usb battery pack - Alkaline vs NiMH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:47
Hallo, ik wil graag een USB battery pack maken, het liefst met alkaline batterijen, die kan je overal kopen, en je hoeft geen oplader mee te slepen.
De USB spec zegt 5v +/- 5%, oftewel tussen 4,75 en 5,25v is goed.

NiMH batterijen zijn vaak 1,2v terwijl Alkalinebatterijen 1,5v zijn.

NiMH is simpel:
1,2 x 4 = 4,8v, oftewel precies goed.

Alkaline daarintegen...
1,5 x 4 = 6v, te veel
1,5 x 3 = 4,5v, te weinig

Ik wil hem gebruiken om een goedkope mp3-speler te gebruiken tijdens een lange busreis, dat ding zelf haalt amper een uur...
Wat kan ik doen om het te voeden met alkaline batterijen?

Een 4xAA batterijhouder, een female usb stekker en een rol ducttape heb ik liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

"How to USB battery charger"

Was wel heeeeeel simpel om op google te vinden, de 1e link is tegelijk eentje die ik zelf ook gemaakt heb:
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/ (alleen dan met een ander doosje).

Met een regulator kan je van 6v trouwens netjes 5v maken.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 15:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
D4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:48:
"How to USB battery charger"

Was wel heeeeeel simpel om op google te vinden, de 1e link is tegelijk eentje die ik zelf ook gemaakt heb:
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/ (alleen dan met een ander doosje).

Met een regulator kan je van 6v trouwens netjes 5v maken.
Ik heb alleen wat AA batterijen, een female usb plugje en ducttape. Geen interesante electronica. Overal lees je dat je met NiHM batterijen ook niks nodig hebt, maar nergens lees je iets over Alkaline. Dat is mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tjah, 4.8v lijkt mij veiliger als dat je boven de 5v gaat zitten. Waarom maak je het niet gewoon, en gebruik je alleen oplaadbare batterijen ervoor? Lijkt mij toch simpel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
D4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:52:
Tjah, 4.8v lijkt mij veiliger als dat je boven de 5v gaat zitten. Waarom maak je het niet gewoon, en gebruik je alleen oplaadbare batterijen ervoor? Lijkt mij toch simpel genoeg?
Die zijn duur, en moet je eerst opladen.
Alkaline batterijen kan je in elke supermarkt krijgen, en werklen meteen.

Denk aan een tankstation langs de snelweg midden in duitsland, middernacht, waar je langskomt vlak nadat de ingebouwde 330mAh (is dat niet erg weinig?) accu ermee is gestopt, midden in een aflevering van je favos serie :)
Je hebt dan *geen* oplader bij je, en afaik worden oplaadbare batterijen nog altijd leeg verkocht.

Edit: ik ga eens kijken wat hij wel/niet doet op 4,5v...
Edit2: die marge aan de onderkant schijnt nogal mee te vallen. Drie AA batterijtjes werken prima :)
Alleen ben ik mijn batterijhouder kwijt. Hoop dat de lokale electronicaboer iets heeft...

[ Voor 13% gewijzigd door Peetz0r op 22-01-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard een adaptor voor je sigarenaansteker in je handschoenkastje doet dan wonderen...
Ik heb het gevoel dat de oplossing te ver gezocht is voor het probleem, zeker zoals je het probleem nu voorstelt.

edit: '... of busreis...' naja dan lost een adaptortje zoals ik voorstel idd niks op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 21:39
Veel kans dat die MP3 speler intern de 5V terug omzet om zijn batterij op te laden. Met 4.5V zal het waarschijnlijk nog prima werken.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:23:
edit: '... of busreis...' naja dan lost een adaptortje zoals ik voorstel idd niks op.
Tenzij de TS buschauffeur is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Over het algemeen verliezen alkaline vrij snel hun spanning van 1,5v, NiMH batterijen blijven vrij stabiel totdat ze leeg zijn (grof geschetst) dus daar heb je langer plezier van. Neem dan wel Eneloops ofzo zodat je niet met lege batterijen zit als je ze nodig hebt :P

