De beste Lucht Gekoelde Behuizing

Pagina: 1
Acties:

• cem.
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-01 06:17
hallo mensen,

Weten jullie misschien de beste lucht-circulatie een zwarte ATX behuizing met Voeding plaats onder in.

[ Voor 3% gewijzigd door cem. op 20-01-2011 21:46 ]

• Coevorden
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 22:24
Als ik jou was zal ik me eens gaan verdiepen in de HAF (High Air Flow) serie van Cooler Master. Of er betere bestaan dan de HAF? Geen idee, maar ik heb een HAF 922, en ik ben tevreden.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

HAF-X heeft een 230mm intake, 200mm side intake, 140mm rear exhaust en 2x200mm top exhaust....
Zijn wel allemaal grote diameters met veel luchtverplaatsing. Volgens mij kun je het niet beter hebben qua airflow.

Ikzelf heb de Lian Li A77FB. 3x120mm front intake, 1x120mm rear exhaust, 2x140mm top exhaust. Ook erg goed....Maar het prijskaartje voor Lian Li is er ook naar (300 euro)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• cem.
Cooler Master Storm SNIPER Gaming Case

Deze maar in kleinere uitvoering (MID-TOWER)

[ Voor 48% gewijzigd door cem. op 20-01-2011 22:01 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Er is geen "Beste" omdat het geheel ligt aan wat je er in gaat zetten.

Een HAF kast is een goed idee. Wil je een wat normaal uitziende kast welke retegoed koelt? Is de CM690 Adv II ook een mooie optie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
ik heb ook een haf 922 met extra 200mm side fan, koelt lekker en met een fancontroller is ie nog stil ook.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Sidefan moet je nooit aan beginnen, bij geen enkele kast. Het zorgt voor turbulentie, wat de airflow van voor>achter/onder>boven verneukt. En je zijpaneel gaat er van trillen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01 21:41
Lijkt me dat dat de HAF-X is. 230mm front intake 120mm rear outtake en side 200mm intake en boven op nog 2 x 200mm outtake

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:05:
Sidefan moet je nooit aan beginnen, bij geen enkele kast. Het zorgt voor turbulentie, wat de airflow van voor>achter/onder>boven verneukt. En je zijpaneel gaat er van trillen.
Dus als ik het goed begrijp is de airflow in je kast zonder een zijpaneel laminair? wat me zeer sterk lijkt in verband met alle hardware en fans die in een kast zitten.

Echter zou ik zelf ook nooit voor een sidefan gaan omdat in veel gevallen je zijpaneel inderdaad gaat fibreren.

OT stel ook ik de HAF voor.

Als je zelf wat fans wilt plaatsen kun je ook een antec skeleton kiezen. De vorm is iets wat uniek, maar een betere omgevings temperatuur kan je niet vinden. :+

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-01 13:05
D4NG3R schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:05:
Ik heb een sidefan en dat is een MUST bij een cfx of SLI opstelling, dus ik ben het hier niet met jouw eens. Daarbij als je een kwalitatief goede kast koopt dan tril er helemaal niets. Turbulentie heb je sowieso in je kast, dus dat is een non issue.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

OK, terug on topic met wat objectieve statements in plaats van subjectief geschreeuw. Kijk hier eens, daar worden een aantal qua koelprestaties goed presterende kasten met elkaar vergeleken in een review van de Silverstone Raven RV02.

Ik zie Tweakers hier allemaal dat ding aanraden omdat A. veel mensen 'm hebben en B. het ding express word gemarket als 'super high airflow case'. Lees eens reviews jongens :)

Je ziet dat de HAF op zich aardig koelt, maar dat de hier relatief onbekende Silverstone Fortress het beste uit de bus komt. Verder een belangrijke issue op het gebied van koeling is de geluidsproductie, in die review word verscheidene keren opgemerkt dat de HAF prima koelt maar daarbij absoluut niet stil is CQ een takkenherrie maakt.

