boomstam cirkels op scherm

Pagina: 1
Acties:

• Catwoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-02 16:03
Ik heb sinds dinsdag een nieuw systeem met een 6950. Nu is mij gistren opgevallen tijdens het spelen van ME2, dat er boomstamcirkels op m'n scherm zitten, en ook is de barriere achter Joker weg ( in het begin van het spel). Ook is het startmenu van ME2 de achtergrond zwart, ik zie en kan wel klikken op new game, load game enzovoort, ook is de groene activate button op de deuren weg maar ik kan er wel doorheen.

Ook bij Yt heb ik last van 'boomstamcirkels' als je goed kijkt kun je 't zien : Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10399&d=1295521899

Ook zijn er lichte boomstamcirkels op m'n bureaublad.
Wat is hier het probleem ? Hardware? Software ?

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Toevallig ook een groter scherm erbij genomen? Of een hogere resolutie? Heeft er niks mee te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door silmaril8 op 20-01-2011 13:55 ]

Verwijderd

Als het een systeem uit de winkel is mogen hun dit oplossen. Anders zou ik beginnen met een andere driver, hoe is de koeling van de kaart en het systeem? Heb je ook circels op het beeld als je zonder videodriver het systeem start?

• Catwoman
Wat is de beste manier op drivers the deinstalleren/installeren ? GPU-z geeft 40C aan met fan op 25% en opstarten zonder drivers , is dat gewoon veilige modus ?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:26

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zit hij connected via een displayport aansluiting? las in het HD6XX0 ervaringen topic dat dit het wel eens veroorzaakte... kan je DVI eens testen?

Heb je hiervoor een andere (ATi) vga gehad die misschien hogere speeds op de core of memory draaide ( HD57X0 bv) waardoor er een bug onstaat en hij bij andere (ATi/AMD) vgas de waardes in Overdrive handhaaft, zelfs na het eerst verwijderen van de drivers voor het vervangen van de kaart?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Catwoman
sain onez schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:03:
zit hij connected via een displayport aansluiting? las in het HD6XX0 ervaringen topic dat dit het wel eens veroorzaakte... kan je DVI eens testen?

Heb je hiervoor een andere (ATi) vga gehad die misschien hogere speeds op de core of memory draaide ( HD57X0 bv) waardoor er een bug onstaat en hij bij andere (ATi/AMD) vgas de waardes in Overdrive handhaaft, zelfs na het eerst verwijderen van de drivers voor het vervangen van de kaart?
Zit nou aangesloten via DVI, scherm is trouwens een iiyama PL E247HD, en 'is een compleet nieuwe build...Ik zal is de HDMI kabel proberen....

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-02 22:58
Kijk eens naar de instellingen van je beeld. Volgens mij heb jij nog 32 bits kleuren ipv 64 bits...

Iets van rechtermuisknop op het bureaublad en dan instellingen..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

significant schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:11:
Kijk eens naar de instellingen van je beeld. Volgens mij heb jij nog 32 bits kleuren ipv 64 bits...
Heb jij 64-bits kleuren? Mag ik daar een screenie van zien?

Ik denk zelf trouwens dat "boomstamringen" een probleem is met de refresh-rate ten opzichte van de codec. Helaas is mijn scherm hier niet scherp genoeg (of het screenshot niet groot genoeg) om daadwerkelijk te zien wat je bedoelt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Catwoman
Staat idd op 32 bits, maar ik kan niet hoger kiezen. Lijkt dit probleem op hardware of sofware fout?
^ Codec van wat ? Ik kan op reso van 1920x1080 max refreshrate van 60hz kiezen op lagere reso's 75 HZ, Me2 is wel te spelen hoor, geen frameskipping of artifacts en dat soort dingen, alleen vallen er bepaald dingen weg, zoals, de activate button op de deuren en de grote 'lava planeet' als Miranda en TIM aan het praten zijn in het begin.

