Advies m.b.t. het vullen van een ruimte van 15m2 met geluid

Pagina: 1
Acties:

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-01 12:17
Onlangs heb ik met mijn studentenhuis een feest gegeven waarbij behoorlijk wat winst gemaakt is. Een deel van deze winst gaan we gebruiken om te investeren in een versterker en speakers. Ik heb de taak gekregen om hier een beetje voor te researchen dus heb ik me wat laten adviseren en ben ik van de week eens naar wat audiozaken (BCC, Correct, MM) gestapt om eens wat aan te gaan horen. Helaas worden hier toch vooral speakers en verstekers in een wat hogere prijsklasse tentoongesteld, en is dit ook het enige waar ze me over kunnen adviseren.

Nu wil het dat een vriend van me een aantal jaar geleden ook speakers met een versterker voor in zijn huiskamer heeft gekocht. Het gaat om de JBL Control 1's . De ruimte waar deze worden gebruikt is ongeveer vergelijkbaar met de onze. Het is dus wel zo dat dit inmiddels al een aantal jaren geleden is en ik durf niet te zeggen of dit nog "best is what money can buy".

Het gaat om een woonkamer van ongeveer 15m2 (het is klein, but it does the job ;) ) waar regelmatig feesten gegeven worden.

Voor nu heb ik mijn ogen dus op de volgende speakers en versterker laten vallen:

JBL Control One:
pricewatch: JBL Control One 2.0 Zilver

Pioneer A-109
http://www.correct.nl/artikel.php?MODE=Zoek&ARTNR=189744

Mijn vraag is: Zijn de control 1's nog steeds hun geld waard in deze tijd of zijn er betere alternatieven binnen het budget? En haal ik er met deze versterker uit wat erin zit? (De ruimte waar ze gebruikt worden in het achterhoofd gehouden) .

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:20
Het ligt er maar net aan wat je wilt wil je goed of hard geluid en wat is je budget?

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 18:51
Voor 250 euro is er op marktplaats ook een heleboel moois te vinden. En met tweakG5: voor hard geluid zouden PA speakers ook kunnen voldoen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

15m2 is echt heel klein ja. Voor een paar tientjes kan je echt wel wet leuks op marktplaats vinden waarmee je de buren aan de overkant van de straat ook nog kan wakker houden. Ik zou niet vele meer investeren omdat het gewoon niet nodig is. Zorg dat je de speakers goed opstelt (dus niet op de vloer) en that's it.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou persoonlijk naar iets robuuster spul zoeken.

Kijk eens bij feedback(.nl) of op new-line.nl voor wat licht/instap PA grut.

Wise enough to play the fool

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je PA spul koopt, zorg dan dat je niks koopt met piëzo's, die dingen klinken verschrikkelijk. Nieuw is dat moeilijk (maar niet onmogelijk) voor 250 euro dus ik zou zoals eerder genoemd eens op marktplaats gaan kijken.

Zorg ook dat je grote speakers koopt, kleine geven over het algemeen weinig bas of ze gaan niet hard.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 21-01-2011 20:11 ]

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

15 vierkante meter is 5 bij 3, dus niet groter dan een beetje groot uitgevallen slaapkamer.

PA-speakers zijn in zo'n situatie al snel overkill. Je zegt zelf dat het om een studentenkamer gaat: Als je daar disco-speakers gaat hangen, dan zullen de boven-, beneden- en zijburen er al veel te snel last van krijgen.

Om even een idee te geven: Ik heb in mijn woonkamer van 40 m2 een paar normale Magnat stereo-speakers staan op een 30W RMS versterker, en zelfs dan kan ik de buren aan de overkant van het gebouw nog hoofdpijn bezorgen. Met mijn DJ-monitors die aan het plafond hangen moet ik al snel oppassen dat het niet te hard gaat.