Het enige nadeel van de Silverstone Fortress is dat 'ie relatief duur is, maar volgens deze review is het dé keus als je een kast wil die makkelijk z'n hitte kwijtraakt. De TS vroeg om de beste aircooled case, volgens mij is dit 'm.

BTW over de opmerkingen over de side intake, ik vind het een beetje onzin daar een intake neer te zetten, beter plaats je een outtake die direct de hitte van je videokaart af zuigt in plaats van deze door de hele kast te verspreiden. Dit is vooral cruciaal bij videokaarten die hun lucht de kast in blazen in plaats van de PCI-slot uit, zoals veel hedendaagse aftermarket opties. Zo'n intake die een beetje lucht eroverheen blaast haalt dan geen moer uit, je wil van die hitte af, dus zet je sidepanel fans op outtake...

Sowieso wil je meer outtake dan intake. De truc van goeie luchtkoeling is zo snel mogelijk de hitte je kast uit te werken, niet er zoveel mogelijk lucht in te blazen. Het hele gedoe met 'positive pressure' tegen het stof is een beetje onzin, werk met fanfilters, dat helpt een beetje, voorderest zal je pc altijd stoffig worden dus beter maak je 'm gewoon periodiek schoon met perslucht.

Zo. Einde van mijn betoog, hoop dat je er wat aan hebt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Singular1ty op 21-01-2011 01:28 ]

• cem.
Singular1ty schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 01:26:
OK, terug on topic met wat objectieve statements in plaats van subjectief geschreeuw. Kijk hier eens, daar worden een aantal qua koelprestaties goed presterende kasten met elkaar vergeleken in een review van de Silverstone Raven RV02.

Ik zie Tweakers hier allemaal dat ding aanraden omdat A. veel mensen 'm hebben en B. het ding express word gemarket als 'super high airflow case'. Lees eens reviews jongens :)

Je ziet dat de HAF op zich aardig koelt, maar dat de hier relatief onbekende Silverstone Fortress het beste uit de bus komt. Verder een belangrijke issue op het gebied van koeling is de geluidsproductie, in die review word verscheidene keren opgemerkt dat de HAF prima koelt maar daarbij absoluut niet stil is CQ een takkenherrie maakt.

Het enige nadeel van de Silverstone Fortress is dat 'ie relatief duur is, maar volgens deze review is het dé keus als je een kast wil die makkelijk z'n hitte kwijtraakt. De TS vroeg om de beste aircooled case, volgens mij is dit 'm.

BTW over de opmerkingen over de side intake, ik vind het een beetje onzin daar een intake neer te zetten, beter plaats je een outtake die direct de hitte van je videokaart af zuigt in plaats van deze door de hele kast te verspreiden. Dit is vooral cruciaal bij videokaarten die hun lucht de kast in blazen in plaats van de PCI-slot uit, zoals veel hedendaagse aftermarket opties. Zo'n intake die een beetje lucht eroverheen blaast haalt dan geen moer uit, je wil van die hitte af, dus zet je sidepanel fans op outtake...

Sowieso wil je meer outtake dan intake. De truc van goeie luchtkoeling is zo snel mogelijk de hitte je kast uit te werken, niet er zoveel mogelijk lucht in te blazen. Het hele gedoe met 'positive pressure' tegen het stof is een beetje onzin, werk met fanfilters, dat helpt een beetje, voorderest zal je pc altijd stoffig worden dus beter maak je 'm gewoon periodiek schoon met perslucht.

Zo. Einde van mijn betoog, hoop dat je er wat aan hebt ;)
Welke behuizing heb jij dan?

Heb je nog Noktua fans over?

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-01 21:17
Antec 902 is ook leip. Mid tower met 2x 120 front, 1x 120 back, 1x 200 top en een 120 side. Ze geven er ook fancontroller knopjes mee dus dat is ook handig, makkelijk switchen tussen low/mid/high speeds. Overigens ook allemaal met blauwe leds.

