Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!
Ja en Nee. Het is geen must. Maar voegt altijd wel wat toe.djwesz11 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:26:
- Ik een ijzeren kast niet bedoeld om straling van buitenaf te voorkomen zoals gsm en andere apparaten?
Ja. Maar je kan de standoffs met een stukje draad met elkaar verbinden, en dan dat draadje naar de voeding laten lopen om hem alsnog te aarden.- Is de pc ge-aard aan de kast? (wat dus weg is bij MDF)
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Een metalen kast werkt als een kooi van Faraday. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk, want computers werken prima ook buiten de kast.djwesz11 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:26:
Ik ben van plan een casemod te maken!
Nu heb ik wat vragen
- Ik een ijzeren kast niet bedoeld om straling van buitenaf te voorkomen zoals gsm en andere apparaten?
Aarden is niet noodzakelijk. Ikzelf heb hier (noodgedwongen) mijn pc aan een ongeaard stopcontact zitten, en dat werkt ook prima.- Is de pc ge-aard aan de kast? (wat dus weg is bij MDF)
Hopelijk is het je nu allemaal duidelijkAls deze vragen zijn opgelost ga ik verdere info (schetsen / tekeningen / specs) posten.
Alvast bedankt!
Ik ga zo wat tekeningen posten

De kast word hoogglans wit MDF met blauwe verlichting.
Het gat in de kast is een plaxiglas ruit.
Iemand nog tips of eventuele inbrengingen??
Dan moet er dus een blowhole in de onderkant komen??
Persoonlijk zou ik nog een opening maken met een fan, boven het eerste gat (dat groene). Anders hebben je HDD's amper koeling en dat is niet gezond voor deze dingetjes.
Android developer & dürüm-liefhebber

Mooie opstelling:
Voor 2x120/140mm
Achter: 2x120/140mm
Je klemt nogsteeds je HDD's af. Er moet lucht tussendoor kunnen, dus hetbeste schuif je de HDD's ietsje naar achter, en plaats je daar onder nog een 2e fan.
[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 20:37 ]
Verwijderd
Strikt genomen dient aparatuur met een metalen buitenkant geaard te zijn..boazkl0p schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:55:
[...]
Aarden is niet noodzakelijk. Ikzelf heb hier (noodgedwongen) mijn pc aan een ongeaard stopcontact zitten, en dat werkt ook prima.
Dit ivm met een evt defect in de voeding.. als de fase op de kast komt is dat niet zo goed voor je gezondheid als je de kast aanraakt.
Een 2e rede waarom pc onderdelen in een metalenkast zit is om evt spannings verschillen cq lading op te lossen..
in de kabels e.d. lopen GRN (ground) pennen die dat enigsinds oplossen, maar via de kast is er een betere geleiding.
Een mooie oplossing zou zijn om alle aarde aansluitingen op elkaar aan te sluiten.
bv aarde draad van :
dvd --> voeding
moederbord --> voeding
insteekkaarten --> voeding
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 20:41 ]

maar dan gedraaid, zodat 1 fan over je HDD's blaast, en 1... airflow maakt in je kast.
Met een mooit fan grill en lichtgevende fans kan je wel wat moois ervan maken ook
Scheelt weer kabels. De enige kabel die nog omhoog loops is die van de CD en het front panel.
HDD's vereisen over het algemeen geen actieve koeling. Een DiskTwin is goed genoeg.
Een laptop is vaak helemaal van plastic, dus zoveel last van aarding en straling hebben pc's niet.
[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 22-01-2011 20:41 ]

Tussen elke afstandsbus dus een draadje. En deze uit laten komen op de voeding.
Insteekkaarten zijn trouwens geaard via het mobo. De DVD speler moet je je weinig zorgen over maken. Maar als je echt veilig wilt zijn, laat je ook via de DVD speler een draadje lopen.
[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 20:43 ]

