koelkast in je computer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.105 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Even voor de goede orde: Je wilt toch geen koelkast koelsysteem gebruiken om je computer te koelen? Want dat gaat condens opleveren. En elektrische apparatuur houd daar niet van :').

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat niet werken, dan krijg je dit effect:
Wikipedia: Thermoelectric effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
http://www.thinkgeek.com/interests/giftsunder20/96b3/
http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0675

Je computer zal dus zeker genoeg prik moeten kunnen leveren om wat cola koud te houden.
Al is IN je kast misschien een minder goed idee, omdat het daar toch weer flink wat warmer is als erbuiten.
Of je moet al flink met isolatie aan de slag...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

en ventilatoren maken iets niet kouder dan de omgevingstemperatuur

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 12:10

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

hij wil waarschijnlijk van zijn pc een koelkast maken (voor drinken)

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Als je echt een koelkastje in je computerkast wilt bouwen en je wilt dat deze goed werkt, zal je toch echt een goed geïsoleerde ruimte moeten maken: computerkasten zijn gemaakt om te ventileren, niet om te isoleren. Ik weet niet wat voor kast jij hebt, maar een geïsoleerde ruimte maken waarin alleen al een blikje cola en een koelelement past lijkt me al enorm veel ruimte in beslag nemen.

Ik ken weinig kasten die überhaupt die ruimte bieden wanneer daar ook nog eens een moederbord etc. in zit. Als die ruimte er al is, moet je ook uitkijken dat je nog airflow overhoudt voor de hardware in je computer; de lucht moet toch ergens in- en uit en als jij vrolijk een koelkast plaatst op de plek van de luchtinlaat, stikt je hardware wegens gebrek aan frisse lucht.

Mocht je toch ruimte hebben, dan zou ik persoonlijk een ruimte maken bestaande uit 3 lagen: 2 dunne lagen plastic/metaal met daartussen piepschuim voor de isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 21-01-2011 22:50 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Rob schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:45:
en ventilatoren maken iets niet kouder dan de omgevingstemperatuur
blikje cola nat maken, veel fans erop, water laten verdampen waarbij warmte onttrokken wordt uit het blikje cola. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:54:
[...]

;) ik denk al snel aan 2L flesje
Ik dacht dat je je kast wilde ombouwen zodat je een werkende PC hebt met daarnaast een klein koelboxje.

Een hele kast ombouwen kan natuurlijk ook; ik heb daar zelf ook over nagedacht maar nooit wat mee gedaan. (vandaar dat idee met piepschuim + plaatjes plastic/metaal: ik had er al een tijd over nagedacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:54:
[...]

;) ik denk al snel aan 2L flesje
Je wilt de fles koud hebben, niet de omgeving

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Het is wel mogelijk zonder condens hoor!
Je moet gewoon zorgen dat de temps in je slangen op 0 graden precies hangen (paar radioatoren in de koelkast)
Dus de koelkast moet een temp van -2/-1 hebben omdat onderweg wel wat kou verloren zou gaan.
Daarom kunnen we dus geen water gebruiken omdat dat bevriest onder 0.
Water veranderd van stofeigenschapen van 4 tot 0 (het zet uit)
Daarom kan je het beste 70% methanol 30% water.
Als je pure alcohol gebruikt verminderd de warmte overdracht enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Laatst online: 28-08 19:37
De meeste van dit soort koelboxjes heeft lang niet genoeg vermogen om je pc te koelen. Als je een 750w voeding hebt, ga ik ervan uit dat je hier minimaal 300 van gebruikt. Dit wordt allemaal omgezet in warmte. Vergelijk dit met een zwakke straalkachel, en ga eens na hoe lang het duurt voordat de lucht in de koelbox koud is als je m aanzet. Dan zul je wel merken dat het een druppel op een gloeiende (no pun intended) plaat is.

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:21:
[...]

bedoel je een soort alcohol koeling maken met behulp van het cool systeem van de koelkast ?
Ja je maakt gebruik van waterkoeling zodat je zoveel mogelijk kou kan opnemen en warmte kan afstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

ik snap nog steeds niet precies wat de TS nu eigenlijk wil.... Een normale pc met koelkast ingebouwd? Of een pc gekoeld door een koelkast?

