MIDI keyboard aansluiten op PC. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 11:28
Hoi,

Ik heb een keyboard met daarop een MIDI-in en een MIDI-uit poort, waarin je zo'n plug met 4 van die kleine en 1 grote pin (?) in kunt doen.
Nu wil ik die op m'n PC aansluiten zodat ik via mijn keyboard een random MIDI-programma op mijn pc kan bespelen.

Ik heb daarvoor drie opties bedacht:
- MIDI -> USB kabel (voorbeeld: http://cdn.synthtopia.com...007/07/usb-midi-cable.jpg )
- Aparte MIDI-kaart in m'n computer in een PCI-slot o.i.d.
- Bestaande geluidskaart ervoor gebruiken

Ik heb op dit moment een Xonar D1 geluidskaart, en heb hier ook nog een ASUS Supreme FX liggen. Beiden hebben ze voor zover ik zie geen MIDI aansluitingen.

Volgens mij is optie 1 (kabeltje) het goedkoopste, maar ik vraag me af of dat werkt? Het is een oud keyboard, zegmaar uit 2003 ofzo, dus vandaar.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
waarom zou dat niet werken? 't is er tenslotte voor gemaakt...

Voor 5 eur heb je een midi kabeltje op usb
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11277

Dan heb je wel een simpel elcheapo ding, met vermoedelijk een wat hogere latency dan A-merk spul

Als je wat serieuzer wilt, kun je eens kijken naar een Edirol UM1g. Dan ben je voor zo'n 40 eur klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Lennardnl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:06:
Volgens mij is optie 1 (kabeltje) het goedkoopste, maar ik vraag me af of dat werkt? Het is een oud keyboard, zegmaar uit 2003 ofzo, dus vandaar.
De MIDI connectors en berichten die door de kabels lopen zijn nog steeds hetzelfde als toen in 1983 de standaard geintroduceerd werd.
De USB kant komt uit 1999, maar omdat die kabeltjes conversie doen naar het "antieke" protocol is dat alleen relevant voor de kant waar je de USB stekker in drukt.

Overigens kan ik je die dealextreme adaptertjes aanraden. Heb er ook een die het net zo goed doet als de duurdere merken (zit waarschijnlijk toch allemaal hetzelfde chipje in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Was gisteren ook naar dit opzoek. Op amazon staan die kabels voor 2.5. Ik wilde er zelf ook een paar bestellen...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 11:28
Danku allen, dan ga ik voor de dealextreme usbkabel. :)