De fans achter zijn 80 mm
De fans voor zijn 120 mm
Dan past het allemaal net iets minder goed
En er komt ziezo een fancontroller in dus het lawaai kan worden beperkt
Een kast van 20cm breed moet goed kunnen. Zelfs als je achterop 120mm fans hebt.
Ik dacht 2x een 120mm fan
Dan moet er wel een gat onderaan de case zitten zodat de voeding lucht kan aanzuigenD4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:18:
Ja: Als je toch een kast bouwt, doe dan de voeding onderin. Met de fan die naar onderen wijst. Behalve mooier, is dit ook beter voor je temps. En kan je bovenin mooi 1/2 fans plaatsen. (Warme lucht stijgt op, maak daar profijt van!)
edit:
Nofi maar dit ziet er toch een behoorlijk standaard case uit? Of wil je iets speciaals doen met het MDF?
[ Voor 9% gewijzigd door D-Three op 22-01-2011 20:53 ]
Hogere temps in je voeding = Minder efficiënte omzetting van 230v naar de interne voltages. Ook zit het heatsink van je CPU zo niet direct naast een andere warmtebron. Ook hoeft je PSU geen warme lucht in te zuigen, waardoor hij dus ook stiller is.Laagvliegerke schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:50:
[...]
Dan moet er wel een gat onderaan de case zitten zodat de voeding lucht kan aanzuigenMaar het zou me verwonderen dat dat heel erg veel doet aan de temperaturen, je kan de fan van de voeding ook gewoon naar boven laten wijzen.
[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 20:52 ]
Jullie gaan me uitlachen dat weet ik zeker
Ik kan alles doen wat ik met een pc wil
En geld voor een betere pc is er op dit moment niet
MS Windows 7 32-bit
CPU
Intel Pentium 4
Prescott 90nm Technology
RAM
1.5GB Single-Channel DDR @ 166MHz (2.5-3-3-7)
Motherboard
Dell Computer Corp. 0N6381 (Microprocessor)
Graphics
AX3817UT @ 1024x768
ATI Radeon HD 4300/4500 Series (ATI AIB)
Hard Drives
78GB Hitachi HDS722580VLAT20 ATA Device (PATA)
80GB Maxtor Maxtor 6Y080P0 ATA Device (PATA)
Komt er nog eentje bij (nog niet aangesloten)
Optical Drives
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
NEC DVD+-RW ND-3450A ATA Device
Audio
SoundMAX Integrated Digital Audio
[ Voor 5% gewijzigd door djwesz11 op 22-01-2011 20:54 ]
Is 2x120mm bovenop anders geen optie? Dus 2x120mm voor. En 2x120mm bovenop?
Wat een k*tresolutie trouwens

Als je dat zou doen, kan je de kast ook een stuk smaller maken
[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 20:58 ]
Bwah, met zoveel casefans valt die hogere temperatuur in de voeding best wel mee hoor. Die voedingen zijn daar trouwens op voorzien. Wil je een efficiëntere omzetting dan neem je beter gewoon een 80+ voeding of beter.D4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:50:
Hogere temps in je voeding = Minder efficiënte omzetting van 230v naar de interne voltages. Ook zit het heatsink van je CPU zo niet direct naast een andere warmtebron. Ook hoeft je PSU geen warme lucht in te zuigen, waardoor hij dus ook stiller is.
is 1 achter en 2 voor niet genoeg??
Neem dan liever 2x80mm achter.
Edit: Bovenop kan heel mooi zijn, mits goed weggewerkt.
[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 21:03 ]
1x 120 achter
2x 120 voor
me eens?
Houd het dan gewoon bij je eigen design met 4 fans:
djwesz11 in "Casemod MDF vragen"
[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 21:08 ]

Dus zo is de airflow goed? De koeling goed? EN geen overdruk??
Deze fans zijn beide 120 mm by the way
[ Voor 15% gewijzigd door djwesz11 op 22-01-2011 21:10 ]
Voor je huidige hardware is dit ruim voldoende.
Moeten er trouwens ruimtes tussen de HDD's zitten??

