Toon posts:

19 fan autoradiator watercooling

Pagina: 1
Acties:

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
Zoals in mijn vorige topic te zien was, ben ik begonnen aan het bouwen van een autoradiator watercooling, die is nu af, er hoeven alleen nog maar buizen aan gesloten te worden.

de specs:
  • Airco-radiator Alfa Romeo 155
  • 1.3 liter beschuitbus van de Hema als reservoir
  • 19 pc fans van 3 verschillende maten
  • 500 liter per uur pomp uit China
  • 500 watt voeding, die ik een beetje gemod heb
  • Totaal 44 high power blauwe leds
  • Totaal 16.54 meter aan buizen in de radiator
Tussen de bodenplaaten zit een plexiglazen plaat met leds erin, net zoals onder het resevoir. Op de bodem zitten leds die naar beneden schijnen.

video`s:
deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=4A1WLP8Fa74
deel 2 (in het donker): http://www.youtube.com/watch?feature=iv&v=RFsp4Voxt6k
deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=00qjRMcIkK4

Foto`s
Totaal plaatjes:

Voeding:

Pomp:

Radiator:

Reservoir: (met 8 leds eronder)

Wat vinden jullie er ervan? (hij maakt alleen zoveel herrie als een straaljager ;) )

Ps. ik zoek deze nog om aan te sluiten op de radiator, ik kan hem maar niet vinden:

[Voor 3% gewijzigd door redryder op 27-01-2011 23:17]

nisi credideritis non intelligetis

• Blue Boon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09-2020

Blue Boon

tanks for the fish

Ik weet niet hoeveel de begroting van dit project is, maar zelf zou ik proberen zoveel mogelijk dezelfde fans te gebruiken. Het is maar net waar je de radiator gaat plaatsen ook en wat dus prioriteit heeft.

Daarnaast kan ik het alleen maar bewonderen, lekker bruut lekker simpel :P . Ook denk ik dat deze radiator redelijk wat thermisch vermogen kwijt kan aan de lucht, en daarbij je pc op een lekkere temperatuur houdt.

Al met al, gefeliciteerd met dit stukje hardware 8) .

All that matters has no mass

• redryder
@Blue Boon, dank je wel.
Mijn begroting voor dit project was ongeveer 100 euro, waar ik ongeveer 15 euro van over gehouden heb.
Verder vond ik 19 fans wel genoeg, mijn dakkapel hoeft er niet afgeblazen te worden ;) :P

Anoniem: 383291

en al enig idee hoe goed dit monster koelt ? :D

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
19 fans, moet er niet aan denken. :P

• redryder
zodra ik er weer tijd voor heb (examens enzo) zal ik hem aansluiten dan post ik de temps ook.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Maakt zo'n stapel fans niet een enorme bak herrie? Verder wel netjes, zo'n windmolenpark voor je pc :p

• redryder
@EcoR, hij maakt inderdaad veel herrie, maar dat maakt mij niet zo veel uit :) dat went wel.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 19:49
Met zo'n kleine pomp heb je toch geen fans nodig voor zo'n grote radiateur? Waterverplaatsing is klein genoeg dat die radiateur makkelijk de warmte kwijt kan.

• redryder
@picaron, het mag dan een klein pompje zijn maar toch zeer krachtig, 1 slangetje ging los en ik had de hele kamer onder water, het zoog de reservoir in 3 sec leeg. Dat is toch rond de 1500 liter per uur. (hoewel het officieel een 500 l/uur is)

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 19:49
Je verwarming heb je voorlopig iig ff niet meer nodig! :+

• redryder
@J3ffr3-y, om eerlijk te zijn, sinds de laatste verbouwing van mijn kamer hebben we de verwarming er maar uit gelaten omdat mijn pc de kamer al genoeg verwarmde.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Mensenkinderen wat een bak zeg. Succes ermee. LUCHTMACHT F16 gaat door de Geluidsbarrière. BOEEEEMMMMM hahahahaha. Maar succes ermee om het ergens in te plakken. Je hebt geen CPU koeler nodig. 8)7 Zal wel lastig slapen als je pc een nachtje moet downloaden :z

Johann Sebastian Bach

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 16:03
haha nice one :P

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 20:23
Nivida_intel schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:43:
Mensenkinderen wat een bak zeg. Succes ermee. LUCHTMACHT F16 gaat door de Geluidsbarrière. BOEEEEMMMMM hahahahaha. Maar succes ermee om het ergens in te plakken. Je hebt geen CPU koeler nodig. 8)7 Zal wel lastig slapen als je pc een nachtje moet downloaden :z
Oordopjes? :+
Maar inderdaad wat een ding zeg!
Zet hem in de hoek van je kamer, deur open, wat nou stofzuiger nodig! Met dit ding ben je zo klaar :)

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

• Wortel-1991
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Had je de fans nog liggen? of wat is de reden dat je niet voor 120mm/140mm fans bent gegaan?

leuk project! kan niet wachten op de temperatuur cijfers :P

• redryder
@Wortel-1991, die had ik inderdaad nog liggen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 13:54
WAT ZEG JE? IK HOOR JULLIE NIET DOOR AL DIE FANS!?

