Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:45
Bij mijn Macbook (model eind 2006, 2,0 GHz C2D, Intel GMA 9500) duurt het sinds een paar weken erg lang voordat hij is opgestart (meer dan 5 minuten, normaal ongeveer 30 seconde). Het probleem was er ineens, verder heb ik nergens last van gehad.

Zelf heb ik al Snow Leopard er opnieuw opgezet, maar dat hielp niks.
Ook geprobeerd met een andere harde schijf (oorspronkelijk een 500 GB Seagate Momentus XT, ook geprobeerd met een 320 GB Western Digital Black) en ander geheugen (oorspronkelijk 2 x 2 GB Kingston KTA, ook geprobeerd met origineel 2 x 512 MB Apple geheugen), dat hielp ook niets.
En ook nog de verschillende toetsencombinaties tijdens het opstarten geprobeerd (dit lijstje: http://support.apple.com/kb/HT1533), maar dat hielp ook niets.
Ook geprobeerd met/zonder accu en met/zonder adapter aangesloten, dat helpt ook niks.

En als ik hem in gewoon dichtklap of in slaapstand zet gaat ie de eerste paar uur nog wel direct aan, maar als ik hem een nacht lang in de slaapstand zet reageert hij de volgende ochtend nergens meer op, kan hem dan alleen nog uitzetten met de aan/uit knop. Dus gewoon nooit uitzetten en alleen gebruik maken van slaapstand ook geen optie.

Weet er iemand wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 09:00

nexhil

BAM!

Misschien kun je hem even resetten door de powerknop met het opstarten 5 sec ingedrukt te houden (power lampje gaat knipperen) en misschien even checken of je met 1 geheugen bankje per keer kunt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
wat dacht je van je permissies herstellen en eens je osx opnieuw installen? heb eerder ook slaapstand gezeur gehad, wou hij er niet in gaan en zo, dat lag toen puur aan osx die niet goed was. nieuwe instal, alles gefixt.
eventueel osx van een usb testen en via alt+power booten...

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
nexhil schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:46:
Misschien kun je hem even resetten door de powerknop met het opstarten 5 sec ingedrukt te houden (power lampje gaat knipperen) en misschien even checken of je met 1 geheugen bankje per keer kunt booten.
Ik heb het allebei geprobeerd, het helpt helaas niet.
o.poulssen schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 09:50:
wat dacht je van je permissies herstellen en eens je osx opnieuw installen? heb eerder ook slaapstand gezeur gehad, wou hij er niet in gaan en zo, dat lag toen puur aan osx die niet goed was. nieuwe instal, alles gefixt.
eventueel osx van een usb testen en via alt+power booten...
Ik had dus al OS X helemaal opnieuw erop gezet, ook met een andere harde schijf, en dat hielp dus ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt dan toch op een probleem met het moederbord. Wat je nog zou kunnen proberen is de HDD aan te sluiten op de plek op het moederbord waar nu de DVD drive zit aangesloten. Je moet dan wel in je systeemvoorkeuren aangeven dat Mac OS opstart vanaf die (nieuwe) locatie. Als dit werkt kun je de DVD drive eventueel permanent verwijderen en een 2e HDD/SSD er in zetten.

De kans dat deze 'oplossing' werkt lijkt me trouwens niet zo groot want kennelijk werkt de Macbook wel goed nadat ie eenmaal goed is opgestart. De kans dat er daarmee iets is mis met de interface tussen moederbord en HDD is klein. Je kunt het in elk geval proberen want een moederbord vervangen is voor een apparaat van 4 jaar oud eigenlijk niet helemaal rendabel meer. Wel jammer natuurlijk want 4 jaar is ook weer niet heel oud. Zeker van een Apple zou je gezien de prijs/kwaliteit verhouding mogen verwachten dat ie wat langer meegaat. Ik zou bovenstaande in ieder geval even testen. Weet je zeker dat je alles gedaan hebt wat mogelijk is (tenzij iemand anders nog met een andere oplossing komt). Ben benieuwd of het werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
@ bert waaruit kan je direct concluderen dat het moederbord een probleem zou hebben?
ik kan uit de bericht dat niet volledig uitsluiten dat het aan het moederbord ligt. (het zou kunnen maar voor mij is er nog niet voldoende onderbouwing)

de vraag is wel of zijn osx van af een fw disk wel werkt, mocht hij het getest hebben van af een usb disk dan is dat niet aan te raden aangezien die snelheid niet optimaal is, als ik een 'kale' instal doe op een fw disk dan is die over het algemeen zelfs sneller dan mijn volle 7200 rpm intern disk.

niet alle info was compleet graag even toevoegen.