Verwijderd

Ik heb zelf de Silver stone FT 2 echt super stil tijdens het gamen.
hij koelt perfect mijn I7 930 met 5 hdds en passief gekoelde ram reepjes en (voorheen) ATI hd 5850 naar mijn mening een van de betere(beste) airflows die je nu kan behalen ivm met het gekantelde moedorbord opstelling. ik zou zegen neem een kijkje bij de Silver stone site :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 10:52 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Welke behuizing heb jij dan?
Ikzelf behelp me momenteel met een Xigmatek Asgard, wat imho de allerbeste behuizing is die je ooit voor minder dan 50 euro zult kopen. Compact, toolless, zwart van binnen, licht, netjes afgewerkt en ruimte voor kabelmanagement. De airflow is niet fantastisch maar lange tijd voldoende geweest voor mijn doeleinden, zeker omdat ik de fan van m'n voeding verving en op die manier 2x 120mm outtake aan de achterkant had.

Binnenkort hoop ik over te stappen op een Silverstone Raven R02 en eens met watercooling te gaan klooien.
Heb je nog Noktua fans over?
Nee, ik heb er 7 onder voorbehoud verkocht en 2 gaan weg in ruil voor korting op m'n nieuwe H2O kitje.

Ik ben overgestapt op deze Yate Loon fans, omdat je er 3 hebt voor de prijs van 1 Noctua, ze meer lucht kunnen verplaatsen op max snelheid, goeie statische druk leveren (ideaal voor rads en op je CPU koeler), maar tevens met een fancontroller helemaal terug kunnen worden geschroefd naar ongeveer 900rpm, en dan fluisterstil zijn. Top fans voor een vriendelijk prijsje.

Edit: Hier is een goed artikel waarin verschillende stille en goed presterende fans worden vergeleken. De Yates krijgen een goeie vermelding, maar waren beschadigd en dus niet optimaal. Ikzelf heb geen last van bearing noises, het luidste onderdeel van m'n pc is momenteel m'n nieuwe Corsair HX850 voeding waar de fan van ratelt en een HDD in de piepschuimen ophanging die ik in m'n 5,25" bays heb geimproviseerd, omdat m'n 5970 te lang is om HDDs op de normale plekken op te hangen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 21-01-2011 11:34 ]

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

zoals ik ook in de nieuwspost van de GTX560 had gezet heeft het plaatsen van de sidepanelfan op outtake niet zo veel zin. Warmte stijgt op en er is maar een klein percentage "stralingswarmte" die je van de zijkant kunt afvoeren.
Daarnaast is meestal de ruimte tussen sidepanel en videokaart te groot om alle stralingswarmte af te voeren.
Wanneer je een goeie circulatie hebt en dan aan de bovenkant of achterkant nog een extra outtake, dan zit je wel goed met de airflow.

Over de HAF-X.....iedereen ervaart het aantal dB anders. Ik vind de HAF-X op full speed dus alles behalve luidruchtig hoor. Ik kan er prima mee slapen als hij op mijn slaapkamer zou staan.

Ik heb zelf een Lian Li A77FB. Zeer goeie airflow (zoals bovenaan in het topic beschreven) en de kast is van aluminium, wat sowieso al zorgt voor een snellere warmte afgifte.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• cem.
Ik zit nu te twijfelen tussen CM690 Adv II en Antec 902.
Ze zijn beide OK, vind ik. Als nog andere behuizingen zijn die op deze twee op lijken dan graag AUB een link plaatsen.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik moet nu toch echt even zeggen dat een outtake op de zijkant natuurlijk lang niet met alle videokaarten nut heeft, alleen met bepaalde modellen zeker wel.

Ik heb zelf dna een 9800GX2, welke z'n lucht 75% uit de zijkant van de kaart gooit, dus rechtstreeks de kast in / tegen het sidepanel aan.
Laat het nu zo zijn dat er bij mijn kast, een CM Elite 335, precies waar de kaart die lucht uitblaast een fanrooster zit. Als ik er geen fan voor zit voel je ook echt wat warme lucht door dat rooster komen.