Is dit niet wat overkill?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Japperrrr
  • Laatst online: 01-06 16:03
Misschien kun je zelfs 200mm fans gebruiken. CoolerMaster heeft er een stel die je via via wel goedkoop kunt krijgen. Als je die traag laat draaien maken ze nauwelijks geluid maar verplaatsen ze wel een boel lucht.

• Anoniem: 312728
  • Niet online
Hoezo geen x aantal 200/140 mm fans? Minder herrie met hetzelde koelvermogen!

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11-2022
Mijn suggesties zouden zijn:

1) Kijk eerst eens hoe de radiator passive koelt. Het lijkt mij een aardig blok dat toch zeker in staat moet zijn om passive goed te koelen.
2) Mocht je, om wat voor reden dan ook, niet tevreden zijn met de passive cooling capabilities van de rad, gooi er dan wat grote fans op met een laag toerental. Maakt een stuk minder herrie. (Wat ze hierboven ook al zeiden dus)

Verder ziet het er leuk uit. Veel succes met het aansluiten en testen. Laat ons weten hoe het gaat. ^^

• redryder
Ps.. ik zoek deze nog om aan te sluiten op de radiator, ik kan hem maar niet vinden:

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 19:49
redryder schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:34:
@J3ffr3-y, om eerlijk te zijn, sinds de laatste verbouwing van mijn kamer hebben we de verwarming er maar uit gelaten omdat mijn pc de kamer al genoeg verwarmde.
Whaha Epic :')
Heb precies hetzelfde, als beide computers hele dag draait, moet 's avonds
ff raampie open voor t slapen, anders ben ik verdampt bij de ochtend... :+

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wist je dat wapenbezit verboden is...... Hiermee blaas je makkelijk iemand het ziekenhuis in:O

dit ding is gewoon huge.... Maar ik snap niet waar hij eigenlijk voor dient:$(ja ik ben n00b)

• redryder
@Beatboxx, het is gewoon een waterkoeling voor mijn pc, alleen dan in het groot.

• D4NG3R
  • Laatst online: 04-06 13:54
Beatboxx schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:00:
Wist je dat wapenbezit verboden is...... Hiermee blaas je makkelijk iemand het ziekenhuis in:O

dit ding is gewoon huge.... Maar ik snap niet waar hij eigenlijk voor dient:$(ja ik ben n00b)
IPV zo'n radiator (Specifiek bedoeld voor Watercooling in een PC)

heeft hij een autoradiator genomen, dus een stuk groter.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-12-2020

Tripp

Wreah

Die superlompen kan je ook wel "gewoon kopen" Kost alleen wat meer.

Had je overigens niet 1 megafan op de kop kunnen tikken? Als je die op respectabele (low) RPM zet doet dat niet zoveel onder aan de koelprestaties en is nog superstil ook, eventeel met een soort van fanduct.

[Voor 61% gewijzigd door Tripp op 27-01-2011 22:33]

specs

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

Houd trouwens wel in gedachten dat een grote radiator niet veel zin heeft als je een slecht koelblok op het te koelen voorwerp hebt zitten ;). Als je er budget voor hebt doe je er goed aan om een degelijk blok aan te schaffen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• redryder
JaJa het is zo ver. Ik heb hem vandaag aangesloten.
Met de geweldige hulp van Mario van "Van Silfhout Doetinchem" en Van Essen Eerbeek heb ik uiteindelijk de Slang-fittingen gevonden voor mijn Radiator:
Na wat geklier met slangen een een paar liter water is hij dan toch eindelijk aangesloten.