Advies voor een lokatie als dit: Ga kijken naar een setje studiomonitoren. De JBL Control One zijn al genoemd, al zijn die wat minder krachtig als het om bas gaat. Als alternatief kun je bijvoorbeeld de Behringer TRUTH-serie eens bekijken, die geven aardig wat punch voor het geld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
De ruimte is erg klein dus met een paar 2e hands bookshelfjes + 2e hands versterker moet je het ook makkelijk redden. Klinkt misschien op normaal volume ook wat netter.

Als je doel is om perse echt heel hard te gaan is PA spul toch wel de betere keuze.

[ Voor 54% gewijzigd door martijn_tje op 22-01-2011 16:00 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

martijn_tje schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:49:
Als je doel is om perse echt heel hard te gaan is PA spul toch wel de betere keuze.
Je houdt er wel rekening mee dat een beetje PA-kast (plus versterker) al gauw een tiende van die ruimte in beslag neemt?

Studio-nearfields kunnen ook een behoorlijke partij volume eruit knijpen hoor. Veel DJ's hebben ze om die reden ook thuis staan. :)

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
tsja, mijn keuze zou het ook nooit zijn, maar echt lomp hard gaan zou bij mij ook geen doel op zich zijn. Liever een wat schappelijker volume en een gezelliger feestje om het zo maar te zeggen. (scheelt niet alleen trommelvliezen maar ook stembanden)

Sommige van de wat duurdere PC speakers kunnen ook met speels gemak een achtelijk volume produceren. (heb eens gehad dat m'n toenmalige lochtech setje 2 verdiepingen lager nog woordelijk te verstaan was met alle deuren en ramen dicht). Bij een vriend heb ik ook eens z'n net nieuwe klipisch promedia 2.1 setje lomp hard horen gaan, nou weet ik hoe lang dat goed blijft gaan maar t klonk best redelijk (was alleen veel te hard om nog comfortabel te zijn)

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 22-01-2011 16:01 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Sgrovert
  • Laatst online: 10:04
Voor het geld zijn de JBL control 1 speakertjes erg leuk. De kastjes geven een erg aangenaam geluid en blijken in praktijk verrassend degelijk. Ze zijn beveiligd met een lampje, waardoor ze best aardig wat vermogen kunnen hebben. Wel zit er weinig laag in de kastjes. Vroeger was er een bebehorende sub, maar die word niet meer gemaakt.
Ik verhuur al jaren Pa systemen, maar voor verenigings-ruimtes en zelf thuis kies ik eigenlijk altijd de control one. Dit omdat het in kleine ruimtes hard genoeg kan, en toch aangenaam blijft klinken.

Kwa versterker zou ik in jouw geval eens zoeken naar een tweedehands Pa versterker. De reden om voor een Pa versterker te kiezen is de koeling. De versterker die je zelf uitgezocht hebt heeft geen actieve koeling. Als deze op een feestje wat harder moet werken bestaat de kans dat hij te heet word en stuk gaat. Een Pa versterker is bedoeld om langdurig vermogen te leveren.

Lost In Music

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

offtopic:
Sgrovert: *zwaai* ;)

Ik denk zelf dat een PA-versterker in dit geval een beetje overkill is. Die JBL Control One speakers zijn belastbaar tot 50W RMS, ik denk dat een beetje fatsoenlijke thuis-versterker dat wel uren achter elkaar kan leveren.

(Gezien veel home-cinema systemen tegenwoordig ook dat soort vermogens per kanaal verwerken weet ik het wel zeker. :Y))

Een versterker met actieve koeling klinkt ideaal, maar als je het ding níet voor feesten gebruikt en alleen muziek wil luisteren maken die dingen gruwelijk veel herrie. Dus dat is eigenlijk alleen rendabel als je vaak met de set op pad gaat, PA-versterkers zijn meer gebouwd op robuustheid dan op elegantie. ;)

Als alternatief kun je ook nog een paar actieve speakers (dus met een versterker ingebouwd) proberen te vinden.

