Importeren uit china, belasting & inklaringskosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:10
Ik had in het dealextreme topic mijn vragen al gesteld maar omdat het daar niet helemaal ontopic is toch maar even dit aparte topic. Ik maak dit topic aan zodat ik weet wat ik kan verwachten zodra mijn pakketjes geleverd worden.

Ik heb bij sw-box uit china (de producten worden in ieder geval verzonden vanuit china) twee pakketjes besteld, een pakketje van 45 US dollar en een pakketje van 135 US dollar exclusief verzendkosten. Het eerste pakketje is verzonden met HongKong Post (Registered Air Mail) en het tweede is verzonden met DHL. Waarschijnlijk zal het eerste pakketje hier in Nederland met TNT geleverd worden en het tweede gewoon met DHL.

Omdat mijn pakketjes tussen een waarde hebben van tussen de 22 en 150 euro (excl verzenden), hoef ik hier geen invoerheffing over te betalen maar wel 19% BTW.

Nu las ik dat ik waarschijnlijk ook nog inklaringskosten moet betalen, bij TNT is dit 12,50, vrij veel als de goederen maar ongeveer 35 euro kosten (excl die 19% BTW). Het eerste pakketje zal me dan denk ik zo'n 55 euro gaan kosten en dan heb ik de verzendkosten er nog niet bij opgeteld. Toch lees ik her en daar dat pakketjes uit china nauwelijks worden onderschept en dat je zelden het volledige bedrag aan BTW moet betalen omdat de waarde van het product op die op de doos vermeldt staat vaak lager is dan de waarde daadwerkelijk is.

Bij DHL zit het weer iets anders in elkaar, dit heb gevonden:
Douane: de rol van DHL
Het verwerken van miljoenen douaneaangiften is geen eenvoudige taak. DHL Express doet dat elke dag voor haar klanten, omdat zij namens hen als tussenpersoon fungeert.

Dankzij de lokale diensten die wij onze klanten overal ter wereld aanbieden, mogen wij ons nu één van 's werelds grootste douane-expediteurs noemen. Als zodanig moeten we ervoor zorgen dat uw douanepapieren te allen tijde relevant en juist zijn.

Na een uitvoerige controle worden de gegevens van uw zending overhandigd aan de van toepassing zijnde douaneautoriteit. Zij werken met ons samen om de in- en uitklaring te bespoedigen en uw goederen snel en efficiënt te bezorgen.

Alle kosten inbegrepen
DHL Express handelt namens u alle vragen van de douaneautoriteit af. Nadat uw goederen zijn geklaard, regelen we de doorvoer naar de eindbestemming.

Wereldwijd geldt er slechts een beperkt aantal lokale uitzonderingen. Daarom zijn de vervoerskosten van deur tot deur doorgaans inclusief de kosten van de reguliere douaneklaring.
Ik vraag me nu af of de inklaringskosten bij DHL dus al bij de verzendkosten zijn inbegrepen en of dus alle pakketjes die zij verschepen bij de douane worden aangegeven en ik dus sowieso de BTW moet betalen. Als de inklaringskosten niet zijn inbegrepen bij de verzendkosten dan zou ik niet weten hoe duur dit zou moeten zijn, dit staat namelijk nergens op hun site.

Ik heb nog geen ervaring met producten uit het buitenland bestellen en ook niet met beide verzendmaatschappijen, ik vraag me dus ook af wanneer ik de eventuele kosten (inklaringskosten en BTW) moet betalen. Als dit aan de deur is neem ik aan dat dit persoonlijk moet gebeuren en ik dus thuis moet zijn.

Ik zou graag een bevestiging over de aannamen die ik hierboven doe van jullie willen, als jullie weten hoe het precies in elkaar zit hoor ik dat ook graag, ik ben van plan vaker te gaan importeren uit china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

paQ

- douanerechten worden berekend over de waarde product (percentage afhankelijk van de inhoud en importdoel)
- BTW wordt berekend over het product + douanerechten + verzendkosten (!)
- Overige heffingen zijn de administratiekosten die de vervoerder in rekening brengt, deels voor het voorfinancieren van de inklaring

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 20-01-2011 22:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
De totaal bedragen inclusief verzendkosten zijn 42,40 euro en 124,19 euro. Hierover zal ik dus 19% belasting over moeten betalen wat neerkomt op 50,46 euro en 147,79 euro. Bij het eerste pakketje komt dan nog 12,50 erbij als het geleverd wordt door TNT en is onderschept door de douane. Helaas blijven de inklaringskosten van het tweede pakketje een groot vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb al vaak bij DealExtreme besteld, zij leveren altijd met HK Post (nou ja, sinds kort ook met China Post maar da's hier even niet van toepassing). Alle pakketjes zijn hier binnengekomen zonder douane-gedoe, dus wat ik aan DealExtreme betaalde was ook het enige. Geen bijkomende kosten gehad dus.

