Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Leren programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.033 views

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik ben van plan te gaan leren programmeren. Mijn kennis houd nu op bij HTML+(een beetje)CSS. Echter weet ik dat er heel veel verschillende talen zijn, SQL servers, PHP, C++, Python, Visual Basic, ga zo maar door. Echter kunnen jullie mij adviseren waar ik mee moet beginnen met leren? Wat is makkelijk, waarmee kan je al (relatief) snel je eerste programmatje's schrijven? Alvast bedankt:)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een erg belangrijke skill van een programmeur is kunnen zoeken :)

Als je alleen maar op zoek bent naar een "quick fix", dan ga je er niet ver mee komen. "Hello World" kan je in alle talen zo maken, maar voor een nuttige applicatie zul je er gewoon tijd en moeite in moeten steken.

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-01-2011 16:22 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Echter, wil je graag doorgaan met programmeren voor het web, of wil je applicaties leren schrijven? Zijn 2 andere dingen namelijk...

Als je met HTML en CSS aan de slag bent gegaan, lijkt het me een logische stap om te gaan kijken naar PHP icm SQL.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39

Onbekend

...

HTML? Javascript ook?

Wat wil je uiteindelijk bereiken? En waarom?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Grappig dat deze threads toch wel bijna maandelijks voorbij komen :P

Tja, het ligt er inderdaad aan wat je ermee wilt doen. Als je gevoel bij webapplicaties ligt is PHP een logische stap, samen met Javascript en eventueel jQuery. Wil je echt uitgebreide software schrijven dan is Java of misschien C# een leuke stap.

Verwijderd

Ik zal als ik jou was niet met Java beginnen. Java is te groot en ingewikkeld voor een beginnende programmeur, ook zijn er vele dingen die in java veranderd zijn, waardoor "standaard" vaak niet goed werkt.

Ik zou je adviseren om met C# te beginnen. Ook C# is groot, maar MS heeft het .NET framework op een echt goede manier in elkaar gezet. Ook is C# een goede opstap naar bv C++ als je dat later wil gaan doen.

Je kan ook kijken naar Visual Basic .NET, wat op hetzelfde framework als C# werkt, maar qua syntax wat eenvoudiger is. Maar onderschat het niet, met VB kan je hetzelfde als met C#. Alhoewel C# de meest gebruikte .NET taal is.

Als je echter simpele webapplicaties wil bouwen, kan ik je ook adviseren om PHP te gebruiken, al is dat niet echt een programmeertaal. Of als je nieuwe talen wil proberen: Ruby of Python.

Verwijderd

Ga eerst eens bedenken wat voor soort applicaties je wilt maken en welke taal daarvoor geschikt is.

Daarnaast is 'leren programmeren' taalonafhankelijk. Je moet oplossingen en routines voor je programma kunnen bedenken, ongeacht in welke taal je het gaat schrijven.

Als je webbased wilt blijven, zou ik me zeker op PHP storten. Daarmee kun je dynamische websites maken. Als je echter non-webbased applicaties wilt maken, zijn Java en C# leuke talen om te leren. Python heb ik me nooit in verdiept en Visual Basic schijnt nogal veranderd te zijn sinds versie 6.0 die ik gebruikte, dus daar kan ik weinig over zeggen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Dan ga ik me denk ik eerst op PHP&SQL storten, kijken we daarna wel verder

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 13:28
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:32:
Ik zal als ik jou was niet met Java beginnen. Java is te groot en ingewikkeld voor een beginnende programmeur, ook zijn er vele dingen die in java veranderd zijn, waardoor "standaard" vaak niet goed werkt.

Ik zou je adviseren om met C# te beginnen. Ook C# is groot, maar MS heeft het .NET framework op een echt goede manier in elkaar gezet. Ook is C# een goede opstap naar bv C++ als je dat later wil gaan doen.