in het eerste geval kun je gewoon de ATX voeding gebruiken die je in je pc hebt zitten. 4 - 5 A trek je dan extra over de kabel. Als je meerdere 12V lijnen hebt moet je even goed opletten dat je niet iets overbelast, maar een fatsoenlijke voeding houdt er vanzelf mee op als je er te veel van vraagt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:54
schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:23:
De meeste van dit soort koelboxjes heeft lang niet genoeg vermogen om je pc te koelen. Als je een 750w voeding hebt, ga ik ervan uit dat je hier minimaal 300 van gebruikt. Dit wordt allemaal omgezet in warmte. Vergelijk dit met een zwakke straalkachel, en ga eens na hoe lang het duurt voordat de lucht in de koelbox koud is als je m aanzet. Dan zul je wel merken dat het een druppel op een gloeiende (no pun intended) plaat is.
Hij wil ook niet zijn hele pc koelen, maar een flesje cola ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Het is wel onmogelijk om die koelbox aan een pc voeding te hangen (niet onmogelijk maar wel erg zinloos)
Want jou voeding heeft 12 volt als output voltage maar de koelkast wil een input van 230v.
De meeste mods op dit niveau gaan meestal echt richting de -18 alleen dan is elke fout genoeg voor kapote aperatuur.
(je kan natuurlijk inplaats van -2/-1 gewoon 0 graden houden zodat als je je koelbox vergeet uit te zetten je niet alsnog last krijgt van condens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Wat je ook kan doen is gewoon naast de radiotoren een vakje maken waar je je cola flessen in kan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Condens krijg je niet alleen onder het vriespunt; condens kun je in principe bij iedere temperatuur onder kamertemperatuur krijgen. Maar dat zal toch geen probleem zijn, aangezien zo'n koelboxje -lang- niet genoeg vermogen heeft om je computer te koelen. Hij zal er dus alleen voor zorgen dat de temps toenemen, en niet afnemen.

Maar wat wil je nu precies? Wil je je computer koelen (CPU, videokaart, etc.) of alleen de cola?
maarten12100 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:36:
Wat je ook kan doen is gewoon naast de radiotoren een vakje maken waar je je cola flessen in kan zetten ;)
Want van een luchtstroom zal de cola spontaan koud worden? :? Meestal blazen die fans juist de warme lucht uit de PC. Resultaat: extra warme cola.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mij ontgaat het nut nog steeds.

Je kan toch ook gewoon de kleine koelkast die je nu hebt, NAAST je computer zetten en daaruit je drank halen? Daar dient het tenslotte ook voor, plus, iets waaraan je blijkbaar nog niet gedacht hebt, hoe ga je in hemelsnaam je 'cola' iedere keer uit je PC halen? Je hebt ook nog je airflow waaraan je moet denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lccookie1992 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:28:
ik dacht even kijken wat er in zat :O nu ben ik echt benieuwd naar de rest van de ruimte
[afbeelding]
:O ik had meer en groter verwacht dan dit om dat ding te koelen
Nee het is een peltier element, heatsink en een ventilator...

Daarnaast verstookt die koeler nog eens 50W (naast je te koelen vermogen) en dit zal dus allemaal warmte worden die je vervolgens uit je PC moet krijgen. Niet dat 50W zo ontzettend veel is (ongeveer evenveel als de CPU), maar het is idd logischer om de koelbox gewoon -naast- de PC te zetten...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:36:
Condens krijg je niet alleen onder het vriespunt; condens kun je in principe bij iedere temperatuur onder kamertemperatuur krijgen. Maar dat zal toch geen probleem zijn, aangezien zo'n koelboxje -lang- niet genoeg vermogen heeft om je computer te koelen. Hij zal er dus alleen voor zorgen dat de temps toenemen, en niet afnemen.

Maar wat wil je nu precies? Wil je je computer koelen (CPU, videokaart, etc.) of alleen de cola?

[...]

Want van een luchtstroom zal de cola spontaan koud worden? :? Meestal blazen die fans juist de warme lucht uit de PC. Resultaat: extra warme cola.
Als je je cola in de vriezer legt word ie toch ook koud. O-)
Dus waarom als je de koelbox indeelt in vakken waarom zou dat dan opeens veranderen?
Volgens mij heb je de andere post van mij niet gelezen.
Daarin schreef ik dat je de rest zou kunnen koeler door waterkoeling.
Niet pc in de koelbox flikkeren (hehe)

