Arduino en DMX Led Balken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:51
Hallo medetweakers,

Ik heb al een tijdje het idee om met DMX aan de slag te gaan. Nu ga ik toch de knoop doorhakken om ermee te beginnen.

Mijn idee is het volgende:

Ik heb een tijdje geleden voor school een arduino duemilanove gekocht (helaas nog niet zoveel mee gedaan). Ik heb na wat onderzoek het volgende gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://fritzing.org/media/fritzing-repo/projects/a/arduino-to-dmx-converter/images/OPEN%20DMX%20adapter_bb.jpg

dit wil ik zoals hier al staat eerst op een breadbordje uitproberen daarna ga ik hem als shield op de arduino aanbrengen.
Nou kom zit ik met een paar dingen. Ik wil dit gaan gebruiken om hier eerst 2 led balkjes mee aan te sturen en later deze uitbreiden voor als verlichting van o.a. mijn bureau. Na wat onderzoek ben ik deze balkjes tegengekomen: http://www.bax-shop.nl/li...-dmx/product-details.html Zijn deze meteen geschikt om aan te sluiten op de arduino of moet hier nog een ontvanger o.i.d. Ik ben helemaal nieuw in het DMX gebeuren en ik hoop dat ik hier wat meer kennis kan opdoen.

Alvast bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Die led strips zijn niet rechtstreeks aan te sturen via DMX, er moet eerst een controller tussen: deze.
Die controller dient om de led's te dimmen (aan de hand van het DMX signaal)

[ Voor 15% gewijzigd door NjitsSs op 20-01-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
Dat is toch wat te prijzig voor mij. Is er niet een andere oplossing? wat meer DIY achtig. Ik zit zelf in het elektronica circuit en heb alle benodigde spullen om printplaten te etsen of frezen dus dat is geen probleem.

Ik heb ook het project van de ScrapDMX topic gezien wat mij ook erg interessant lijkt. Alleen wil ik jullie om advies vragen hoe ik dit moet gaan aanpakken en welke mogelijkheden ik heb voor led strips/bars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik heb hier zelf 25 strips gemaakt naar voorbeeld van ScrapDMX, en ik moet zeggen dat dat prima werkt! Waarom heb je perse voor die ledstrips gekozen? Ik vind ze er nogal lomp uitzien en ze werken op 24V...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ken de arduino zelf niet (wel microchip uC's) precies, maar indien je de drie kleuren wilt kunnen dimmen ermee heb je 3 pwm's nodig. Daarmee stuur je een N-FET aan die naar de led's & 24V gaan. Let er wel op dat de fet's niet teveel capaciteit hebben, want anders redt hij de pwm-frequentie misschien niet.

edit:

Ik zie zojuist op je plaatje dat er 5 pwm uitgangen op dat arduino bordje zitten, dus lijkt me geen probleem zonder controller de RGB ledstrip aan te sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door 3xhaas op 21-01-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
DP Kunst schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 08:50:
Ik heb hier zelf 25 strips gemaakt naar voorbeeld van ScrapDMX, en ik moet zeggen dat dat prima werkt! Waarom heb je perse voor die ledstrips gekozen? Ik vind ze er nogal lomp uitzien en ze werken op 24V...
Ik heb deze led strips gekozen omdat ik dacht dat deze meteen aangesloten konden worden d.m.v. de stekker die er al aan zit. Ook heb ik ze gekozen omdat ze relatief veel leds per meter bieden voor een redelijke prijs.

Wat voor ledstrips heb jij dan gebruikt bij jou project? en welke ontvanger heb je gebruikt?
3xhaas schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:11:
Ik ken de arduino zelf niet (wel microchip uC's) precies, maar indien je de drie kleuren wilt kunnen dimmen ermee heb je 3 pwm's nodig. Daarmee stuur je een N-FET aan die naar de led's & 24V gaan. Let er wel op dat de fet's niet teveel capaciteit hebben, want anders redt hij de pwm-frequentie misschien niet.

edit:

