Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ziggo] Eigen mailserver revisited

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-11 22:04
Dag Tweakers!

Gisteren heb ik nieuwe 'servercapaciteit' gekregen.

Google heeft nu al 4 jaar mijn mailverkeer in handen. Ik zie de reus ook opkomen, en het nare is dat die ook nog al mijn data in handen heeft. Kennis is macht. Ze weten nu zo onderhand meer dan genoeg over me. Ik vind dus, dat de tijd begint te dringen om daar weg te gaan.

Waar ga ik dan heen? Live is nu niet echt iets waar ik graag mee werk, en alle andere alternatieven houd ik ook niet zo van. Toen dacht ik: tijd om zelf een eigen mailserver te maken. Eigen beheer, en geen risico dat Google erachter komt. Toch?

Afijn. Ik zet er Linux op, configureer de firewall en installeer de services. Kerio voor de mail.
Mij was bekend, dat ziggo poort 25 uitgaand dicht heeft staan. Volgens een kennis moest ik mx records gebruiken. Dus ik voeg mx.ziggo.nl toe aan mijn mx instellingen van mijn domein. Uitgaande mail werkt dus prima. Inkomend nakkes. Nadat ik het internet heb afgespeurd, en erachter kwam dat de recenste info hierover (ook op GOT) uit 2009 komt (:X), besluit ik de klantenservice te bellen.

Die wist me te vertellen, dat ik strikt verboden bezig was. Sterker nog, er zou een teller achter staan. Na 65 mails te hebben verstuurd, zou ik netjes afgesloten worden conform de regels :o

Toen heb ik hier een topic over gemaakt, waarin het ook nog eens door een medewerker van Ziggo is bevestigd.
Is dit niet tegen het principe van de netneutraliteit?

Maar nu mijn vraag. ADSL mij, met 3Mbit down een beetje te sloom. Het enigste wat hier snel kan is kabel. Hoe kan ik thuis mijn eigen mailserver hosten, zonder gedonder te krijgen?

Dank alvast voor alle input!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38

Osxy

Holy crap on a cracker

Alles via een externe mail server relayen. In en Uit.

Ik gebruik rollernet.us, kost 5 dollar per maand. SMTP relay en MX relay.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
1. domein reserveren
2. provider zoeken die de mail op een andere poort laat binnenkomen bijv. 2525 (zoek es rollernet.us of zoiets) en registreer daar een account
3. verwijs de mx records op je domein naar die van bijv. rollernet.us
4. vul bijv. bij rollernet.us het extern ip wat je van ziggo hebt.
5. zet de goede poorten op je firewall open
6. zet laat de mailserver op de juiste poort luisteren

suc6 8)

• Joseph
5×12= 60 Euro per jaar nog steeds. Kan het ook gratis?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Eigen domein is wel handig inderdaad.

Ik laat mijn ClearOS servertje diverse popboxen leegtrekken en het centraal verzamelen.
En voor het verzenden gebruik ik ook de relay server van mijn isp.

Zet evt ook de spamfiltering van ClearOS aan, en regel die netjes in. Scheelt een hoop. Bij mij iig wel ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb het als volgt opgelost:
- domain genomen bij NXS en daar een pop account.
- mijn inkomende mail gaat dus altijd naar NXS
- mail server thuis laten draaien
- mail server haalt inkomende mail op bij NXS
- uitgaande mail gaat via SMTP direct naar Ziggo (dat mag namelijk wel).

Klaar :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Joseph
Nog 1 vraag.

Ik heb gehoord en gelezen dat Ziggo ook controleert of je thuis een server hebt. Van hun mag dat namelijk niet. Komen ze er achter, ben je de haas want dan gaat alsnog je verbinding plat.

Klopt dit?

Dank Microkid, dat is een geweldige oplossing!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Sef24 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:36:
5×12= 60 Euro per jaar nog steeds. Kan het ook gratis?
60 dollar =/= 60 euro.
Met huidige wisselkoers is het maar iets meer dan 44 euro en als je gelijk voor een jaar betaald is het 50 dollar (€36,7).

Gratis is het niet maar om het duur te noemen? Je hebt alle flexibiliteit van een eigen server, dus onbeperkt domeinen etc.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

MaxxMark

HT is Tof!

