Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb recent een nieuwe harde schijf gekocht (Spinpoint F3, HD103SJ) en vervolgens Vista 64 erop geinstalleerd. Dat ging allemaal prima (geen hard disk drivers geladen tijdens Vista installatie) en alles leek goed te werken. Toen ik echter als eerste AVG wilde installeren duurde dat heel erg lang en even snel een file gekopieerd als test, blijkt de snelheid gemiddeld 30-40 mb/sec te zijn.

Mijn moederbord: GA-P35-DS3R.

Uiteraard flink aan het googlen geslaan en bezig geweest met BIOS, Sata controllers van de Gigabyte website, Intel drivers etc..etc.. alle drivers geinstalleerd die aanbevolen werden, ...geen oplossing...

Ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer. Ik heb het vermoeden dat de hard disk 'controller' niet goed geinstalleerd is omdat ik veel lees over 'F6 installatie tijdens Vista install' en dat heb ik dus niet gedaan.

Kan iemand mij helpen voor de juiste drivers voor mijn nieuwe harde schijf en de beste manier om ze te installeren?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar benchmarks zien. CrystalDiskMark of AS SSD doen het goed.

F6 drukken heb je alleen nodig voor RAID arrays waarop je Windows wilt installeren. Dus het is juist goed dat je dat niet hebt gedaan, dan draai je gewoon de Microsoft AHCI driver.

Screenshotje van één van bovengenoemde benchmarks geeft je uitsluitsel over de snelheid van je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Heb je em aan de Intel of de Gigabyte SATA-controller hangen?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een van genoemde benchmarks gedraaid en daar komt dit uit:

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 33.567 MB/s
Sequential Write : 86.480 MB/s
Random Read 512KB : 31.948 MB/s
Random Write 512KB : 57.915 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.572 MB/s [ 139.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 1.085 MB/s [ 265.0 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.689 MB/s [ 168.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 1.123 MB/s [ 274.0 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 3.4% (31.8/931.5 GB)] (x5)
Date : 2011/01/22 22:47:17
OS : Windows Vista Home Premium Edition [6.0 Build 6000] (x64)

@ MelvinB: ik heb dus meerder dirvers geinstalleerd van Gigabyte en Intel, maar weet niet meer precies welke (in wanhoop heb ik na 2 avonden maar van alles gedaan, mischien niet zo verstandig...). Kan ik ergens een overzicht zien welke drivers er nu actief zijn op mijn PC ?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 22:50:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een van genoemde benchmarks gedraaid en daar komt dit uit:

-knip-

@ MelvinB: ik heb dus meerder dirvers geinstalleerd van Gigabyte en Intel, maar weet niet meer precies welke (in wanhoop heb ik na 2 avonden maar van alles gedaan, mischien niet zo verstandig...). Kan ik ergens een overzicht zien welke drivers er nu actief zijn op mijn PC ?

Bedankt.
Ik bedoel de SATA-poort op het moederbord.
Je hebt er een paar welke beheerd worden door de Intel-controller en een paar welke beheerd worden door de Gigabyte-controller.

[ Voor 51% gewijzigd door MelvinB op 22-01-2011 23:03 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je échte controller zetten en niet die "Gigabyte" oftewel JMicron fakeRAID controller. Maar dan nog: je sequential read is wel érg laag!

Ook raad ik aan dat je gewoon de Microsoft AHCI driver gebruikt; je kunt zien welke driver je nu hebt met het programma AS SSD (msahci = microsoft AHCI driver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HD op SATAII0 ingeplugd. Op SATAII1 Heb ik de DVD ingeplugd.
Heb ik dan een verkeerde driver voor deze poort mischien?

@Cipher: wat bedoel je met échte controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

als je vista of windows 7 net geinstaleerd hebt is windows op de achtergrond nog een boel dingen uit het uitvoeren en configureren, kijk eens na een weekje hoe het systeem dan draait. Grote kans dat het dan veel sneller aanvoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De echte controller is de Intel met de oranje poortjes op jouw moederbord. Zeker dat je niet de paarse gebruikt? Daarna, check je bios in welke modus SATA staat. Gebruik AHCI voor het beste resultaat. Wissel je van IDE naar AHCI dan start Windows niet meer op:
Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeker de oranje poort.

Dus dat betekent dat ik Intel ipv Gigabyte drivers moet installeren?
(In mijn manual staat voor de paarse poort "Controlled by Gigabyte SATA2 en voor de oranje poorten "Controlled by ICH9 of ICH9R).

Om de bios te veranderen; ik zie bij SATA RAID/AHCI Mode dat ik hem op AHCI mode moet zetten.

