Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 17:37
De onderstaande afbeelding wil ik gebruiken als desktop background.

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Voorbeeldsterren.jpg

Groot formaat
http://deepskycolors.com/...10/mb_2010-10_OrionWF.jpg

Onbewerkt is de afbeelding echter te licht en te druk. Vandaar dat ik heb geprobeerd de afbeelding naar mijn smaak te bewerken. Wat ik wil bereiken is dat alle bijzonder gekleurde wolken van sterren (want dat zijn het toch?) alsmede de grote blauwe ?sterren? worden behouden, terwijl de afbeelding diep zwart wordt op de onderdelen waar minder wolken zijn. Edit: Daarvoor is het noodzakelijk dat alle kleinere lichte sterren verwijderd worden.

Dit effect heb ik geprobeerd te bereiken in het foto bewerkingsprogramma van Microsoft office 2010 door de helderheid terug te schroeven. Echter daarmee verlies je ook de helderheid van de wolken, terwijl de talloze punten van sterren pas weg zijn als de afbeelding zo donker wordt gemaakt dat alleen de meest heldere wolken overblijven, die er dan slechts dof uitzien.
Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een manier om alle puntjes van sterren te verwijderen, zodat ik de helderheid maar iets terug hoef te schroeven. Op die wijze denk ik het gewenste resultaat te kunnen behalen.

Tot nu toe ben ik nog geen oplossing tegengekomen. Ook denk ik dat alleen programma's als Adobe Photoshop hiertoe wellicht in staat zijn, maar over dat programma beschik ik niet.

Weet iemand een manier, [mbr] *snip* Kan iemand even...? / werving is hier niet toegestaan, sorry. */snip* [/]

[ Voor 11% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48
Ga jij even Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics lezen? Dank je.

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 22-01-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
Paint shop Pro kan dat ook prima met bv. het "makeover" of "clone" toottje.
Even de 30 dagen probeerversie downloaden en gaan met die banaan, suc6 :)

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Hoewel ik me er nog geen voorstelling van kan maken hoe de betreffende tools dit effect kunnen bereiken, zal ik inderdaad eens een probeer versie installeren en met de tooltjes gaan spelen. In dat geval zou ik kunnen overwegen Adobe PS als trial te installeren, tenzij Paint shop Pro zich voor deze bewerking beter zou lenen.

Edit: en zojuist stuitte ik op GIMP, daar zal ik me eerst op storten.

Nog excuus voor mijn kan-iemand-even-uitglijder.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Je zou ook aan de slag kunnen gaan met GIMP, een gratis photoshop variant. Al vind ik het een moeilijk programma, er is wel veel over te vinden qua tutorials.
Dat het terugschroeven van de helderheid over de hele afbeelding niet werkt is niet vreemd natuurlijk.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt waarschijnlijk het best op zoek gaan naar software die een functie heeft voor 'dust removal' of 'scratch removal' of 'despeckle' of 'salt and pepper' filter.

PSP biedt hier goede mogelijkheden toe.

PS
Salt and Pepper filter in PSP geeft inderdaad een behoorlijk goed resultaat. (size: 5, sensitivity: 4)

[ Voor 20% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-01-2011 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

IMHO gewoon een beetje met curves spelen en 't is zo gepiept.
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:42:
Je kunt waarschijnlijk het best op zoek gaan naar software die een functie heeft voor 'dust removal' of 'scratch removal' of 'despeckle' of 'salt and pepper' filter.

PSP biedt hier goede mogelijkheden toe.

PS
Salt and Pepper filter in PSP geeft inderdaad een behoorlijk goed resultaat. (size: 5, sensitivity: 4)
TS wil(de in eerste instantie) niet de sterren weg hebben maar het zwart zwarter. Althans, zo lees ik het:
Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:07:
Wat ik wil bereiken is dat alle bijzonder gekleurde wolken van sterren (want dat zijn het toch?) alsmede de grote blauwe ?sterren? worden behouden, terwijl de afbeelding diep zwart wordt op de onderdelen waar weinig wolken zijn.
...
Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een manier om alle puntjes van sterren te verwijderen, zodat ik de helderheid maar iets terug hoef te schroeven.