[ Voor 8% gewijzigd door maarten12100 op 21-01-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:42:
Daarnaast verstookt die koeler (volgens mij zit er gewoon een peltier elementje in zo'n koelbox) nog eens 50W extra en dit zal dus allemaal warmte worden die je vervolgens uit je PC moet krijgen. Niet dat 50W zo ontzettend veel is (ongeveer evenveel als de CPU), maar het is idd logischer om de koelbox gewoon -naast- de PC te zetten...
Er zit een met helium gevuld koelelement in (kopere buizen met helium volgens mij)
Peltier cooling is vreselijk in efficient en ik snap dan ook niet waarom mensen er nog voor kiezen.
Er zijn veel betere alternatieven aanwezig :)

[ Voor 0% gewijzigd door maarten12100 op 21-01-2011 23:47 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killabeat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Dit idee klinkt ok, maar in praktijk vrij nutteloos en pijnlijk voor je componenten

1. condensatie
2. Het systeem van koeling is hitte infeite verplaatsen, wil je je cola fles kouder maken, dan krijgt de OMGEVING de hitte daarvan, dus je pc wordt infeite Warmer ....
+ ik denk dat je vergeet hoeveel een Koelkast verbruikt ? Vrij veel, dus je gaat je 12V rail zodanig veel belasten dat je binnen de kortste keren brokken hebt,

Koop gewoon minikoelkastje van 50€ en zet dat NAAST je pc, in de meeste passen zelfs een fles of 4 same met paar blikjes, het enigste nadeel is dat het gewoon stroom vreet, dus klaag niet wanneer je de rekening te zien krijgt van de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten12100 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:47:
[...]

Er zit een met helium gevuld koelelement in (kopere buizen met helium volgens mij)
Peltier cooling is vreselijk in efficient en ik snap dan ook niet waarom mensen er nog voor kiezen.
Er zijn veel betere alternatieven aanwezig :)
Helium? :? Ik denk dat je dan ammoniak bedoelt, of freon. Maar ik zie geen compressor, verdamper, etc. dus volgens mij is het toch echt gewoon een peltier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Laatst online: 11-09 00:45
Daar kan je t ding op de 12 volt aansluiten. (en als je dat niet gebruikt, de 12 volt kabels opruimen)
Meestal is zo'n boxje gemaakt om in de auto ook te kunnen werken (auto = 12v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:57:
[...]

zou pur ook een goede oplossing zijn ? dat spuiten tussen de ruimtes ?
Dan krijg je dat de hele kast afkoelt; een computerkast van metaal isoleert natuurlijk voor geen meter; daar kan dat koelertje niet echt tegenop. Hopelijk bedoel je ook dat je geen werkende computer in die kast gaat plaatsen terwijl je de hele kast probeert te koelen, want dat gaat natuurlijk helemaal nooit werken.

Persoonlijk, als je kast groot genoeg is en niet heel veel koeling nodig heeft, zou ik de voorkant ombouwen tot koelkast zodat er net 1 fles in kan, waarbij je boven/onder nog ruimte overlaat voor een luchtinlaat. De computer achter de koelruimte koel je met lucht, de koelruimte koel je met het koelelement van je koelbox. De koelruimte moet wel goed geïsoleerd zijn (piepschuim + plexiglas + bouwschuim en je komt denk een heel eind).

Tot slot zit je met het probleem dat je een deurtje moet maken; dit deurtje moet makkelijk open kunnen maar wel goed afsluiten en goed ook goed isoleren.

Kortom, een hele klus. Iets dat je niet 1-2-3 doet, zeker als je het niet alleen functioneel wilt hebben, maar ook mooi. Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk of je nou een complete computerkast als koelkast wilt gebruiken zonder hardware erin, een complete kast met hardware erin of dat je een kleine ruimte in je kast wilt maken en dat als koelkast wilt gebruiken; zal ondertussen vast al wel in de reacties staan, maar dan heb ik dat nog niet gevonden.
lccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:17:
[...]

wat als ik me 12v gebruik van me computer zou dat werken ?
Vast wel. Gewoon proberen. Wel krijg je dan dat als je je computer uitzet je koelkast ook uitgaat :(

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 22-01-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
lccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:17:
[...]

wat als ik me 12v gebruik van me computer zou dat werken ?
Als de transformatoren voor 12v gemaakt zijn dan wel.
Kijk wel uit dan dat je niet te veel uit je 12v lijn trekt want je hebt geen 1.000+ watt voeding.
Weet je het vermogen van de koelkast hoeveel watt?
(Voltage x Amperage = Vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:57:
toch zit deze text me niet lekker in de vorm van onmogelijk kan iemand me opheldering geven over deze stikker en aansluiting ?
[afbeelding]
Ja dat kan je moet 12v gelijkstroom gebruiken.(Volgens mij is dc gelijkstroom teminste :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Dus je wilt een koelkastje maken in die lompe tower van je? Precies groot genoeg om een fles cola in kwijt te kunnen, gebruik makend van de voeding van je pc.

