Scythe mugen 2 rev b - altijd aan?

Pagina: 1
Acties:

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-01 14:48
Beste tweakers, sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe computer met een Scythe mugen 2 rev b op het moederbord. Nu zie ik dat de Mugen op dit moment niet draait. Af en toe heeft ie een "hikje". Dus elke 2 a 3 sec. komt er minimale beweging (schokje) in en dan stopt het weer. Alsof de koeler wel wil draaien maar niet kan. Ik heb de koeler voorzichtig een zetje gegeven en ik merk geen tegendruk of wrijving, hij draait prima rond.

Ik vroeg me af of dit normaal is of niet? Volgens AMD Overdrive zit de temperatuur van het moederbord nu op minder dan 20 graden, waardoor de Mugen mogelijk niet aan het werk hoeft. De koelers in de kast (3x) draaien allemaal wel en bieden genoeg koeling?

Graag jullie reactie of mijn koeler kapot is, of dat dit normaal is. Bestaat er een programma om de koeler verplicht te laten draaien?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

dat is volledig normaal, ik heb hier thuis een OCZ-vanquisher op een e4400 zitten.
Als ik de utility niet aanpas en op auto laat staan doet de fan ook korte sprongetjes omdat de temperatuur van de CPU te laag is.

normaal heeft moederbord fabrikant wel een utility waar je smart fan mee kan regelen in welke range hij moet werken. Verlaag gewoon de temperatuur waar hij op 100 % moet draaien of verhoog de temperatuur waar hij op 30 % moet draaien en dan zal hij wel continu werken ;)

Als dit niet lukt en je wil echt zeker zijn dat je fan niet kaduuk is, zet dan in je bios smart-fan / Q-fan uit en dan moet hij constant op maximum blazen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je fan krijgt te weinig vermogen om te kunnen draaien, dit is niet goed ;) Dit ligt dus niet aan de koeler (metalen blok) maar aan de fan, die zou je kunnen vervangen of de aan kunnen sluiten op een aansluiting met meer vermogen.

Neem aan dat hij nu aan een fan controller zit?

Als hij op je moederbord zit dan kan het zijn dat het moederbord expres minder vermogen geeft, veel fans kunnen dit aan omdat ze niet veel nodig hebben en dan langzamer gaan draaien. Deze fan heeft ietsjes meer prik nodig om op gang te komen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Ventieldopje op 20-01-2011 18:42 ]

www.maartendeboer.net

• bsmpower
Bedankt weer voor de snelle reacties! Ik heb de pc laten assembleren via Salland Automatisering en zij hebben alles getest voordat ie werd gestuurd. Het lijkt me sterk dat de fan te weinig vermogen krijgt en/of niet op de goede/beste manier is aangesloten? Mijn systeem:

AMD Phenom II X6 1090T
Antec TruePower New Series TP-650
MSI 890FXA-GD70
Gainward GeForce GTX 460 Golden Sample 2048 MB
Corsair XMS3 8 GB

Dus ik moet even op zoek naar een stukje software vanuit MSI om de fan verplicht te laten draaien (al dan niet door de min. temp. in te stellen). Ik ga zoeken :).

[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 20-01-2011 18:46 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 15:54
Volgens mij zijn de fan en het koelblok samen toch wel degelijk de koeler ;)

Voorts kan je ook proberen om met speedfan, indien je moederbord geen utility heeft, je fan proberen te regelen. Je kan, als dat niet werkt ook gewoon je fan aansluiten mits gebruik van een convertortje op molex aansluiten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als de temp laag genoeg is, gaat de koeler niet draaien. En als de temp langzaam oploopt (Zegwat: 25c) krijgt de fan niet genoeg stroom om fatsoenlijk te gaan draaien.

Maak je hierover overigs geen zorgen, pas bij 40 - 50c krijgt de koeler voldoende stroom om te gaan draaien. En deze temps zijn nog ruim binnen de perken ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bsmpower
Ok, ik ben (gedeeltelijk) gerust gesteld. Ik heb MSI Control Center gedownload en die geeft aan dat de CPU op 31 graden zit. Hij geeft ook aan dat de CPU fan op dit moment '0' is. Ergens anders in de applicatie kan ik de CPU fan op 50% of 75% zetten. Als ik dit doe dan gaat de fan niet draaien. Maarja is dit nu een probleem met de fan of met de software :?. Ik krijg trouwens ook een doorlopende irritante piep geluid uit de luidsprekers wanneer ik MSI Control Center open heb staan...

p.s. ik ben niet zo'n held in dingen veranderen in de bios, of de kast open te schroeven om het een en ander te testen...

[ Voor 11% gewijzigd door bsmpower op 20-01-2011 19:00 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

bsmpower schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:55:
Ok, ik ben (gedeeltelijk) gerust gesteld. Ik heb MSI Control Center gedownload en die geeft aan dat de CPU op 31 graden zit. Hij geeft ook aan dat de CPU fan op dit moment '0' is. Ergens anders in de applicatie kan ik de CPU fan op 50% of 75% zetten. Als ik dit doe dan gaat de fan niet draaien. Maarja is dit nu een probleem met de fan of met de software :?. Ik krijg trouwens ook een doorlopende irritante piep geluid uit de luidsprekers wanneer ik MSI Control Center open heb staan...

p.s. ik ben niet zo'n held in dingen veranderen in de bios, of de kast open te schroeven om het een en ander te testen...
die irritante piep is MSI dat je waarschuwt dat je CPU fan niet draait.

Ga eens in je BIOS snuffelen naar je FAN settings ;)

ik kan het niet gedetailleerd vinden in de manual van je moederbord dus zal je zelf even moeten kijken.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
En als je je CPU héél even met prime95 naar 100% laat hoesten? Dan gaat de temp omhoog en mss gaat je fan ook draaien. Moet je alleen niet te lang laten doen want als het aan de fan ligt dan gaat je CPU braden als een kipje op een open vuurtje :)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:27
Bij de Mugen 2 wordt een Scythe Slip Stream PWM fan geleverd. Deze draait dus gewoon op 12V, maar dan in pulsjes. Dat is PWM. Daardoor zie je ook die hikjes. Dit is normaal als je iets Q-fan achtigs aan hebt staan. Als de temperatuur stijgt, zou de fan wel moeten gaan draaien. Download Speccy (van Piriform) eens. Hiermee kun je de temperatuur in de gaten houden. Deze temp is wel de gemiddelde temp van alle 6 de cores. Bij mij ligt die meestal een graadje of 15 onder de CPU temp. Vervolgens maak je je kast open zodat je de fan kunt zien en doe je een Windows prestatie index test. Rechterklik op Computer en dan Eigenschappen. Dan zie je ergens midden in dat scherm een cijfer staan met een linkje er achter. Linkje volgen en dan rechtsonder de test (opnieuw) doen. Dan moet je CPU namelijk ook aan 't werk. Scheelt je een prog installeren. En maak je niet druk om een gefrituurde CPU. Als hij te warm wordt, sluit ie gewoon heel snel je systeem af om zichzelf te beschermen.

Addicted to silent computing

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-01 13:04

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Nieknikey schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:36:
En als je je CPU héél even met prime95 naar 100% laat hoesten? Dan gaat de temp omhoog en mss gaat je fan ook draaien. Moet je alleen niet te lang laten doen want als het aan de fan ligt dan gaat je CPU braden als een kipje op een open vuurtje :)
nee, dan schakelt de processor terug of desnoods uit.

uitfikken is van een tijd die allang (gelukkig) voorbij is!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Pagina: 1