2 Disks JBOD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 13:57
Ik heb momenteel 2x 1 TB schijf zitten in mijn NAS, maar nu had ik deze graag als 1 grote schijf van 2TB kunnen benaderen, en niet twee aparte.

Heb er één zitten op /dev/sda3 en één heb ik er gemount op /dev/sdb1, maar nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kon mergen tot 1 grote schijf?

Iemand suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lvm of raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
Ik zat nu te kijken voor LVM, maar moet ik deze voor /dev/sda3 dan ook de partition type changen naar Linux LVM of enkel van /dev/sdb?

[ Voor 5% gewijzigd door pottink op 20-01-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ik snap de vraag niet. /dev/sdb heeft geen partitie-type, dat is een hele schijf. Om de partities te gebruiken is het gebruikelijk om ze het lvm-type te geven ja. http://www.centos.org/doc...nager/LVM_components.html en diverse andere sites leggen dit ook netjes uit, inclusief overzicht van hoe LVM is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
blaataaps schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:02:
Ik snap de vraag niet. /dev/sdb heeft geen partitie-type, dat is een hele schijf. Om de partities te gebruiken is het gebruikelijk om ze het lvm-type te geven ja. http://www.centos.org/doc...nager/LVM_components.html en diverse andere sites leggen dit ook netjes uit, inclusief overzicht van hoe LVM is opgebouwd.
Sorry, had een stukje vergeten bij te schrijven. Mijn vraag was dus of /dev/sda3 ook Linux LVM als partitietype moest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Als je /dev/sda3 als onderdeel van LVM wil gebruiken wel ja. Staat er al data op trouwens? Je kunt niet zonder meer een filesystem "converteren" naar LVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
blaataaps schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:06:
Als je /dev/sda3 als onderdeel van LVM wil gebruiken wel ja. Staat er al data op trouwens? Je kunt niet zonder meer een filesystem "converteren" naar LVM.
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3 881G 786M 836G 1% /

Ja dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dan kun je naar LVM waarbij diskuitval niet het hele volume neerhaalt? kijken, hoewel het dan niet "1 grote schijf is", krijgt het wel 1 mountpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
blaataaps schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:35:
Dan kun je naar LVM waarbij diskuitval niet het hele volume neerhaalt? kijken, hoewel het dan niet "1 grote schijf is", krijgt het wel 1 mountpoint.
/dev/sda3 kan ik niet pvcreate met LVM;

"Can't open /dev/sda3 exclusively. Mounted filesystem?"

[ Voor 32% gewijzigd door pottink op 20-01-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dat klopt. Heb je ook dat topic gelezen, en mijn opmerking "Je kunt niet zonder meer een filesystem "converteren" naar LVM"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
blaataaps schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:42:
Dat klopt. Heb je ook dat topic gelezen, en mijn opmerking "Je kunt niet zonder meer een filesystem "converteren" naar LVM"?
Dus wat ik in gedachten had zal dus niet gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jawel, maak nieuwe LVM op die nieuwe disk, kopieer data en voeg oude disk terug toe aan nieuwe LVM. Tenminste zover reikt mijn LVM kennis aangezien het nut mij er werkelijk helemaal ontgaat.

[ Voor 31% gewijzigd door analog_ op 20-01-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pottink
Hmmm, maar ik denk dat /dev/sda3 het OS zal zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:34
Ik heb 2 2TB disks in mijn systeem en heb gewoon een symbolic link aangemaakt naar een paar dirs die ik toch wel ga gebruiken. Als je daar een beetje over nadenkt dan is het vooraf al best goed in te delen en lopen die 2 disks dus even snel vol.

Maargoed, ik heb op deze manier natuurlijk niet echt een oplossing voor je JBOD probleem...
Pagina: 1