[Win 7 x64] Raar probleem met speciale tekens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02-2011
Hallo allemaal,

Ik heb een raar dingetje met mijn windows. Als ik een special character, zoals de ' of ", of de ~ en ` nodig heb, moet ik moeilijk doen om deze in beeld te krijgen. Als ik ze op zichzelf intik, doen ze niks, als ik ze tegelijk met bijvoorbeeld de dubbele-punt intik, wel... (dus :" en dan de : weer weghalen...).

Dit probleem doet zich zowel met een ps/2 als een usb toetsenbord voor. Deze toetsenborden doen het wel op een andere machine (ook onder mijn account (active directory)). Ik heb zowel van de ps/2 als de usb toetsenborden al meermaals de drivers vervangen, ik heb meerdere taal en indelingsinstellingen geprobeerd, maar niets lijkt te helpen.

Het probleem is begonnen ongeveer een dag nadat ik een schone install van windows gedaan heb. Eerst alle software erop, niks aan de hand, updates erop, niks aan de hand, kom de volgende dag op het werk, niks aan de hand, halverwege de dag, windowstoets + l gebruikt om te locken, sinds dien na het ontgrendelen, niks meer...

Wie het weet, mag het zeggen... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe staat je toetsenbord ingesteld? Zo staat mijne op:

Nederland (Nederlands)
- Nederlands
- Verenigde Staten (Internationaal)

Ik heb hier niks geen problemen met speciale tekens.

Edit: En hoe staat de alternatieve optie ingesteld? Als jij bijv perongeluk ctrl+Shift doet. Wisselt hij naar het 2e ingestelde toetsenbord. Misschien dat dat 2e toetsenbord anders is als het "Standaard" NL toetsenbord.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2011 12:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Ik heb bewust de instellingen puur op Nederlands - Verenigde Staten (Internationaal) staan... ik heb de optie nederlands weggehaald, ik gebruik nooit een nederlandse indeling, en ik heb het te vaak dat ik perongeluk met ctrl+shift wissel als ik dat niet doe... dus maar een mogelijkheid qua instelling ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

met ~ en ` heb ik dit nu ook wel, maar niet met ' en ".
Ik dacht altijd dat dit normaal was, omdat deze tekens meestal in combinatie gebruikt worden met een letter, zoals ã en è. Het teken typen en dan spatie indrukken brengt het teken dan tevoorschijn op mijn scherm (toch handiger dan steeds het dubbelpunt te moeten verwijderen)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Het lastige is, dat het met een spatie dus ook niet werkt...

Ik heb ook gelezen dat het soms is dat ingedrukt houden tot de repeat inkicked wel eens wil helpen, maar dat doet ie dus ook niet.

Wat me wel opgevallen is zonet, is dat soms, als je er een paar achter elkaar op het scherm hebt gekregen, dan doet ie het ineens wel... :S maar zodra je dat dan weghaalt, niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Niemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Met ctrl-shift switch je tussen tobo layouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Dit zijn volgens mij zgn. "dead" keys. (Je moet dan gewoon doortypen en dan verschijnen ze vanzelf) Persoonlijk vind ik dat een ramp.

Als je, je toetsenbord gewoon op US (niet intl) zet, dan heb je meteen de " te pakken als je die intikt. Het enige dat je dan meen ik mis, zijn het euroteken op de 5 en klinkers met streepjes en puntjes erboven....daar heb ik nu de spellingchecker voor :)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat je die tekens niet direct krijgt is het volgende
é è ê ñ ç etc...
Als je daarna een letter typt waar een geaccentueerde versie van is krijg je die letter.

De oplossing is hierboven al weergegeven :P

edit:
brilletje doet het niet zo goed B)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
@ Vinzz, @basset en @ Meganutter.

Ik ben bekend met deze toetsenbord schakeling cq. het intoetsen van een letter of spatie na het teken om het teken zichtbaar te krijgen. Zoals ook in eerdere posts beschreven, werkt dit echter ook niet.

ik heb maar 1 taal en layout instelling, dus een perongelukke omschakeling is onmogelijk, en ik kan, zoals ook al beschreven, dmv bijvoorbeeld eerst de ; of : in te toetsen wel de tekens krijgen die ik wil, ik moet er alleen de : en de gewenste andere toets min of meer tegelijkertijd voor aanslaan. Doe ik het echt na elkaar, dan doet ie het dus weer niet...

