Broken RAID 5 Array

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 15:10
beste tweakers,

ik zit met het volgende probleem en hoop dat iemand mij kan helpen c.q. advies kan geven:

een paar weken geleden kreeg ik de melding dat één van mijn RAID5 HDD's stuk was, vervolgens een nieuwe schijf aangeschaft (exact het zelfde) en deze vervangen met de kapotte schijf. Vervolgens deed het rebuilden erg lang, (RAID5 array 4 x 400 GB) na verwachting zou ik 6 weken moeten wachten voordat hij totaal gerebuild was.

Na mijn mening was dit veelste lang en trok zelf de conclusie dat er iets mis zou zijn met de controller. Maar omdat ik het rebuilding proces (vanuit BIOS) niet wilde onderbreken heb ik deze een aantal weken laten lopen. Tot mijn grote verbazing zijn de nu drie weken verder en was de pc gister gereboot, toen ik de array ging controlleren leek als goed (ik kon met de data werken)

Echter na de volgende reboot ging het fout bij het initialiseren, de controller zag nog maar één channel terwijl alle 4 de schijven er nog steeds aanhingen. Ik had van alles geprobeerd om de schijven weer terug op de controller te krijgen maar helaas zonder resultaat.

Ik wil graag mijn data recoveren. Maar omdat ik mijn hardware aan het vervangen ben wil ik eigenlijk niet dezelfde controller terug kopen alleen om mijn data te recoveren.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste op kan lossen..... al het advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hang de controller eens in een andere pc en kijk wat er daar gebeurt. Als de controller echt kapot is, zit er toch weinig anders op dan een identieke controller te kopen, aangezien je een Raid5 niet zomaar op een andere controller kan aansluiten.
Om welke controller en verdere hardware gaat het eigenlijk?, want je bent nogal zeer karig met specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Het gaat om een RocketRaid 1820 of 1810 (uit mijn hoofd vandaan)

Draait op een ASUS A8N-SLi boardje met een Opteron 180 processor, 4 GB aan RAM en Windows XP als OS.

Ik had eerste de channels 1 t/m 4 bezet met schijven. Hij zag vervolgens nog maar 1 schijf (channel 1). Om na te gaan of de poorten kapot waren heb ik twee schijven op een andere poort gehangen (5 & 6), dit maakte geen verschil (nog steeds 1 schijf @ channel 1).

Wanneer ik hij dus de schijf op channel 1 laat zien kan ik kiezen voor "Power off", "Destroy" of "Continue"
wanneer ik kies voor continue, gaat hij naar een twee scherm waarin hij de schijven op channel 2, 5, 6 laat zien. Maar ik kan niet kiezen om te rebuilden of iets anders .....

[ Voor 26% gewijzigd door herbalx op 23-01-2011 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nu mis ik nog het merk en type/serie hardeschijfen dat je gebruikt. Mogelijk Samsung F1 series?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
even een update,

ik heb zojuist gelaten wat het is in de bios, ik heb windows op een HDD geinstalleerd met wat drivers om te kijken hoe de array onder windows reageert. Tot mijn grote verbazing heeft windows geen problemen met het lezen van de array, ik ga even kijken of ik de data over kan kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
_Dune_ schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 22:13:
Nu mis ik nog het merk en type/serie hardeschijfen dat je gebruikt. Mogelijk Samsung F1 series?
Merk schijven Western Digital 4000 YR RE2 schijven (raid specials)
Pagina: 1