Windows 7 installeren zonder pre-installed windows te verlie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn harde schijf is opgedeeld in een C:/(VistaOS), een D:/ en een verborgen partitie.
Via apparaatbeheer zegt deze echter dat de verborgen partitie 100% bruikbaar is (en dus leeg).

Ik vermoed dat op mijn verborgen partitie mijn pre-installed windows vista (32b) op staat.
Verder staat op mijn C die VistaOS genoemd is het een en ander van windows.
Verder heb ik 2 recovery dvd's gekregen bij aanschaf van de laptop

Nu wil ik windows 7 (64b) installeren, maar ik wil wel de mogelijkheid houden om als het misgaat terug te gaan naar de windows vista. Kan ik windows 7 dan gewoon op mijn C schijf installeren over de oude heen en zit het gedeelte voor de recovery op de verborgen partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Als ik het goed begrijp:
C: -> Windows Vista welke je standaard gebruikt
D: -> Data oid..
X: -> Schijf met preinstalled Vista van aankoop welke je niet gebruikt?

Zo ja:
Als je je windows Vista wilt behouden die op C staat moet je daar dus geen windows 7 overheen installeren.
Om te beginnen zou ik de verborgen X drive controleren op grootte, past hier wel een versie van windows 7 op, of is het een kleine schijf die bedoeld is als een recovery image waar je je originele Vista mee terug kan zetten. Is de partitie groot genoeg en weet je zeker dat alles weg kan --> formatteren.

Windows installatie opstarten --> Windows 7 op de geformatteerde schijf (de enige lege neem ik aan) installeren en na installatie zou bij opstart een keuzemenu moeten verschijnen met win 7 en vista.

Hoop dat dit helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dannyvdz, Ja dat begrijp je goed, alleen weet ik niet zeker of X: de schijf is met preinstalled Vista. Ik zou ook niet weten hoe ik hier achter moet komen.
Maar ik wil niet bij het opstarten dat ik kan kiezen tussen Vista en Win7. Ik wil eigenlijk alleen Win 7 draaien.

Wat ik dus dacht is dat er op de verborgen partitie misschien bestanden zouden staan zodat ik met de recovery dvd Windows Vista (schoon) kan installeren wanneer de C schijf geformatteerd zou zijn.

Het belangrijkste eigenlijk is de vraag of dit zou kloppen? Stel ik zou nu C: formatteren met de windows vista, zou ik dan later toch nog terug kunnen gaan naar windows vista en de verborgen schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou dan een disk image maken van de hele schijf en deze veilig stellen voordat je je upgrade gaat doen..
De ervaring leert dat de bootloader die gebruikt wordt voor de recovery partitie overschreven wordt waardoor dat niet meer gaat werken.

Bovendien: je wil over naar 7, wat interesseert je die recovery partitie van Vista dan nog?
* alt-92 snapt buiten een eventueel garantieverhaal niet wat je er mee aan zou moeten.

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 20-01-2011 20:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 23:28
Kijk hier anders eens: http://schoonepc.nl/windows7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Ik had het zelfde probleem met windows en een stipje in het beeld scherm toen ik hem kochte,

Op mij laptop stond windows vista ik heb vervolgens windows 7 er op gezet, daar staat ook een verborgen patitie met windows vista

Acer wilde op geen enkele manier helpen, alleen een nieuw cd bestellen voor 60 euro + usb cd rom van 55 euro en de laptop op sturen 66 euro verzendkosten + naar kijken van de laptop nog is 62 euro + ook reparatie kosten waren geheel voor eigen rekening, totaal + reparatie kosten 410 euro

O ja de laptop heeft alleen garantie als hij van zelf kapot gaat, anders geen garantie

Man dan kan ik net zo goed een nieuwe laptop kopen

Met Acronis Disk Director Home 11 heb ik de verborgen patitie 12 gb van win vista zichtbaar gemaakt, vervolgens usb van 16 gb bootable gemaakt daarna win vista naar de usb gekopieerd, vervolgens laptop via usb laten booten en zo heb ik win vista er weer op gekregen

Ik weet alleen niet of dit binnen de regels valt

[ Voor 3% gewijzigd door Blids op 02-02-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

HcBlids schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:38:

Met Acronis Disk Director Home 11 heb ik de verborgen patitie 12 gb van win vista zichtbaar gemaakt, vervolgens usb van 16 gb bootable gemaakt daarna win vista naar de usb gekopieerd, vervolgens laptop via usb laten booten en zo heb ik win vista er weer op gekregen
:D
Mooie oplossing trouwens!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht voor de laptop van 640 gb

Op de laptop zit hardeschijf 160 gb windows vista op een verborgen patitie 12 gb

Acronis Disk Director Home 11 heb ik de verborgen patitie 12 gb van win vista zichtbaar gemaakt
Bootable Usb Acronis Disk Director Home 11 gemaakt

Vervolgens laptop op nieuw opstarten en booten via Usb
Met Acronis Disk Director Home 11 de 2 volume's van de hardeschijf 160 gb naar de Usb hardeschrijf 500 gb gekopieerd

Daarna laptop uit accu er uit, hardeschijf 160 gb er uit hardeschijf 640 gb er in, accu er in laptop aan
Booten via usb Acronis Disk Director Home 11

Met Acronis Disk Director Home 11 de 2 volume's van de usb hardeschijf 500 gb naar de hardeschrijf 640 gb
Windows opstart volume active maken en verwijder usb, laptop op nieuw opstarten gelijk alt f10 drukken, nu begint Win Vista te installeren

Win Vista geïnstalleerd C: volume vergroten met win schijf beheer en klaar

Later heb ik met de usb Win 7 van acer geïnstalleerd op de laptop
Pagina: 1