Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onlangs hebben we een offerte gekregen om onze school compleet te voorzien van een draadloos netwerk (802.11n technologie). We zijn nogal geschrokken van het bedrag wat op de offerte staat, laten we zeggen dat we ruim boven de 100.000 euro uit komen (incl. BTW).

Als je zo'n offerte ziet ga je (natuurlijk) opzoek naar alternatieven. 1 alternatief dat iemand binnen de ICT afdeling heeft aangedragen is gebruik maken van Airport Extreme's. In elk lokaal hebben we een wired aansluiting waar we een Airport Extreme op aan kunnen sluiten. Elke Airport Extreme kan maximaal 50 clients aan en het is de bedoeling dat de clients via RADIUS (of nog een nader te bepalen manier) authenticeren met het netwerk.

Doordat het bereik van de verschillende AirPort Extremes elkaar overlapt, zal er goed gekeken moeten worden naar de instellingen (kanalen / frequentie). Maar afgezien daarvan, zijn er redenen waarom we deze optie NIET moeten overwegen?

Extra info:
De AirPort Extreme's worden verbonden met meerdere Mac OS X servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:55
Zou het zelf ook interessant vinden als je eens wat meer info gaf waar die ruime 100.000 naar toe zou moeten gaan.
Wat voor spullen krijg je dan enzo.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Doet dat er echt toe? De vraag gaat over de AirPort Extreme, daarmee wil ik een dekkend netwerk maken.
Maargoed: Het gaat om een Xirrus (http://www.xirrus.com/) netwerk en 3 verschillende gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

chromeeh

the Gnome

In principe zou het prima willen met de Airports, alleen zul je inderdaad wel moeten gaan opletten met de frequenties / kanalen.

Want als het alleen 1 verdieping (al dan niet begaande grond) betreft is het relatief makkelijk.
Met Netstumbler / inSSIDer kun je redelijk makkelijk uit peilen waar je je AP moet plaatsen.
Alleen verdiepingen is het een stuk lastiger, aangezien je dan van een 2D situatie naar een 3D gaat.
Dit zal je wat langen kosten om de plaatsing goed te krijgen.

Let wel dat in de offerte die je gekregen hebt waarschijnlijk de man uren ook zijn meegenomen, als je het zelf doet (het plaatsen van de Airports) neem dan wel de geschatte man uren mee in het project...

Als ik zo lees op de site van Xirrus, krijg je niet alleen 'maar' een paar AP's.
Er hoort een management suite bij voor het remote beheren van de hele Wi-Fi omgeving etc.
Dat heb je met alle losse Airports dus niet.....

[ Voor 13% gewijzigd door chromeeh op 20-01-2011 19:57 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk! Een, laten we zeggen, professioneel netwerk is managed en daarmee kan je het gehele netwerk veel beter beheren dan bij een "un-managed" netwerk. Echter is het prijsverschil zo groot (bijna 80.000 euro) dat dit absoluut het overwegen waard is. Eventueel bouwen we zelf nog tools om er betere controle over te krijgen.

Ik ben erg blij met jouw reactie crashoverride, zo'n heel dom idee was het gelukkig niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Laatst online: 18:31
Ha, interessant onderwerp. Wij hebben hier ook een aantal Extremes omdat we een managed netwerk te duur vonden, en het werkt best aardig. Apple heeft zelf trouwens documentatie over het opstellen van een aantal Extremes bijelkaar. Ik heb helaas geen link, en ik heb geen idee of het recente documentatie is, maar Apple geeft ermee wel aan dat er best een en ander mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld het zendvermogen instellen, je kunt ook instellen of een apparaat wel mag connecten als ie wat verder weg is. En je kunt ze een klein beetje beheren met behulp van profielen in het Airport configuratieprogramma (schijnt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Daar heb ik al vaker naar gezocht op het grote internet, maar nooit iets over kunnen vinden! Geweldig dat je reageert, want het bestaat blijkbaar wel... Mocht je in de gelegenheid zijn om nog even te kijken of je een link kunt vinden, dan zou dat fantastisch zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Moet het Airport Xtreme zijn? Er zijn mogelijkheden tot het opzetten van managed netwerken voor ongeveer dezelfde kost als je de plaatsing voor eigen rekening neemt. Kijk maar eens naar Mikrotik en soortgelijke AP/routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Nee, het moet niet. Ik had Airport Extreme in mijn hoofd, omdat dit behoorlijke AP's zijn. Ik ga me nu even verdiepen in Mikrotik, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Afspraak gemaakt met een Nederlandse leverancier van Mikrotik. Klinkt zeer goed tot dusver, bedankt voor de tip ItsValium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om hoeveel clients gaat het? Xirrus maakt Heel Erg Serieuze shit (die wifi arrays zijn echt heel bruut), en dat is voor 99% zeker overkill voor een school. Kijk eens naar Ruckus, die zijn vrij populair bij Engelse scholen.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2011 10:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Graag gedaan Cybex, als je er niet uit geraakt, of hulp nodig hebt, laat maar iets weten (ik heb er professionele ervaring mee)
Pagina: 1