[ Voor 128% gewijzigd door RobIII op 22-01-2011 00:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hij vond het ook te druk. Ik begreep dat hij de kleine sterren weg wil hebben. Dat doet het S&P filter heel behoorlijk. Het heeft een ongebruikelijke colourspace wat vermoedelijk de oorzaak is dat als ik het dan save en open in Irfanview het plotseling ook wat lichter is maar met een gamma van 0,8 is dat gecompenseerd. Wil je het nog donkerder hebben dan is dat makkelijk te regelen.

Met jouw bewerking zijn er nog veel sterren zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Geweldige tips!

Inmiddels ben ik zelf bezig met de selective gaussian blur tool van Gimp. Is veelbelovend, laptop is nu aan het processen. Edit: whaha nee dat is 't niet.

Mijn bedoeling had ik wat duidelijker kunnen brengen. Ik denk dat het noodzakelijk is om de vele lichte (kleinere) punten van sterren te verwijderen, zodat de afbeelding diep zwart wordt op onderdelen waar weinig wolken zijn.

Edit: @RobIII, in jouw voorbeeld is het zwart inderdaad dieper zwart geworden. Alleen vind ik het plaatje dan nog te druk om als background te gebruiken. Teveel puntjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:10:
Edit: @RobIII, in jouw voorbeeld is het zwart inderdaad dieper zwart geworden. Alleen vind ik het plaatje dan nog te druk om als background te gebruiken. Teveel puntjes.
Beste oplossing: pak een zwarte brush (of spot healing brush) en haal de puntjes weg die je weg wil hebben. Wel ook meteen de meest arbeidsintensieve ;) :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Dat kun je mij niet aandoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit is het resultaat zoals beschreven met S&P filter en gamma 0,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Dus je neemt een afbeelding van sterren. En vervolgens wil je de sterren eruit halen...
Even snel krijg ik er dit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Wtf zijn dat allemaal voor kuthosts met reclame/plugins/scripts/dat je perse moet opslaan/whatever.
(met uitzondering van de post net hierboven)

Sorry, moest het ff kwijt.

/einde geen toegevoegde waarde post ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 22-01-2011 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Bedankt voor de voorbeelden. Heb ze allemaal even naast elkaar gezet en vergeleken met het origineel. Dan komt de bewerking van CaptJackSparrow vrijwel overeen met datgene wat ik voor ogen heb. Alleen de mate waarin is naar mijn smaak nog te weinig, in die zin dat er nog teveel puntjes zichtbaar blijven. Wel is het jammer dat er wat van de kleur diepte verdwijnt, maar dat is wellicht inherent aan zo'n bewerking.

In ieder geval is een S&P filter hiervoor dus een juiste tool.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er is nog wel meer te verwijderen maar hoe krachtiger je dit soort bewerkingen maakt des te meer detail gaat er ook in de rest van de foto verloren. Ik had bijv. ook nog even het additionele effect van een median filter geprobeerd maar dat vond ik persoonlijk toch teveel ten koste gaan van dat detail.

Als je overigens wat krachtiger kleuren wilt hoef je alleen maar de verzadiging (saturation) op te schroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-01-2011 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Je kan ook verder zoeken naar bestaande rustigere backgrounds toch..?

http://hdw.eweb4.com/out/141625.html

http://www.google.nl/imag...QPArMGrCA&ved=0CAcQpwUoAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@CaptJackSparrow. Wat ik heb gedaan is het contrast van jouw bewerking verhogen. Daardoor worden de kleuren weer feller en bovendien de donkere gedeeltes donkerder. Deze aanpassing op jouw bewerking lijkt het door mij beoogde effect helemaal te hebben behaald.