Leuk projectje (trek overigens niet al te veel aan van de mensen hierboven. De meeste denken volgens mij nog dat je de computer wil koelen met je koelkastje)...

Wat je moet doen is de boel slopen. Zo te zien zijn het twee kleine printplaatjes, een koeler en een peltier element met heatsinks. De heatsinks vereisen een ventilator, anders kun je 50 watt aan warmte nooit kwijt. Verder heb je een compartiment nodig, het liefst geisoleerd, voor je fles cola. Dus in je case op zoek naar ruimte voor zo'n kastje. Ga naar de bouwmarkt en haal wat triplex ofzo. Vervolgens isoleren met isolatiemateriaal (oude eiermatrassen misschien?) aan de binnenkant. Het koelingselementje bij voorkeur aan de bovenkant plaatsen, afwerken, draden connecten (even uitvogelen welke +12V moet zijn, en welke ground.

Vervolgens voor de test alle hardware ontkoppelen voordat je iets aanslingert. als je dingen verkeerdom aangesloten hebt werkt het niet helemaal goed. Maar als ik me niet vergis is dit zo'n camping koelbox die ook kan verwarmen als je de gelijkstroomstekker verkeerdom aan sluit. Zorgen dat je 'm dus goedom aansluit.

Ps. je zult wel flink aan de slag moeten om het ding in je case te modden. Je kunt dus niet zomaar het koelblok aan je case bevestigen. De onderdelen in je pc generen veel te veel warmte, dat zo'n klein peltiertje echt niet kwijt kan. je zult dus echt aan een extra compartiment moeten denken.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 22-01-2011 01:07 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:56:
heb nu heel veel geleerd over hoe alles in elkaar zit en werkt ben nu echt kapot
[afbeelding]
xD bijna helemaal uit elkaar nog 1 draadtje en dag dag grote kap en piepschuim
morgen maar weer verder als ik tijd heb :P de zin is er zekker wel :D
Je hebt in feite een peltier in handen op 12V.

Voor een kleine ruimte zoals een koelbox voldoet het. Die peltier heeft een gemiddeld vermogen van 56W. 56W moet je dus ook kunnen koelen. Vandaar die dikke heatsink aan de andere kant met een ventilator.

Als je een gesloten ruimte kunt maken in je PC (Sidepanel bijv) en hierin een soort luikje maakt met daarin je 'peltier-setup' en aan de buitenkant van dat vierkant de exaust van je peltier, kan je opzich prima een koelkast in je PC bouwen.

Alleen je zit ook met de rest warmte van je TEC. Sluit deze trouwens niet zonder heatsink aan want dan gaat ie stuk. Die schakelaar om verwarmen/te koelen is overigens niets meer dan het omdraaien van de polariteit van je TEC. De plus / Min verhouding wordt omgedraaid waardoor het koelen ineens heaten is, en het te af te koelen gedeelte koud wordt. Omgekeerde wereld dus.

Je zou het op je PC zelfs kunnen draaien, 56W op 12V is omgerekend 5.5 tot 6A. Niet op een belaste lijn aansluiten gaarne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcat175
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05-2023

tomcat175

patience darlin'

zo wat een creatief idee :p
ik lees het topic jammergenoeg nu pas.

en waarom zou dit niet lukken vraag ik me af?
Stel je gewoon voor: dat je de frigo in je huis zet, dan worden de vloeren en muren toch ook niet vochtig ?

heel leuk idee! jammergenoeg ken ik weinig van elektro ... anders dan kon k misschien ook iets nuttigs zeggen dat je verder helpt :)

in ieder geval! goodluck modding ;)

