apparatuur staat onder spanning/stroom (schadelijk???)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb een set-up hier staan die steeds onder spanning staat. nou vind ik dat niet zo erg en er is mij verteld dat dit ook geen kwaad kan maar nu heb ik een probleem. ik had mijn laptop via VGA aangesloten op onze tv. het beeld viel opeens weg en kreeg het niet meer terug. heb het op 2 andere tv's geprobeerd en op 1 monitor. bij de tv's was het telkens het geval dat hij een tijdje beeld gaf en dan weer eventjes niet maar dan herstelt het vanzelf. op de monitor gaf hij helemaal geen beeld behalve dat hij een "split-second" het beeld liet zien.

als hij bij de tv's beeld laat zien dan is het niet rustig. om de zoveel tijd (onregelmatig) lijkt het wel een schok te krijgen. nja het is beetje moeilijk uit te leggen.

maar kan het zo zijn dat door die spanning de connecters van de VGA aansluiting in de laptop kapot zijn gegaan ofzo?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik ga er van uit dat je spanning op de behuizingen bedoeld. dan deugt er iets niet aan de aarding.
kan onschuldig zijn, maar ook grote problemen geven.

heb je al een andere vga kabel geprobeerd? het kan ook zijn dat er een draadbreukje in zit (ja precies op dit moment ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

ik heb een set-up hier staan die steeds onder spanning staat.
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

dikwijls komt dit van usb producten die geen aarding hebben, hier staat dan spanning op de buitenkant van je usbkabel

dit komt in contact met de rest, dit weet ik enkel uit ondervinding, wat je er aan kan doen heb ik geen idee over.

mijn server staat ook onder spanning, hier zijn geen enkele apparaten op aangesloten, misschien moet ik heb eens extra aarden, maar ik ben er te lui voor..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
Komt waarschijnlijk door de coax kabel in je TV.

Ik heb het hier op m'n kamer ook, heb hier geen geaarde stopcontacten, en als ik dan de decoder in het stopcontact doe, m'n hand op de metalen behuizing leg, en dan met m'n andere hand de metalen stekker van de coax kabel vastpak dan begint het behoorlijk te tintelen in m'n hand, vervelend gevoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor de reacties.
timberleek schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:48:
ik ga er van uit dat je spanning op de behuizingen bedoeld. dan deugt er iets niet aan de aarding.
kan onschuldig zijn, maar ook grote problemen geven.

heb je al een andere vga kabel geprobeerd? het kan ook zijn dat er een draadbreukje in zit (ja precies op dit moment ;-) )
ja het stopcontact wat we gebruiken is niet geaard.

en ja heb al een andere vga kabel gebruikt.
crizyz schreef op zondag 23 januari 2011 @ 01:07:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee?
TV, AV-receiver, blu-ray speler, mediastreamer, internetpoort-hub, settopbox, digitaal fotolijstje en speakers. om precies te zijn :p. en dan had ik af en toe een laptop aangesloten.
MikeVM schreef op zondag 23 januari 2011 @ 01:12:
dikwijls komt dit van usb producten die geen aarding hebben, hier staat dan spanning op de buitenkant van je usbkabel

dit komt in contact met de rest, dit weet ik enkel uit ondervinding, wat je er aan kan doen heb ik geen idee over.

mijn server staat ook onder spanning, hier zijn geen enkele apparaten op aangesloten, misschien moet ik heb eens extra aarden, maar ik ben er te lui voor..
heb geen usb-producten in gebruik bij deze set-up.
ThinkPadd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 01:18:
Komt waarschijnlijk door de coax kabel in je TV.

Ik heb het hier op m'n kamer ook, heb hier geen geaarde stopcontacten, en als ik dan de decoder in het stopcontact doe, m'n hand op de metalen behuizing leg, en dan met m'n andere hand de metalen stekker van de coax kabel vastpak dan begint het behoorlijk te tintelen in m'n hand, vervelend gevoel :P
we gebruiken hier geen coax. we hebben hier iptv dus geen coax kabels te bekennen.

maar die spanning is mijn probleem eigenlijk niet zozeer. ik wil eigenlijk weten of de vga aansluiting van mijn laptop kapot gegaan kan zijn van die spanning? want ik heb hem maanden lang gebruikt op mijn slaapkamer en daar heb ik nergens spanning op staan en toen werkte het allemaal naar behoren.

heb hem ook al vaker in de woonkamer aangesloten gehad maar misschien was dit de druppel. zoals ik al zei, de vga kabel zelf stond ook flink onder spanning. ook al had ik schoenen aan en ik leg mijn vinger erop voelde ik het toch vrij sterk. misschien is dit toch funest geweest voor mijn vga aansluiting???

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je geen geaard stopcontact hebt zal er waarschijnlijk ergens een netfilter zitten die de behuizing(en) etc onder halve netspanning zet.

eigenlijk zou je geaarde apparatuur niet op een ongeaard stopcontact mogen gebruiken (ook al hebben we die nog op zoveel plekken).

wat voor gevolgen het heeft gehad. tja. het kan toeval zijn dat je laptop raar doet. maar ik kwam op internet ook al dingen tegen over opgeblazen versterkers en harde schijven door ongeaarde apparatuur (waar dat wel moest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ga er maar van uit dat het zo is met die halve netspanning. Is een onderwerp dat steeds weer terugkeert. Aarden dus (op de manier zoals het hoort).
Consequenties als je dit niet doet lopen uiteen, van nauwelijks last tot allerlei vage klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor de info. ga er dan maar vanuit dan de poort stuk is. mooi bale.

gooi er maar een slotje op.
Pagina: 1