Een intake fan jaagt de temperatuur van de kaart zelfs OP omdat hij de warme lucht juist weer over de kaart heen blaast.

Een outtake fan laat de gemiddelde idle en load temperaturen met dik 10c zakken omdat de kaart nu alle warme lucht meteen kwijt kan en deze ook niet in de kast blijft zitten. De trekkende werking van de fan is ruimschoots voldoende om de lucht niet de kans te geven op te stijgen, getuige het feit dat de lucht uit m'n 140mm rear outtake gewoon koud blijft terwijl deze zonder de fan of met de fan op intake snel opwarmt.

Dus, als je een kaart hebt met een side-exit dan zou een side-outtake fan je erg goed kunne helpen. Heb je niet zo'n kaart maar bv. een kaart met een MSI Cyclone koeler dan heb je waarschijnlijk meer aan een intake aangezien die koude lucht aangevoerd moet hebben.

[Antizeurmodus] Dit verhaal is gebasseerd op persoonlijke ervaringen en hoeft dus niet te kloppen. [/antizeurmodus]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

zoals ik ook in de nieuwspost van de GTX560 had gezet heeft het plaatsen van de sidepanelfan op outtake niet zo veel zin. Warmte stijgt op en er is maar een klein percentage "stralingswarmte" die je van de zijkant kunt afvoeren.
Nee, het plaatsen van een outtake fan heeft voor sommige kaarten, die het overgrote deel van hun warme lucht door de PCI slot naar buiten gooien en verder afgesloten zijn, geen nut. Een intake is bij zo'n model zelfs nog nuttelozer.

Er zijn echter een heleboel kaarten die niet op die manier hun hitte kwijtraken, maar in plaats daarvan met fans werken die door een open heatsink lucht tegen de pcb aanblazen, die tussen de lamellen opwarmt en vervolgens overal je kast door vliegt. Met een sidefan erop vang je die lucht voor een deel af en gaat die meteen naar buiten. Of kaarten die aan de zijkant ontluchten, zoals de reference 5770 en de GTX295 dual PCB versie. In deze geval kan het plaatsen van een sidepanel outtake een zeer groot verschil maken.

Het enige punt dat ik wil maken is dat een sidepanel intake echt onzin is. Stralingswarmte opvangen met een fan werkt verder inderdaad niet van een afstand, warme lucht aanzuigen wel.
Over de HAF-X.....iedereen ervaart het aantal dB anders. Ik vind de HAF-X op full speed dus alles behalve luidruchtig hoor. Ik kan er prima mee slapen als hij op mijn slaapkamer zou staan.
Ja, het is mooi wat jij allemaal vind maar ik baseer mijn advies op een objectieve vergelijkende review. Jij hebt alleen ervaring met de HAF en stoort je niet aan het geluid, maar hebt voorzover ik hieruit kan concluderen nog nooit een FT-02 gehad.

Een ervaring zonder vergelijkingsmateriaal is voor de TS niet bepaald nuttig, precies om de reden dat iedereen het aantal dB anders ervaart. Je kan hoogstens zeggen dat een minder hoog aantal dBs door iedereen als stiller zal worden ervaren, niet vanaf welke hoeveelheid dBs het storend word.

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Singular1ty schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:57:
Ja, het is mooi wat jij allemaal vind maar ik baseer mijn advies op een objectieve vergelijkende review. Jij hebt alleen ervaring met de HAF en stoort je niet aan het geluid, maar hebt voorzover ik hieruit kan concluderen nog nooit een FT-02 gehad.

Een ervaring zonder vergelijkingsmateriaal is voor de TS niet bepaald nuttig, precies om de reden dat iedereen het aantal dB anders ervaart. Je kan hoogstens zeggen dat een minder hoog aantal dBs door iedereen als stiller zal worden ervaren, niet vanaf welke hoeveelheid dBs het storend word.
Wees blij dat ik de woorden "ik vind" gebruik i.p.v. "zo is het", zoals jij zegt over een sidepanel als intake dat dat onzin is......(dat vind ik namelijk onzin ;) ). Kan allemaal ietsje minder neerbuigend vind je niet?

