Toon posts:

Rotary Encoders en microcontrollers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een idee voor een project, maar ik heb helemaal geen ervaring met electronica of microcontrollers, wel in beperkte mate met programmeren/scripten. Het ziet er naar uit dat ik voor mijn project een paar rotary encoders moet hebben, een microcontroller en (hopelijk) een draadloze verbinding van mijn 'device' met een computer. Verder moet de controller zo klein mogelijk zijn (hoewel ik voor een prototype ook genoegen zou nemen met een iets grotere uitvoering)

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste terecht kan voor onderdelen (in de buurt van Zuid-Holland)? Ik heb naar een aantal electronicazaken in de buurt gebeld, maar die konden mij niet helpen. Ik weet dat er op internet van alles te bestellen is, maar het liefst ga ik naar een 'normale' winkel met personeel dat mij kan helpen uitzoeken wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Voti webshop verkoopt microcontrollers, rotary encoders en aanverwante zaken.
Ook de programmers kun je daar vinden.

Naar mijn mening is de kennis van electronica ver te zoeken bij een hoop 'normale' winkels. Dan kun je beter een goed electronica forum zoeken. De kans is groot dat ze je iets duurs en totaal ongeschikts aansmeren.

Wat betreft het wireless gedeelte, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. 433MHz modules zijn makkelijk aangezien daarover in dit forum-deel een topic loopt.
Voor bluetooth zijn tegenwoordig ook leuke modules te krijgen die zich als seriële verbinding gedragen. Die zijn echter wel wat duurder.

Op samenkopen.net staat ook een actie (keert regelmatig terug) waarin componenten worden verkocht. Daar kun je ook de 433Mhz zenders en ontvangers vinden, er worden controllers verkocht, ledjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Persoonlijk denk ik dat electronica kopen zonder er verstand van te hebben nogal pointless is.

Ik zou zelf eerst eens op onderzoek uitgaan en dan gewoon de spullen op internet bestellen.

Als je met microcontrollers gaat beginnen zou ik zelf met AVR's beginnen. De programmer die ik dan zou bestellen zou een AVR dragon zijn, daar kun je namelijk ook mee debuggen :)

Wireless heb ik voor de rest geen ervaring mee, alleen met IEEE 802.15.4 wireless, maar dat is denk ik net een stapje te ingewikkeld.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Voor draadloos wint Zigbee de laatste tijd aan terrein indien een laag verbruik gewenst is.
Bluetooth werkt op zich ook prima. Voor beide zijn volgens mij kant-en-klare add-on prints te krijgen.
Zelf echter "nog" geen ervaring hiermee helaas.

Verder kun je een microcontroller testboard(liefst een die direct met usb geprogrammeerd kan worden, anders heb je weer een programmer nodig) of arduino nemen om wat te experimenteren met de aansturing van het geheel.