Atom D525 of N550

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12 00:30
Hallo,

Ik zit momenteel in het proces om een nieuwe netbook te kopen en twijfel tussen

- de Asus EEE pc 1015PN
  • Intel Atom N550 @ 1.5gh
  • Ion 2
  • 1 GB (max 2gb / 1 slot)
  • 10" 1024x600
  • Windows 7 starter (zal ik moeten vervangen door Home, voor Optimus)
- De Asus EEE PC 1215N (/ 1215PN)
  • Intel Atom D525 @ 1,8gh (/ N550 @ 1,5gh)
  • Ion 2
  • 2gb (max 4gb / 2 slots)
  • 12" 1366x768
  • Windows 7 Home (helaas 32bit, maar die kan ik op een andere pc kwijt, heb 64bit liggen)
Ik laat me in dezen even blind leiden door de specs, maar prefereer de 12" variant.

Ik kan op internet niet echt vinden wat het verschil is tussen deze 2 cpu's behalve het stroomverbruik en de snelheid.
Ik vraag me nu af of ik voor de gedachte 'nieuw, en dus beter' moet gaan of voor 'oud, maar sneller'.

Op de site van intel zie ik geen wezenlijke verschillen, maar wellicht dat iemand hier andere ideeën heeft.

Dus D525 of N550?
(Batterijduur is voor mij niet belangrijk, ~3 uur is voor mij al voldoende)

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 22-01-2011 01:26 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

ik zou niet zo zeer naar de processor kijken, maar meer naar de overige specs. 1024 bij 600 is echt een lage resolutie. websites zijn lastig leesbaar bijvoorbeeld. Bovendien heb je maar 1 GB geheugen, en is het maximaal uit te breiden naar 2 GB. Al met al niet veel.

De 12" versie heeft een hogere resolutie, en bovendien meer geheugen. En aangezien je toch maar 4 GB geheugen kan plaatsen ontgaat mij het nut van een 64 bits OS een beetje. Je raakt toch geen gigabyte kwijt aan de videokaart...

edit: waarom werkt de comma niet in de link?

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 22-01-2011 01:20 ]

-_-

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon voor het tweede model gaan.

Omdat:

- 12" en een hogere resolutie (dus 'meer ruimte')
- Snellere CPU, zie ook:

http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+D525+%40+1.80GHz
http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+N550+%40+1.50GHz

- 2GB geheugen ipv 1. Zeker bij Windows 7 geen overbodig luxe.
- 64 bit heeft praktisch pas voordeel bij >3GB geheugen. Een 32 bit OS is in dit geval dus prima. (Als je tenminste in de toekomst niet wilt uitbreiden).
- Accuduur maakt voor jou niet uit. Dan zou ik gewoon voor performance gaan, dus de D525 (Maar het blijft natuurlijk een Atom processor, dus performance is hier relatief)

[ Voor 3% gewijzigd door RambOo op 22-01-2011 01:29 ]

• BLACKfm
M2M schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:20:
edit: waarom werkt de comma niet in de link?
Blijkbaar werken komma's niet als je de link niet tussen aanhalingstekens zet, ik heb het aangepast.

@rest,

De 12" specs zijn inderdaad beter. En zelfs als ik 256 mb ofzo moet inleveren bij 32bit ga ik toch liever voor 64 bit (ga dan upgraden naar 4gb). Ik heb het er dan in zitten dan wil ik het ook gebruiken. En de cd's heb ik nog liggen, dus ik jaag mezelf niet op extra kosten ofzo.

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BLACKfm schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:29:
[...]

Blijkbaar werken komma's niet als je de link niet tussen aanhalingstekens zet, ik heb het aangepast.

@rest,

De 12" specs zijn inderdaad beter. En zelfs als ik 256 mb ofzo moet inleveren bij 32bit ga ik toch liever voor 64 bit (ga dan upgraden naar 4gb). Ik heb het er dan in zitten dan wil ik het ook gebruiken. En de cd's heb ik nog liggen, dus ik jaag mezelf niet op extra kosten ofzo.
Ik denk niet dat 4GB bij een (low-end) netbook echt in verhouding staat. Waar ben je het van plan voor te gaan gebruiken? Anders zou ik namelijk gewoon voor een 'standaard' notebook model gaan kijken.

edit:
Zie bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus K52F-SX182V
Voor nog geen 100 euro meer heb je een laptop die op papier minstens 3x zo goed presteert (en 4GB geheugen) Alleen geen 12".

[ Voor 15% gewijzigd door RambOo op 22-01-2011 01:40 ]

• BLACKfm
Het gaat me om het 'portable' zijn. Het moet dus een netbook zijn of in ieder geval maximaal 12" (met één van die CPU's en ION2) en voor een netbook prijs :P.

De hoeveelheid geheugen staat hier niet ter discussie, het gaat mij om de CPU...

[ Voor 7% gewijzigd door BLACKfm op 22-01-2011 12:12 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

De snelste cpu staat hierboven al genoemd. Maar die zijn nog steeds niet beresnel ofzo... Beetje vergelijkbaar met processors uit het P4 tijdperk.

1080P youtube filmpjes zonder hardwareversnelling gaan 't dus niet worden.

-_-

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57

mvh

State Governor

M2M schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:51:
De snelste cpu staat hierboven al genoemd. Maar die zijn nog steeds niet beresnel ofzo... Beetje vergelijkbaar met processors uit het P4 tijdperk.

1080P youtube filmpjes zonder hardwareversnelling gaan 't dus niet worden.
Inderdaad, ik denk dat je daar eerder tegenaan loopt dan tegen de beperkingen van je geheugen. Mijn Eee R101 doet 720p ook al niet, laat staan 1080p. Ik weet alleen niet of de Ion chipset hierbij helpt?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zit hier totaal appels met peren te vergelijken, niet alleen de CPU maar ook scherm, resolutie en geheugen verschillen. Je zit dus te vragen welke netbook je wilt kopen. Kijk daarvoor eens:
[NBBG Aanschaf] Netbook oktober 2010

Daar komt bij dat je schijnbaar lukraak twee netbooks wilt vergelijken zonder aan te geven waarom je specifiek voor die twee gegaan bent en/of welke eisen je hebt. Zo kunnen we je gewoon niet helpen.

Move PMG -> CSL en dicht ivm te weinig info en inzet, en wiel opnieuw uitvinden als er al een BBG is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.