Ik had in het dealextreme topic mijn vragen al gesteld maar omdat het daar niet helemaal ontopic is toch maar even dit aparte topic. Ik maak dit topic aan zodat ik weet wat ik kan verwachten zodra mijn pakketjes geleverd worden.
Ik heb bij sw-box uit china (de producten worden in ieder geval verzonden vanuit china) twee pakketjes besteld, een pakketje van 45 US dollar en een pakketje van 135 US dollar exclusief verzendkosten. Het eerste pakketje is verzonden met HongKong Post (Registered Air Mail) en het tweede is verzonden met DHL. Waarschijnlijk zal het eerste pakketje hier in Nederland met TNT geleverd worden en het tweede gewoon met DHL.
Omdat mijn pakketjes tussen een waarde hebben van tussen de 22 en 150 euro (excl verzenden), hoef ik hier geen invoerheffing over te betalen maar wel 19% BTW.
Nu las ik dat ik waarschijnlijk ook nog inklaringskosten moet betalen, bij TNT is dit 12,50, vrij veel als de goederen maar ongeveer 35 euro kosten (excl die 19% BTW). Het eerste pakketje zal me dan denk ik zo'n 55 euro gaan kosten en dan heb ik de verzendkosten er nog niet bij opgeteld. Toch lees ik her en daar dat pakketjes uit china nauwelijks worden onderschept en dat je zelden het volledige bedrag aan BTW moet betalen omdat de waarde van het product op die op de doos vermeldt staat vaak lager is dan de waarde daadwerkelijk is.
Bij DHL zit het weer iets anders in elkaar, dit heb gevonden:
Ik heb nog geen ervaring met producten uit het buitenland bestellen en ook niet met beide verzendmaatschappijen, ik vraag me dus ook af wanneer ik de eventuele kosten (inklaringskosten en BTW) moet betalen. Als dit aan de deur is neem ik aan dat dit persoonlijk moet gebeuren en ik dus thuis moet zijn.
Ik zou graag een bevestiging over de aannamen die ik hierboven doe van jullie willen, als jullie weten hoe het precies in elkaar zit hoor ik dat ook graag, ik ben van plan vaker te gaan importeren uit china.
Ik heb bij sw-box uit china (de producten worden in ieder geval verzonden vanuit china) twee pakketjes besteld, een pakketje van 45 US dollar en een pakketje van 135 US dollar exclusief verzendkosten. Het eerste pakketje is verzonden met HongKong Post (Registered Air Mail) en het tweede is verzonden met DHL. Waarschijnlijk zal het eerste pakketje hier in Nederland met TNT geleverd worden en het tweede gewoon met DHL.
Omdat mijn pakketjes tussen een waarde hebben van tussen de 22 en 150 euro (excl verzenden), hoef ik hier geen invoerheffing over te betalen maar wel 19% BTW.
Nu las ik dat ik waarschijnlijk ook nog inklaringskosten moet betalen, bij TNT is dit 12,50, vrij veel als de goederen maar ongeveer 35 euro kosten (excl die 19% BTW). Het eerste pakketje zal me dan denk ik zo'n 55 euro gaan kosten en dan heb ik de verzendkosten er nog niet bij opgeteld. Toch lees ik her en daar dat pakketjes uit china nauwelijks worden onderschept en dat je zelden het volledige bedrag aan BTW moet betalen omdat de waarde van het product op die op de doos vermeldt staat vaak lager is dan de waarde daadwerkelijk is.
Bij DHL zit het weer iets anders in elkaar, dit heb gevonden:
Ik vraag me nu af of de inklaringskosten bij DHL dus al bij de verzendkosten zijn inbegrepen en of dus alle pakketjes die zij verschepen bij de douane worden aangegeven en ik dus sowieso de BTW moet betalen. Als de inklaringskosten niet zijn inbegrepen bij de verzendkosten dan zou ik niet weten hoe duur dit zou moeten zijn, dit staat namelijk nergens op hun site.Douane: de rol van DHL
Het verwerken van miljoenen douaneaangiften is geen eenvoudige taak. DHL Express doet dat elke dag voor haar klanten, omdat zij namens hen als tussenpersoon fungeert.
Dankzij de lokale diensten die wij onze klanten overal ter wereld aanbieden, mogen wij ons nu één van 's werelds grootste douane-expediteurs noemen. Als zodanig moeten we ervoor zorgen dat uw douanepapieren te allen tijde relevant en juist zijn.
Na een uitvoerige controle worden de gegevens van uw zending overhandigd aan de van toepassing zijnde douaneautoriteit. Zij werken met ons samen om de in- en uitklaring te bespoedigen en uw goederen snel en efficiënt te bezorgen.
Alle kosten inbegrepen
DHL Express handelt namens u alle vragen van de douaneautoriteit af. Nadat uw goederen zijn geklaard, regelen we de doorvoer naar de eindbestemming.
Wereldwijd geldt er slechts een beperkt aantal lokale uitzonderingen. Daarom zijn de vervoerskosten van deur tot deur doorgaans inclusief de kosten van de reguliere douaneklaring.
Ik heb nog geen ervaring met producten uit het buitenland bestellen en ook niet met beide verzendmaatschappijen, ik vraag me dus ook af wanneer ik de eventuele kosten (inklaringskosten en BTW) moet betalen. Als dit aan de deur is neem ik aan dat dit persoonlijk moet gebeuren en ik dus thuis moet zijn.
Ik zou graag een bevestiging over de aannamen die ik hierboven doe van jullie willen, als jullie weten hoe het precies in elkaar zit hoor ik dat ook graag, ik ben van plan vaker te gaan importeren uit china.