Disclaimer: Dit is *niet* bedoeld als commerciele post!

Ik heb hier indertijd een dienst voor opgezet uit hobby sfeer. Hoewel de site impliceert dat het mogelijk geld kost is dat niet waar :) Het project is eigenlijk nooit uit beta stadium gekomen.

Zie www.reroutemail.com

Ik gebruik het puur zelf omdat ik ook met precies het zelfde probleem zit.

In de basis doet het eigenlijk wat hierboven beschreven staat. Mail binnenkomend daar op port 25 wordt doorgestuurd naar machine op ip X met port Y.

Alleen zit er dan een mooi interfaceje voor.

Mocht je er gebruik van willen maken (uiteraard gewoon gratis) stuur me even een mailtje, dan zorg ik dat je een account krijgt.
Ik heb gehoord en gelezen dat Ziggo ook controleert of je thuis een server hebt. Van hun mag dat namelijk niet. Komen ze er achter, ben je de haas want dan gaat alsnog je verbinding plat.

Klopt dit?
Nooit wat van gemerkt! En ik draai al tijden een server!

[ Voor 17% gewijzigd door MaxxMark op 22-01-2011 14:48 . Reden: Quote toevoeging + reactie daar op ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
Wat eventueel mogelijk is mischien om het om te zetten naar ziggo zakelijk.

Alleen weet ik niet of dat ook voor de all in one abon. geld, iemand die dit weet ? :?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

ljarutten schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:58:
Wat eventueel mogelijk is mischien om het om te zetten naar ziggo zakelijk.

Alleen weet ik niet of dat ook voor de all in one abon. geld, iemand die dit weet ? :?
Ook dat weet ik :)

De Zakelijke tegenhangers van Alles-in-1 ondersteunen geen mailserver!

Bij de klantenservice zeiden ze dat het wel zo was, maar dit is voor de AI1 equivalent zeker niet het geval!

Het is net zo duur als AI1 met als verschil dat je gebruik kunt maken van de zakelijke helpdesk (wat wel serieus een gigantische verbetering is tov de particuliere variant!), en je hebt een extra telefoon nummer tot je beschikking.

Alleen als je naar de duurdere abonnementen gaat (bijv "Plus") wordt het wel mogelijk. Je krijgt dan ook een router en een aantal ip adressen toegewezen.

Ik heb een jaar gebruik gemaakt van het zakelijke abonnement, maar ben er uiteindelijk vooral van af gestapt omdat het eigenlijk identiek is aan AI1 maar dan met vertraagde doorvoer van snelheidsverhogingen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sef24 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:17:
Afijn. Ik zet er Linux op, configureer de firewall en installeer de services. Kerio voor de mail.
Mij was bekend, dat ziggo poort 25 uitgaand dicht heeft staan. Volgens een kennis moest ik mx records gebruiken. Dus ik voeg mx.ziggo.nl toe aan mijn mx instellingen van mijn domein. Uitgaande mail werkt dus prima. Inkomend nakkes. Nadat ik het internet heb afgespeurd, en erachter kwam dat de recenste info hierover (ook op GOT) uit 2009 komt (:X), besluit ik de klantenservice te bellen.
Ik dacht dat poort 25 inkomend dicht zat?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Raven schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:11:
[...]

Ik dacht dat poort 25 inkomend dicht zat?
Nee zowel binnenkomend als uitgaand.

Uitgaand staat alleen open naar de Ziggo SMTP server

• Joseph
MaxxMark schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:45:
[...]

Nee zowel binnenkomend als uitgaand.

Uitgaand staat alleen open naar de Ziggo SMTP server
Ik kan anders gewoon Google's SMTP gebruiken...

offtopic:
Mark, heb je mijn mail gehad? Ik zie hier nog niets. Zet anders je PM even aan...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven en daarboven: Verschilt het misschien per regio? Ik zit in voormalig @home gebied.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Das over SSL of een andere port dan 25.

