Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1/4 internetverbindingen uitschakelen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Hier bij mij in huis staan momenteel in totaal 4 bedrade computers,
Van deze computers is er één waarvan we de internet verbinding:

-ofwel op commando willen kunnen uitschakelen
-of een timer erop kunnen inschakelen om de pc zichzelf van het internet te ontdoen.

Ben zelf al verscheidene fora afgegaan, en misschien dat ik gewoon niet op de juiste tags zoek want ik ben hier niet erg succesvol in geweest, normaal gesproken is dit namelijk geen enkel probleem maar heb geen flauw idee op wat voor trefwoorden ik moet zoeken.

Is er iemand hier, die hier misschien software voor kent, iets om het netwerkgebruik te hanteren.
Dit is niet te regelen via het modem lijkt mij. belangrijk is wel dat de verbinding op de andere computers gewoon aan blijft en ook niet onderbroken word.

Het gaat om een

Siemens Gigaset SX551 modem van KPN
-windows 7 laptop
-windows xp desktop
-windows 7 laptop
-windows vista laptop (dit is de laptop in kwestie)

Mocht het mogelijk zijn dan wou ik in ieder geval ht beheer vanuit mijn eigen windows 7 laptop regelen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
"Remote shutdown" is een optie.

Lan stekker er uit trekken ook.

En sommige routers hebben een tijdschema waar je machines aan kunt koppelen.
Sommige virusscanners kennen soortgelijke functies.

Maar het waarom is me nog niet helemaal duidelijk.
Gokje, kind wat niet wil luisteren ? (Dan zijn dat soort oplossingen alleen maar een grotere stimulans om toch er om heen te werken)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 01:21:
"Remote shutdown" is een optie.

Lan stekker er uit trekken ook.

En sommige routers hebben een tijdschema waar je machines aan kunt koppelen.
Sommige virusscanners kennen soortgelijke functies.

Maar het waarom is me nog niet helemaal duidelijk.
Gokje, kind wat niet wil luisteren ? (Dan zijn dat soort oplossingen alleen maar een grotere stimulans om toch er om heen te werken)
Klopt inderdaad, kind in kwestie heeft echter niet de kennis om eromheen te werken. ;)
Dus alleen het internet hoeft eraf, een soort van remote internet shutdown :p
De pc mag namelijk aan blijven staan. Alleen via internet kan de puber namelijk bij de sociale netwerken :P
Maar voor huiswerk is de pc vaak nodig.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
De meeste routers kennen een tijdschema per lan poort voor in in/uit schakelen van verbinding naar LAN en/of WAN, of de Siemens Gigaset SX551 dat ook heeft durf ik niet te zeggen, eventueel de web-admin even doorzoeken of de handleiding.

anders een extra standaard routertje er tussen, die hebben het tegenwoordig bijna allemaal wel, en anders een DD-WRT compatible router er tussen, dan lukt het zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat inderdaad de webinterface van mijn siemens door te speuren, maar tot dusver nog niets gevonden.
Zat inderdaad ook al aan een router te denken waarbij dit mogelijk is,
Heb overigens ook nog een Arcadyan 7519 staan. Kan ik hierop niet desnoods een firmwareversie installeren die dit wél ondersteund?

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Op de onderstaande link kan je de meeste routers terugvinden,
daarbij staat dan ook of deze firmware er voor geschikt is, waarvan ik zelf zeker weet dat het mogelijk is.
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database
De meeste Linksys routers, en TP-link routers is het mogelijk mee.

Verwijderd

Topicstarter
Sommige siemens modems is het mogelijk mee, maar het gaat om InternetPlusBellen van KPN. zo breng ik uiteraard mijn Voip in gevaar.

• dannyvdz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ouderlijk toezicht in windows vista kan het internet beheren en tijdsrestricties instellen.

http://www.microsoft.com/...roducts/family/vista.mspx

Zie link -> Tijdsbeperkingen instellen

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:30
misschien kan je een extra netwerkkaart op die xp desktop installeren, dan het internet van de laptop in kwestie via die pc laten lopen middels een proxyserver programmatje. Dat kan je dan in op gezette tijden laten opstarten en afsluiten.
Extra netwerkkaart is misschien niet eens nodig trouwens. Als de browser op de laptop maar naar de proxyserver gaat zoeken ipv de router.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
dannyvdz schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 01:50:
Ouderlijk toezicht in windows vista kan het internet beheren en tijdsrestricties instellen.

http://www.microsoft.com/...roducts/family/vista.mspx

Zie link -> Tijdsbeperkingen instellen
Dit lijkt me op dit moment de allerbeste oplossing.
Zal ik morgen eens gaan proberen, op dit moment slaapt iedereen nog en de pc bevind zich in de slaapkamer.
Heel erg bedankt voor jullie tips en reacties ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16

M2M

medicijnman

Alle software die je op de client PC zet kan en zal worden omzeild. Zeker door kinderen. Die hebben binnen no-time de beveiliging er vanaf, of een dozijn virussen op de pc van tools die dat voor elkaar zouden krijgen (tenminste, dat zeggen ze zelf). Het beste is gewoon een managable switch / router. Elke WRT54G met degelijke firmware kan dat. De switch die ik momenteel in gebruik heb ook (GS105E).