Oke de langverwachte temps:
Passief: (zonder fans aan)
  • idle: 31 Graden
  • 100% load: niet getest / durven testen ;)
Met Fans:
  • idle: 22 Graden
  • 100% load: max 47 Graden
Oude Situatie:
  • idle: 52 Graden
  • 100% load: max 71 Graden

[Voor 6% gewijzigd door redryder op 26-05-2011 21:23]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
Lol nice!
Zo heel groot is die radiator nog geen eens.
Ik denk datje beter had kunnen gaan voor 5 200mm fans, want dit is een radiator waar de vinnen heel dicht op elkaar zitten (hoog fpi(fins per inch) getal) waardoor je een hoge druk nodig hebt.
Daaarom maken de fans zoveel herrie, ze moeten de lucht er echt door persen.
Normaal gaat een auto 120 op de weg en is dit geen probleem :p . Kun je de fans ook niet switchen tussen 5/7 of 12 volt? Passief moet dit ding het wel trekken hoor, 2 grote fans aanzetten(i.p.v. 20 kleinere :p ).
Maar ik ben van plan om zoiets ook te maken. Dan voor mijn xbox 360!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 20:07
Ik zou ook 4 grote 200mm? fans erop gooien, is toch echt een stuk stiller..
Waar zijn die temp gemeten trouwens? Water? Cpu?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redryder
@peter91, dit is de cpu temps:

Ik heb hem Trouwens nu Overgeclockt van 2,4 naar 3,2 hij is nu stabiel op 39 graden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Najz! Eerste keer dat ik deze zie btw... Waarom durfde je die 100% load passief niet aan? Met 31C idle lijkt dat toch nog wel te doen, non? Laatste vraagje nog, heeft dit meer effect dan 4x een 480 rad of dat net niet? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 318843

Hoeveel vloeistof zit er in?
Welke vloeistof zit er in?
Ik zou ook eens passief stressen (dus met de fans er van af), met Coretemp kun je loggen en dan met Exel een mooi grafiekje uitpoepen.
Waarschijnlijk zit er zoveel vloeistof en metaalmassa in dat het wel een tijdje duurt voor het systeem zich stabiliseert op een bepaalde temp.
Het systeem lijkt een beetje op dat van mij al werk ik met een inlaat- en uitlaatspruitstuk en het is nog niet af.
Hoeveel circuits zitten er in die rad?
Heb jij een speciaal hogedrukpompje?

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 27-05-2011 12:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redryder
@Kogacarlo
Hoeveel vloeistof zit er in?
Ongeveer 3 liter

Welke vloeistof zit er in?

Op dit moment gewoon kraanwater

Hoeveel circuits zitten er in die rad?

totaal 16.5 meter aan buizen en hij gaat 14 keer rond (dus 28 buizen door de radiator)

Heb jij een speciaal hogedrukpompje?
Nope, gewoon een cheap 20 dollar 500l/h pompje uit china, werkt perfect

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht je 'm toch een keer passief onder load willen testen kun je de radiator het beste horizontaal zetten. Dan zorgt de convectie voor een redelijke airflow.

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redryder
@jaaap, de radiator zit vast en die kan ik ook niet zomaar losmaken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

is et niet veel stiller om twee 200mm fans te plaatsen? die verplaatsen evenveel luchtm aar hoeven niet zo'n herrie te maken daarbij :P

verder supervet idee dit :)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Anoniem: 318843

Omdat je 16 meter buisjes en 28 bochtjes in serie hebt staan krijg je een enorme drukval. Het zou kunnen dat je koelblok niet goed functioneert omdat er maar zo weinig water, onder lage druk, langskomt. Het zou zomaar kunnen dat van het standaard debiet van het pompje maar 10% over blijft.
Daarom vroeg ik of je een speciaal hogedrukpompje hebt.
Maar tof dat het werkt! :)

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 28-05-2011 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 23:24
waarom niet de fans vervangen door iets groters?

gewoon een stel grote langzame fans. dat is luchtverplaatsing zat en scheelt een klein stadion aan herrie.

misschien zelfs wel een fan voor bij zo'n radiator. alleen dan op halve kracht oid (pwm)

[Voor 22% gewijzigd door timberleek op 30-05-2011 23:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vincent198
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-03-2021
Waar heb je die pomp gekocht? wil hem graag ook!

aub even site doorgeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
lol, gewoon kraanwater?
Niet echt bevoordelijk voor de levensduur van je koelblokken en pomp :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 00:15
Je kan hem prima passief laten stressen. Als je de pomp aan houdt duurt het behoorlijk lang voordat die 3 liter water opgewarmd is. Gewoon proberen en de temps in de gaten houden. Je computer zal echt niet binnen een paar seconden in de fik vliegen. Eerder na een kwartier heet worden. Ik heb een keer water laten borrelen in mijn waterblok maar de Athlon XP bleeft gewoon werken!

Lijkt me trouwens dat je de fans op 5V laat draaien?

[Voor 6% gewijzigd door bredend op 07-06-2011 00:47]

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee