen DLM te resetten, dan zou je in 7 dagen op het maximale terecht komen van wat de verbinding aan kan. Anders kan je wel een 4x zo lang moeten wachten in slechtste geval tot je weer omhoog geregeld wordt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Het oude modem was een ADSL(1) modem dat meer te lijden heeft van afstand tot de centrale dan een ADSL2+ modem. Ik kon met mijn oude ADSL(1) modem ook niet de volle snelheden halen van mijn abonnement toen er vorig jaar een snelheidsverhoging naar 8/1 doorgevoerd werd (XS4All over KPN/MxStream) maar dat was verholpen toen ik het ook door een ADSL2+ modem verving.

Ik denk daarom ook dat de huidige lage waarden het waarschijnlijk een profielkwestie is. Met dat oude modem waren die waarden waarschijnlijk prima maar met een ADSL2+ modem moet natuurlijk meer te halen zijn. Ik zal de tip van vragen om een handmatige DLM reset even doorgeven als de snelheid nog niet aangepast is. En een reserve ADSL2+ modem is ook nooit weg. ;)

Het modem staat zoals gezegd in de huiskamer bij de computer met zo'n 20 meter kabel achter de splitter. In verband met de wens om ook een kabel naar boven te trekken lijkt het handiger hem naar de meterkast te verplaatsen omdat daar de buis naar boven loopt.

Het eigenaardige blijft dat het ding het direct deed met PPP op Auto en dat de verbinding zonder wijzigingen aan onze kant er mee op hield en het ook stug niet meer wou doen. Ik kon natuurlijk alle waarden uit het oude modem halen maar omdat ik toch belde heb ik alle relevante instellingen gelijk maar even gevraagd. Ook voor het geval er misschien dingen veranderd zijn. Bij mij werkte XS4All vroeger alleen maar op PPPoA maar nu ook op PPPoE ontdekte ik vorig jaar. Ik had eerder gelezen dat er een trend is naar 'pure Ethernet' infrastructuren i.p.v. ATM dus het zou denk ik dan ook wel eens geen PPPoEoA kunnen zijn maar echt PPPoE.

In de brieven die er waren van KPN stond ook niets vermeld over dergelijke instellingen. Men gaat er gemakshalve maar van uit dat je een KPN modem gebruikt dat al goed ingesteld staat. Lichtelijk irritant.

Ik heb toen ook wel de PPP instellingen 'na het eten' maar vast ingesteld i.p.v. op Auto en als ik de tijd had gehad had ik die Auto stand nog weer opnieuw willen proberen maar dat had geen prioriteit.

Zou er een reden zijn waarom die Auto stand voor PPP niet tot een werkende verbinding leidt? Zou de centrale daar moeite mee kunnen hebben? Zou ik erg vreemd vinden maar ik weet natuurlijk niet hoe zo'n centrale daar precies mee omgaat tijdens het tot stand brengen van een verbinding. Er komen geen geluidjes meer uit zoals vroeger met de inbelmodempjes. :+ Daar kon je het verloop van het maken van de verbinding aardig mee volgen.

Andere tijden. 8)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:32
Als je snelheid attainable down wel op 20Mb zit maar hij pakt maar 8Mb, zit je welliswaar op een ADSL2+ kaart in de centrale, maar dan is niet die volledige centrale ADSL2+ geschikt. Dan capt KPN de hele centrale op 8Mbit. Dat jij dan op ADSL2+ zit komt omdat de originele ADSL1 kaart dan defect geraakt is en vervangen is door een nieuwer exemplaar.

Schandalig, maar het kan.

Verwijderd

Met XS4all ADSL only en 2 FB 7390 ruim een half jaar problemen gehad. Klapperende ADSL-lijn die soms een uur lang op tilt ging en dan weer een paar dagen werkte. FW upgrade van januari maaks WLAN stabiel maar klapperen bleef. 3 tickets versleten en XS4all had geen idee. De laatste KPN-monteur wel. In de centrale bleken de a en de b ader niet even lang te zijn. Hij heeft ze opnieuw afgemonteerd op gelijke lengte en het probleem was opgelost.

Dit is een aansluiting die in 1992 werd opgeleverd, er is toen een foutje gemaakt dat pas aan het licht kwam toen de Fritz Box 7390 werd aangesloten. Een mooi apparaat met een supergevoleig DSL-modem.

Voor iedereen met onverklaarbare problemen misschien de gouden tip: laat KPN de aansluiting in de centrale checken!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik had geen idee dat zo'n ongelijke lengte van invloed kan zijn. Altijd nuttig om te weten.

De Eigenaar van de 7390 is trouwens ondertussen naar UPC overgestapt. De manier waarop de FB achter hun Cisco modem zou moeten werken gaf ook weer problemen alhoewel ik later las dat mensen (in die periode) last hadden van frequent wegvallende verbindingen bij UPC dus het zou ook toevallig zo geweest kunnen zijn dat op het moment van een verbinding testen via de FB de lijn van UPC er misschien net ook even uit lag.

Na tegen UPC gezegd te hebben er dan maar vanaf te zien (koop op afstand) uiteindelijk gratis van UPC een Sitecom router gekregen die probleemloos werkte. Daarbij heb je ook niet de complicatie dat je een modem deel moet omzeilen. Volstrekt achterlijk ook dat UPC nog alleen maar een modem met één ethernetpoort durft te leveren. Bij een beetje provider krijg je een draadloze router met vier ethernetpoorten bij je abonnement. Bij hun moet je de router er apart bij kopen. Zij verkopen hem voor meer dan je hem in de pricewatch kunt vinden.
Pagina: 1