Waarschijnlijk heeft de router die je momenteel gebruikt wel een monitor functie. Dus je kunt een software oplossing proberen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of, en misschien wel wanneer de beveiliging daar vanaf is.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 02:08:
Alle software die je op de client PC zet kan en zal worden omzeild. Zeker door kinderen. Die hebben binnen no-time de beveiliging er vanaf, of een dozijn virussen op de pc van tools die dat voor elkaar zouden krijgen (tenminste, dat zeggen ze zelf). Het beste is gewoon een managable switch / router. Elke WRT54G met degelijke firmware kan dat. De switch die ik momenteel in gebruik heb ook (GS105E).

Waarschijnlijk heeft de router die je momenteel gebruikt wel een monitor functie. Dus je kunt een software oplossing proberen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of, en misschien wel wanneer de beveiliging daar vanaf is.
Ik weet in dit geval waarover ik spreek als ik zeg dat ze deze niet zal omzeilen. Ze weet het verschil tussen een router en een stereo toren nog niet.. vanuit het modem zijn er 4 UTP kabels door de muren getrokken naar de verscheidene ruimte, slechts 1 pc bevind zich naast het modem.

Maar inderdaad, softwarematig zijn er vaak mogelijkheden om deze te omzeilen en daarom dat ik me dus in eerste instantie afvroeg of er een soort van software bestaat die je installeert op een pc waar vanaf je als het ware de internettoegang op het netwerk kunt reguleren..

En anders zit er inderdaad niks anders op dan eventueel een router naast het huidige modem te hangen, hier een korte UTP kabel op aansluiten en de kabel naar het vertrek van de puber in kwestie op deze router aan te sluiten en vervolgens daar dus een beheer op in te stellen. Is overigens ook handig aangezien er nog 2 andere schoolgaande tieners in huis wonen waarbij in de toekomst mogelijk hetzelfde nodig is :D

Verwijderd

Windows SteadyState is ook de moeite waard te proberen; http://www.microsoft.com/...E9-4B02-BD95-9D770CCDB431

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 18:04

crizyz

ne.t.weaker

De pc mag namelijk aan blijven staan. Alleen via internet kan de puber namelijk bij de sociale netwerken :P
Maar voor huiswerk is de pc vaak nodig.
Ik weet niet wat voor een huiswerk ze moet maken, maar volgens mij heb je daar meestal toch ook internet voor nodig.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als dit de van toepassing zijnde handleiding is dan lijkt me dat je met het toegangsbeheer op pagina 9 een heel eind moet kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Deze ga ik even uitproberen
crizyz schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 03:03:
[...]

Ik weet niet wat voor een huiswerk ze moet maken, maar volgens mij heb je daar meestal toch ook internet voor nodig.
Er is ook nog zoiets als schoolboeken :P En het internet gaat er ook niet constant af, alleen op bepaalde tijdstippen zodat er op die momenten dus evt. huiswerk gemaakt kan worden aangezien ze momenteel erg vaak en lang op het internet zit
CaptJackSparrow schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 03:04:
Als dit de van toepassing zijnde handleiding is dan lijkt me dat je met het toegangsbeheer op pagina 9 een heel eind moet kunnen komen.
En als ik dat stukje handleiding mag geloven is dit inderdaad mogelijk.. Ik probeer even beide manieren, testen is nog wel lastig,zoals ik al zei.. iedereen slaapt op het moment :P

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het ziet er naar uit dat je zelfs heel selectief content kunt filteren (zo heet het in mijn Zyxel modem) zodat ze evt. zelfs wel toegang houdt tot voor huiswerk nuttige sites maar niet tot sociale netwerken/instant messengers etc.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wel opschieten dan, voordat ze het zelf doorhebben
AANKONDIGING: Windows SteadyState kan nog tot en met 31 december 2010 worden gedownload. Ondersteuning voor Windows SteadyState blijft beschikbaar via de Microsoft Knowledge Base portal tot en met 30 juni 2011.
het kan nog nu, net getest

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even gekeken in mijn Siemens in de webinterface en Bij dat toegangsbeheer beschreven in dat PDF'je. Hier kan heel mooi specifiek per tijdstip en per ip-adres binnen het netwerk worden aangegeven wat er geblokkeerd moet worden, zelfs poorten blokkeren of juist openzetten op bepaalde tijdstippen is mogelijk :D

Ik denk dat dit het probleem wel zal oplossen, ga er morgen even mee aan de slag.

