.
[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 19:53 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.
[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 21-01-2011 22:50 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
blikje cola nat maken, veel fans erop, water laten verdampen waarbij warmte onttrokken wordt uit het blikje cola.Rob schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:45:
en ventilatoren maken iets niet kouder dan de omgevingstemperatuur
Ik dacht dat je je kast wilde ombouwen zodat je een werkende PC hebt met daarnaast een klein koelboxje.
Je wilt de fles koud hebben, niet de omgeving
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Goed koper is duurder dan slecht koper
Ja je maakt gebruik van waterkoeling zodat je zoveel mogelijk kou kan opnemen en warmte kan afstoten.Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:21:
[...]
bedoel je een soort alcohol koeling maken met behulp van het cool systeem van de koelkast ?
Hij wil ook niet zijn hele pc koelen, maar een flesje colaschreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:23:
De meeste van dit soort koelboxjes heeft lang niet genoeg vermogen om je pc te koelen. Als je een 750w voeding hebt, ga ik ervan uit dat je hier minimaal 300 van gebruikt. Dit wordt allemaal omgezet in warmte. Vergelijk dit met een zwakke straalkachel, en ga eens na hoe lang het duurt voordat de lucht in de koelbox koud is als je m aanzet. Dan zul je wel merken dat het een druppel op een gloeiende (no pun intended) plaat is.
[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:45 ]
Verwijderd
Want van een luchtstroom zal de cola spontaan koud worden?maarten12100 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:36:
Wat je ook kan doen is gewoon naast de radiotoren een vakje maken waar je je cola flessen in kan zetten
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:38 ]
Verwijderd
Nee het is een peltier element, heatsink en een ventilator...lccookie1992 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:28:
ik dacht even kijken wat er in zatnu ben ik echt benieuwd naar de rest van de ruimte
[afbeelding]
ik had meer en groter verwacht dan dit om dat ding te koelen
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:46 ]
Als je je cola in de vriezer legt word ie toch ook koud.Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:36:
Condens krijg je niet alleen onder het vriespunt; condens kun je in principe bij iedere temperatuur onder kamertemperatuur krijgen. Maar dat zal toch geen probleem zijn, aangezien zo'n koelboxje -lang- niet genoeg vermogen heeft om je computer te koelen. Hij zal er dus alleen voor zorgen dat de temps toenemen, en niet afnemen.
Maar wat wil je nu precies? Wil je je computer koelen (CPU, videokaart, etc.) of alleen de cola?
[...]
Want van een luchtstroom zal de cola spontaan koud worden?Meestal blazen die fans juist de warme lucht uit de PC. Resultaat: extra warme cola.
[ Voor 8% gewijzigd door maarten12100 op 21-01-2011 23:45 ]
Er zit een met helium gevuld koelelement in (kopere buizen met helium volgens mij)Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:42:
Daarnaast verstookt die koeler (volgens mij zit er gewoon een peltier elementje in zo'n koelbox) nog eens 50W extra en dit zal dus allemaal warmte worden die je vervolgens uit je PC moet krijgen. Niet dat 50W zo ontzettend veel is (ongeveer evenveel als de CPU), maar het is idd logischer om de koelbox gewoon -naast- de PC te zetten...
[ Voor 0% gewijzigd door maarten12100 op 21-01-2011 23:47 . Reden: typo's ]
Verwijderd
Helium?maarten12100 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:47:
[...]
Er zit een met helium gevuld koelelement in (kopere buizen met helium volgens mij)
Peltier cooling is vreselijk in efficient en ik snap dan ook niet waarom mensen er nog voor kiezen.
Er zijn veel betere alternatieven aanwezig
Dan krijg je dat de hele kast afkoelt; een computerkast van metaal isoleert natuurlijk voor geen meter; daar kan dat koelertje niet echt tegenop. Hopelijk bedoel je ook dat je geen werkende computer in die kast gaat plaatsen terwijl je de hele kast probeert te koelen, want dat gaat natuurlijk helemaal nooit werken.Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:57:
[...]
zou pur ook een goede oplossing zijn ? dat spuiten tussen de ruimtes ?
Vast wel. Gewoon proberen. Wel krijg je dan dat als je je computer uitzet je koelkast ook uitgaatlccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:17:
[...]
wat als ik me 12v gebruik van me computer zou dat werken ?
[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 22-01-2011 00:29 ]
Als de transformatoren voor 12v gemaakt zijn dan wel.lccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:17:
[...]
wat als ik me 12v gebruik van me computer zou dat werken ?
Ja dat kan je moet 12v gelijkstroom gebruiken.(Volgens mij is dc gelijkstroom teminsteVerwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:57:
toch zit deze text me niet lekker in de vorm van onmogelijk kan iemand me opheldering geven over deze stikker en aansluiting ?
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 22-01-2011 01:07 ]
Verwijderd
Je hebt in feite een peltier in handen op 12V.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:56:
heb nu heel veel geleerd over hoe alles in elkaar zit en werkt ben nu echt kapot
[afbeelding]
xD bijna helemaal uit elkaar nog 1 draadtje en dag dag grote kap en piepschuim
morgen maar weer verder als ik tijd hebde zin is er zekker wel
Elements of Fortune ... waarom is er toch zoveel werk voor school! grrr
Verwijderd
Triplex isoleert (nagenoeg) niet, het is gemakkelijk om een frame mee te maken voor je "koelkast". Je zult piepschuim of purplaat of schruimrubber oid moeten gebruiken om te isoleren. Je kunt zelfs krantenpapier (gekreukeld) of karton (gekarteld, dus van dozen) gebruiken, als er maar lucht tussen zit. Vele luchtlagen maken ook een goede isolator, piepschuim zijn ook plastic bolletjes vol lucht. Maar met papier/karton heb je een dikke laag nodig en dus veel ruimte, en die heb je niet.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 11:06:
uit je verhaal krijg ik het idee dat triplex goed genoeg zou isoleren moet hier ook meerdere lagen van gebruikt wordenik heb een karwij kaart dus zagen op maat is voor mij gratis
Hoe kom je er bij dat je 5,5 tot 6A hebt bij 56W, bij mij is het nog altijd P=UxI. Dus 56=12xI dus I=4,67AVerwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:08:
Je zou het op je PC zelfs kunnen draaien, 56W op 12V is omgerekend 5.5 tot 6A. Niet op een belaste lijn aansluiten gaarne
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 12:51 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 13:48 ]
Verwijderd
Voor die grote heatsink kan je denk ik wel een 140 mm koeler gebruikenlccookie1992 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:44:
ik ga de koeling vervangen door me eigen ventilatoren waardoor ik een ruimte winst heb van 8 cm en 5cm
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq