• tweaker013
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 20:10
Hoi,

Ik ben al heel lang op zoek naar een opleiding die bij me past. Ik heb op het MBO mijn ondernemingsdiploma behaald. Daarna ben ik begonnen aan mijn HBO opleiding International business and languages deze opleiding paste niet bij me daarna heb ik 2 jaar Commerciële economie gedaan. Dit was ook niet mijn ding en ik heb om persoonlijke redenen deze opleiding ook niet afgerond. Toen had ik besloten om te gaan werken en er rustig over na te denken wat ik nou precies wil. Ik werk nu al 4 jaar bij een grote zorgverzekeraar. (klantenservice). Ik heb het er heel erg naar mijn zin maar het is geen werk wat ik heel lang zou willen doen.

In die 4 jaar ben ik ook getrouwd en verwachten wij nu een tweede kind. Dit is ook de reden dat ik niet direct weer fulltime ben gaan studeren. Er moet uiteraard brood op de plank komen. En ik zou het geld niet kunnen missen. Het is geen vette hap maar wij kunnen er wel mee rond komen. Ik ben door wat rotzooien met computers, netwerken en alles daarom heen erachter gekomen dat een ICT functie mij wel wat lijkt. Ik doe heel vaak voor familie, vrienden en kennissen klusjes van dingen installeren tot netwerken aanleggen Ik vind dit heel tof en heb door het rotzooien heel veel geleerd. Ik ben erachter gekomen dat dit mij heel erg ligt. En het is uiteraard top dat als je van je hobby je werk kunt maken.

Na wat informeren op het werk ben ik erachter gekomen dat mijn werkgever in personeel investeert d.m.v. opleidingen. Nu weet ik dat er een breed scala aan functies/opleidingen zijn op het gebied van ICT. En nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik beginnen? Ik heb geen ICT vooropleiding. Ik heb een gezin en heb het geld hard nodig dus een volwaardige opleiding heeft geen zin. Dus het wordt werken en leren. Wat voor cursussen en opleidingen kunnen jullie me aanraden. Met welke opleidingen hebben jullie goede ervaringen. Hebben jullie tips voor me? Ik heb zelf al wat research gedaan maar ik vind het echt moeilijk. Ik wil knopen doorhakken en ik wil dit niet langer uitstellen.

Ik sta open voor al jullie suggesties, tips en ideeën

Alvast bedankt.

P.s. excuses voor eventuele spelfouten.

• Addsz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-01 21:14
Een HBO deeltijd studie in de avond eventueel?
http://lmgtfy.com/?q=hbo+ict+deeltijd :)

Verwijderd

Je zal voor jezelf duidelijker moeten krijgen wat in de ICT je interessant vindt. Wat ik opmaak uit je bericht is dit richting systeem- / netwerkbeheer. Ik zou dus inzoomen op deeltijdopleidingen die hiervoor beschikbaar zijn. Ga eens naar open dagen / avonden van verschillende opleiders / hogescholen en laat je voorlichten, vraag brochures aan.
Misschien is er in je familie of kennissenkring nog iemand die ervaring heeft?

Gefeli met de aankomende nieuwe spruit ;) Hoe lang nog?

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 15:52
Deeltijd HBO kan interessant zijn, maar hou er rekening mee dat je sowieso twee avonden in de week daaraan kwijt bent, en reken dan nog maar een avondje voor thuisstudie.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:46
Vergis je niet in het verschil tussen particulieren aan pc's rommelen en in een bedrijf. Veel vinden dat werk onnoemelijk saaier dan particulieren.

Persoonlijk is het voor mij omgekeerd, maar ik zie het merendeel van personen die beginnen stoppen om die reden.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Addsz
  • Laatst online: 22-01 21:14
Het is vaker ook zo dat als je eenmaal aan het werk bent, je weinig zin hebt in die familie of vriendenklusjes.
Je kan namelijk nooit te veel vragen. En als je iets opgelost hebt dan heb je twee weken later weer telefoon dat iets anders het niet meer doet wat voor dat je eraan gewerkt had wel deed. :+
Hoor het wel eens van collega's en ervaar het zelf ook.