Mocht dit niet helemaal voldoening geven dan zal ik Steadystate gaan proberen. Deze zal nog wel te verkrijgen zijn via torrents of mirror sites :)

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga nu maar eens slapen ;)

• dannyvdz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik zou wel even een vast ip-adres aan de desbetreffende laptop toekenen via DHCP-reservering

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:23

The Executer

Lekker belangrijk!

Kan iets als ouderlijk toezicht niet voldoen zoals dannyvdz al aangeeft? Software is standaard aanwezig en werkt denk ik al voldoende...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je wilt proberen toch beperkte internettoegang toe te staan bijv. t.b.v. huiswerk hou er dan wel rekening mee dat blokkeren van sites evt. omzeild kan worden m.b.v. on-line proxies.

Ze zal het overigens vast niet leuk vinden dat jij haar door middel van ondoorgrondelijke magie van haar dierbare internet beroofd zult hebben. Dat kan nog best enkele gezellige minor/major 'hissy fits' opleveren. ;) Daar zul je dan even doorheen moeten bijten en die diplomatiek op moeten lossen. (8>

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:22:
Als je wilt proberen toch beperkte internettoegang toe te staan bijv. t.b.v. huiswerk hou er dan wel rekening mee dat blokkeren van sites evt. omzeild kan worden m.b.v. on-line proxies.

Ze zal het overigens vast niet leuk vinden dat jij haar door middel van ondoorgrondelijke magie van haar dierbare internet beroofd zult hebben. Dat kan nog best enkele gezellige minor/major 'hissy fits' opleveren. ;) Daar zul je dan even doorheen moeten bijten en die diplomatiek op moeten lossen. (8>
Zoiets gaat ook niet onaangekondigd gebeuren :P
Ik ben overigens niet de ouder ;) maar vaders zocht een oplossing voor het probleem.
dannyvdz schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 03:36:
Ik zou wel even een vast ip-adres aan de desbetreffende laptop toekenen via DHCP-reservering
Dit kan ik sowieso het beste doen met alle pc's in het netwerk. Dat houd het overzichtelijk en dan zijn toekomstige veranderingen makkelijker mee te nemen in de instellingen.

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:22:
Proxies zijn kewl, vooral met strakke regels in de vorm van DENY *, ALLOW X Y Z })

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ben ik heel lowtech als ik zeg, het kabeltje dat naar die PC loopt onderbreken dmv een goedkope 5-poort switch (dus kabel van router naar switch en van switch naar PC) en die vervolgens op een tijdklok zetten?

Niet omheen te werken met software iig :P

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:51:
Ben ik heel lowtech als ik zeg, het kabeltje dat naar die PC loopt onderbreken dmv een goedkope 5-poort switch (dus kabel van router naar switch en van switch naar PC) en die vervolgens op een tijdklok zetten?

Niet omheen te werken met software iig :P
Wel dmv firmware van de switch lijkt me? :P

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Niet echt als je de tijdklok op de stroom zet ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is zo low-tech dat het slachtoffer in kwestie zelf ook in staat zal zijn om die schakelklok er weer tussenuit te halen. ;)

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:10
Cyberpatrol :)
Verbinding wordt wel gemaakt, maar je kan geen pagina opvragen zonder wachtwoord :)
Remote aan te zetten en te bewerken.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als (oertijd)simpele oplossing kan je een switch met een tijdschakelaar in een afgesloten kistje kunnen doen, met 3 gaatjes voor stroom en 2 netwerkkabels :)

Oud geldkistje ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Resistor op 20-01-2011 20:52 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:23:
Als (oertijd)simpele oplossing kan je een switch met een tijdschakelaar in een afgesloten kistje kunnen doen, met 3 gaatjes voor stroom en 2 netwerkkabels :)
hahaha, en een groot hangslot erop :P het moet niet te erg worden,
Zoals ik al zei gai k straks in het modem zelf toegangsbeheer inschakelen en uitproberen. zit nu op mn werk ;)

lijkt me vooralsnog de meest makkelijke, werkende optie :D
Maar dat laat ik nog weten

Verwijderd

Topicstarter
Resultaat: computers van 2 pubers zullen niet kunnen internetten op doordeweekse dagen van 00.01 tot 08.00
Dit, zodat ze s'nachts slapen ipv op het internet zitten.
Heb het op mijn eigen pc getest en dit leek te werken, op nog een andere pc getest en dat werkt ook.
Ik koppel de blokkering aan een ip-adres dat toegewezen word door het modem.
Ben alleen bang dat als ik het modem herstart dat dan alle ip-adressen opnieuw toegewezen worden.
Dus morgen achterhaal ik alle mac adressen op alle pc's en dan koppel ik een aantal ip adressen aan die mac adressen, en op de desbetreffende ip-adressen gooi ik dan weer die blokkade.

thnx voor jullie hulp & snelle reacties

special thnx to captjacksparrow voor de doorslaggevende tip: de handleiding blz 9!