[ Voor 62% gewijzigd door Catwoman op 20-01-2011 14:16 ]

Verwijderd

Inderdaad, is iets dat er te weinig kleuren zijn, waardoor de overgang tussen kleuren zichtbaar wordt.
De ene keer zijn het boomstamcirkels, het kunnen ook gewoon lijnen zijn ofzo, is foto afhankelijk.

• Catwoman
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:14:
Inderdaad, is iets dat er te weinig kleuren zijn, waardoor de overgang tussen kleuren zichtbaar wordt.
De ene keer zijn het boomstamcirkels, het kunnen ook gewoon lijnen zijn ofzo, is foto afhankelijk.
En hoe fix ik dit? Dus het is wss geen hardware fout van de GPU?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hetzelfde verschijnsel had ik in het begin met mijn nieuwe monitor. Dit bleek bij mij simpelweg veroorzaakt te worden door verkeerde settings (factory defaults) in mijn monitor. Ik heb toen even 20 minuten lopen pielen met de volgende site op de achtergrond en voor mij was het opgelost:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

• Catwoman
UTwizard schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:18:
Hetzelfde verschijnsel had ik in het begin met mijn nieuwe monitor. Dit bleek bij mij simpelweg veroorzaakt te worden door verkeerde settings (factory defaults) in mijn monitor. Ik heb toen even 20 minuten lopen pielen met de volgende site op de achtergrond en voor mij was het opgelost:
http://www.lagom.nl/lcd-test/
Exact hetzelfde? Ook van die ringen ?
Hmmm als ik 720p mkv files bekijk heb ik nergens last van, bij sommige HD youtube zie ik 't ook niet. Bij de default windows 7 desktop achtergrond zie ik de cirkels bij het blauwe gedeelte, maar bij 'n andere achtergrond zie ik weer geen cirkels ...

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dan is er waarschijnlijk dus wat mis met je instellingen;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SpireQ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:11:
[...]

Hmmm als ik 720p mkv files bekijk heb ik nergens last van, bij sommige HD youtube zie ik 't ook niet. Bij de default windows 7 desktop achtergrond zie ik de cirkels bij het blauwe gedeelte, maar bij 'n andere achtergrond zie ik weer geen cirkels ...
Lijkt me meer een "defect" in hoe de auteur de achtergrond heeft geverfd... Ik ga ervanuit dat als je je achtergrond 1 kleur geeft (rood of groen of blauw) dat je geen cirkels ziet...

Hetzelfde effect krijg je als je inderdaad een circular gradient maakt in Photoshop op 4096x2160 ofzo, daarna gaat terugschalen naar 1024x540... Er vallen "overgangspixels" weg waardoor de kleuren scherper gescheiden worden...

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 20-01-2011 15:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Catwoman
MAX3400 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:15:
[...]

Lijkt me meer een "defect" in hoe de auteur de achtergrond heeft geverfd... Ik ga ervanuit dat als je je achtergrond 1 kleur geeft (rood of groen of blauw) dat je geen cirkels ziet...

Hetzelfde effect krijg je als je inderdaad een circular gradient maakt in Photoshop op 4096x2160 ofzo, daarna gaat terugschalen naar 1024x540... Er vallen "overgangspixels" weg waardoor de kleuren scherper gescheiden worden...
Klopt, dus ik moet even met de instellingen van m'n monitor frutselen? En wat is dan de oorzaak dat ik bij 't ME2 startmenu de achtergrond zwart is en de groene deur activate buttons weg zijn ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16

D4NG3R

kiwi

:)

Dit effect komt door Dithering: En kan zowel aan je GPU als aan je Scherm liggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.jdvandenberghe.com/wp-content/uploads/2010/08/Colour_banding_example01.png

Meestal is hier weinig aan te doen :/

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2011 15:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Catwoman
D4NG3R schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:22:
Dit effect komt door Dithering: En kan zowel aan je GPU als aan je Scherm liggen:

[afbeelding]

Meestal is hier weinig aan te doen :/
GPU hardware of de drivers ? Ik hoop dat 't aan m'n scherm ligt, ga straks nog even uitgebreid instellingen aanpassen, kijken of het beter wordt.
Maar zals Max3400 als zei, bij sommige plaatjes heb ik 't niet, avi files enzo gaat allemaal goed

[ Voor 10% gewijzigd door Catwoman op 20-01-2011 15:26 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
SpireQ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:11:
[...]

