• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:52
Ik zie door de VELE bomen het bos niet meer, en ik denk velen met mij.
Ik hoop dat dit topic wat meer duidelijkheid schept over wat verstandig is en wat zonde van de extra investering.

Voor zover ik begrijp zijn er 3 belangrijke eigenschappen:
- snelheid (mhz)
- cas latency
- voltage

Ik heb gelezen dat het voltage voornamelijk belangrijk is voor het compatible zijn met het moederbord/chipset/processor.
Echter staat er bij veel bankjes niet bij op welk voltage ze nou precies werken, en om nou elke website van de fabrikanten door te spitten...

De snelheid en latency bepalen de snelheid van het geheugen, maar wat zorgt nu voor de beste performance?

Ik denk dat het zinloos is om 100 euro uit te geven aan 4GB geheugen,, maar als je zoekt rond de 40-50 euro is het een beetje afwegen of het 1333mhz geheugen met CL7 wordt of 1600mhz geheugen met CL9.
Als je naar 1066mhz ddr2 geheugen overstapt (mits comptible) heb je zelfs CL5, maar of dat nu winst oplevert? (kost overigens ook 50% meer)
http://tweakers.net/price.../545/174083;273946;273944

Daarnaast heb je natuurlijk verschillende merken en ieder merk heeft ook weer verschillende types...

Stel je hebt ervoor gekozen om kingston hyperx ddr3 1600mhz CL9 te kopen, dan heb je alsnog VEEL keus, wat zijn de verschillen?
http://tweakers.net/price...3943;263125;257082;273944

Als je kiest voor 1333mhz heb je ook nog valueram, wat goedkoper is dan hyperx, maar wat is het verschil?
Is de hyperx het extra geld waard?

Excuses voor de kingston propaganda, maar dat is de enige manier om nog iets te begrijpen van de vergelijkingen.

Ik denk dat je met een lage CL snel achter elkaar kleine dingen kunt verwerken en met een hoge clock snel grotere dingen, maar hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet.

Persoonlijk neig ik een beetje naar de Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G, omdat mn gevoel zegt dat latency belangrijker is dan mhz en dat hyperx beter is dan valueram, maar ik heb te weinig benchmarks gelezen om dit te onderbouwen.

Ik hoop dat iemand kan vertellen wat nu de Best Buy is (afhankelijk van de rest van het systeem?).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Timings (cas latency) geeft extra prestaties als je die laag hebt. Maar slechts in procenten real-life performance. Staar je er dus niet op blind.
Ben je niet van plan te overklokken? Dan heeft het geen zin om speciaal OC geheugen te halen.

En check voor de aanschaf, de QVL lijst van je moederbord fabrikant. staan de geheugenreepjes daarop, dan weet je zeker dat ze werken. Staan ze er niet op, dan is het een risico wat je neemt. Sommige fabrikanten van moederborden zijn hier vrij ruim in, sommige nogal strak (asus).

Dus in mijn opinie, is hyperX geheugen, zijn extra geld niet waard. ik heb liever meer, langzamer geheugen, dan minder snel geheugen.

Overigens is het misschien handig een kijkje te nemen in de RAM FAQ als je meer info wil

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 22-01-2011 01:12 ]

-_-

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:52
Excuses voor het niet (grondig) lezen van de FAQ.
Hij is wat verouderd, zijn er inmiddels dingen achterhaald?
Als ik de FAQ mag geloven heeft CAS niet zoveel invloed en kun je beter een hogere clock nemen zodat er meer bandbreedte is.
Als je maximaal 3gb in gebruik hebt, heb je liever langzame 4gb dan snelle 2gb, maar 8gb zou geen performance winst geven lijkt me?
Ik had ook ergens gelezen dat je videogeheugen er ook iets mee te maken had (kopie of iets dergelijks?)
In geval van veel videogeheugen(2-4gb) zou 8gb dus wel bevordelijk kunnen zijn (of zit ik er helemaal naast?)

Hoe zit het met de swapfile, als je deze uitschakelt in windows werkt het systeem dan sneller?
In dat geval kan 2x zoveel geheugen ook bevordelijk zijn lijkt me.

Ik weet nog niet zo goed welk systeem er gaat komen, maar overklokken doe ik redelijk tot het uiterste.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Ten eerste, alles boven de 3 - 4 GB vereist een 64 bits OS. In een 32 bits omgeving zit je sowieso aan het 4 GB limiet, waar nog honderden MB's vanaf gaan door videokaarten en overige onderdelen op je moederbord.

Hoeveel heb ik nodig? Tja, wat doe je met je pc?, welk OS heb je en belangrijker, wat is je budget?

Swapfile niet uitschakelen. Windows managed je swapfile bijzonder goed. Schakel je dat ding uit, en je zit net iets boven je geheugenlimiet (bijvoorbeeld door memory leak ofzo) dan crashed je systeem. Je krijgt er sowieso geen sneller systeem van als je het uit schakelt.

hogere klok is beter!, maar let wel dat ook een hogere bandbreedte, maar van beperkte invloed is op de snelheid van je systeem. Je gaat er niet etterlijke 10-tallen procenten op vooruit als je "snel" geheugen hebt. Eerder een procentje of 2 - 3.
Wil je je processor gaan overklokken, is het wel verstandig om geheugen te halen, wat je sneller is dan de minimum vereiste op stock. Als je op stock 1066 MHz geheugen nodig hebt om 1:1 te lopen met de FSB of equivalent van je processor, schiet je er niet veel mee op als je wilt overklokken. Je draait dan zowel het geheugen, als de processor buiten de specs. Met geheugenfouten / crashes tot gevolg.

Overigens zijn de chips op geheugen reepjes veelal hetzelfde. De speciale OC versies van geheugen reepjes komen meestal uit een betere batch, en zijn getest op de geadventeerde snelheid. Mijn huidige reepjes draaien 150 MHz buiten specs, zonder problemen. Maar ik had voor het zelfde geld slecht presterende geheugenreepjes kunnen hebben die nog geen megahertz buiten specs wilden draaien.

-_-