Je kan ook kijken naar Visual Basic .NET, wat op hetzelfde framework als C# werkt, maar qua syntax wat eenvoudiger is. Maar onderschat het niet, met VB kan je hetzelfde als met C#. Alhoewel C# de meest gebruikte .NET taal is.

Als je echter simpele webapplicaties wil bouwen, kan ik je ook adviseren om PHP te gebruiken, al is dat niet echt een programmeertaal. Of als je nieuwe talen wil proberen: Ruby of Python.

Je moet wel weten waar je over praat he ... Je gooit een paar heerlijke kul argumenten tegen Java de lucht in, die werkelijk waar nergens op slaan ...

Ik denk dat als je wilt beginnen met programmeren en je wilt software schrijven C# en Java beide een goede keuze zijn. C++ is (voor de beginnende programmeur) te lastig met z'n pointers, memory leaks enzovoorts.

Het verschil bij C# en Java is vooral dat Java op alles Operating Systems draait (Win/Linux/Mac) terwijl je bij C# gelimiteerd bent tot Windows. Okay je hebt Mono, maar dat is niet officieel ondersteund door Microsoft.

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Python is ook leuk

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:13

Sebazzz

3dp

Programmeren bestaat mij inziens uit twee stukken:
- Theorie: taal, framework, etc
- Probleemoplossend vermogen: problemen in stukjes hakken

Nummer één is vrij simpel, gewoon een kwestie van leren en proberen. Wat Sander zegt ben ik het mee eens, je moet met C# beginnen, maar ik ben het er niet mee eens om dezelfde redenen. Zowel Java en C# zijn even complex, maar C# is denk ik wat initiutiever dan Java. In C# heb je bijvoorbeeld events, is er geen verschil tussen een int en een Int32, je hebt delegates, een enorm goed GUI framework, etc. Sowieso zou ik voor een redelijk strenge taal gaan, Java, C# of C++ dus. Goede gewoontes aanleren gaat veel makkelijker als je nog geen gewoontes hebt,. VB is makkelijk te lezen als je al C# kent dan andersom. In het strenge C# programmeren is veel makkelijk als je niet eerst in PHP of VB.NET zonder Option Strict / Explicit hebt geprogrammeerd.

Tweede, probleemoplossend vermogen, dat is gewoon een kwestie van problemen in stukjes hakken. Hoe kom ik vanaf mijn bed naar school in de les? (probleem)
1. Klaar maken om naar school te gaan
2. Met het OV naar school gaan
3. Op school naar de les gaan

Laten we dat uitsplitsen
1a. Opstaan
1b. Aankleden
1c. Ontbijten
1d. Ontspannen totdat het tijd is om naar de bushalt te gaan

2a. Naar de bushalte gaan
2b. Wachten op de goede bus
2c. Met de bus wachten op de goede uitstaphalte
2d. Uitstappen, inchecken en wachten op de metro
2e. Iets nuttigs in de metro doen
etc
etc

Zoiets moet je ook met programmeren doen. Ik wil een formulier waarbij je op de knop drukt en je een bericht krijgt met de tekst uti een tekstveld.

1. Hoe krijg je een formulier te voorschijn?
2. Hoe maak je een bericht (Messagebox)?
3. Hoe maak je een tekstveld?
4. Hoe plaats je controls op een form?
etc
Het verschil bij C# en Java is vooral dat Java op alles Operating Systems draait (Win/Linux/Mac) terwijl je bij C# gelimiteerd bent tot Windows. Okay je hebt Mono, maar dat is niet officieel ondersteund door Microsoft.
Nee dat is een argument voor een eerste programmeertaal 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 22-01-2011 16:53 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Zonder opnieuw de oeverloze discussie te willen starten zou ik PHP lekker links laten liggen en beginnen met een vergelijkbare taal die wel van hoge kwaliteit is zoals Python.

Het lijkt niet je doel te zijn maar C is zeker een goede taal om te leren programmeren, vooral omdat het dingen als garbage collection mist en je dus zelf alles moet regelen in je code.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
PHP.

