Vaag HDMI probleem met AV receiver icm Radeon 5450

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 16:40
Ik heb een HTPC met 2x radeon 5450 grafische kaart. De ene Radeon is voor beeld naar mijn touchscreen (via VGA) en beeld naar mijn Bravia (via HDMI). De andere graka is bedoeld als niets anders dan een manier om geluid naar mijn Pioneer VSX 920 K te sturen. Deze koppeling gaat ook via HDMI.

Ik gebruik Windows 7 ultimate x86 en catalyst versie 13 decmber 2010. (versie 10.12)
ik heb moninfo gedraaid om Windows van de juiste monitor informatie te voorzien (.inf files gemaakt en de driver geupdate)

Nu komt het. Situatie 1:
- Bravia en Pioneer staan beide uit. HTPC wordt opgestart, daarna Pioneer opgestart. Geluid dik in orde. Daarna kan ik ook eventueel de TV bijschakelen (ik heb dan bijvoorbeeld besloten om een filmpje te kijken).

situatie 2:
- Pioneer staat aan, ik zet de computer aan, geluid via HDMI prima in orde. Daarna zet ik de versterker uit en even later weer aan. Voila: geen geluid meer. Je ziet daarna ook in Windows dat het HD Audio device van de graka die aan de receiver gekoppeld is, niet meer beschikbaar (not connected) is.

En dit snap ik niet. Wanneer de receiver uit staat en ik de computer opstart, is het HD audio device gewoon beschikbaar, wanneer de boel eerst aanstaat en ik de receiver power-cycle gaat de status naar 'not connected'.

- Kan iemand uitleggen wat hier precies gebeurt?
- Wat kan ik doen om dit probleem uit de wereld te helpen?

Het lijkt erop dat Windows één of andere hotplug service draait die in de gaten houdt wat er bij- en afgeschakeld wordt. Prima, maar doe het dan goed.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 20-01-2011 08:51 . Reden: gék van die typo's ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Hoogs waarschijnlijk ziet de Graka de versterker als een display en een audio doorgang,
Ik heb dat probleem ook gehad maar helaas heb ik het niet kunnen oplossen op mijn Denon AVR 1911, ik heb toen de HDMI vervangen door een SPDIF (moet zegen klinkt een stuk helderder dan de audio stream van een ATI5850 via HDMI protocol)

Vraagje 1
Heeft de AVR een stand-by stand zo ja doet hij het ook als de AVR op stand-by gaat en dan weer terug naar aan of alleen als hij echt uit gaat.

Vraagje 2
Welke AVR heb je als ik vragen mag

• hansdegit
vraagje 1: gewoon standby
vraagje 2: een Pioneer VSX 920 K

Via spdif heb ik het probleem inderdaad niet. Maar nu heb ik zo'n fantastische receiver die ieder formaat aankan, dan wil het gebruiken ook.

off topic:
Alternatief is volgens mij: wachten tot mijn Xonar HDAV het weer doet (HDMI poort ging een beetje stinken). Ik heb een RMA van PcHut.nl, maar die mensen daar zijn niet meer zo ontzettend aanspreekbaar. Wellicht kan ik 'em naar ASUS nl sturen voor RMA.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

ja wachten op de RMA en spdif kan ook DTS etc aan hoor aleen geen 1080P beeld maar dat wil je toch niet door je speakers (ha ha) maar heeft je Mobo geen spdif.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Tazzios

..

Misschien wat offtopic maar:
Waarom heb je de TV niet aan aan de HDMI-out hangen van je pioneer?

• hansdegit
De TV hangt niet aan de receiver omdat:
a) ik de receiver niet altijd aan wil hebben als ik TV kijk
b) die arme TV niet verder komt dan 2ch op 96kHz / 24 bits.

De versterker kan 8 kanalen op 192kHz / 24 bits aan. Daar wil ik dan voor gaan, dus is DTS of DD/AC3 een gepasseerd station. Gewoon, omdat het moet kunnen.

