5.1 Tom-Tec aan laptop

Pagina: 1
Acties:

• Superlam
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik heb hier een heel goedkoop 5.1 Tom-Tec home theatre setje liggen.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is dit op een laptop met enkel een koptelefoon uitgang en een microfoon ingang aan te sluiten. Ik kan het niet testen aangezien de laptop niet aanwezig is maar als het kan wil ik graag vandaag de eventuele kabeltjes kopen die er voor nodig zijn om dit te realiseren. En aangezien ik het setje met de trein moet vervoeren wil ik dat niet voor niks doen.

Bij voorbaat dank!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Dit is zo niet te zeggen. Er zijn zo veel dingen die meespelen en waar jij geen informatie over geeft.

Ten eerste is het de 5.1 set: is dit een gewone pc-set met 3 x 3,5mm jack aansluitingen of is het een set met losse versterker/receiver en speakers. Dat maakt al heel wat uit.

Er zijn laptops die van een microfoon-ingang een uitgang kunnen maken voor een apart paar speakers. Of jouw laptop dit kan is de vraag. Maar als zou het kunnen dan heb je nog maar twee uitgangen die beide twee kanalen aan kunnen sturen. En voor 5.1 surround heb je 3 x 3,5mm jack nodig.

Andere mogelijkheid is dat de ene uitgang van je laptop wellicht een flexi-jack uitgang is. Dus die normaal de koptelefoon of twee speakers aan kan sturen, maar die je ook kan switchen op een digitale uitgang te zijn. Over een digitale uitgang kan je meerkanaals geluid sturen. Echter is het de vraag o de Tom-Tec dit dan weer ondersteunt.

En wat bedoel je precies met "aansluiten"? Gewoon aansluiten zodat je geluid hebt, of aansluiten zodat je echt 5.1 hebt. Want aansluiten zal in de meeste gevallen wel lukken. Maar of je dan dus surround geluid hebt hangt af van veel meer factoren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 08:41

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Als hij 3 jackplugs heeft, kan je in ieder geval de 2 voorsten van geluid voorzien. Geluid zul je bijna sowieso wel krijgen dus.. Maar geen echte 5.1 zoals FeaR al zei.

Things are cheaper for a reason

• Superlam
FeaR1986 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:33:
Dit is zo niet te zeggen. Er zijn zo veel dingen die meespelen en waar jij geen informatie over geeft.

Ten eerste is het de 5.1 set: is dit een gewone pc-set met 3 x 3,5mm jack aansluitingen of is het een set met losse versterker/receiver en speakers. Dat maakt al heel wat uit.

Er zijn laptops die van een microfoon-ingang een uitgang kunnen maken voor een apart paar speakers. Of jouw laptop dit kan is de vraag. Maar als zou het kunnen dan heb je nog maar twee uitgangen die beide twee kanalen aan kunnen sturen. En voor 5.1 surround heb je 3 x 3,5mm jack nodig.

Andere mogelijkheid is dat de ene uitgang van je laptop wellicht een flexi-jack uitgang is. Dus die normaal de koptelefoon of twee speakers aan kan sturen, maar die je ook kan switchen op een digitale uitgang te zijn. Over een digitale uitgang kan je meerkanaals geluid sturen. Echter is het de vraag o de Tom-Tec dit dan weer ondersteunt.

En wat bedoel je precies met "aansluiten"? Gewoon aansluiten zodat je geluid hebt, of aansluiten zodat je echt 5.1 hebt. Want aansluiten zal in de meeste gevallen wel lukken. Maar of je dan dus surround geluid hebt hangt af van veel meer factoren.
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zal beginnen met de laatste vraag, met aansluiten hoef ik geen 5.1 geluid te hebben want ik weet zeker dat dat niet gaat lukken. Wilde gewoon iets hebben om mijn muziek op te luisteren en dit kan ik zo meenemen.

Op de rest van je vragen kan ik wat lastiger aan geven aangezien ik er totaal geen kaas van gegeten heb. Maar ik zal toch een poging wagen.

De set is geen pc-set. Het is inderdaad een losse receiver en speakers.

Of mijn laptop van die microfoon-ingang een uitgang kan maken zou ik echt niet weten, het is een HP elitebook 8540w. Ik kan er op internet ook niks over terug vinden.

Ik gok dat mijn set een digitaal signaal aan kan aangezien het een behoorlijk low budget dingetje is.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je geen surround geluid hoeft dan kan je sowieso de gewone audiouitgang van de laptop gebruiken. Dus dat is het probleem niet. Als de Tom-Tec een receiver is met losse speakers dan moet er wel een ingang op zitten om het geluid naar de speakers te krijgen. Grote kans dat dit twee maal RCA is. Dus dan heb je gewoon een verloopje van 1 x 3,5mm jack male naar stereo RCA nodig.

Echter is dit maar een gok, want zonder types is het gewoon lastig. Maar ik ben er 99,9% zeker van dat je alles wel aan moet kunnen sluiten.

• Superlam
FeaR1986 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:13:
Als je geen surround geluid hoeft dan kan je sowieso de gewone audiouitgang van de laptop gebruiken. Dus dat is het probleem niet. Als de Tom-Tec een receiver is met losse speakers dan moet er wel een ingang op zitten om het geluid naar de speakers te krijgen. Grote kans dat dit twee maal RCA is. Dus dan heb je gewoon een verloopje van 1 x 3,5mm jack male naar stereo RCA nodig.

Echter is dit maar een gok, want zonder types is het gewoon lastig. Maar ik ben er 99,9% zeker van dat je alles wel aan moet kunnen sluiten.
Het is een Tom Tec lss-10, is verder niks over te vinden op google. Waarschijnlijk is dat ding al 5 jaar uit de productie ofzo.
Maar ik ga er vanuit dat het wel gaat lukken nav wat jij zei. Bedankt, ik ga de gok wagen. :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maak een eens een foto van de achterkant om zeker te zijn :)

• Superlam
Net even snel foto'tje gemaakt met mijn telefoon.
http://i56.tinypic.com/ifu6oy.jpg

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je hebt dus in principe maar twee audio inputs:
  • Één meerkanaals analoge ingangen
  • Één AUX-ingang
Om de laptop op de Tom-Tec aan te sluiten kan je gebruik maken van een 3,5mm jack tot RCA stereo-kabel. De ene 3,5mm jack gaat dan gewoon in de output van de laptop en de andere stekkers in de AUX van de Tom-Tec.

Pagina: 1