Even zoeken op google leert inderdaad dat dat over een andere port gaat:
http://mail.google.com/su...wer.py?hl=en&answer=13287

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Klopt. Voor contact tussen mail servers onderling is het wel belangrijk dat poort 25 open is echter.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Ziggo heeft sowieso uitgaand 25 dicht staan, dat is anti-spam een netwerk policy van veel ISP's. Dit om te zorgen dat vanaf computers van aansluitingen van consumenten geen uitgaande mail rechtstreeks gestuurd kan worden naar mailservers op het internet.

Komt vaak voor met trojanhorse of botnet besmettingen dat PC's van niets vermoedende consumenten wordt gebruikt om te spammen.

Prima maatregel vinden vele. Want:

1. Heeft geen nut om zelf uitgaande mail te willen versturen, mailservers accepteren het niet omdat je in een gemerkeerde 'consumenten ISP dynamische IP adresreeks' een IP hebt (spamhause en andere lists). Dat is een anti-spam maatregel van de ontvangende partij.
2. Je mag mail uitsturen via smtp.je-isp.nl relay altijd.

De 2de zal wel gecontroleerd worden op aantallen per IP/aansluiting binnen een x tijd. Zo kan bijvoorbeeld > 65 (eerder genoemd, geen idee of dat het getal is) per minuut een aanname op staan van spam (hoogst waarschijnlijk).

Soms doen ISP's ook nog uitgaande controle op afzender adres. Zodat je niet met een ongeldig afzender adres kan versturen (controle bij de domein mailserver van afzender adres). En er kan restrictie staan op dat er minimaal één adres in het To veld moet staan en niet undisclosed-receipients.

De uitgaande mail beperking van formaat per bericht van vaak 10 of 15Mb is iedereen al jaren bekend. Effectief een 60 a 70% van dat formaat kan je als attachment dan maximaal meesturen.

Inkomend 25 gesloten zorgt dat je zelf geen mailserver kan draaien. Dus een domein MX record naar je eigen IP laten wijzen voor een mailserver op/achter je thuis aansluiting.

Dit is iets wat weinig ISP's tegengaan, maar het kan wel. Echter hebben ze daar geen / weinig baat bij anders dan voorkomen dat je een (mail)server draait en potentieel risico op spam oplevert. Een server heeft een service die luistert naar een open poort. Openen van poorten en services die luisteren leveren zonder goed beheer een verhoogd risico op 'gehacked' worden (en daarna mogelijk misbruikt voor spam etc).

Maar het risico is met wat kennis van zaken al erg laag, echter proberen veel mensen dit zonder voldoende kennis van een server/service beheren.

Risico is veel lager mijn inziens dan een kabel ISP die bridge modems uitlevert. Dat laat consumenten met maar één computer en geen noodzaak voor draadloos de kans zonder router hun computer aan te sluiten. Resultaat is het externe (publieke internet) IP adres direct op een computer. Veelal windows en niet voorzien van de laatste beveiligingsupdates...

Of klikken op mails en websites met allerhande kwaadwillige content/scripts/macros die uitgevoerd worden door ontbreken van updates of zelfs ontbreken van nog een patch van de besturingssysteem of software maker.

Kort samengevat:

Uitgaand mailen via smtp.ziggo.nl als relay en inkomend kan het werken als je een domein hebt + MX record naar je thuis IP laat wijzen als port 25 inkomend gewoon open is (meest aannemelijk).

Let wel, je hebt een dynamisch IP adres dat lange tijd onveranderd blijft in Nederland. Maar het kan zomaar onaangekondigd wijzigen en dan klopt je MX record niet meer.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Joseph
Top! :) Maar ik begrijp er vrij weinig van.

Ik zat me af te vragen, kan ik nergens een domein kopen, waarvan dezelfde hoster ook een SMTP relay bied? Dus domein&mailrelay in een? Kan niets over vinden op Google. Rollernet kan dat, maar geef toch de voorkeur aan een Nederlandse provider.

Maar je beweert dus dat ik toch een mailserver kan draaien thuis? Of heb ik dat nu verkeerd?

Verwijderd

Je kunt ook gewoon een VPS huren voor een tientje in de maand. Dan kun je daar gewoon je mail op hosten. Dan heb je al dit gezeur niet + je hebt ook gelijk een optie voor als je buiten de deur bent.

De kosten die je per maand aan die VPS kwijt bent ben je ook ongeveer kwijt aan stroomkosten voor een server (tenzij je een energie zuinig atompje hebt).

