Toon posts:

Raid0 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is meer een vervolg op mijn andere topic welke gaat over wat is sneller voor de gamer en of grote downloader.. echt gaat dit over een probleem en het andere topic over advies/mening vandaar dat ik een nieuw topic start.

ik had dus in eerste instantie 1x80gb velociraptor voor windows en 1x500gb caviar green voor de games.. dit heb ik verandert in 1x80gb velociraptor voor windows en 2x500gb caviar black in raid0 voor de games.

Ik heb 2 nieuwe caviar blacks volledig getest beide met western digital lifeguard diagnostic tools, zowel de short als extended test, schijven zijn ok.

Zojuist de computer helemaal opnieuw geinstalleerd, alle windows updates en stuk of 10 programma's geinstalleerd welke ik gebruik alles in orde.. Toen ben ik begonne met 433gb aan gegevens terug kopieren naar mijn computer vanaf mijn externe hardeschijf en tussendoor wat msnen. Op een gegeven moment blijft mijn computer hangen, bevriest.. kan dus niks meer bewegen of doen alles staat stil.. na 10seconden ongeveer doet de computer het weer maar na enkele secondens bevriest de computer weer en zo de hele tijd door! en als die bevriest hoor ik afentoe een schijf (denk ik) heeel snel in toeren terug vallen en meteen weer terug op toeren komen...

EDIT: ik heb de computer opnieuw opgestart en na lang wachten is dit ook gelukt.. nu wil ik world of warcraft verder op downloaden zetten via de launcher van hun en krijg ik rechtsonder een ballon te zien:
Blizzard downloader.exe - beschadigd bestand
Het bestand of map D:\program files (x86)/World of warcraft/data/interface/cinematics is beschadigd en onleesbaar. voer het heulprogramma CHKDSKuit.

Hmm als de hardeschijf niet meer hekent word in de bios dan is de hardeschijf 100% rip toch?
Want 1 van de 2caviar blacks word plots niet meer herkent in de bios, er staat dus bij boot menu (waar ik kan kieze waarvan ik wil opstarten) netjes mijn velociraptor,mijn dvd brander, 1 caviar black en dan staat er wel de aansluiting naam wat voor elk apparaat staat (sata 1.2.3.4 enz..) maar verder niets erachter, dus hij herkent wel iets maar weet niet wat, want het duurt ook een minuut voordat de bios doorstart.. Ik heb de vermoedelijk defecte schijf welke nie herkent word eens opnieuw aangesloten met zowel de signaal als stroomkabel van de velociraptor welke dus wel werkt en nog steeds herkent die de schijf niet.. Heb de schijf welke niet herkent word nu losgekoppelt van de stroom en signaal kabel en nu start de pc ook normaal en snel op (windows staat namelijk op de velociraptor)..
Normaal gesproken zou ik meteen zeggen de hardeschijf is defect, maar nu vraag ik het voor de zekerheid na omdat ik nog nooit met raid heb gewerkt, of ligt hert daar niet aan? de andere caviar black werkt wel gewoon nog en word ook herkent door windows (dien hem wel eerste te formateren voor ik hem kan gebruiken omdat die in raid0 stond en nu als gewone schijf is aangesloten..)

grrrrr beide schijve teste voor install en crasht die 2uur later finaal in 1x -_-

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 20:03 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Download de ISO van WD's diagnostictooling en test de schijf nogmaals: http://support.wdc.com/pr...roupid=613&sid=30&lang=en , maar uit jouw beschrijving te lezen lijkt de schijf inderdaad niet in orde te zijn. Overigens wel gecontrolleerd of de bekabeling in orde is? Zowel power als data.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:49:
Ik heb de vermoedelijk defecte schijf welke nie herkent word eens opnieuw aangesloten met zowel de signaal als stroomkabel van de velociraptor welke dus wel werkt en nog steeds herkent die de schijf niet.. Heb de schijf welke niet herkent word nu losgekoppelt van de stroom en signaal kabel en nu start de pc ook normaal en snel op (windows staat namelijk op de velociraptor)..
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:49:
Ik heb 2 nieuwe caviar blacks volledig getest beide met western digital lifeguard diagnostic tools, zowel de short als extended test, schijven zijn ok.
Nu noggeens testen heeft geen nut want hij herkent de schijf niet eens..
Verder heb ik sowieso contact opgenomen met mycom waar ik de schijven heb gekocht, als het goed is komt zaterdag een nieuwe binnen bij een vestiging bij mij in de buurt en ga ik de schijf omruilen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 23:16 ]

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 11:40
al gepropeerd via je raid driver je hdd's te cleanen/verwijderen (zit er bij amd op weet niet bij intel/nvidia)
drivers van je raid chip geinstaleerd/ chipset en of die opnieuw instaleren
anders effe kijken met een ubuntu live cd of je daarmee wel kan kopieren naar de hdd's.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het was echt de hardeschijf welke defect was, heb inmiddels al een nieuwe. Maar nu ben ik in windows naar schijfbeheer gegaan om de schijf te activeren maar krijg ik de volgende vraag: schijven dienen geinistialiseerd te worden ofzoiets en kan ik kiezen welke partitiestijl ik wil... MBR of GPT.. welke moet ik pakken? ik heb dus een velociraptor waar windows opstaat en dan 2x500gb in raid0 waar ik de games op ga zetten.