• tweaker013
Als eerst wil ik jullie heel erg bedanken voor jullie snelle reacties.
Thanx dat je voor mij gegoogled hebt :)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:51:
Je zal voor jezelf duidelijker moeten krijgen wat in de ICT je interessant vindt. Wat ik opmaak uit je bericht is dit richting systeem- / netwerkbeheer. Ik zou dus inzoomen op deeltijdopleidingen die hiervoor beschikbaar zijn. Ga eens naar open dagen / avonden van verschillende opleiders / hogescholen en laat je voorlichten, vraag brochures aan.
Misschien is er in je familie of kennissenkring nog iemand die ervaring heeft?

Gefeli met de aankomende nieuwe spruit ;) Hoe lang nog?
Je hebt mijn bericht goed geanalyseerd. Het lijkt me wel interessant om eventueel voor systeem- netwerkbeheer te gaan. Maar dit weet ik nog niet zeker. Ik weet niet waar je moet beginnen ik heb namelijk geen ict achtergrond op papier. Is het niet dat je een weg moet bewandelen om het op te bouwen bijv. beginnen bij helpdesk en daarna een hogere functie? En is het niet te hoog gegrepen als ik direct aan een hbo opleiding begin zonder achtergrond? Ik ben weleens op een open dag geweest bij Fontys in Tilburg maar die konden me niets vertellen over deeltijdopleidingen. Daarvoor moest ik naar Eindhoven gaan. Ik heb helaas geen familie en kennissen die hiermee ervaring hebben. Iedereen heeft het ook over hbo opleidingen zijn er geen cursussen waarmee je kunt doorgroeien of certificaten die interessant zijn op je cv als je wilt solliciteren?

Nog bedankt voor vragen naar mijn nieuwe aanwinst. Als alles goed mag gaan dan is mijn vrouw uitgerekend eind maart. Maar waarschijnlijk wordt het een geplande keizersnede.
Antaresje schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:57:
Deeltijd HBO kan interessant zijn, maar hou er rekening mee dat je sowieso twee avonden in de week daaraan kwijt bent, en reken dan nog maar een avondje voor thuisstudie.
Ja, dat is ook een goeie zoiezo dus 3 avonden in de week kwijt. Dit is ook weer stof om over na te denken. Heb jij ervaring met deeltijd hbo?
tc982 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:57:
Vergis je niet in het verschil tussen particulieren aan pc's rommelen en in een bedrijf. Veel vinden dat werk onnoemelijk saaier dan particulieren.

Persoonlijk is het voor mij omgekeerd, maar ik zie het merendeel van personen die beginnen stoppen om die reden.
Ik kan me voorstellen dat het anders is dan particulier. Hmm had niet verwacht dat best veel mensen hierom zouden stoppen. Op mijn afdeling begin ik ook al een ict vraagbaak te worden. Als iets het niet doet bijv. printen dan vragen ze het eerst aan mij voordat ze de helpdesk bellen :P Omdat ik affiniteit heb met computers heeft mijn leidinggevende voorgesteld dat ik voor onze afdeling de website mee mag bijhouden. Dus een back up contentbeheerder. Klinkt mooi maar het is gewoon wat dingen eraf halen en erop zetten. En dit vind ik ook super leuk. Het is tof dat ze wel meedenken op mijn afdeling.
Addsz schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:56:
Het is vaker ook zo dat als je eenmaal aan het werk bent, je weinig zin hebt in die familie of vriendenklusjes.
Je kan namelijk nooit te veel vragen. En als je iets opgelost hebt dan heb je twee weken later weer telefoon dat iets anders het niet meer doet wat voor dat je eraan gewerkt had wel deed. :+
Hoor het wel eens van collega's en ervaar het zelf ook.
Dat denk ik dan ook dat het minder wordt om je famillie/vriendenklusjes te doen. Als je er éénmaal aan begonnen bent blijven ze bellen. Ik heb dat met name bij mijn zussen. Heel vaak bellen kon ik niet opnemen denk ik dat er iets gebeurd is hebben ze geen internet of pc sluit niet meer af :P

Ik had ook nog een cursus bedrijf doorgekregen COC opleidingen. Die doen ook opleidingen in Tilburg. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden.

• henrim123
  • Laatst online: 19-02-2013
Heb je reeds gedacht om met personeelszaken te praten en te kijken of zij je niet kunnen helpen/adviseren misschien is er een mogelijkheid om binnen het bedrijf waar je nu werkt de mogelijkheid om bij de interne automatisering te gaan werken. Dus gewoon door groeien naar een ander functie.

Bij sommige bedrijven is er een cariere begeleiding.
Dus die kunnen je dan precies vertellen wat je moet leren en welke papieren je nodig hebt.

