Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik ben al een tijdje bezig met een casebuild, waarin in een eigen "audio-module" ga bouwen. En nu ben ik al een tijdje in het bezit van deze onderdelen:
speakertje
versterkertje
en een paar schakelaars en aansluitingen e.d. maar nu ben ik benieuwd hoe ik dit het beste aan kan gaan sluiten. Aangezien ik er nog een beetje mee zit dat één speakertje, zonder filter of wat dan ook, toch een beetje brak gaat klinken. Wat voor condensatortjes kan ik het beste gebruiken om het signaal "schoon" te houden, en wat voor filter zou ik het beste kunnen maken om een zo mooi mogelijke frequentieoverdracht te krijgen? Verder wil ik natuurlijk ook nog een mooie volumeknop, wat voor waarde pot kan ik daar het beste voor gebruiken?

(ik snap dat ik hier nu nogal letterlijke en directe vragen stel, maar ik zit er nu al mee, dat ik eigenlijk niet meer goed weet waar ik moet beginnen....)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
dan moet je eerst voor jezelf op een rijtje zetten wat je wilt.

moet de versterker aan/uit te schakelen zijn met een schakelaartje? dan moet die in de voedingslijn.

volumeregeling kan simpel. dat is gewoon een potmeter tussen het signaal en de ground plaatsen en de loper op de ingang zetten. qua weerstandswaarde is het niet zo kritisch. zeg 10k-100kOhm. Het beste is een logaritmische potmeter (lang verhaal waarom, iets met logaritmische verloop van je gehoor).
Je kan ook nog een schakelingetje maken waarmee je je volume een klein beetje omhoog kan regelen. dus als je bron een te laag signaal uitstuurt, dat je een kleine versterking toe kan passen.

voor een filter eigenlijk maar 1 vraag. wat wil je weg filteren?
het laag gebied van je speaker ligt wat hoger dan die van je versterker (150 tegen 40Hz), maar dat heeft niet heel veel zin om weg te filteren. je gebruikt het amper en het is maar ene heel klein frequentiebereik (moeilijk te filteren)

edit: je kan die filters ook nog regelbaar maken als je wilt:
http://www.circuitsonline...streble-toonregeling.html
http://www.circuitsonline...voudige-toonregeling.html

of doe het meteen luxe ;)
http://www.circuitsonline...udio/regelversterker.html

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 22-01-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsDB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:13
Ik denk dat een filter redelijk overbodig zal zijn, er kan overwogen worden om een bandpassfilter aan de ingang van de versterker te hangen die frequenties buiten 55Hz en 20000Hz verzwakt.
Dit zorgt ervoor dat de 50Hz van de netspanning onderdrukt wordt, zodat er minder brom aanwezig is.

Maar normaalgezien wordt dit in de versterker al gedaan, de klank zal veel beter zijn als er een degelijke klankkast rond de luidspreker zit.

Je kan best wel de twee kanalen (stereo) samenvoegen tot 1 monokanaal zodat je geen kanaal kwijt bent.
(Zie schema)

De aansluiting is redelijk eenvoudig, ik heb het hieronder snel geschetst.

Afbeeldingslocatie: http://dbck.be/Internet/schemamonvol.png

De waarden van de weerstanden en potentiometer is niet zo kritisch, alleen de symmetrie is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
voor de potmeter wordt overigens een 10kOhm aangeraden door de fabrikant (waarschijnlijk ivm de ingangsimpedantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
thnx voor de reacties, tja, voor het filter hoef ik niet de lage tonen te filteren, maar bij voorkeur de resonantiefrequentie, en alles in het hoge bereik dat te hard gaat klinken. (zat aan een zobel netwerk te denken)
Maar ik zit ook nog met storende signalen (van buiten) hoe kan ik die het beste filteren?

10k Ohm log moet ik nog wel ergens kunnen vinden, maar om nu regelbare filters te maken is nu ook weer een beetje overdreven ;)

Edit: Thnx NielsDB, dat van die kanalen samenvoegen had ik zo nog niet bedacht. 10k Ohm log heb ik dus al, maar dan moet ik ook mijn weerstanden weer even checken ;)

En een bpf, voor de computervoeding is hopelijk niet nodig, maar misschien wel voor andere bronnen die nog voor rotte signalen kunnen zorgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Drucchi op 22-01-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsDB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:13
Het beste is gewoon zorgen dat er zo weinig mogelijk aanwezig is, dus goed afschermen aan de ingang en de voeding degelijk ontkoppelen.

Om storing weg te filteren moet je weten wat voor storing er is zoals bvb de werkfrequentie van de (geschakelde) voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 110% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
je hoeft ook niet te kijken om de frequentie van de voeding weg te filteren. die kun je toch niet horen.

een normale trafo zou 50Hz genereren (en hogere harmonischen, dus 100, 200 etc), maar zo'n schakelende voeding werkt eerder in het 100kHz+ gebied. totaal niet belangrijk tenzij je radio wilt ontvangen, dat gaat regelmatig fout icm schakelende voedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Nou, ik ga het ding aansluiten op de interne voeding van een Zotac- ION-ITX A-E... Maar de kast wil ik gaan lijmen, dus om hem te plaatsen, te lijmen, en hem dan weer uit elkaar te halen lijkt me nu ook weer niet ideaal ;) Maar het komt erop neer dat de kast wel vrij dicht is, en dat de gaten voor koeling van de pc ver bij de speaker weg zijn. Maar ik ga binnenkort eens kijken hoe het klinkt als ik de kanalen goed aansluit, en met een 10k log pot.
Pagina: 1