Objectief vergelijkende review? Je hangt er een dB-meter aan en je krijgt een getal, een getal dat een indicatie geeft. Ieders bevindingen zijn anders, net zoals jouw verhaal over je silverstone ook JOUW verhaal is en jij geen ervaring hebt met de HAF ;)
Ennieweej, nee ik heb geen silverstone gehad, maar doet dat er iets toe aan het punt dat ik wilde maken?
De TS zal zelf moeten kijken wat hij als irritant ervaart qua dB's en wat niet. Wat dat betreft is de TS erg vaag in zijn topicstart, omdat hij niet aangeeft wat hij belangrijk lijkt te vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Deathchant op 21-01-2011 21:19 ]

• cem.
21dB is voor mij maximaal, hoger is echt storend.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-01 21:56
Mijn (minste GTX460 cooler volgens mij) Gainward GTX460jes blijven anders een graadje of 8 koeler met een intake aan de zijkant, dus ik denk dat je niet zo kunt zeggen dat een intake aan de zijkant geen nut heeft. Het maakt helaas wel wat meer geluid dus ik heb hem vrij zacht draaien.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
ik heb een fancontroller Scythe Kaze Master Pro in mn haf922 geplaatst nu de fans op lagere snelheid draaien 80% is de case zelf onhoorbaar, de cpu koeler is het luidste onderdeel.
de casefans op max speed vind ik storend als je wat aan het internetten bent of een film kijkt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

FeaR

In GoT we trust

cem. schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:45:
hallo mensen,

Weten jullie misschien de beste lucht-circulatie een zwarte ATX behuizing met Voeding plaats onder in.
Zoals je wellicht weet vragen we op GoT iets meer inzet dan alleen een vraag stellen en op antwoord wachten. Zoals na te lezen is in Cooling beleid en in Het algemeen beleid. In dit geval had je best wat eigen onderzoek kunnen doen naar welke ATX-behuizingen er zijn met de voeding onderin. En van die behuizingen had je dan het aantal aanwezige (of mogelijk aanwezige) fans onder elkaar kunnen zetten om zo al tot een shortlist te komen.

Omdat het topic nu al loopt laat ik het open, maar in het vervolg zou wat meer eigen inzet wel gewenst zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Wees blij dat ik de woorden "ik vind" gebruik i.p.v. "zo is het", zoals jij zegt over een sidepanel als intake dat dat onzin is......(dat vind ik namelijk onzin ). Kan allemaal ietsje minder neerbuigend vind je niet?
Gaat mij om de manier waarop een conclusie word getrokken, niet dat je advies niet goedbedoeld is. Botte bijl manier om het te zeggen? Ja dat inderdaad wel, sorry als het lomp overkwam want zo bedoel ik het niet ;)

• cem.
FeaR1986 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:33:
[...]

[MBR]Zoals je wellicht weet vragen we op GoT iets meer inzet dan alleen een vraag stellen en op antwoord wachten. Zoals na te lezen is in Cooling beleid en in Het algemeen beleid. In dit geval had je best wat eigen onderzoek kunnen doen naar welke ATX-behuizingen er zijn met de voeding onderin. En van die behuizingen had je dan het aantal aanwezige (of mogelijk aanwezige) fans onder elkaar kunnen zetten om zo al tot een shortlist te komen.

Omdat het topic nu al loopt laat ik het open, maar in het vervolg zou wat meer eigen inzet wel gewenst zijn.[/]
Hoi,
Ik heb deze vraag ook gesteld voor de mensen die al weten of ze ongeveer zo een kast hebben staan thuis met ervaring. Deze vraag van mij is niet bedoelt voor de mensen die voor mij willen gaan zoeken welke behuizingen dat zijn. :)
Pagina: 1