De ICT is een zeer snel ontwikkelende tak van sport en veel dingen worden outsourcend of geautomatiseerd. Dus je zal altijd actief moeten blijven met ontwikkelingen voor dit beroep.

ook zeg je in je start bericht dat je
"Toen had ik besloten om te gaan werken en er rustig over na te denken wat ik nou precies wil"
maar verder op zeg je
"Ik ben erachter gekomen dat dit mij heel erg ligt. En het is uiteraard top dat als je van je hobby je werk kunt maken."

Dus mijn vraag is wat was je conclusie toen je na ging denken wat je nu echt wil, het laatste statement lijkt mij een spontaan idee wat is komen aanwaaien, en niet een wel overwogen keuze.
Dus heb je nu echt na gedacht wat je wil?

Het belangrijkste is dat je echt moet gaan na denken wat JIJ wil in je leven en niet wat nu handig lijkt of zo..
Ook moet je denken wat haalbaar is en je geen problemen oplevert voor je huidige situatie ivm je familie.
Als je er niet uit komt kijk of je hulp kan vinden met deze keuze

Als je weet wat je wil is het een stuk handiger hoe het te bereiken, sommige mensen weten niet hoe ze er achter kunnen komen wat ze nu eigenlijk willen hierover zijn boeken geschreven en cursussen gemaakt kijk hier eens na..

Wat ik zie is dat mensen als ze jong zijn niet weten wat ze willen doen en eigenlijk als ze 30 zijn nog steeds niet weten wat ze willen, en door de vordering van de techniek en de cultuur verandering zal sommig werk verdwijnen of veranderen waardoor jij je ook moet aanpassen

Dus probeer echt goed na te denken wat in de toekomst voor jou het beste beroep is en wat bij je past, denk ook na wat er in de toekomst kan veranderen en welke beroepen meer gewild zullen worden als andere..

Dus wil je de ICT in moet je ook zo na denken !!
Dus wat zal er in de toekomst belangrijk worden in de ICT, en wat niet.
Kijk ook wat China en India doet .. veel dingen worden uitbesteed of outgesourced.

Mijn tip is als je nu moet gaan studeren of je heb de kans om te veranderen van leven in de ICT wereld.
Kijk naar Data..... er komt alleen maar meer data .. informatie enz...
De toename van data stijgt enorm de laatste jaren .. dus mischien is dat de juste markt om je toekomst op te gokken.

Ik denk dat deze taak van de ICT de meeste stabiel baan zal geven "data beheer" dus databases en data opslag.
Programmeurs daar is India en China en voor, reparatie is geen toekomst spullen worden zo goedkoop dat ze niet meer gerepareerd hoeven te worden en een kanten klare PC is goedkoper als een gebouwde veel bedrijven zijn kapot gegaan aan reparaties van pc, ik werkte ook in zo een bedrijf tot alles werd uit besteed.

Dus je moet een ICT job vinden die nooit uit gesourced kan worden of overbodig kan worden en die bij jou past. en als je er een maal zit moet je de techniek in de gaten houden en meegaan met de veranderingen in de markt en eigenlijk je weer aanpassen aan de markt.

Dus maak eerst een keuze en dan zal je zien dat het veel makkelijker word om wat te gaan studeren of hoe dat te bereiken, probeer ook steun te krijgen van je omgeving ..

Verwijderd

Ik heb de oplossing ! LOI !

• tweaker013
@Henrim123,

Als eerste wil ik je super bedanken voor je uitgebreide reactie.

[/quote]Heb je reeds gedacht om met personeelszaken te praten en te kijken of zij je niet kunnen helpen/adviseren misschien is er een mogelijkheid om binnen het bedrijf waar je nu werkt de mogelijkheid om bij de interne automatisering te gaan werken. Dus gewoon door groeien naar een ander functie
Ik heb contact gehad met de HRM. Die hebben gezegd dat ik eerst moet kijken wat voor opleiding ik wil gaan volgen dan kunnen ze kijken of dit vergoed wordt of akkoord is. En ik moest dit met mijn directe leidinggevende bespreken en aanvragen. Er was eerder een vacature vrij gekomen bij de helpdesk. Ik heb hier op gereageerd maar was het helaas niet geworden.
ook zeg je in je start bericht dat je
"Toen had ik besloten om te gaan werken en er rustig over na te denken wat ik nou precies wil"
maar verder op zeg je
"Ik ben erachter gekomen dat dit mij heel erg ligt. En het is uiteraard top dat als je van je hobby je werk kunt maken."

