Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Probleem] Mailserver opzet

Pagina: 1
Acties:

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Goedemiddag mede-tweakers!

Ik weet niet echt 100% zeker of ik dit in het goede forum vraag, want mijn vraag gaat eigenlijk verspreid over 2 subfora (deze en "Professional Networking & Servers")
De laatste twee weken ben ik een beetje bezig met een eigen site op te zetten (Joomla!, gelukt) met bijbehorende mail adres (hMail, niet gelukt) Alleen krijg ik met geen mogelijkheid deze mailserver aan de praat. Ik weet eigenlijk ook niet echt precies of ik het wel goed doe, ondanks lange zoektijd op internet. Ook weet ik niet of hMail wel eigenlijk een goede mailserver is, ik kwam deze ook maar tegen en dacht dat hij wel goed was. Ik heb alleen een domein "gekocht" en host alles thuis

Mijn huidige instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i160.photobucket.com/albums/t185/BobSoppe/dns-1.png
<DNS instellingen voor domein - Klik op thumbnail voor groter plaatje>
hMail:
Domain: bobsoppe.nl
E-mail adress: ik (AT) bobsoppe (DOT) nl

Nu is mijn vraag dus of iemand mij hiermee wilt helpen om dit goed op te zetten.

Met vriendelijke groet,
Trip.X (eXtink/Bob Soppe)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
DNS staat goed.

Ik kan alleen niet connecten op poort 25. Zo te zien heb je Planet. Volgens mij blokkeren die poort 25. Dan kun je configureren wat je wil, maar zul je het op deze manier niet aan de gang krijgen.

Opties:
- Provider zonder poortblokkade (zakelijke meestal)
- Relay service zoals rollernet oid en het via een andere poort regelen
- Mailrelay (als planet dat aanbied..)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MX records mogen niet verwijzen naar CNAMEs. Verder is het onzinnig in MX te verwijzen naar je imap server (en al helemaal als dat gewoon dezelfde server is). Meerdere MX records dienen als fall-back. Jij hebt geen fall-back. Verder weet ik niet of @ ook werkt in het Content veld van een MX record. Ik zou van "mail" een A record maken en die als enige MX instellen.

Het opzetten van een goede, veilige mailserver is geen sinecure. Ik zou voor je mail eens kijken naar een Google Apps account voor je domein, kun je je mail (en anti-spam, anti-virus, etc) door Google laten doen. Een web/ftp/probeer-servertje kun je dan gewoon thuis opzetten.

(en dit is zeker geen "Professional Networking & Servers" vraag ;))

[ Voor 28% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-01-2011 15:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• eXtink
  • Niet online
DJSmiley schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:29:
DNS staat goed.

Ik kan alleen niet connecten op poort 25. Zo te zien heb je Planet. Volgens mij blokkeren die poort 25. Dan kun je configureren wat je wil, maar zul je het op deze manier niet aan de gang krijgen.

Opties:
- Provider zonder poortblokkade (zakelijke meestal)
- Relay service zoals rollernet oid en het via een andere poort regelen
- Mailrelay (als planet dat aanbied..)
We hebben KPN glasvezel en ik geloof best dat ze poort 25 blokeren, want de router (Thomson TG987vn die ze bij glasvezel leveren) zit helemaal dicht getimmerd.
Een andere provider is helaas geen optie (woon namelijk nog thuis bij mijn ouders)
De derde optie is misschien wel wat. Ik zal naar KPN bellen voor de mailrelay, want volgens mij bieden ze dit wel aan :D
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:30:
Het opzetten van een goede, veilige mailserver is geen sinecure. Ik zou voor je mail eens kijken naar een Google Apps account voor je domein, kun je je mail (en anti-spam, anti-virus, etc) door Google laten doen. Een web/ftp/probeer-servertje kun je dan gewoon thuis opzetten.
Wat houdt dit precies in. Is het dan nog steeds mogelijk om een mail adres op te zetten met mijn eigen domein en is dit ook gratis?
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:30:
(en dit is zeker geen "Professional Networking & Servers" vraag ;))
Dan weet ik dat ook weer, thanks :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Trip.X schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:50:
Ik zal naar KPN bellen voor de mailrelay, want volgens mij bieden ze dit wel aan :D
Bellen? Ze bieden het aan ja, maar Truus aan de lijn gaat je het echt niet uitleggen. Beter zoek je op GoT, staat genoeg hier.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 16:56
Bij planet moet de e-mail via een relay lopen. Als je het MX record "20 mail" aanpast naar "20 mailrelay.planet.nl." (let op de . op het einde die hoort erbij) zou de e-mail wel aan moeten komen.

Een mailserver zal normaal het laagste MX record pakken (MX 10), krijgt hier geen verbinding op aangezien dit door Planet wordt geblokkeerd en zal de andere mailserver (MX 20) proberen waarmee hij wel verbinding krijgt. De relay server van planet kijkt vervolgens wat het laagste MX record is en probeert verbinding te leggen met de server bij "10 MX", dit zal lukken aangezien de mailrelay niet wordt geblokkeerd en de e-mail wordt afgeleverd op je server.

De waarschuwing hierboven zeker in acht nemen, of als je perse zelf een server wilt draaien gewoon de e-mail met POP3 ophalen als deze mogelijkheid er is.

Eve char: Warock <TEST>

• eXtink
  • Niet online
sPENKMAN schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:57:
Bij planet moet de e-mail via een relay lopen. Als je het MX record "20 mail" aanpast naar "20 mailrelay.planet.nl." (let op de . op het einde die hoort erbij) zou de e-mail wel aan moeten komen.

Een mailserver zal normaal het laagste MX record pakken (MX 10), krijgt hier geen verbinding op aangezien dit door Planet wordt geblokkeerd en zal de andere mailserver (MX 20) proberen waarmee hij wel verbinding krijgt. De relay server van planet kijkt vervolgens wat het laagste MX record is en probeert verbinding te leggen met de server bij "10 MX", dit zal lukken aangezien de mailrelay niet wordt geblokkeerd en de e-mail wordt afgeleverd op je server.

De waarschuwing hierboven zeker in acht nemen, of als je perse zelf een server wilt draaien gewoon de e-mail met POP3 ophalen als deze mogelijkheid er is.
We hebben geen Planet hier thuis maar KPN glasvezel, dus werkt de "20 mailrelay.planet.nl." dan wel? In ieder geval heel erg bedankt voor deze uitleg!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Trip.X schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:50:
[...]

Wat houdt dit precies in. Is het dan nog steeds mogelijk om een mail adres op te zetten met mijn eigen domein en is dit ook gratis?
Ja en ja (tot 50 accounts): http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• eXtink
  • Niet online
Ik ga toch gewoon voor de google apps, omdat dit veiliger is en veel makkelijk is in te stellen. Thanks Herko_ter_Horst!!!
Pagina: 1