• Vo01985
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-02 08:45
Hallo, ik wil deze barebone upgraden (Shuttle SN27P2). Er zit een nForce 570 Ultra chipset in met een Athlon X2 4200+ cpu. Nu vroeg ik mij af of ik hier een X2 7750+ in kon doen, dit is weliswaar een AM2+ socket (ipv de AM2 van de nforce570) maar sommige moederborden schijnen het aan te kunnen. Ik heb shuttle zelf gemailed maar nog geen antwoord gekregen na één week. Volgens sommige is het mogelijk als ik de bios upgrade, maar de laatste bios upgrade van deze barebone is 2 maanden uitgekomen voordat de AM2+ sockets uitkwamen, dus ik weet niet of het gaat lukken en ik wil het er niet op gaan wagen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

• Vo01985
Heeft iemand enig idee??

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:17
Op de site van de fabrikant van je moederbord zal vast wel een lijstje staan welke processors allemaal ondersteund worden. Dit zal ook aangegeven zijn per BIOS-versie. Kijk dus even of de 7750+ er sowieso tussenstaat en kijk dan welke BIOS-versie je er voor nodig hebt. :)

• Vo01985
Ik zie hem er inderdaad niet bij staan, maar stiekem hoop ik dat die lijst niet up-to-date is. De snelste cpu is een 6000+ en upgraden van een 4200+ naar een 6000+ is het niet waard denk ik ... :(

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Grote kans dat het niet gaat werken als die processoren niet voorkomen in dat overzicht op de website van Shuttle. Een Athlon X2 7750+ is in feite een Phenom van de eerste generatie. Om deze processoren te ondersteunen op AM2-moederborden is er inderdaad een biosupdate nodig, maar om Phenoms te laten werken is er meer ruimte nodig in het bios, namelijk 8 Mbit i.p.v. de 4 Mbit die gangbaar is op oudere exemplaren. Om erachter te komen wat voor bios in jouw Shuttle zit, moet je kijken naar de omvang van een biosupdate: is deze 512 kB (is 4 Mb) dan is het onmogelijk, terwijl bij een 1 MB (8 Mb) bios het theoretisch gezien kan. In dat laatste geval heb je alleen een nieuwere versie van je bios nodig en ben je volledig afhankelijk van de fabrikant.

Overigens is een X2 7750+ net zo snel als een X2 6000+, dus mocht je deze laatste goedkoop op de kop kunnen tikken, dan is dit nog te overwegen. Mijn K9N SLI kan het niet, omdat die een 4 Mbit bios heeft ;(.

[ Voor 3% gewijzigd door AntonH op 24-01-2011 20:08 ]