Router probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Jornzor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08-2025
Beste tweakers,

Ik heb sinds een korte tijd glasvezelverbinding van XMS en die is aangesloten op een Sitecom WL366 300N routertje
Alles werkt perfect, maar eens in de zoveel tijd valt het internet weg en komt er een geel uitroeptekentje bij het icoontje van netwerkverbindingen rechts onderin je scherm. Ook heb ik het als ik een dag of misschien iets langer me pc of andere apparatuur die op me netwerk is aangesloten niet gebruik. En dat ik dan zelfde foutmelding krijg. Erg vervelend soms moet ik dan mijn pc rebooten en dan is het gefixt maar in de meeste gevallen moet ik de router resetten en als die daarop niet reageert wat die ook vaak genoeg doet moet ik de stekker eruit halen.
Ik heb meerdere routers geprobeerd en zelfs een log bij gehouden van het binnenkomende en uitgaande netwerk verkeer. Wat me opvalt als ik in de log kijk van mijn router die dat voor mij bij houd dat er precies 1 keer per minuut een client probeert te connecten met mijn router via het WAN IP

[Wan]:WAN DHCP Client Connected IP xx-xxx-xx-xxx : Mon, 2011-01-17 01:05:11
[Wan]:WAN DHCP Client Connected IP xx-xxx-xx-xxx : Mon, 2011-01-17 01:06:11

Dit stukje kom van mijn log heb ik gekopieerd. Normaal zie je daar op die plaats van de X mijn WAN IP staan.
Iemand enig idee wat dit in kan houden en het misschien gevolgen kan hebben voor de instabiliteit van mijn netwerk?
Zoals ik al eerder vertelde heb ik geprobeerd een andere router te gebruiken tot wel 3x toe maar ter vergeefs.
Hopelijk heeft iemand een oplossing.

AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

SambalBij

We're all MAD here

Gok dat die logmeldingen zijn dat je router je IP adres ververst bij de DHCP server van je ISP.
Die heeft hoogstwaarschijnlijk de DHCP lease tijd op maar 2 minuten staan, waardoor je router iedere minuut zijn IP ververst.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Jornzor
Dus als ik het goed begrijp ververst mijn ISP het ip adress? En dat ziet er zo uit in mijn log van mijn router. Maar mijn WAN ip dus het ip adres naar het grote internet blijft het zelfde... dat is dan toch niet logisch?

Je hebt volgens mij altijd een vast WAN ip die je van je ISP mee krijgt?

Heel erg letterlijk staat er: Iemand die een ip adres heeft gekregen van een dhcp buiten mijn netwerk probeert te connecten via mijn WAN ip. Correct of moet ik het anders zien?

En is het normaal dat mijn router 2 Primaire DNS adressen heeft?? Ik probeer die te zoeken of die normaal is en wat de functie ervan is van dat Domein name System..Maar ik vind er niks zinnigs over jammer genoeg.

[ Voor 54% gewijzigd door Jornzor op 20-01-2011 22:11 ]

AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

SambalBij

We're all MAD here

Je hebt meestal een semi-vast adres van je ISP. Het adres wijzigt in principe bijna nooit, maar het is ook geen adres wat echt vast van jou is.
Je ISP ververst niet het adres, dat doet je router.
Na het aanzetten krijgt de router via DHCP van de ISP een adres toegewezen wat een bepaalde geldigheidsduur heeft (lease time)
Halverwege die tijd gaat een DHCP client het adres alvast verversen/verlengen bij de DHCP server. Als het adres gewoon nog vrij is (wat normaal gesproken wel zo is) dan krijg je van de DHCP server gewoon weer hetzelfde adres toegewezen, en gaat vanaf dat moment de lease tijd ook weer opnieuw lopen.

Ik lees de logregels iets anders. Ik maar er uit op dat de 'WAN DHCP Client' (het stukje software op je router wat via DHCP IP adressen aanvraagt) verbinding heeft met een DHCP server en een bepaald adres heeft toegewezen gekregen.
Als iemand van buiten jou netwerk probeert met jou te connecten (en het boeit dan echt niet hoe diegene aan zijn IP adres is gekomen) dan verwacht ik een melding van een firewall service, niet van DHCP.
Zou iemand proberen van jouw modem een IP adres te krijgen, dan zou je een melding moeten zien van een eventuele DHCP *server* ipv een client :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Jornzor
Ok maar zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat soms het de verbinding met het internet uit valt? Want dat is het gene waarmee ik zit. En ik probeer zo dingen uit te sluiten vandaar deze vragen. En dat stukje over dhcp en mijn router en WAN snap ik niet, dus ik snap de regel uit mijn log niet precies wat het inhoud.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:31

lier

MikroTik nerd

Jornzor schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:20:
Ok maar zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat soms het de verbinding met het internet uit valt? Want dat is het gene waarmee ik zit. En ik probeer zo dingen uit te sluiten vandaar deze vragen. En dat stukje over dhcp en mijn router en WAN snap ik niet, dus ik snap de regel uit mijn log niet precies wat het inhoud.
Nee, de logging staat los van het uit vallen van Internet.
Voor wat betreft DHCP is de uitleg echt heel goed (ook al is het op jouw probleem niet van toepassing), conclusie is dat de logging gewenst is.

Even een paar standaard zaken:

- hebben alle pc's in het netwerk hetzelfde probleem?
- kan je met geel uitroep teken nog wel je router pingen?
- kan je nog wel iets op internet pingen (hahaha, ik bedoel PING tweakers.net of PING 213.239.154.35?
- Staat je computer stand-by/slaapstand of staat hij uit?
- Energiesettings in de computer?
- test eens met een vast IP adres!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jornzor
1: Ik kan de router niet meer pingen, teminste als ik in mijn browser op dat moment in mijn router probeer te komen lukt dat niet. Maar dan zou een ping in CMD ook niet werken geloof ik maar ik zou het kunnen proberen.
2: Mijn pc en iphone en mijn ps3 ondervinden het probleem en de ps3 geeft een netwerk fout aan de andere 2 hebben gewoon geen netwerk verbinding meer.
3: Of ik iets op internet kan pingen, niet getest als het probleem zich weer voordoet zal ik dat even testen. Webpagina's kunnen in ieder geval niet geopend worden.
4: Het komt voor zowel als de computer aan staat als dat die uit staat maar als die bijvoorbeeld uit heeft gestaan zie ik het staan nadat me computer in windows is.
5: Niks aan de energie setting veranderd en het komt sinds ik verhuisd ben en een nieuwe router en andere internet verbinding heb.
6: Ik heb het allemaal nog niet getest met een vast ip adres. Maar waarom zou dat verschil moeten uitmaken? Behalve dat de DHCP dan uit staat toch? en geen ip adressen meer uitdeelt. hmm... zou misschien het probleem opgelost zijn. Hele goede!

EDIT: Ik heb nu alles statisch ingesteld. Even kijken wat dat opbrengt!

[ Voor 5% gewijzigd door Jornzor op 21-01-2011 20:11 ]

Pagina: 1