En nu ben ik teleurgesteld over het resultaat... 8)7 Wat ik in m'n fantasie had is toch mooier dan hoe het 'in realiteit' wordt. :p

@Wilf. Bedankt voor de links, de paarse wolk is erg mooi. Mocht dit niet wat worden kan dat natuurlijk. Ik vond deze afbeelding echter uitzonderlijk mooi en ik vind 't leuk om wat te kloten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

Zoiets qua idee?

http://img690.imageshack.us/img690/7008/82262391.jpg

Hoe meer sterretjes ik weg haal, hoe donkerder hij word :') ...

Edit: Die rode "Wolken" die je ziet, zijn trouwens gas/stofwolken ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 02:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alleen het contrast tweaken is meestal niet genoeg om een gewenst resultaat te krijgen. Daarvoor moet je meestal wat subtielere histogrambewerkingen uitvoeren.

Hier als laatste een versie met wat diepere kleuren door de verzadiging 30 punten op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik heb door overlays met Gausian Blur een groot deel van de kleine sterretjes kunnen filteren. Het nadeel van deze overlays is dan echter wel weer dat de "grote" delen ook donkerder worden :') .

Heb heel de contrast knop nog niet aan geraakt :P.

Niet geheel mijn bedoeling geweest, maar wel erg gaaf (en rustig) http://img403.imageshack.us/img403/4400/v3w2.jpg

Grofweg 60% minder zichtbare sterren. En grofweg 60% meer sfeer :9 *Naar mijn smaak dan*

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@CaptJackSparrow. Je hebt de kleuren inderdaad weer helemaal teruggehaald, desondanks zitten er naar mijn smaak nog teveel punten in.

Dit is wat er uitkomt als ik op jouw bewerking met het contrast speel, en dat komt het dichts in de buurt van wat ik mijzelf voorgesteld had. klik

@D4NG3R. Bewerking 1: Dat komt inderdaad in de buurt, maar met teveel puntjes :p.
Bewerking 2: Inderdaad een tof effect, en qua donkerheid heel goed. Maar doet toch een beetje afbreuk aan het origineel :).

Edit: ah, gaswolken en stofwolken, het begint weer te dagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Mooi D4NG3R :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Oja en ik waardeer het enorm dat er zoveel input komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met dat contrast verlies je naar mijn smaak wat veel detail en ook wat dynamiek. Hier dan toch nog een met selctiever flink verlaagde 'shadows' (-70) en ter compensatie iets verhoogde 'midtones' (+30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Laatste poging voor nu, ik duik mn nest in:

http://img46.imageshack.us/img46/3443/test4w1.jpg

Voor de gein een keer de "Ontspikkel" functie in GIMP gebruikt :+ Een tool waar ik normaal strontziek van word omdat het niet meewerkt :'( .
Als je het Contrast zo hard omhoog trekt, houd je alleen maar witte pixels over IPV sterren. Wat (Ondanks dat het een mooi strak effect geeft) afdoet van het orgineel.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@Fish, goed qua donkerheid, maar wel een beetje harde kleuren naar mijn smaak.
@CaptJackSparrow, je kiest ervoor om meer detail zichtbaar te houden en daarmee doet jouw bewerking minder afbreuk aan het origineel terwijl er veel sterren verdwenen zijn, maar toch vind ik 'm naar mijn smaak nog iets te druk
@D4NG3R, weer heel mooi vloeiend en zacht, maar toch een beetje onnatuurlijk

[ Voor 200% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@CaptJackSparrow

Wat mij opvalt bij al jouw foto's. Is dezelfde rottige "ruis"
Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/2514/ruis.png

Links = Jouw versie
Rechts = Mijn versie

Even voor de goede orde: Die ruis op de achtergrond zijn GEEN vervaagde sterren. Maar ruis veroorzaakt door het filter wat je gebruikt. Met name bij rode stukken valt mij dit heel erg op.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik ga richting de eeuwige slagvelden. Tot later.

[ Voor 45% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Omdat ik alle stappen terug kan kijken/vergelijken tot het origineel met undo/redo kan ik zien dat die spikkeltjes toch wel restanten zijn van sterren die niet helemaal verwijderd zijn. Ik had al vermeld dat ik ook een median filter gebruikt had en dat 'smooths out' die restanten maar daarmee verlies je, ook bij de hele foto schermvullend, wat detail. Aangezien het niet de bedoeling is om deze foto op 100% te bekijken kies ik dan voor de versie zonder median filter.

