Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC met Asus AT5IONT-I presteert ondermaats

Pagina: 1
Acties:

• R_M
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-10 10:26
Ik heb sinds gisteren een HTPC op basis van het Asus AT5IONT-I moederbord (verdere specs: zie onderaan). Vandaag voor het eerst geprobeerd om een film te kijken (DVD image, gekoppeld met Virtual CloneDrive) maar dat trekt hij niet! Toch wel vreemd voor een bordje dat in de markt gezet wordt als ideaal 'groen' HTPC bord dat 1080p moet aankunnen.

Zowel Media Player als VLC geven schokkerig beeld, terwijl het geluid wel normaal loopt. Ik heb de recentste drivers van Nvidia (266.58) geïnstalleerd (en ondertussen ook geherinstalleerd na er eerst Driver Sweeper op los te laten). Ook heb ik AVG verwijderd (omdat die nogal kwistig met systeembronnen kan omspringen), maar dat had geen effect. Het energieschema heb ik op 'hoge prestaties' staan, al is er zeer weinig verschil met 'gebalaceerd'.

Ik zit dus momenteel met een HTPC die nog niet eens een DVD kan afspelen. :( Als ik reviews op het internet lees, dan zou dit bord goed moeten presteren op het gebied van video. Helaas merk ik daar niks van.

Specs:
* Asus AT5IONT-I (atom 525 en Nvidia ION) met recentste BIOS
* 4GB DDR3 (2x KVR1066D3S7/2G uit de QVL van Asus)
* Western Digital WD500BEVT (500GB, 5400rpm)
* Startech.com 2-port SATA controller
* Antec ISK 300-65
* Windows 7 ultimate x64

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Welke codecs heb je?
Probeer anders eens k-lite of coreAV als je het geld hier voor over hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gleighton op 21-01-2011 22:45 ]

• R_M
Ik heb zowel K-lite (64 bit) als de ingebouwde DVD-codecs van VLC en Media Player geprobeerd, maar ze geven allen hetzelfde resultaat.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Als je nou eens taakbeheer open zet een een HD film probeert te draaien, hoeveel cpu gebruik heb je dan gemiddeld?

Ik wil namelijk zeker weten dat je HD decoding op de hardware wordt gedaan i.p.v. op de cpu, want zo'n atom trekt dat niet echt, maar als je het decoderen over laat aan de videokaart zou HD beeldmateriaal geen probleem moeten zijn. Dit is vaak een instelling in de codecs.

[ Voor 54% gewijzigd door Gleighton op 21-01-2011 22:56 ]

• R_M
Ik denk niet dat CPU belasting hier een probleem vormt. Bij de weergave van een DVD zit die tussen de 8 en de 20% en toch krijg ik schokkerig beeld. Ik zit zelf te denken aan een probleem met de grafische chip of de weinige software (Windows, Firefox, VLC, CCleaner, Driver Sweeper en Panda Cloud).

Net zowel een DVD als een mkv (1080p) afgespeeld. Als ik de ingebouwde ondertitels inschakel dan schokken ze. Maar als ik de ondertitels uit laat staan, dan loopt het beeld vloeiend. :S Dit heb ik nog nooit gezien.

Edit: de tests van deze ochtend.
  • VLC is een ramp. Schokkerig beeld en de films haperen.
  • Windows Media Player en Media Center geven vloeiend beeld zolang er geen ondertitels te zien zijn. Het beeld schokt met ondertitels. CoreAVC laat dus geen verbetering zien t.o.v. K-lite.
  • Media Player Classic HC geeft bijna vloeiend beeld. Een nieuwe lijn ondertiteling betekent een kleine schok in het beeld.
  • Powerlink CyberDVD speelt de video's vloeiend af, zelfs met ondertitels. Alleen geeft hij de ondertitels zo klein weer dat ze quasi onleesbaar zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door R_M op 23-01-2011 13:27 ]

• rundfunk rudi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 10:09
Heb je van Mediaplayer Home classic de 64 bits versie geinstalleerd,?
DXVA geseclecteerd en gebruik je EVR rendering?
dit zou allemaal moeten zorgen dat je video vloeiender loopt

• R_M
@rundfunk rudi: Ik heb een handleiding gezocht en alle instellingen optimaal gezet voor DXVA, maar ook dat bleek totaal nutteloos. Zowel de 64bit als de 32bit geprobeerd zonder verschil.

Gisteravond dan toch maar besloten Windows 7 ultimate x86 te proberen. De drivers van de Asus CD zoveel mogelijk achterwege gelaten. Alleen de USB 3.0 controller z'n driver gegeven en de rest via Windows zelf (ook de Nvidia drivers). Na het optimaliseren van Media Player Classic HC, gaat het afspelen van video een pak vlotter. DVD-images speelt hij feilloos af. 1080p mkv's lukken ook, al blijf ik een verschil zien tussen ondertiteling aan en ondertiteling uit.

Ik ben er ondertussen ook achter dat de Asus AT5IONT-I maar 4 PCI-express lanes heeft, terwijl daar 5 apparaten aanhangen (grafische chip, SATA-controller, USB 3.0 controller, LAN en het PCI-express-slot). Gezien ik weinig vertrouwen in de interne switch die al dat verkeer moet regelen, gebruik ik de USB 3.0 poorten voorlopig niet.

Mijn conclusie is momenteel dat dit moederbord niet ideaal is voor een HTPC, ook al beweert Asus van wel. Misschien dat toekomstige drivers dit kunnen veranderen, maar momenteel kan ik dit bord niet aanraden.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 08:13
Ik denk dat het m toch echt zit in je software. Probeer eens xbmc, het liefst de live cd van xbmcfreak. Ik geloof niet dat er iets mis is met je hardware.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Inderdaad wel heel erg apart. Maar waarom zou je ook voor een HTPC een x64 Windows kiezen? x86 werkt toch prima met de juiste software/codecs? Het enige wat je nodig hebt is inderdaad de ION en hooguit 2GB ram.

Zelf draai ik een Asrock Atom 330 + ION 1 en 2GB DDR2 en dit werkt feilloos... i.c.m. W7 Enterprise x86 en het nieuwste K-lite pack (waar uiteraard standaard gpu-decoding ingebakken zit)

[ Voor 31% gewijzigd door BlueLed op 23-01-2011 15:38 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 17:37

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica