• Jeroen2289
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09-2025
Hallo,

Sinds enige dagen heb ik een nieuwe receiver gekocht en zodoende mijn computer hier op aangesloten via HDMI. Alles werkt in principe prima alleen het beeld in Windows zelf is wazig/onscherp.

Het beeld in films is prima, scherp, streept niet en is eigenlijk precies wat je er van mag verwachten. Echter als ik op internet browse, tekstverweking etc. dan is het beeld wazig en onscherp.
Om letters/woorden zit een soort witte gloed, beeld is niet scherp en het irriteert me mateloos :|

Als ik een screenshot maak en deze op een andere compter open is deze screenshot wel scherp, wat mij doet denken dat de computer goed ingesteld staat en het aan de televisie moet liggen. Echter ik ben zo'n beetje mijn hele menu van de televisie al doorgelopen en vind eigenlijk geen instellingen die ik kan veranderen wat het probleem verhelpt.

Het is nu zo dat ik met een VGA kabel beter beeld heb dan met een HDMI kabel, iets wat mij heel vreemd in de oren klinkt. Als ik de computer rechtstreeks en niet zoals hieronder beschreven via de receiver aansluit heb ik precies hetzelfde probleem.

Mijn opstelling is als volgt:

Samsung LN32B530

HDMI kabel (deze kabel gaat naar een gewone HDMI poort niet de DVI/HDMI zoals Samsung dit voorschrijft, als ik de PC op de DVI poort aansluit is het probleem precies hetzelfde)

Onkyo TX-SR508 Receiver

HDMI kabel

Hiper Mediacenter

Specs Mediacenter:

GA-MA785GM-UD2H
AMD Athlon II X2 235e
4GB OCZ gold 1066Mhz
Windows 7 Pro. 64bits

Nu lees ik op internet genoeg mensen met ongeveer hetzelfde probleem, of in ieder geval iets in deze trend maar nergens lees ik een echte oplossing.

Hopelijk heeft iemand hier een suggestie!

Alvast bedankt.

Gr.

Jeroen

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-02 21:48

The Executer

Lekker belangrijk!

Op welke resolutie ervaar je dit probleem?

Ik heb namelijk een bijna gelijkwaardige opstelling (Samsung LE32B650, Onkyo TX-SR508, HTPC), en op Full HD is het beeld veel te veel 'verscherpt' en zit er teveel contrast in. Witte spikkels, etc. Wanneer ik een VGA kabel gebruik, is het beeld gelijk aan de lagere resolutie's via HDMI.

Andere HDMI kabel heeft bij mij het probleem niet opgelost. Ik heb er namelijk een HDMI kabel van de Action tussen zitten van € 2, en getest met een Philips van 35 euro, waar geen verschil in zat.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Tribledragon
  • Laatst online: 17-01 12:57
Het is een gok van mijzelf maar iets doet mij vermoedden dat het aan de instellingen op je pc ligt. Welke resolutie staat daar voor je scherm (tv) ingesteld en wat is de native resolutie van de desbetreffende tv ? 1920*1080 ? Ik zie namelijk hetzelfde bij collega's op mijn werk die niet op de native resolutie werken, dat het beeld niet scherp is.

En de tweede ingeving is dat het te maken zou kunnen hebben met de beeldverbeterings instellingen op je tv. Probeer eens deze allemaal uit te zetten (bijvoorbeeld game modus)

[ Voor 20% gewijzigd door Tribledragon op 20-01-2011 08:28 . Reden: tweede ingeving ]

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

het kunnen een aantal dingen zijn.

- instellingen in de tv die normaal gesproken voor beeldverbetering zorgen, zorgen nu voor een verslechtering
- Hdmi kabel brak
- instellingen in de pc, dit betreft een ati kaart, zet in het ati instellingeprogramma de overscan op 0. dat geeft bij mij voor strak beeld gezorgd

Pak je rust!

• Jeroen2289
  • Laatst online: 26-09-2025
ATI overscan staat op 0.
ATI geeft aan dat de resolutie op 1920*1080P staat. Ook de telvisie staat hier op. Dit heb ik gecontroleerd.
HDMI kabels zijn nieuw, heb deze ook verwisseld(heb er 3 thuis, ze geven allemaal hetzelfde probleem)

Beeldverbeteringsinstellingen ga ik vanmiddag(zit op mijn werk) nakijken, deze stond volgens mij uit, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Edit:

Inmiddes mijn televisie anders ingesteld: Scherpte op 0. Dit is al een stuk beter.
Het is niet perfect maar hier kan ik mee leven. Misschien dat een ander hier nog wat aan heeft!

Gr.

Jeroen

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroen2289 op 20-01-2011 13:49 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
Scherpte moet bij HD altijd heel laag. De meest gemaakte fout.

Over jouw probleem: staat de overscan op je tv wel uit? Bij Samsung moet die op Just Scan of Alleen Scannen staan. Door deze overscan worden je letters onscherp.
Pagina: 1