Yep, exact hetzelfde. Het viel me gelijk al op toen ik met mijn nieuwe monitor aangesloten, Windows 7 voor de eerste keer opstartte. In de animatie van de 4 gekleurde bolletjes die in elkaar draaien krijg je even een "gloed" te zien. Die gloed werd ook heel lelijk weergegeven in de overgang naar zwart. Daarnaast had ik het ook bij wallpapers op de desktop. Zoals ik al aangaf, ik heb het (bijna?) helemaal kunnen oplossen door de settings van m'n monitor allemaal na te lopen met behulp van de website die ik hierboven heb gelinkt :)

• Catwoman
Hmm de zwarte background bij het startmenu en de groene activate button in ME2 is nog steeds, bij Alpha Protocol heb ik ook last van rare schaduwen/silhouetten uit vorige frames op nieuwe.
Maar heb Heaven 2.1 gedraaid en daar heb ik geen enkel graphisch probleem gezien, geen boomcirkels, geen vlekken, strepen of artifacts...
Waarom heb ik in Heaven nergens last van en met games wel ?

Verwijderd

significant schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:11:

Iets van rechtermuisknop op het bureaublad en dan instellingen..
Welke Displays hebben 64bit kleuren, ken der geen een aleen Displays met ISP paneel kunnen (zijn) vaak Widegamut aan (verbreding van het kleuren spectrum (geen 64bit)

• Catwoman
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10404&d=1295544143
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10405&d=1295543998
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10407&d=1295543968
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=10408&d=1295543977
1: barriere achter Joker en hijzelf zijn wege
2: bookstamcirkels
3: achtergrond is zwart
4: plek waar die lava planeet hoort is zit nu een rechthoekig vlak
ps. dit is wel de demo, heb full game ge-deinstalleerd...

EDIT: Misschien 'n idee om GPU in ander PCI-e slot te steken?
Heb via de ATI catalyst install manager een 'snelle deinstallatie van alle ATI software' gedaan, maar toen kreeg ik een BSOD....

[ Voor 13% gewijzigd door Catwoman op 20-01-2011 18:30 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Het ligt aan je videokaart of diens drivers.

Als het aan je beeldscherm lag had je er geen screenshots van kunnen maken waarop wij, op onze beeldschermen, de problemen ook zien ;)

• Catwoman
Het zijn de drivers, heb via catalyst innstall manager de display drivers en CCC verwijderd, en nu zijn er geen problemen met ME2. Maar, ik heb na het verwijderen van de driver NIET een nieuwe geinstalleerd, maar GPU-z zegt dat ik 10.11 heb geinstalleerd, CCC is niet geinstalleerd want als ik rechtmuis op bureaublad doe is er geen CCC optie...
Heb ik nou wel of niet een DD geinstalleerd, gpu-z zegt van wel...

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 09:18
Windows download dan automatisch de driver voor zover ik weet.( Zijn meestal niet de nieuwste (ik kreeg er laatst een uit 2009))
Dan krijg je geen CCC.
Conclusie:
Dus je hebt wel de drivers geïnstalleerd maar CCC niet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SpireQ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:24:
[...]

GPU hardware of de drivers ? Ik hoop dat 't aan m'n scherm ligt, ga straks nog even uitgebreid instellingen aanpassen, kijken of het beter wordt.
Maar zals Max3400 als zei, bij sommige plaatjes heb ik 't niet, avi files enzo gaat allemaal goed
Geen van beide.
Dit is doodnormaal. Ligt helemaal aan de applicatie (als je een game draait) of de codec (indien film/afbeelding).
Je scherm, videokaart en drivers kunnen nog zo goed zijn, als de bron dat al bevat doe je er op je PC echt helemaal niks aan.