• Sgrovert
  • Laatst online: 10:04
Stoney3K schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:57:
Ik denk zelf dat een PA-versterker in dit geval een beetje overkill is. Die JBL Control One speakers zijn belastbaar tot 50W RMS, ik denk dat een beetje fatsoenlijke thuis-versterker dat wel uren achter elkaar kan leveren.
Volgens de pricewatch zijn ze 200W RMS en dat is ongeveer het vermogen wat ik zelf ook in gedachten had.
Verder leveren hifi versterkers in het goedkope segment vaak niet het vermogen wat de fabrikant opgeeft. Daardoor krijg je dat zo'n versterker op een feestje flink op zijn staart getrapt gaat worden. Daarom zou ik in deze situatie kiezen voor een Pa versterker. Uiteraard hoor je de actieve koeling, maar 10 mensen maken zeker al zoveel meer lawaai, dat je dat niet meer hoort.

Lost In Music

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Sgrovert schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:29:
[...]

Volgens de pricewatch zijn ze 200W RMS en dat is ongeveer het vermogen wat ik zelf ook in gedachten had.
Verder leveren hifi versterkers in het goedkope segment vaak niet het vermogen wat de fabrikant opgeeft. Daardoor krijg je dat zo'n versterker op een feestje flink op zijn staart getrapt gaat worden. Daarom zou ik in deze situatie kiezen voor een Pa versterker. Uiteraard hoor je de actieve koeling, maar 10 mensen maken zeker al zoveel meer lawaai, dat je dat niet meer hoort.
Ik denk dat je die 200W RMS wel met een flinke korrel zout mag nemen, op een driver van 5,25". Dat zal het gespecificeerde piekvermogen van JBL zijn. JBL beweert zelf dat ze tot 150W continu belastbaar zijn (in 4 ohm), maar dan heb je ook nog het gebrek aan sub.

Zoals ik al zei, een PA-opstelling is vast rendabel als je het setje alleen voor feesten in gaat zetten. Maar als je in je eentje thuis bent en je wil wat muziek opzetten, dan heb je altijd het gejank van de ventilator erdoorheen. Dus ik weet niet of het de moeite is om voor die paar feestjes die je voor een handjevol mensen geeft een heel nieuwe PA-set te gaan kopen, of je het gewoon studentikoos houdt en kijkt wat je aan lomp HiFi-vermogen neer kan zetten voor het geld.

Als het om een dedicated café-ruimte gaat geef ik Sgrovert helemaal gelijk, maar als ze dubbel dienst doen als woonkamer-speakers zou ik nog even verder kijken voor een versterker die genoeg vermogen heeft en zonder ventilator weg kan.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Er zijn anders wel degelijk PA-versterkers met passieve koeling!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leuk ampje:
http://www.thomann.de/nl/tamp_s75.htm
speakertjes:
http://www.thomann.de/nl/the_box_pa_106.htm

Dan heb je wat (compact) PA spul staan, wat ook een paar uur op hogere volumes niet heel erg vind.

Wise enough to play the fool

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-01 12:17
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik ben inmiddels na het lezen van de reactie van Stoney3k ook even gaan zoeken binnen de (actieve) studio monitoren. Mijn oog is daarbij gevallen op de KRK RP5 en KRK RP6. Een PA installatie is echt overkill in deze situatie door de eerdergenoemde beperkte ruimte.

Het doel is absoluut niet om de hele keet te laten trillen op zijn grondvesten, maar muziek op volume moet gewoon wel sauber zijn. Verder zullen de speakers dus ook gebruikt worden tijdens het 'normale leven' om muziek te draaien en voor geluid bij films. Met actieve speakers haal ik een schakel uit de keten (versterker), dat scheelt me in ieder geval weer een apparaat. Of zie ik nu andere voordelen van een versterker boven actieve monitors over het hoofd?

Verder is het ook gemakkelijk aan te sluiten voor eventuele volgende bewoners van het huis (3,5mm jack / 2xcinch).
Pagina: 1