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 20:51

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:44:
Lichte noise er overheen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:44:
@Fish, goed qua donkerheid, maar wel een beetje harde kleuren naar mijn smaak.
@CaptJackSparrow, je kiest ervoor om meer detail zichtbaar te houden en daarmee doet jouw bewerking minder afbreuk aan het origineel terwijl er veel sterren verdwenen zijn, maar toch vind ik 'm naar mijn smaak nog iets te druk
Contrast 40% omlaag
http://fishwww.nl.eu.org/Got/5.jpg

ennuh deze http://antwrp.gsfc.nasa.g.../0608/orion_spitzer_f.jpg ?

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 22-01-2011 03:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ja dat is dan weer te weinig kleur :p. Ik ben niet snel tevreden, ik weet 't. Ik denk dat m'n reeds geposte eigen versie (als bewerking van die van cptsparrow) tot nu toe nog het mooist vind. Deze dus.

Wow die tweede is ook tof. Heb je toevallig ook de link naar de pagina met wat informatie over de afbeelding?
Anoniem: 195780 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 04:11:
[...]

Met even stoeien in Photoshop krijg ik dit:
http://img209.imageshack.us/i/822623913.jpg/

Het is een kleine moeite nog meer kleine 'puntjes' weg te werken, maar daarmee verdwijnt wel de sfeer. 8)
Voldoet exact aan mijn voorstelling, in de zin van hoe ik de afbeelding wens te bewerken (hoewel ik het contrast iets te hoog vind, maar dat even terzijde).

Maar het grootste probleem is dus, dat mijn eigen voorstelling van het plaatje na een zodanig bewerking veel mooier is dan het uiteindelijke resultaat :p.

Ik denk dat ik dankzij jullie allen input voldoende op weg ben geholpen. Hartelijk dank.

Edit:
Waarschijnlijk ga ik zowel de door mij ingebrachte sterrenplaat, de paarse (dankzij Wilf) als de overwegend rode (dankzij fish) gebruiken. En dan zodanig dat ze elkaar na verloop van tijd automatisch afwisselen :). Leuke afwisseling van kleuren ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-01-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Thanks, het is leuk om op z'n minst enigszins te weten waar je naar kijkt. En het fascineert mij enorm in staat te zijn een verzameling van materie dat een onvoorstelbare afstand vertegenwoordigt te kunnen zien in één oogopslag.

Wat betreft je nieuwe toevoeging, vind ik toch nog steeds m'n eigen versie mooier. Nogmaals, dat is dan een kwestie van smaak :). Uiteraard toch bedankt voor je nieuwe toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Voor de geïnteresseerden geef ik nog even een opsomming van de vier wallpapers die ik nu in shuffle gebruik. De eerste is de afbeelding uit de OP, de volgenden van Wilf, fish en mijzelf.

De bewerking is steeds hetzelfde. Eerst resizen (eventueel croppen) en dan contrast en helderheid veranderen (met GIMP). Contrast zo hoog als ik nog mooi vind (vooral kijkend naar hoeveel er donker wordt en hoeveel informatie er nog overblijft) en dan de helderheid naar beneden omdat de kleuren anders te fel zijn. De eerste heb ik echter zo bewerkt na de bewerking van CaptJackSparrow.

Bewerkingen zijn 1440x900.

http://deepskycolors.com/...10/mb_2010-10_OrionWF.jpg
Bewerking

http://wallpaper-place.co...-wallpaper-1920x1200.jpeg
Bewerking

http://apod.nasa.gov/apod/image/0608/orion_spitzer_f.jpg
Bewerking

http://upload.wikimedia.o..._-_Hubble_2006_mosaic.jpg
Bewerking

[ Voor 7% gewijzigd door Tommy The Cat op 26-01-2011 23:58 ]

Pagina: 1