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Previder (voorheen: introweb) kan dat voor je doen. Oxilion kan je ook naar kijken. Daarvan weet ik zeker dat ze ook op andere poorten dan 25 kunnen afleveren. Bij Previder kan dat laatsgenoemde volgens mij niet.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 09:11
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:10:
Je kunt ook gewoon een VPS huren voor een tientje in de maand. Dan kun je daar gewoon je mail op hosten. Dan heb je al dit gezeur niet + je hebt ook gelijk een optie voor als je buiten de deur bent.

De kosten die je per maand aan die VPS kwijt bent ben je ook ongeveer kwijt aan stroomkosten voor een server (tenzij je een energie zuinig atompje hebt).
Yep heb ik ook gedaan, een VPS'sje à 7 euro de maand bij DirectVPS. Kost me minder dan de stroom die ik nodig had voor mijn server...

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
XS4all staat als een van de weinige toe een server op een niet-zakelijk ADSL-abbo te draaien, met daarbij een fixed IP. Werkt bij mij al jaaaaren ok! (draait mail/web/vpn/dns/etc..)
(Ze doen wel van tijd tot tijd een check op je config om te kijken of je geen open relay hebt draaien e.d.)
Mijn abbo is 17 down/1 up, en dat is meer dan genoeg voor t servertje.

[ Voor 11% gewijzigd door planB op 23-01-2011 23:30 ]

• Joseph
offtopic:
Mijn server doet 15watt idle, dus van stroomkosten heb ik niet zo'n last

Een VPS ben ik niet zo happig op. Maar ik denk dat ik het eens met NXS of Oxilion ga proberen.

Bedankt voor alle hulp! :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bjck schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:21:
...
Kort samengevat:

Uitgaand mailen via smtp.ziggo.nl als relay en inkomend kan het werken als je een domein hebt + MX record naar je thuis IP laat wijzen als port 25 inkomend gewoon open is (meest aannemelijk).

Let wel, je hebt een dynamisch IP adres dat lange tijd onveranderd blijft in Nederland. Maar het kan zomaar onaangekondigd wijzigen en dan klopt je MX record niet meer.
Mja dat kun je gewoon oplossen door het mx record naar een dyndns te laten wijzen
En voor je apache oid kun je ook ook gewoon een cname aanmaken toch ?

btw mx records met een ip adres is ongebruikelijk imho, mag dat eigenlijk wel ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 24-01-2011 00:35 ]

Iperf

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
planB schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:26:
XS4all staat als een van de weinige toe een server op een niet-zakelijk ADSL-abbo te draaien, met daarbij een fixed IP. Werkt bij mij al jaaaaren ok! (draait mail/web/vpn/dns/etc..)
Eigenlijk staan alle particuliere ISP's het toe. Als je toegang hebt om een poort te openen in je router van je ISP kan en inherent mag dat ook. Waarom anders die functionaliteit? Hoe kan een ISP aan een rechter uitleggen dat ze die mogelijkheid bieden maar jij geen 'service' beschikbaar mag hebben van buitenaf?

Services openen/starten/hosten doe je al met een computer op het moment dat je een BitTorrent start om een .iso via BitTorrent te downloaden.

Het 'server draaien' of eigenlijk bedoeld (naar mijn ervaring) 'service beschikbaar stellen' aan internet gaat over het aanbieden van commerciële producten. Dus als voorbeeld dat jij een mail dienst gaat draaien en per account (bijvoorbeeld) €1 per maand gaat vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door bjck op 24-01-2011 00:39 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• aZuL2001
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ziggo heeft sowieso uitgaand 25 dicht staan, dat is anti-spam een netwerk policy van veel ISP's.
Waarbij de ISP's, door de uitgaande mail via hun eigen mailrelay te laten verlopen, veel eenvoudiger kunnen voldoen aan de bewaarplicht. ;)

Alleen dat argument vergeten ze vaak te vermelden, anti-spam maatregel verkoopt beter.

Abort, Retry, Quake ???