Verschrikkelijke taal & omgeving, maar perfecte omgeving om in te leren programmeren. Erg lage leercurve. Enige lastige start is het opzetten van een eigen PHP server, maar dit kan je met XAMPP vrij makkelijk doen.

Zelf heb ik PHP ook volledig zelfstandig geleerd. Mijn startpunt was:
http://www.w3schools.com/php/default.asp

Verder... VEEL lezen, veel tutorials lezen en uiteindelijk originele documentatie lezen.

[ Voor 64% gewijzigd door Gamebuster op 22-01-2011 17:00 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Gamebuster schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:56:

Verschrikkelijke taal & omgeving, maar perfecte zeer slechte omgeving om in te leren programmeren. Erg lage leercurve.
Je doet er beter aan om een redelijk stricte taal te kiezen, begin met C# of Java.

Slechte gewoontes afleren is moeilijk. Probeer ze dan ook niet aan te leren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 16:59 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
Gamebuster schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:56:
PHP.

Verschrikkelijke taal & omgeving, maar perfecte omgeving om in te leren programmeren. Erg lage leercurve. Enige lastige start is het opzetten van een eigen PHP server, maar dit kan je met XAMPP vrij makkelijk doen.
Mwah niet echt. Dan kun je in PHP 'programmeren', maar dan ga je een echte taal leren en dan kom je er achter dat alles wat je gewend bent ineens niet meer werkt omdat PHP echt een brakke OOP implementatie heeft, je geen/weinig controle hebt over de data types en de taal geen enkele vorm van Events, of wat dan ook heeft.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:55:
Zonder opnieuw de oeverloze discussie te willen starten zou ik PHP lekker links laten liggen en beginnen met een vergelijkbare taal die wel van hoge kwaliteit is zoals Python.
Dat is nogal een statement gezien het feit dat PHP ook een prima taal is om mee te beginnen. Daarnaast is de taal veel toegankelijker. Zonder argumenten is je opmerking dus niet veel waard, en precies de reden waarom we deze topics altijd sluiten. Topics als deze verzanden altijd in het aanprijzen van je eigen favoriete taal. Dat terwijl voor leren programmeren de taalkeuze totaal irrelevant is. Leren programmeren doe je onafhankelijk van de taal, de taal is niet meer dan een middel om tot je doel te komen.

Beatboxx: als je jouw topictitel letterlijk invult in de search en die toespitst op dit topic zul je tientallen zo niet honderden topics vinden met exact dezelfde vraag die jij stelt, waar ook exact hetzelfde slotje op is gekomen om exact dezelfde redenen. ;) Kies een taal uit, koop een leuk boek en leer daarmee programmeren. Welke taal je kiest is helemaal afhankelijk van wat je ermee wil doen en wat je leuk vindt.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:58:
[...]

Je doet er beter aan om een redelijk stricte taal te kiezen, begin met C# of Java.

Slechte gewoontes afleren is moeilijk. Probeer ze dan ook niet aan te leren.
PHP maakt slechte gewoontes aanleren makkelijker omdat het ze niet actief afleert, maar een goede lesmethode leert je die slechte gewoontes ook wel af zonder dat de taal het enforcet. Weak typing maakt niet per definitie een slechte taal om van te leren, dat hangt van je lesmethode af.
Avalaxy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:59:
[...]

Mwah niet echt. Dan kun je in PHP 'programmeren', maar dan ga je een echte taal leren en dan kom je er achter dat alles wat je gewend bent ineens niet meer werkt omdat PHP echt een brakke OOP implementatie heeft, je geen/weinig controle hebt over de data types en de taal geen enkele vorm van Events, of wat dan ook heeft.
Die brakke OOP-implementatie klopt, controle over datatypes klopt niet, je moet alleen weten wat je doet. Events hebben niets met PHP te maken maar met het feit dat event vrijwel zinloos zijn in stateless zaken, waar PHP typisch voor gebruikt wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door NMe op 22-01-2011 17:04 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.