Dus mijn vraag is wat was je conclusie toen je na ging denken wat je nu echt wil, het laatste statement lijkt mij een spontaan idee wat is komen aanwaaien, en niet een wel overwogen keuze.
Dus heb je nu echt na gedacht wat je wil?
Het is geen idee wat zomaar is komen aanwaaien. Ik snap dat dit zo wel overkomt uit mijn tekst. Als ik nu kijk naar mijn arbeidsverleden en mijn ervaringen. Dan weet ik dat dit echt iets is wat bij me past. Als het een opvlieging was dan had ik mezelf kennende het er al bij laten zitten. Dit is iets wat ik heel graag wil. :*) en ik heb er vrij lang over nagedacht.
Mijn tip is als je nu moet gaan studeren of je heb de kans om te veranderen van leven in de ICT wereld.
Kijk naar Data..... er komt alleen maar meer data .. informatie enz...
De toename van data stijgt enorm de laatste jaren .. dus mischien is dat de juste markt om je toekomst op te gokken.
Dat is wel een goede tip "Data" daar had ik nog niet over nagedacht. Ik zal weleens kijken wat je hier allemaal in kunt vinden.
Dus maak eerst een keuze en dan zal je zien dat het veel makkelijker word om wat te gaan studeren of hoe dat te bereiken, probeer ook steun te krijgen van je omgeving [quote]

Je hebt gelijk Ik moet eerst keuze maken. Want dan kan ik gericht naar opleidingen zoeken. helaas heb ik niemand in mijn omgeving die me kan suporten omtrent ICT

P.s. excuses voor de late reactie

Bedankt voor je motiverende bericht.

• tweaker013
Met alle respect voor de mensen die LOI opleidingen volgen. Ik denk altijd dat bedrijven je niet serieus nemen als je een LOI diploma of certificaat hebt. Maar ik kan hierover ook een vertekend beeld hebben.

Verwijderd

Is de open universiteit geen optie...

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Zelf heb ik eerst LOI (HBO TI) geprobeerd, echter dit sluitte niet echt bij mij aan. Vooral als er wat lastig stof is en het niet helemaal wil lukken, wil je het nogal snel voor je uitschuiven (was bij mij iig :-)).

Daarna ben ik een deeltijdstudie begonnen ook HBO TI aan Avans (Breda), dit beviel een stuk beter, soms ook lastige stof, maar wat gemakkelijker om hulp te vragen en door dat je echt contactmomenten hebt, heb je ook een stok achter de deur. Dit werkte in mijn geval super!

Het is wel een redelijk lang traject, denk aan 4 tot 4,5 jaar, echter een HBO papiertje staat natuurlijk wel erg goed op je CV.

De inspanning die het wekelijks kost varieert een beetje met de ervaring en hoe de stof je ligt, maar naast 2x school (avond) moet je zeker een extra avond tellen voor je studie, maar ook met enige regelmaat meer.

Nu aan het kijken voor een universitaire opleiding, alleen daar ben ik nog niet helemaal over uit welke het gaat worden. Ik weet wel zeker dat ik voor een opleiding met "contactmomenten" ga, dit werkt in mij geval stukken beter.

edit: wat misschien ook wel interessant is een HBO studie was (in mij geval iig) niet extreem duur, ongeveer 1500 euro per jaar. (werkgever betaalde overigens wel). Universitaire studies liggen meestal een stuk hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door BlackBurn op 31-01-2011 13:58 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zal het je heel makkelijk maken: gewoon doen wat je hart ingeeft. Als iemand datgene doet wat ie leuk vind is ie daar ook goed in. :) Dan is het even niet zo'n vetpot - maar dat komt vanzelf wel :)

Ik had bijna gezegd ga eens bij de jongens van call2.nl praten, maar ik zie dat je in 013 woont..en zij vragen randstad of de bereidheid daarheen te verhuizen. Dat wordt dus lastig, maar een dergelijk bedrijf zou je wel moeten hebben. Kun je met een half jaar ervaring al een leuke baan hebben en op hun kosten in deeltijd studeren. Mogelijk dat ze bij Calco-it iets voor je kunnen betekenen. Vlak inmiddels ook de Paradigit groep niet uit - die doen ook vanalles.

Ga eens een keer bij de jongens van call2.nl praten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1