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 11:40
De raid 0 is via de chipset of via windows? Je kan gewoon mbr kiezen, gtp is voor hdd's van 2 tb of groter

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Doe anders een [google=mbr gpt] :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:52:
Nee het was echt de hardeschijf welke defect was, heb inmiddels al een nieuwe. Maar nu ben ik in windows naar schijfbeheer gegaan om de schijf te activeren maar krijg ik de volgende vraag: schijven dienen geinistialiseerd te worden ofzoiets en kan ik kiezen welke partitiestijl ik wil... MBR of GPT.. welke moet ik pakken? ik heb dus een velociraptor waar windows opstaat en dan 2x500gb in raid0 waar ik de games op ga zetten.
Welke partitiestijl je neemt, maakt voor jou niet echt veel uit. MBR is voor partities tot 2TB en GPT is als je partities wilt maken die groter zijn dan 2TB.

Verwijderd

Topicstarter
aah oke thnx.. ik heb inderdaad maar mbr gepakt omdat me dat bekent voor kwam en gpt niet... (A) werkt trouwens super nu dat raid0 gebeuren, lekker snel :D

Verwijderd

Raid0 is inderdaad snel, zeker als het om grote datablokken gaat. Pak hier een single layerdvd (4,36GB) uit in ongeveer 40 seconden. Hoe meer schijven je in een Raid0 zet, des te sneller het zal worden, maar nogmaals, dat geldt eigenlijk alleen als je grote blokken data moet verzetten.

Verwijderd

Dat RAID0 alleen helpt bij grote bestanden (throughput) is een hardnekkig gerucht, maar onjuist tenzij je een brakke RAID0 setup draait (brakke drivers en/of misalignment of een te kleine stripesize; vaak een combinatie van deze factoren).

Maar al haal je 2x of 4x hogere random IOps met 2 of 4 HDDs in RAID0, dan nog komt dat bij lange na niet in de buurt van een SSD die tot duizend keer zo snel is als een HDD met random read.

Verwijderd

Maar een SSD en een mechanische schijf zijn ook totaal niet vergelijkbaar. 2 totaal verschillende technieken.

Verwijderd

Wat is je punt precies? Dat verandert niks aan het verhaal met RAID0.

Het enige argument wat ik aangaf was dat alhoewel IOps wel degelijk tot 100% schaalt met HDDs in RAID0, dat je dan nog lang niet aan de snelheid van een SSD komt, dus dat het per saldo niet meer zo uitmaakt. Als je veel IOps wilt hebben kom je toch wel bij een SSD uit. HDDs zijn heel erg traag met random I/O, maar juist wel heel goed met doorvoersnelheid (throughput) zoals grote bestanden lezen/schrijven.

Verwijderd

Dat je de snelheid van een SSD en traditionele mechanische harddisk nooit met elkaar kan vergelijken. Dacht dat ik dat niet duidelijk hoefde te maken.

Verwijderd

Topicstarter
welke stripesize kan ik het beste gebruiken? ik heb raid via de chipset, moet in de bios raid aanzetten en dan op f10 duwen tijdens t opstarten en kom ik in de raidbios van nvidia.. stripe size stond automatisch op optimal als ik het goed heb en heb ik het ook op laten staan.. :)

Verwijderd

Ik gebruik over het algemeen een stripesize van 128K, je kan het nog hoger zetten, maar zeker met kleine bestandjes verlies je dan te veel. Mijn vuistregel : hoe groter de blokken data, des te hoger de stripesize.
Op mijn Raid0 setjes (waar ik films tijdelijk opsla om ze uit te pakken en controleren), gebruik ik een stripesize van 128K (ook omdat er kleinere bestanden op komen). Op mijn Raid5 setjes (waar ik dus alleen dvd's archiveer als iso bestand), gebruik ik een stripesize van 256K.

Verwijderd

Topicstarter
aah oke.. ik laat mijne denk ik gewoon op optimal staan hoeveel dat ook wezen mag... met hd tune pro benchmark is mijn raid0 schijfje stukken sneller dan mijn velociraptor :) dus dat is al goed genoeg haha en ik merk gewoon dat alles sneller is (A)
Pagina: 1