Maargoed: terug naar de origele vragen: wat is nu precies de 'sequence of events' als ik de receiver power-cycle terwijl de HTPC aan staat? Gaan ze opnieuw met elkaar ouwehoeren over EDID en dat soort grappen?

Verwijderd

http://www.vistaheads.com...ws-vista/163417-edid.html
handige link hier staat beschrefen hoe je EDID uit kan zetten en handmatig op een desbetreffende resolutie kan zetten. Ik ga der van uit dat je probleem dan groot deels is op gelost om dat de HTPC niet meer gaat syncen met de instellingen van je tv en andersom om dat het dan een vaste instelling heeft meegekregen heb je een grote kans dat hij het dan wel gaat doen.

• hansdegit
Nou, ik heb dus al een EDID override voor de Bravia en de Pioneer ingesteld. Ik denk tenminste dat dat hetgeen is wat ze op jouw linkje beogen.

Dat hot-plug gedoe heeft voordelen, maar in dat geval blijkt het toch een nadeeltje.

Misschien een optie om via een usb poortje 5v op de hdmi out te zetten opdat Windows altijd denkt dat er een HDMI device aangesloten is? Of ga ik dan (weer) poorten opblazen?

Verwijderd

Je kan ook een HDMI versterker nemen van el cheapo(elro bijv.) die er voor zorgt dat de kabel altijd gevoed blijft(ondanks het signaal weg is), en dus het USB effect na bootst maar dan met een ietwat veiligere manier voor de hardware om dat er dan een regelbare voeding op hangt ipv constant 5V 400mA extra op de signaal adders.

Heb je wat aan de link gehad

• hansdegit
Zeker. Ik zal vanavond nog even kijken of ik de EDID instructies goed heb opgevolgd. Maar in het kort komt het erop neer dat ik een override maak voor ieder aangesloten apparaat. Dus een .inf voor de versterker, eentje voor de TV en eentje voor de touchscreen.

Verwijderd

ja zoals ik uit de link opmaak, is het inderdaad so dat je een override moet maken op het HDMI protocool(EDID) helaas ben ik zelf niet goed met programeren ben meer van de hardware kant dan software. dus ik zou de HDMI versterker nemen maar dat is natuurlijk ook geen 100% kans op succes. nou laat het ff weten of het lukt dan help je waarschijnlijk een hoop mensen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Tazzios

..

hansdegit schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:45:
De TV hangt niet aan de receiver omdat:
a) ik de receiver niet altijd aan wil hebben als ik TV kijk
b) die arme TV niet verder komt dan 2ch op 96kHz / 24 bits.

De versterker kan 8 kanalen op 192kHz / 24 bits aan. Daar wil ik dan voor gaan, dus is DTS of DD/AC3 een gepasseerd station. Gewoon, omdat het moet kunnen.
Sorry ik blijf nog even offtopic:

A onderstaande al geprobeerd?
Pass- through in standby works on the BD hdmi input, but the source has to support CEC

B zou niet uit moeten maken de receivers zijn bedoelt om zo aan te sluiten(audio afvangen beeld doorgeven).
De reciever zou het audio signaal moeten regelen en aan de bron moeten aangeven dat hij 8 kanaal 192/24bit kan verwerken TV heeft geen invloed op het geluid.

• hansdegit
Hmm, nu patch van Microschoft erop gezet (Audio devices are missing or are displayed as "Not plugged in" after you restart a the computer that is running Windows 7 or Windows Server 2008 R2), maar dat heeft nog niet geholpen.

Wel wat verder in het scherper krijgen van de probleemstelling. Het is altijd het HDMI kanaal naar de versterker die even niet beschikbaar is. Daardoor knalt mijn audiorepeater van Virtual Audio Cable eruit en heb ik geen geluid meer op de versterker.

Dus:
- als ik mijn Bravia power-cycle is de verbinding met de versterker de klos
- als ik de versterker power-cycle is de verbinding met de versterker de klos.

Interessant.....

Pagina: 1