• vanaalten
  • Laatst online: 19:51
Prima maatregel vinden vele. Want:

1. Heeft geen nut om zelf uitgaande mail te willen versturen, mailservers accepteren het niet omdat je in een gemerkeerde 'consumenten ISP dynamische IP adresreeks' een IP hebt (spamhause en andere lists). Dat is een anti-spam maatregel van de ontvangende partij.
'mailservers accepteren het niet' is wel wat overdreven. Ik draai al jaren een eigen mailserver vanaf een consumenten-ISP lijn en vrijwel alle ontvangende mailservers waar ik mee gecommuniceerd heb accepteren mijn mail, die ik direct stuur. Er zijn wat uitzonderingen en die worden bij mij automatisch via m'n ISP relay verstuurd.
2. Je mag mail uitsturen via smtp.je-isp.nl relay altijd.
Yep, en als die het niet doet kan je niets. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen, als het niet echt nodig is.

Daarnaast heeft direct kunnen versturen als leuke voordeel dat je in je logfile exact kan zien wanneer en met welk ID een mail aan de andere kant is aangekomen. Als iemand dus zegt 'heb je mail niet ontvangen', dan kan je dat exact weerleggen.

Ben het er wel mee eens dat het goed is dat poort 25 default dicht staat, maar de XS4ALL oplossing vind ik dan wel weer erg netjes: op verzoek wordt 'ie open gezet.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Sef24 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:03:
Top! :) Maar ik begrijp er vrij weinig van.

Ik zat me af te vragen, kan ik nergens een domein kopen, waarvan dezelfde hoster ook een SMTP relay bied? Dus domein&mailrelay in een? Kan niets over vinden op Google. Rollernet kan dat, maar geef toch de voorkeur aan een Nederlandse provider.
Via www.reroutemail.com kan dit gewoon gratis.

Ben ik daar nou zo onduidelijk in geweest? Ik melde er zelfs nog bij dat het project nooit uit beta stadium is gekomen en je dus gewoon van de volledige dienst gratis gebruik kunt maken.
Maar je beweert dus dat ik toch een mailserver kan draaien thuis? Of heb ik dat nu verkeerd?
Dat insinueert hij wel, maar bij Ziggo is dat dus onmogelijk omdat inkomend port 25 gewoonweg dicht zit. En dat is geregeld bij Ziggo en niet lokaal.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

Jiffy

God, you're ugly!

Ja en nee. Mail versturen gaat normaal gesproken via de mailrelay van Ziggo, mail ontvangen kan je server alleen als het óf via een andere poort dan 25 binnenkomt, óf als je de mail elders binnen laat komen en deze door je mailserver (bv met behulp van pop3) batchgewijs op laat halen.

Ik draai dus thuis (Ziggo) een server met diverse taken, waaronder mail. Mijn mailserver stuurt de te verzenden mailtjes naar Ziggo en die stuurt ze weer door naar de persoon voor wie ze bestemd zijn. Voor mij bestemde mail laat ik binnenkomen via Google Apps, waar mijn mailserver elke 30 minuten checkt of er verse mail is. Niet ideaal, maar het is gratis en het werkt verder prima. Rollernet schijnt ook prima te werken en heeft ook een gratis variant, met een aantal restricties.

Tot enkele maanden geleden had Ziggo zelf een mailrelay draaien, waarmee je dus wél de mail keurig op je eigen server binnenkreeg. Deze was speciaal voor dit doeleinde ingericht, maar was uitsluitend toegankelijk voor oud-Multikabelers. Dit is nooit verder gekomen dan een testfase en er is dan ook nooit enige garantie gegeven dat het zou blijven werken. Ongeveer een jaar geleden gaf Ziggo aan dat deze dienst op termijn zou worden opgeheven, hetgeen enkele maanden geleden ook gebeurd is. Helaas. Vanaf dat moment was het dus een andere oplossing zoeken. Google Apps doet het voor mij vrij aardig. Hoe lang ik mij nog prettig voel bij het via Google laten lopen van mijn mail... Tja...

Lang verhaal kort: ja, je kunt een mailserver thuis draaien als je bij Ziggo zit. Met restricties. En Ziggo heeft géén bezwaren als je thuis een servertje aansluit.

edit:
Die rerouting van MaxxMark verdient m.i. de voorkeur boven Google Apps.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1