Programmeren bestaat mij inziens uit twee stukken:
- Theorie: taal, framework, etc
- Probleemoplossend vermogen: problemen in stukjes hakken
Nummer één is vrij simpel, gewoon een kwestie van leren en proberen. Wat Sander zegt ben ik het mee eens, je moet met C# beginnen, maar ik ben het er niet mee eens om dezelfde redenen. Zowel Java en C# zijn even complex, maar C# is denk ik wat initiutiever dan Java. In C# heb je bijvoorbeeld events, is er geen verschil tussen een int en een Int32, je hebt delegates, een enorm goed GUI framework, etc. Sowieso zou ik voor een redelijk strenge taal gaan, Java, C# of C++ dus. Goede gewoontes aanleren gaat veel makkelijker als je nog geen gewoontes hebt,. VB is makkelijk te lezen als je al C# kent dan andersom. In het strenge C# programmeren is veel makkelijk als je niet eerst in PHP of VB.NET zonder Option Strict / Explicit hebt geprogrammeerd.
Tweede, probleemoplossend vermogen, dat is gewoon een kwestie van problemen in stukjes hakken. Hoe kom ik vanaf mijn bed naar school in de les? (probleem)
1. Klaar maken om naar school te gaan
2. Met het OV naar school gaan
3. Op school naar de les gaan
Laten we dat uitsplitsen
1a. Opstaan
1b. Aankleden
1c. Ontbijten
1d. Ontspannen totdat het tijd is om naar de bushalt te gaan
2a. Naar de bushalte gaan
2b. Wachten op de goede bus
2c. Met de bus wachten op de goede uitstaphalte
2d. Uitstappen, inchecken en wachten op de metro
2e. Iets nuttigs in de metro doen
etc
etc
Zoiets moet je ook met programmeren doen. Ik wil een formulier waarbij je op de knop drukt en je een bericht krijgt met de tekst uti een tekstveld.
1. Hoe krijg je een formulier te voorschijn?
2. Hoe maak je een bericht (Messagebox)?
3. Hoe maak je een tekstveld?
4. Hoe plaats je controls op een form?
etc
Het verschil bij C# en Java is vooral dat Java op alles Operating Systems draait (Win/Linux/Mac) terwijl je bij C# gelimiteerd bent tot Windows. Okay je hebt Mono, maar dat is niet officieel ondersteund door Microsoft.
Nee dat is een argument voor een eerste programmeertaal
[
Voor 7% gewijzigd door
Sebazzz op 22-01-2011 16:53
]