Ik zie zojuist op je plaatje dat er 5 pwm uitgangen op dat arduino bordje zitten, dus lijkt me geen probleem zonder controller de RGB ledstrip aan te sturen.
De arduino heeft 6 PWM aansluitingen maar gaat de sturing dan wel via het DMX of staat dit er dan los van? en kan je dan wel meerdere ledstrips onafhankelijk van elkaar regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De meeste ledstrips die je in [EL] voorbij ziet komen zijn 12V, en komen van samenkopen.net (actie van Niels of andere ledstrip actie) of dealextreme.com.
_FrostBite_ schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 12:41:
De arduino heeft 6 PWM aansluitingen maar gaat de sturing dan wel via het DMX of staat dit er dan los van? en kan je dan wel meerdere ledstrips onafhankelijk van elkaar regelen?
- Één (hardware) PWM kanaal is geschikt om 1 kleur te dimmen. Met 6 (hardware) pwm kanalen kan je dus 2 RGB strips afzonderlijk aansturen.
- Met software PWM kan je waarschijnlijk 6 ledstrips aansturen met zo'n ding (ik heb geen arduino cmiiaw). Als je zeker weet dat je er niet meer gaat gebruiken heb je misschien niet eens dmx nodig.

MAAR: DMX is een protocol dat beschrijft hoe data verstuurd moet worden van een zender naar één of meer ontvangers. Dat ding in de startpost is een PC -> DMX interface, en als je dat maakt heb je dus nog geen ontvanger. Je gebruikt de uC van de arduino niet eens met die schakeling

Aan zoiets moet je denken als je DMX wil gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-setup.png
klikbaar, je kan meerdere ledstrips aan één ontvanger maken

Als je DMX ontvangers wil bouwen kan je, met de faciliteiten die je hebt, beter zelf iets maken dan arduino's gebruiken. (leuker, kleiner en waarschijnlijk goedkoper)

Als je dan ontvangers maakt met attiny2313's of atmega88-oïde uC's kan je de firmware van mijn scrapdmx project gebruiken. Mocht het erg nodig zijn kan ik mijn '6 ledstrip dimmer' wel eens uitwerken (nog geen zin in gehad :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
Ik was inderdaad wel van plan om meerdere te gaan gebruiken .. ik wil eerst wat experimenteren met 2 strips en later uitbreiden tot geen id hoeveel strips dus software en hardware PWM zit er niet in voor mij.

Mijn arduino heb ik toch al dus een andere oplossing maken hoeft niet percee ik doe ook niet zo heel veel met hem dus kan hem hier prima voor gebruiken.

Bij dat plaatje zeg je dat je meerdere ledstrips aan een ontvanger kan hangen.. dan lijkt mij ook dat die ledstrips allemaal hetzelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik heb zelf ledstrips gemaakt met de DMX ontvangers uit Anthors topic. Zit een ATmega88 op welke 2 groepjes van 12 ledjes aanstuurt. Elk groepje kan z'n eigen kleur weergeven.

Met meerdere ontvangers kun je dan dus ook elke ledstrip een andere kleur geven.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
Ik ben nu even aan het zoeken geweest en heb nog 3 vraagjes voordat ik aan de slag ga O-)

Ik heb op internet lopen neuzen voor andere ledstrips en heb deze gevonden voor een redelijke prijs. http://www.dealextreme.co...-light-strip-dc-12v-14963 zijn deze goed om mee te beginnen? ik wil ze op het plafond plakken en daarmee dus mijn plavond verlichten mijn kamer is 5 bij 4 heb ik hier genoeg aan?

vraag 2 is. Wat is makkelijker om mee te beginnen voor de ontvangers het Hardware PWM ontwerp of de Software pwm ontwerp van het scrapDMX project. Ik kan op internet niet echt vinden wat nou echt de voor of nadelen zijn van beide.

Vraag 3 is. Hoe kan ik de attiny2313 het beste programmeren ik heb geen programmer tot mijn beschikking. Ja ik heb een arduino maar denk niet dat het daar mee kan. Ik heb ooit eens een 16f84 geprogrammeerd maar op die programmer kan deze attiny niet denk ik?

Alvast bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
1. Ik denk dat je niet je kamer volledig kan belichten zoals je huidige verlichting dat nu doet.
2. Software kan je aanpassen
3. http://shop.myavr.de/inde...ticle.sp.php&artID=200006 je zou eventueel ook je Arduino chip eruit kunnen trekken en dan de draadjes doorverbinden op je Attiny.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Je moet er wel rekening mee houden dat dat niet zo veel leds zijn. 150 per 5 meter is 30 per meter. Ik heb hier strips van 40cm met 24 leds (60 leds per meter) en dat is eigenlijk nog te weinig voor fatsoenlijke verlichting...

Pagina: 1