Linux ondersteunen / helpen / bijdrage leveren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ik loop nu al een poosje rond met de vraag hoe ik Linux en de community kan helpen.

Ik heb met periodes Linux gebruikt, Mandrake Linux in 2003, Fedora Core 3/4/5/6 en later weer Ubuntu 8.10 tot en met de huidige versie. En als ik dan zie hoe goed het nu werkt tegenover een aantal jaren terug, WOW! Die ontwikkeling is prachtig om te zien en natuurlijk te gebruiken.

Terug naar de vraag, afgezien van mijn beperkte HTML en java kennis kan ik niet programmeren, zonder een duidelijk goed doel zal ik niet zo snel iets leren/afmaken, en dat was er destijds niet. Wellicht zou ik alsnog kunnen beginnen, ik heb namelijk veel vrije tijd het aankomende half jaar. Waar en met wat ik het beste kan beginnen weet ik ook niet, eerst enkele simpele programma's in C schrijven?

Wellicht andere mogeljikheiden zijn:
- Lid worden van de Linux Foundation.
- Hardware doneren aan developers (Radeon drivers bijvoorbeeld)

Maar veel verder kom ik eigenlijk niet, en daarom wil ik jullie expertise raad plegen. Wat is/zijn volgens jouw de beste manier om Linux te helpen/ vooruit te brengen?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Door het (exclusief) te gebruiken en door (goed gedocumenteerde) bugs te melden op de juiste plekken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Je kunt ook wiki's schrijven of onderhouden. Niets zo irritant als outdated how-to's en zo. Of mensen helpen op fora.

Heb zelf meegewerkt aan de Ubuntu-wiki's die uitlegden hoe je X kon draaien via de tv-out van de Hauppauge 350-tv-kaart. Een echte niche - want hdmi was toen ook al standaard - maar toch leuk voor de mensen die om een of andere reden een alternatief zochten. Nu ondersteunt Mythtv het niet meer, dus is het klaar.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

Vertalingen invoeren op https://translations.launchpad.net/ is altijd nuttig.

Veel paketten hebben nog maar een beetje vertaling nodig om volledig in het Nederlands beschikbaar te zijn. En andere nieuwe paketten kun je zo helemaal vertalen, komt je naam ook nog eens op de credits pagina;s terecht. De meeste projecten trekken de vertalingen na verloop van tijd weer terug naar hun main project zodat iedereen er iets aan heeft.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik "help" op 2 manieren:
- Bugs rapporteren, waarbij je zoveel mogelijk zelf hebt uitgezocht.
- Vertalingen leveren via bijvoorbeeld launchpad

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Kijk dit zijn hele leuke ideeën waar ik nog niet aan gedacht had.

Het exclusief gebruiken lukt met tot nu toe goed, alles problemen die voorbij komen pak ik onder Linux aan.

Bugs rapporteren heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ik zou eigenlijk ook niet weten hoe dat moet of wanneer ik voor het laatst een bug tegen ben gekomen, maar hier kan ik inderdaad meer op letten. Gewoon alles wat niet werkt (na verschillende pogingen met verschillende instellingen) direct als bug rapporteren of doen jullie dat anders?

Vertalen lijkt me zelfs leuk werk, dat is dan ook de tip die ik het eerste ga gebruiken.

Hoe denken jullie over de twee punten uit de startpost, hebben die veel nut?
- Lid worden van de Linux Foundation.
- Hardware doneren aan developers (Radeon drivers bijvoorbeeld)

Hoewel ik geen developers ken of ergens een bericht gezien heb wie er hardware nodig heeft, heb ik wel op Phoronix gelezen dat dit wel eens gedaan wordt.

Het lid worden van zie ik voornamelijk als een donatie, wat wellicht wat op de lange termijn wat oplevert?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

inschrijven op mailing lijsten!

ik zelf heb me aangemeld bij de artist-list van KDE
daarvoor krabbel ik zo nu en dan splash-screens of icoontjes voor in elkaar

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Heb mezelf ingeschreven voor xorg-driver-ati. Ik ga eens kijken wat er voorbij komt.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Ik heb zelf Arch linux en daarbij kan je zelf software die nog niet in de repo zit beschikbaar maken voor andere gebruikers door er een pakket van te bouwen en die op de AUR te zetten (Arch User Respo).

Dat van die vertalingen en bugs is natuurlijk ook een goed idee, en michien leuker om mee te beginnen

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Als je ook zin heb om GNU te helpen kan je hier kijken voor iets leuks. Of natuurlijk lidworden van de fsf of/en de fsfe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die pagina van GNU is wel erg gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Die website van GNU is inderdaad wat oud, maar goed dat is zeker een leuk idee.

FSF(E) is helemaal een mooi initiatief. Weet alleen nog niet welke organisaties ik kan ga steunen.

De tips stapelen zich mooi op in dit topic, iemand nog een ander idee?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

• Bug aandragen - met bruikbare informatie
• Vertalen - diverse projecten waar je zo kunt instappen
• Mailing lijsten - daarin wordt vaak hulp gevraagd voor bepaalde problemen
• Packages porten - bouwen van sw pakketen (hoewel tegenwoordig minder aan orde is)
• Wat kun je? Zoek een project of dienst waar jij jouw kwaliteiten kunt aanbieden (zelf bouw ik icons/spash-screens voor kde)
• Schrijf je in bij vereniging of doneer bij projecten (Bits of Freedom bijv.)
• Doe eens gek; koop je distro (heb suse en redhat gekocht, terwijl free download ook mogelijk was)
• Deel jouw kennis; schrijf handleidingen, instructies etc.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Tja, savannah is idd een beetje "oud". Je kan ook af en toe op fsf.org kijken, zoals bijv icecat.

Ik sprak op IRC een amerikaan die samen met zijn vrouw, een eigen GNU/Linux winkel heeft opgezet. Windows installaties vervangen, lessen geven etc.

[ Voor 32% gewijzigd door bassie op 26-01-2011 21:36 ]

Pagina: 1