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuling
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 19:19
Op samenkopen komt er binnenkort weer een DCDC-actie: http://www.samenkopen.net/topic/85286/327989
De DC/DC-converters uit deze actie converteren een spanning tussen de 2,7V - 6V naar 5VDC. Je kunt middels een aantal AA batterijen en deze convertor eenvoudig je eigen USBvoeding bouwen. Ideaal voor op vakantie of onderweg!
Dan heb je ook geen issues meer met je batterijen, kun je gewoon 4x AA gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Teuling op 22-01-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

9v batterij, 5v regulator (dc/dc converter) en een diode, en je hebt een ultrakleine USB charger 8-)

hier is de mijne, het geheel past makkelijk in een filmdoosje. De 9v batterij moet wel aan een kabeltje.
Welke 5v DC/DC converter ik heb gebruikt weet ik niet, ik had er een liggen en daar kwam netjes 5v uit :)
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/2114542678-orig.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Mavamaarten op 22-01-2011 20:59 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
Waarom vervang je de accu dan niet :P

Anyways, youtube staat vol met voorbeelden waar ze o.a. ook alkaline gebruiken.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 20:50
Afbeeldingslocatie: http://laptoppimp.com/wp-content/uploads/2010/06/usbcell_batteries.jpg

:D

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Laagvliegerke schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:43:
Veel kans dat die MP3 speler intern de 5V terug omzet om zijn batterij op te laden. Met 4.5V zal het waarschijnlijk nog prima werken.
Er zit een 330mAh Li-Polymeer accu in, dus dat zal wel op 3,7v werken denk ik.
Hoeveel
Tenzij de TS buschauffeur is? :P
De TS is 16...
bartvl schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:50:
Over het algemeen verliezen alkaline vrij snel hun spanning van 1,5v, NiMH batterijen blijven vrij stabiel totdat ze leeg zijn (grof geschetst) dus daar heb je langer plezier van. Neem dan wel Eneloops ofzo zodat je niet met lege batterijen zit als je ze nodig hebt :P
Die kosten iets meer dan €2 voor 4 stuks denk ik?
Helaas dus geen optie...

Maar, vrees niet, ik heb al een oplossing. Fotootjes:
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/fotos/battdoos/th/battdoos.jpg
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/fotos/battdoos/th/laden-in-progress.jpg

Als ik het goed begrijp zouden alkaline batterijen onder redelijk lichte belasting zo'n 3000mAh lunnen leveren.
Dus: (1,5 + 1,5 + 1,5) * 3 = 13,5 wattuur?
En voor de ingebouwde accu: 3,7 * 0,33 = 1,22 wattuur?

Dus hebben die drie alkalinebatterijtjes samen 10 keer de capaciteit van de ingebouwde accu?
Op een of andere manier lijkt me van niet, maar hoe zit het dan?

[ Voor 27% gewijzigd door Peetz0r op 23-01-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:28
3Ah lijkt mij persoonlijk sterk, maar je moet ook rekening houden, zoals al eerder gemeld, met de spanningsval van een Alkaline cel. Nou weet ik niet of je daar snel mee te maken krijgt, maar laat het spelertje voor de gein eens een paar uur aan staan. Dan weet je snel genoeg of je battery pack lang genoeg boven de 3,7V blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je al eens gekeken naar een MintyBoost van LadyAda/Adafruit.com? Twee penlites worden zo een 5v usb voeding, helemaal netjes :) Schema zit er bij, je kunt het zelf bouwen of een kit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sebastius schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:50:
Heb je al eens gekeken naar een MintyBoost van LadyAda/Adafruit.com? Twee penlites worden zo een 5v usb voeding, helemaal netjes :) Schema zit er bij, je kunt het zelf bouwen of een kit kopen.
Heb je al eens gekeken naar de 1e reactie van dit topic :9?

Pagina: 1