Verwijderd

Topicstarter
Geheugen: GeIL Black Dragon GB34GB1600C9DC

pricewatch: GeIL Black Dragon GB34GB1600C9DC

Moederbord: Asus M4A79XTD EVO

pricewatch: Asus M4A79XTD EVO

Ik heb het volgende probleem met mijn RAM. Elke keer als ik mijn computer de volgende dag opstart krijg ik na 10-30sec een bsod. Hiertussen krijg ik nog een aantal meldingen van exlorer has stopped working en een aantal opstartprogramma's zoals steam en avast geven een melding dat ze niet kunnen starten of updaten.

Ik los dit nu al een tijdje op door tijdens het opstarten mijn ram snelheid te veranderen van bijv. 1600 naar 1330 of 1066 naar auto. Het maakt niet uit waar ik hem op zet als ie maar op een andere stand staat dan dat ie de vorige dag stond. Het rare is dat tijdens de dag ik de pc zovaak kan opstarten als ik wil en geen problemen heb. Ik heb geen idee waar dit probleem aan kan liggen, of het met de interne klok te maken heeft, of dat de pc 8uur uitstaat of iets dergelijks.

Stappen die ik genomen heb om het zelf op te proberen te lossen.

- DIMM's in elk mogelijke slotcombinaties gezet, 2x blauw (A2,B2), 2x zwart (A1,B1), 1x blauw/1x zwart. etc (moederbord boekje geeft aan dat ze het beste in de blauwe slots kunnen staan)
- Memtest gaf geen fouten aan
- Voltage van 1.5(auto) naar 1.6 gezet zoals op de sticker van de RAM staat

edit: cpuz screenie

http://img641.imageshack.us/img641/1846/17289193.png

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Volgens mij is je batterij van het bios leeg of kapot. Vervang deze eens en kijk of je het probleem dan nog steeds hebt.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Staat het geheugen wel op de QVL lijst van je moederbord?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27
Wat jasiccama wil zeggen is: Op de asus site, memory support list, M4A79XTD EVO Memory QVL vind je alle geheugens die door Asus getest zijn en goed zijn bevonden. De GB34GB1600C9DC zie ik daar daar niet tussen staan. Dat wil niet meteen zeggen dat het niet zou kunnen werken, maar wel dat het niet getest is.

Helaas staan de mobo's van Asus er om bekend dat ze kieskeurig zijn wat betreft geheugen.
Ik zou dus op zoek gaan naar een paar bankjes die wel op de QVL staan en daar eens opnieuw mee testen.

Verwijderd

Topicstarter
jasiccama schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:06:
Staat het geheugen wel op de QVL lijst van je moederbord?
Staan 3 geil 1333 die compatible zijn, maar geen bij 1600. Maar als dit zon probleem was dan zou hij het zoiezo toch niet goed doen? Als ik eenmaal de ram speed verander loopt ie perfect.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:42:
[...]

Staan 3 geil 1333 die compatible zijn, maar geen bij 1600. Maar als dit zon probleem was dan zou hij het zoiezo toch niet goed doen? Als ik eenmaal de ram speed verander loopt ie perfect.
Er is één manier waarop iets goed werkt, maar oneindig manieren waarop het niet goed kan gaan. Een daarvan is dat niet geheel compatibel geheugen alleen op tragere snelheden werkt dan geadverteerd.

Als je voltage al aangepast hebt, zou ik gewoon constateren dat de DIMMs niet compatibel zijn (schering en inslag bij Asus moederborden helaas). Ik zou aanraden om ofwel je DIMMs om te ruilen voor iets wat wel op de QVL staat, of je mobo om te ruilen voor iets vergelijkbaars waar deze specifieke DIMMs wel op de QVL staan.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:59:

Er is één manier waarop iets goed werkt, maar oneindig manieren waarop het niet goed kan gaan. Een daarvan is dat niet geheel compatibel geheugen alleen op tragere snelheden werkt dan geadverteerd.

Als je voltage al aangepast hebt, zou ik gewoon constateren dat de DIMMs niet compatibel zijn (schering en inslag bij Asus moederborden helaas). Ik zou aanraden om ofwel je DIMMs om te ruilen voor iets wat wel op de QVL staat, of je mobo om te ruilen voor iets vergelijkbaars waar deze specifieke DIMMs wel op de QVL staan.
hij doet het perfect op 1600, daar heb ik hem ook vaak op staan. Alleen vind ik het zo raar dat hij het de volgende dag niet doet. Gedurende de dag boot ik ook geregeld en hoef ik ook niks aan de speed aan te passen.

Tja ik vind het een superraar probleem, ik denk dat ik eerst eens die lithium batterij vervang en daarna nieuw ram overweeg.
Pagina: 1