Via DHL... tsja, da's een echte koerier dus reken er maar op dat daar wèl nette aangifte wordt gedaan met dito bijkomende kosten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat ligt eraan.
Als je DDP laat bezorgen, dan krijg je als het goed is geen naheffing (Duties Paid)

probleem bij de koeriers (DHL, UPS, FED-EX) is dat je meestal pas na een week of 2 / 3 de rekening zult ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
Kleine correctie, bij DHL moet je die aan de deur betalen. Fedex is inderdaad een acceptgiro achteraf. UPS weet ik niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nouja...
ik heb hier toch echt een DHL naheffingsfactuur liggen (per post dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik heb beide pakketjes binnen gekregen. Over beide geen BTW moeten betalen. Waarschijnlijk komt dit omdat op de verpakking stond: Value $22,03 en op de ander value $10.00. Bedragen onder de 22 euro hoef je geen belasting over te betalen, denk dat ik geluk gehad heb. Morgen komt er opnieuw een pakketje via DHL aan, een benieuwd of ik weer geluk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ondertussen een aantal keer iets binnen gekregen uit China. Ik dacht steeds geluk te hebben gehad maar nu valt er een rekening van DHL op de mat van een order van 17 januari; ik moet de BTW & administratiekosten betalen. Achja, ik had het kunnen verwachten.

Waarschijnlijk zal ik dan nog een aantal van die brieven krijgen.

Op het moment ligt er nog één pakketje bij DHL (ik was niet thuis tijdens het afleveren), het gekke hiervan is, is dat hier het hokje rembours/aanvullende (transport)kosten aangekruist is met daarachter een bedrag van 23,37 euro. Ik heb geen idee waar dit bedrag vandaan komt. Maandag maar eens even gaan bellen, kom net pas terug van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Twee maanden later een factuur? Die zouden dan de pot op kunnen, wat mij betreft.

Heb ik met UPS ook eens gedaan (maar dan met een pakketje uit de VS). Eerst betaal ik het bedrijf in Amerika voor verzending, dan vervolgens UPS ook nog eens toen ze aan de deur kwamen en twee maanden later kreeg ik een factuur van UPS om nog eens een keer te betalen voor dat pakketje. Dat heb ik dus nooit gedaan, ook nooit meer iets van gehoord.

Kom op zeg, drie keer betalen voor verzending is toch absurd? :?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik vind de factuur ook een beetje laat maar ik heb geen zin om dadelijk ook nog een boete te moeten betalen als ik dit niet gewoon betaal. Zoals ik al zei; van te voren wist ik dat de kans er in zat dat ik de BTW gewoon moest betalen maar dacht dat ik geluk had gehad omdat ik niet meteen een factuur kreeg. Aan de deur heb ik niet hoeven te betalen toen dat pakketje aankwam dus eigenlijk betaal ik uiteindelijk gewoon de verzendkosten + de BTW over het pakketje.

Van het pakketje wat nu bij DHL ligt ben ik wel benieuwd of ik daar drie keer moet betalen, ik kan me echt geen reden verzinnen waarom ik opeens aan de deur nog een bedrag zou moeten betalen als dit niet de BTW betreft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Zo juist even gebeld met DHL. Normaal gesproken wordt de BTW en invoerrechten direct verrekend bij het afleveren van het pakketje (of het ophalen ervan), dit is dan ook het bedrag wat op het formulier stond van het pakketje dat ik zo dadelijk op ga halen. Van het andere pakketje waar ik de factuur van thuis gestuurd kreeg moet ik achteraf de BTW betalen omdat ten tijde van afleveren het bedrag nog niet berekend was.

Al met al geen extra kosten dus maar gewoon BTW afdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

uiteraard BTW afdracht.
En die zullen dat eens per maand doen ofzo, dus dan kan het tot 2 maanden duren idd.

Heb er eergister ook een gekregen van 7 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ik had nog even gesproken met iemand van DHL toen ik het pakketje ging ophalen. Normaal ontvang je blijkbaar alleen een factuur als je zakelijk besteld. Particulieren (zoals ik) moeten normaal direct bij ontvangst betalen... Toch nog steeds een beetje vaag.
Pagina: 1