Maar ik zie ook de regels:

SATA Port0-3 Native Mode:
Onboard SATA/IDE devices:
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode:

Wat zijn hier de juiste instellingen als ik SATA RAID/AHCI Mode op AHCI zet?

Ze staan bij mij nu als volgt:

SATA RAID/AHCI Mode: Disabled
SATA Port0-3 Native Mode: Disabled
Onboard SATA/IDE devices: Enabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: IDE

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Juist:
SATA RAID/AHCI: AHCI
SATA Native Mode: Maakt niet uit als bovenstaand op AHCI staat.
Onboard SATA kun je negeren want dat is de Gigabyte chip.

Lees even goed het MS artikel in mn vorige post want daar ga je tegen aan lopen. Installeer als je succesvol hebt geboot de Intel RST drivers:
http://downloadcenter.int...9607&ProdId=2101&lang=eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, even afwezig geweest, maar vanavond alle tips hierboven opgevolgd (Thanks!).

Loopt nu al stuk beter: Benchmark geeft nu:

CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 105.906 MB/s
Sequential Write : 101.263 MB/s
Random Read 512KB : 40.421 MB/s
Random Write 512KB : 59.281 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.520 MB/s [ 127.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 1.014 MB/s [ 247.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 1.100 MB/s [ 268.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 1.068 MB/s [ 260.7 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 18.6% (173.2/931.5 GB)] (x5)
Date : 2011/01/24 23:00:22
OS : Windows Vista Home Premium Edition SP2 [6.0 Build 6002] (x64)

Is dit gemiddeld goede performance te noemen?

Heb nog 2 vragen:

1. Als ik een partitie wil maken voor mijn DATA kan ik volume C maar met 285657 MB inkrimpen terwijl er 800GB vrij is... Hoe komt dit?

2. Ik heb in command als admin Defrag.exe -c -v gedraaid, maar na 5 uur loopt het nog steeds (denk ik) hoelang loopt dit normaliter (Nieuwe schijf 1TB, 800 GB vrij)?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Performance is zo goed te noemen.
1: Het is aan te raden je partities aan te maken tijdens de setup, niet naderhand dmv inkrimpen. Als partitietabel corrupt = hoofdpijn. Mogelijk kan andere partitie software hier uitkomst bieden, maar ook daar geldt de hoofdpijn regel.
2: Op een verse installatie heeft het weinig zin een defrag uit te voeren, alles wordt immers netjes achter elkaar geplakt. Gebruik Defraggler voor een quick defrag eens in de maand oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eerst defragmenteren om te kunnen shrinken. Als het een systeemschijf betreft, sommige bestanden die in gebruik zijn kunnen dan niet verplaatst worden. Als er dus één klein systeembestandje van 4 kilobyte ergens aan het einde van je partitie staat, kun je niet shrinken.

Je benchmark ziet er nu prima uit.

Defrag is random I/O; denk aan 1MB/s voor een hardeschijf als je heftige fragmentatie hebt. Dus 1TB tegen 1MB/s kan maximaal 1000*1000 seconde oftewel 11 en een halve dag. Doorgaans kun je ook veel grotere blokken data verwerken en hoeft niet alles omgegooid te worden; maar het kán dus heel erg lang duren bij heftige fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag gerelateerd aan topic: (nieuwe schijf werkt nu goed).

--> Probeer nu mijn oude hard disk toe te voegen als 2e harde schijf, maar Vista herkent hem niet.

Achtergrond: had eerst 2 x 1 TB in Raid 0 staan.
Nieuwe 1 TB harddisk gekocht (geen Raid) en probeer nu 1 van de 2 oude 1 TB HD's als DATA HD toe te voegen.

In Disk Management staat de HD, als 'niet - toegewezen'. Heb geprobeerd een station toe te wijzen, maar dan kreeg ik de melding dat de schijf 'niet geïnitialiseerd' is. OK. Vervolgens geprobeerd de HD te initialiseren (als MBR), maar krijg dan de foutmelding: "Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat".

Daar loop ik nu dus vast, ik vermoed dat het mischien te maken heeft dat dit 1 HD is die ik in een raid 0 had staan met een andere HD en die ik nu als 'standalone'data HD probeer te gebruiken...

Wie heeft advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMART informatie bekijken van de schijf die problemen heeft. Met name UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector moet je naar kijken. HDTune or CrystalDiskInfo kun je gebruiken om SMART uit te lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CrystalDiskInfo vind ook de nieuwe HD niet...alleen de default C schijf, die is goed.
Pagina: 1