meerdere publieke ip's gebruiken in lan

Pagina: 1
Acties:

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 06:43
Beste mensen,

Ik woon in een studentenhuis waar we een internetabonnement hebben met 14 publieke ip's. Nou komt het de laatste tijd steeds vaker voor dat we ip's te kort komen. Daarom had ik bedacht dat het handiger zou zijn om een lan-netwerk op te zetten. Sommige computers hier hebben echt een publiek ip nodig, terwijl andere computers ook wel samen een ip kunnen delen. Alle computers moeten echter wel bij elkaar in één netwerk zitten. Nou heb ik het volgende plan:

Onze publieke range is x.x.x.144-x.x.x.159. Als ik een lan-netwerk aanleg, dan krijgt dat de ip's 192.168.0.100-192.168.0.200. Nou kan ik de dhcp-server zo instellen dat een aantal pc's altijd hetzelfde ip krijgt toegewezen. Ik wil dus graag dat als de computer met het ip 192.168.0.100 het internet opgaat, dat de server waarmee hij verbinding maakt als ip x.x.x.146 ziet. Als 192.168.0.101 het internet opgaat, moet de server x.x.x.147 zien. Het laatste publieke ip wordt dan gebruikt voor alle overige ip's.

Het gaat mij dus niet om het verwijzen van een publiek ip naar een lan ip, ik weet hoe ik dat moet doen (dmv dmz). We hebben een basic router, en een router met openwrt (die nu transmission en ushare draait). Aanschaf van een nieuwe router is geen probleem.

Hopelijk zijn hier mensen die mij een duw in de goede richting kunnen geven. Alvast bedankt.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 16:07
wat jij zoekt heet SNAT ofwel static nat hiermee kun je een IP een extern adress laten gebruiken naar buiten

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SNAT in iptables heet Source NAT. Je vervangt het source ip/port voor een andere adres.

Nu is één argument van iptables "--to-source" (met de SNAT target), en kan je dus redelijk eenvoudig sommige interne ipadressen altijd laten vervangen door een uniek extern ipadres.

Bash Session:
1
2
$iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.1.24 -o eth0 -j SNAT --to-source 130.161.3.14
$iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -d 130.161.3.14 -j DNAT --to-destination 192.168.1.24

Dus uitgaand verkeer van 192.168.1.24 krijgt als source 130.161.3.14 en inkomend verkeer dat naar 130.161.3.14 ging, krijgt als destination 192.168.1.24.

[ Voor 42% gewijzigd door Sendy op 21-01-2011 14:20 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

even een vraagje als je SNAT doet naar een een adres wat zich niet op een van de interfaces bevindt is dan ook automatisch de omgekeerde NAT aangemaakt of moet je dan ook nog een DNAT aanmaken.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het adres waarheen je SNAT moet waarschijnlijk wel aan een interface vastzitten. Ik verwacht dat anders output niet kan (output via iptables OUTPUT of zelfs via de normale routing).

En ik verwacht dat er niet automatisch een DNAT regel wordt aangemaakt.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Net even zitten zoeken en hier staat wel het een en ander over NAT en ARP.
http://linux-ip.net/html/nat-dnat.html. Ik denk dat je prima kan natten naar een adres wat zich niet op een interface bevindt. DNAT gaat mis omdat er bij default geen arp entry wordt aangemaakt bij iptables bij iproute2. Dit zou je misschien kunnen oplossen door een massa aliasen op je externe interface aan te maken.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Je zou dit eventueel ook kunnen realiseren met NAT features van Cisco routers: http://www.cisco.com/en/U...ote09186a0080094e77.shtml ("NAT pool")

Cisco routers kunnen prijzig zijn, daarvoor kunnen Routerboard's ook interessant zijn: http://www.routerboard.com/ - hiermee zou je het ook kunnen realiseren, aldus dit topic: http://forum.mikrotik.com...29690ccb04b29c55a#p240585

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

of een atom bordje met een diskje en een GB geheugen en een extra nic.

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 06:43
Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips. Uiteindelijk waren niet alle huisgenoten er blij mee dat ze een lan-ip zouden krijgen wat afwijkt van het publieke ip. Daarom heb ik het probleem anders aangepakt:

Ik heb een router in het netwerk aangesloten, die 1 publiek ip gebruikt, en waar dus onbepekt computers op kunnen inloggen. De mediaserver (die in beide netwerken aanwezig moet zijn) is met twee kabels verbonden aan de router; één van eth0 naar wan, en één van eth1 naar lan. eth0 van de mediaserver is een bridge; hierop is ook de internetverbinding aangesloten. Ushare (het mediaserver programma) heeft nu 2 processen, voor elke interface één. Daardoor kan ik de volledige functionaliteit van de mediaserver nu in beide netwerken gebruiken.

Hopelijk heeft iemand iets aan deze informatie.
Pagina: 1