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 22:27:
Lijkt dan toch op een probleem met het moederbord. Wat je nog zou kunnen proberen is de HDD aan te sluiten op de plek op het moederbord waar nu de DVD drive zit aangesloten. Je moet dan wel in je systeemvoorkeuren aangeven dat Mac OS opstart vanaf die (nieuwe) locatie. Als dit werkt kun je de DVD drive eventueel permanent verwijderen en een 2e HDD/SSD er in zetten.
De HD aansluiten op de aansluiting van de DVD-drive zal lastig worden, 1 van de schroefjes van de behuizing kan ik niet meer loskrijgen, dus daar zal wat extra werk voor nodig zijn om hem wel los te krijgen.
o.poulssen schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:07:
de vraag is wel of zijn osx van af een fw disk wel werkt, mocht hij het getest hebben van af een usb disk dan is dat niet aan te raden aangezien die snelheid niet optimaal is, als ik een 'kale' instal doe op een fw disk dan is die over het algemeen zelfs sneller dan mijn volle 7200 rpm intern disk.
Via firewire zou ik nog wel kunnen proberen, maar dan moet ik eerst even de data (films) van de Firewire HD die ik hier heb liggen op een andere pc zetten.

Ik heb er ook nog OS X Tiger opgezet, daarmee start hij wel weer (redelijk) snel op, ongeveer 1 a 2 minuten.....
Ik zet er nu Leopard op, kijken of hij daarmee ook goed opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het volgende: start de Mac op en druk de volgende toetsen tegelijkertijd in: CMD+ALT+P+R. Waarschijnlijk knippert je schermen en/of komt het bootgeluid snel. Zo reset je eea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
FoxLenny schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:53:
Ik zet er nu Leopard op, kijken of hij daarmee ook goed opstart.
Hierbij weer hetzelfde probleem, dus weer terug naar Tiger.
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:33:
Probeer het volgende: start de Mac op en druk de volgende toetsen tegelijkertijd in: CMD+ALT+P+R. Waarschijnlijk knippert je schermen en/of komt het bootgeluid snel. Zo reset je eea.
Dat had ik al geprobeerd, die stond bij het lijstje op de site van Apple: http://support.apple.com/kb/HT1533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

o.poulssen schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:07:
@ bert waaruit kan je direct concluderen dat het moederbord een probleem zou hebben?
ik kan uit de bericht dat niet volledig uitsluiten dat het aan het moederbord ligt. (het zou kunnen maar voor mij is er nog niet voldoende onderbouwing)
Het is meer dat er niet zoveel andere opties meer over zijn. Geheugen en HDD zijn uitgesloten. Resteert toch al snel een probleem met het moederbord. Heb jij nog andere suggesties waar het qua hardware aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
nee, dat is juist mijn hele punt, mijn inziens is de software echt nog niet 100% getest, juist daarom ben ik van mening dat het niet direct om een hardware issue gaat.
ik vraag mij nu eigenlijk ook af, of windows (puur om de boot time te testen) wel geinstalleerd kan worden en geboot kan worden, persoonlijk duurt het bij mij langer op mijn mbp om windows te booten dan mac osx (clean instal) te booten. des al niet te min is dat ook binnen ongeveer een minuut gepiept.
ben benieuwd waar nu de oorzaak ligt, het kan immers altijd de hardware nog zijn, maar het zo direct aanwijzen lijkt mij wat voorbarig...

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
o.poulssen schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:12:
nee, dat is juist mijn hele punt, mijn inziens is de software echt nog niet 100% getest, juist daarom ben ik van mening dat het niet direct om een hardware issue gaat.
ik vraag mij nu eigenlijk ook af, of windows (puur om de boot time te testen) wel geinstalleerd kan worden en geboot kan worden, persoonlijk duurt het bij mij langer op mijn mbp om windows te booten dan mac osx (clean instal) te booten. des al niet te min is dat ook binnen ongeveer een minuut gepiept.
ben benieuwd waar nu de oorzaak ligt, het kan immers altijd de hardware nog zijn, maar het zo direct aanwijzen lijkt mij wat voorbarig...
Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om mbv bootcamp Windows erop te zetten.
Maar ik heb er nu dus Tiger opstaan en hij start gewoon normaal op, dus ik laat het even lekker zo, de komende weken heb ik het toch er druk dus ook geen tijd meer om het een en ander te testen/proberen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
ok dan fijn om te horen, succes er mee!

iMac 2020 i7

Pagina: 1