Nog even een korte samenvatting van alle geprobeerde opties, voor alle duidelijkheid:

Ander toetsenbord -> same issue, zowel ps/2 als usb
Dit toetsenbord op andere machine -> alles werkt,
Driver herinstall -> same issue,

Het raarste: in een ander gebruikersaccount / bij het inloggen werken ze wel. Op een andere pc met mijn account, werkt het ook allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Twiztid2004 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:50:
@ Vinzz, @basset en @ Meganutter.

Ik ben bekend met deze toetsenbord schakeling cq. het intoetsen van een letter of spatie na het teken om het teken zichtbaar te krijgen. Zoals ook in eerdere posts beschreven, werkt dit echter ook niet.

ik heb maar 1 taal en layout instelling, dus een perongelukke omschakeling is onmogelijk, en ik kan, zoals ook al beschreven, dmv bijvoorbeeld eerst de ; of : in te toetsen wel de tekens krijgen die ik wil, ik moet er alleen de : en de gewenste andere toets min of meer tegelijkertijd voor aanslaan. Doe ik het echt na elkaar, dan doet ie het dus weer niet...

Nog even een korte samenvatting van alle geprobeerde opties, voor alle duidelijkheid:

Ander toetsenbord -> same issue, zowel ps/2 als usb
Dit toetsenbord op andere machine -> alles werkt,
Driver herinstall -> same issue,

Het raarste: in een ander gebruikersaccount / bij het inloggen werken ze wel. Op een andere pc met mijn account, werkt het ook allemaal goed.
Het ligt wel aan je keyboard instellingen aangezien de Nederlandse setting met VS Int indeling gewoon op deze manier zo functioneert. Overigens werkt ook English met VS Int indeling op die manier.

Het ligt dus aan de VS International keyboard layout. Wanneer je na het intoetsen van bijvoorbeeld " een spatie drukt, dan krijg je direct dat teken. Het is voor mij bijna een automatisme geworden maar je zou natuurlijk ook een andere keyboard layout kunnen selecteren.

Dat andere gebruikersaccount heeft waarschijnlijk een andere layout. Controleer dat maar eens.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
redfoxert schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:00:
[...]

Het ligt wel aan je keyboard instellingen aangezien de Nederlandse setting met VS Int indeling gewoon op deze manier zo functioneert. Overigens werkt ook English met VS Int indeling op die manier.

Het ligt dus aan de VS International keyboard layout. Wanneer je na het intoetsen van bijvoorbeeld " een spatie drukt, dan krijg je direct dat teken. Het is voor mij bijna een automatisme geworden maar je zou natuurlijk ook een andere keyboard layout kunnen selecteren.

Dat andere gebruikersaccount heeft waarschijnlijk een andere layout. Controleer dat maar eens.
Zie:
Twiztid2004 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:20:
Het lastige is, dat het met een spatie dus ook niet werkt...

Ik heb ook gelezen dat het soms is dat ingedrukt houden tot de repeat inkicked wel eens wil helpen, maar dat doet ie dus ook niet.

Wat me wel opgevallen is zonet, is dat soms, als je er een paar achter elkaar op het scherm hebt gekregen, dan doet ie het ineens wel... :S maar zodra je dat dan weghaalt, niet meer...
Met andere woorden, de layouts zijn de problemen niet. je kan heel stellig zeggen dat dit wel de issue is, maar het is deze instelling die het toch echt al jaren op meerdere machines perfect doet.

zoals ook vermeld, is het probleem opgetreden nadat ik het werkstation gelocked had met win+l. zover ik weet, is dat geen sneltoets om je toetsenbord indeling te wijzigen.

En als het normaal is dat vs intl zo functioneerd, waarom doet hij het op geen enkele andere dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Goeie vraag ... herinstallatie? :)

Ik heb hier mijn layouts naar verschillende talen en VS Int gezet en iedere keer bleef ik de "dead" keys houden. Pas na spatie kwam het teken in beeld.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Hehehe, ik wou eigenlijk proberen het zonder herinstall te doen ;) Het gekke is namelijk, dat heb ik een kleine week voor het optreden van de issue juist gedaan.

Scheelt in dat opzicht wel met backuppen van de machine, nu staat er nog niet zo veel op... maar toch ;)
Pagina: 1