Elements of Fortune ... waarom is er toch zoveel werk voor school! grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aller eerst, leuk idee! Ga zo door!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 11:06:
uit je verhaal krijg ik het idee dat triplex goed genoeg zou isoleren moet hier ook meerdere lagen van gebruikt worden :) ik heb een karwij kaart dus zagen op maat is voor mij gratis :D
Triplex isoleert (nagenoeg) niet, het is gemakkelijk om een frame mee te maken voor je "koelkast". Je zult piepschuim of purplaat of schruimrubber oid moeten gebruiken om te isoleren. Je kunt zelfs krantenpapier (gekreukeld) of karton (gekarteld, dus van dozen) gebruiken, als er maar lucht tussen zit. Vele luchtlagen maken ook een goede isolator, piepschuim zijn ook plastic bolletjes vol lucht. Maar met papier/karton heb je een dikke laag nodig en dus veel ruimte, en die heb je niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:08:
Je zou het op je PC zelfs kunnen draaien, 56W op 12V is omgerekend 5.5 tot 6A. Niet op een belaste lijn aansluiten gaarne :)
Hoe kom je er bij dat je 5,5 tot 6A hebt bij 56W, bij mij is het nog altijd P=UxI. Dus 56=12xI dus I=4,67A
Daarnaast is de bedrading vanaf een voeding meestal 1,5 mm2, daarover mag je tot 15A jagen. een belaste lijn zal niet snel te zwaar belast worden. Een reden om een onbelaste lijn te nemen zijn spanningspieken of -dippen of ander vervelende verschijnselen.

Verder wens ik je veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan bij de gamma ofzo gewoon platen piepschuim kopen, dan hoef je ook niet te prutsen met rondvliegende stukjes piepschuim die overal aan blijven "plakken" doordat ze statisch zijn. Plus als je het aan stampt maak je een gedeelte van de "luchtbellen" kapot waardoor de isolatie waarde achteruit gaat.

http://www.gamma.com/asso...l/gamma-polystyreenplaat/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Ow die 56 watt kun je makelijk uit je voeding trekken er(je hebt nog zeker iets van 200 watt over ofzo XD)
Eerst even kijken hoeveel er op de 12 volt rail voor amperage staat en hoeveel daarvan gebruikt word.
Dan gewoon wat je verbruikt op de 12volt rail van het gehele vermove van de 12 volt rail afhalen.
Dan heb je de overwaarde welke rond de 200 watt zal liggen denk ik.
De koeling voor je cola trekt onder load maar 56 watt dus dat zal wel mee vallen (12V 4,666A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: Hoe kouder je de heatsink maakt hoe kouder de koude kant van de peltier wordt, of, indien er een thermostaat op zit hoe minder vaak hij 'aan' zal springen. Zorg dus dat een ventilator lucht vanuit de PC over de heatsink naar buiten blaast, dan wordt je PC er ook niet warmer van.
Misschien is die thermostaat nog wel iets om rekening mee te houden. Zo te zien zit er een relais op het printje die de peltier aan/uit schakelt, en ik weet niet of je PC voeding het wel zo fijn vindt dat er in een keer 56watt (5 amp) aan/uit geschakeld wordt. Als je daardoor vastlopers/instabiliteit krijgt kunnen extra condensatoren (als een soort buffer) misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor merk is het? Merk maakt over het algemeen meer uit dan specificaties. Ik heb een hoop meer vertrouwen in een Tagan 400Watt dan een Sweex 750Watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Links boven op het plaatje staat de voeding (trafo&gelijkrichter), die maakt van de 230 Vac 12 Vdc. Die heb je niet meer nodig, dus die kan je er af halen incl. de aansluiting voor de 230 (de draad ie op het plaatje aan de rechter kan er aan vast zit.

Ik zie zo even niet waarde 12V aansluiting zit, maar eigenlijk kan je dat hele gedeelte er af halen en alleen de twee draden die naar de printplaat gaan gebruiken voor de voeding van het geheel. Dat scheelt alvast een heleboel ruimte.

De ventilator die er bij zit, werkt alleen in zijn behuizing, dus hiervoor zal je een andere moeten gebruiken, of de originele behuizing in je ontwerp meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
lccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:44:
ik ga de koeling vervangen door me eigen ventilatoren waardoor ik een ruimte winst heb van 8 cm en 5cm

[afbeelding]
Voor die grote heatsink kan je denk ik wel een 140 mm koeler gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet goed wat het doel nu eigenlijk is van dit topic, als je wilt laten zien wat je aan het bouwen bent, dan is het meer een CiP, en is er normaalgesproken een CiP aanvraag nodig. Daarnaast heb je meerdere berichten achter elkaar, die je gewoon kunt editten.
Ik stel voor dat je de TS even bijwerkt met het plan, want dat is nu niet bepaald duidelijk. Dan doe ik de rest van het topic even opfrissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Ik denk dat hij eerst een begin wil maken en info wil opdoen voor het echte modden begint.
En als dat niet zo is dat moet het inderdaad een casemod in progres zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 16:04
Ik denk dat lccookie1992 zich schaamt en alles heeft aangepast. Sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
bouw hem gewoon in een aqaurium ziet er veel leuker uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_