Hij wou geen top fans, en waarom de kast onnodig breder maken voor ventilatie?Mavamaarten schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:15:
Of doe 2x 120mm Voor, 1x 120mm Achter, 1x 210mm boven ?
[ Voor 68% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2011 21:15 ]
Ik heb nu een cm dus dat is voldoende!D4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:15:
Ja. Een CM of 1/2 is voldoende als er lucht tussendoor kan.
Next issue KABELS
De kabels van mijn hdd's zijn hele lelijke brede IDE kabels
Hoe werk ik die het beste weg?
Verwijderd
Heb je ooit al eens een PC kast van binnen gezien?djwesz11 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:13:
Oke staat genoteerd!
Moeten er trouwens ruimtes tussen de HDD's zitten??
Dingen als HDD's en dergelijke zitten op een bep. afstand van elkaar, dit is eigenlijk in vrijwel alle bays hetzelfde. Schroef je PC eens open en neem dit soort dingen daaruit over
Het probleem is in dit geval wel dat OF de hdd's OF de CPU niet genoeg gekoeld worden

Kabels kan je het beste wegwerken in een ruimte achter de mobo tray. Werken met dubbele bodems
[ Voor 29% gewijzigd door Mavamaarten op 22-01-2011 21:20 ]

2x 120mm fan van Coolermaster met blauwe LED's
Ik heb nu 2x 80 gb
En de schijf die erbij zou komen was 40gb
Die had ik uit de kast gehaald waar de backplate vandaan komt
Het worden dus 2HDD's
Ik koop deze fan controller:
Scythe Kaze Master Ace KM02-SL-3
http://azerty.nl/8-1087-1...e-master-ace-km02-sl.html
Hoe word dit in combinatie aangesloten met de fans??
ja had ik hier ook, totdat ik een keer een tv-kaart in m'n pc bouwde en de coax erop aansloot, met die coax kabel erin voelde ik dikke stroom op m'n kast staan, als ik aan de kast voelde dan kreeg ik gewoon een schok van zo'n 100 volt ofzoboazkl0p schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:55:
Aarden is niet noodzakelijk. Ikzelf heb hier (noodgedwongen) mijn pc aan een ongeaard stopcontact zitten, en dat werkt ook prima.
Maargoed, ik heb ook zat pc's gebouwd zonder enige aarde, zie m'n lego case, mecano-mod en nog meer dingen
ooh en ook een keer met een touchscreen, die voelde heel vreemd aan ongeaard, als ik dan over het scherm voelde was het net alsof ik over een krijtbord wreef, en met aarde was alles glad en fijn, was best vreemd
Maar zoals al genoemd hierboven, je kan gewoon aarde zelf aan leggen door de behuizing van je harddisk enzo gewoon naar je voeding te leiden met draden (als je voeding maar op geaard stopcontact zit dan)
[ Voor 11% gewijzigd door Rebels op 23-01-2011 03:33 ]
Tenzij die case op de grond staat of op een tapijt ofzo. Dan moet je zeker een stoffilter onderaan voorzien want dan zuigt de voeding lekker het stof op. En vooral ook voetjes aan de case (geen idee of de TS dat wil). De voeding gewoon de lucht van binnen laten aanzuigen, heb je nog meer airflow in de caseD4NG3R schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:00:
Lees eens eventjes zijn posts. Er komt geen nieuwe hardware in. En als hij toch zelf de kast bouwt. Waarom dan niet direct goed? Het kost weinig moeite meer om de voeding onderin te plaatsen. Slechts 1 gat extra
Ik vind het ontwerp van de kast nog een beetje saaiig...
Het idee wat om een strakke kast te maken maar er mag van mij nog wel iets in wat eruit springt
iemand een idee??
Duurt alleen al de hele dag:(
Een leukere vorm window kan wel. Zoals het nu is zie je straks wel heel erg veel kabels, enz.djwesz11 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 10:18:
Goeiemorgen mensen
Ik vind het ontwerp van de kast nog een beetje saaiig...
Het idee wat om een strakke kast te maken maar er mag van mij nog wel iets in wat eruit springt
iemand een idee??
Tsja, soms duurt het een paar dagen. Ik herken het gevoeldjwesz11 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:34:
Ik heb de aanvraag gedaan...
Ja, verwacht je dat we continu achter de PC zitten te wachten tot iemand eindelijk eens een nieuw topic plaatst?djwesz11 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:34:
Ik heb de aanvraag gedaan...
Effin, dan kunnen we daarin straks verder, doen we deze inderdaad dicht
Dit topic is gesloten.