Bij lossy compressie zoals in Youtube video's, JPEG plaatjes, etc is er gewoon een compromis gedaan om de beeldkwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen tegen zo min mogelijk opslagruimte/bandbreedte.
Dan moet er gewoon ergens data wegvallen, zoals overgangspixels (één vlak van kleur x is gecomprimeerd minder ruimte omdat er maar 1 vlak omschreven hoeft te worden ipv duizenden individuele pixels).

Dat resulteert dus in dat "boomstamkringen" effect wat je omschrijft. Er worden minder kleuren gedefineerd en de vlakken groter gemaakt om met minder data het beeld te kunnen "omschrijven" in bitjes vorm.

Daarom heb je het dus soms wel, en soms niet. Het is afhankelijk van de bron, niet je PC.

Edit:
Nog even een versimpeld voorbeeld. Zie lossy compressie maar als van die Kleuren op Nummer kunstwerkjes.
Als er minder kleurtjes in de doos worden gestopt is de doos minder groot (minder opslag/bandbreedte) en kan de tekening ook minder verschillende kleuren bevatten.
Daardoor valt automatisch ook detail weg omdat de vlakken die normaal uit kleine stukjes bestaan nu allemaal in 1 kleur worden gevuld en dus ook als 1 groot vlak kunnen worden aangegeven.

Dat wordt door de fabrikant zo in de doos gestopt. Jij kan daar niks aan veranderen. (tenzij je zelf een creatieve ingeving hebt natuurlijk, maar dat hebben computers niet, net als een gebrek aan vrije wil)

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2011 19:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

SpireQ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:13:
Het zijn de drivers, heb via catalyst innstall manager de display drivers en CCC verwijderd, en nu zijn er geen problemen met ME2. Maar, ik heb na het verwijderen van de driver NIET een nieuwe geinstalleerd, maar GPU-z zegt dat ik 10.11 heb geinstalleerd, CCC is niet geinstalleerd want als ik rechtmuis op bureaublad doe is er geen CCC optie...
Heb ik nou wel of niet een DD geinstalleerd, gpu-z zegt van wel...
als je het zeker wil weten, haal dan even driversweeper eroverheen.

• Catwoman
Mutakalah schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:26:
Windows download dan automatisch de driver voor zover ik weet.( Zijn meestal niet de nieuwste (ik kreeg er laatst een uit 2009))
Dan krijg je geen CCC.
Conclusie:
Dus je hebt wel de drivers geïnstalleerd maar CCC niet.
Ja, dus CCC 10.11 dan maar installeren ? Ik heb trouwens nog wel last van die boomstamringen tijdens ME2.. Ik hoop dat 't gefixed is bij de 11 hotfix drivers van volgende week
EDIT: @ mckaamos, geruststellend, dat het niet de hardware/software is :)
Is er trouwens een handig tooltje om te checken of je drivers hebt geinstalleerd? Bij de ME2 config utiliy is het balkje van driver onder de GPU leeg
EDIT2:
McKaamos schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:33:
[...]

Geen van beide.
Dit is doodnormaal. Ligt helemaal aan de applicatie (als je een game draait) of de codec (indien film/afbeelding).
Je scherm, videokaart en drivers kunnen nog zo goed zijn, als de bron dat al bevat doe je er op je PC echt helemaal niks aan.
Maar op m'n oude laptop ( 2,2 dualcore 8400m gs) had ik geen last van die boomstamkringen, heb ik een goed systeem krijg ik boomstamkringen 8)7

EDIT3: Heb CCC geinstalleerd, en nu heb ik weer dezelfde problemen in ME2 ( zwart start menu, lava planeet bij TIM wege, barrier achter Joker weg)
EDIT4: Heb weer zitten driverswepen en nu is 't weer gefixt, is het algemeen bekend dat de 6950 + de drivers voor problemen zorgen.. Ik laat 't maar lekker zo, ik vind wel 'n andere manier om de AA AF enzo te activeren/in te stellen, Lekker gedoe allemaal en ik dacht dat Nvidia al irritant was |:(

[ Voor 58% gewijzigd door Catwoman op 20-01-2011 20:27 ]

Pagina: 1