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat bij een firmwareupdate vanuit KPN de instellingen gewist worden, en deze opnieuw moeten worden ingesteld, tenminste dit was niet zolang geleden nog het geval, en vooral de Siemens experiaboxen van KPN zijn hier nogal gevoelig voor.
(Zorgde altijd voor leuke telefoontjes op de helpdesk als dit weer eens gebeurd was, pissige klanten de portforwarding opnieuw moeten instellen, waar je dan niet mee mag helpen omdat dit door KPN niet ondersteund wordt, ook al is het modem er wel toe in staat :P )

edit:
@hieronder:
...omdat dit door KPN niet ondersteund wordt, ook al is het modem er wel toe in staat
Kost teveel gesprekstijd >:) moet je gemiddelde nog steeds op 600 seconden of minder zitten?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 02:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, werk zelf op de THD, had alleen nooit iets van die toegangsbeheer functie vernomen :$

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 09:23

Pietertje

The Rock

Je kunt ook kijken naar Windows Life Family Security. Daar kun je je kinderen ook mee in toom houden qua internet maar ook qua computergebruik en je kunt het zo downloaden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat je gevonden hebt dat IP's aan MAC adressen gekoppeld kunnen worden op pag. 12. En als je bang bent dat bij een evt. firmware update je de instellingen weer opnieuw moet maken moet je voor de aardigheid eens kijken op pag. 22 bij "opslaan en herstellen".

Ik ben trouwens benieuwd of de optie "Beheer op afstand" (ook pag. 22) op het moment aan staat of niet en of de toegang door KPN tot het modem voor bijv. firmware updates door die instelling beïnvloed wordt of dat zij een eigen 'achterdeurtje' in de firmware hebben ingebouwd.

Ik zou overigens in zijn algemeenheid van helpdeskmedewerkers verwachten dat ze de handleiding van elk apparaat waar ze support op geacht worden te geven op zijn minst onder handbereik hebben en bij voorkeur minimaal 1 keer doorgelezen hebben. Maar dat zou het geval zijn als ik de scepter zou zwaaien over een helpdesk. Ik vrees dat de realiteit in helpdeskland een beetje anders is.

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:54:
Ik neem aan dat je gevonden hebt dat IP's aan MAC adressen gekoppeld kunnen worden op pag. 12. En als je bang bent dat bij een evt. firmware update je de instellingen weer opnieuw moet maken moet je voor de aardigheid eens kijken op pag. 22 bij "opslaan en herstellen".

Ik ben trouwens benieuwd of de optie "Beheer op afstand" (ook pag. 22) op het moment aan staat of niet en of de toegang door KPN tot het modem voor bijv. firmware updates door die instelling beïnvloed wordt of dat zij een eigen 'achterdeurtje' in de firmware hebben ingebouwd.

Ik zou overigens in zijn algemeenheid van helpdeskmedewerkers verwachten dat ze de handleiding van elk apparaat waar ze support op geacht worden te geven op zijn minst onder handbereik hebben en bij voorkeur minimaal 1 keer doorgelezen hebben. Maar dat zou het geval zijn als ik de scepter zou zwaaien over een helpdesk. Ik vrees dat de realiteit in helpdeskland een beetje anders is.
Daar heeft KPN net even wat teveel modems voor (12) , dit modem staat hier overigens al zo'n 4/5 jaar en een handleiding is er niet meer. We dienen de essentiële functies van zo'n modem te kennen en aangezien toegangsbeheer niet word ondersteund heb ik er dus niet bij stil gestaan ;)

Overigens worden deze modems tegenwoordig niet meer uit gegeven en daar komt bij dat ik niet zo'n handleiding lezer ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 11:48 ]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
slaan we niet een stapje over met deze technische oplossingen: opvoedkunde ?

Verwijderd

Topicstarter
pkouwer schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:58:
slaan we niet een stapje over met deze technische oplossingen: opvoedkunde ?
Het zijn mijn kinderen niet.

En als je er zo simpel over denkt, dan denk ik dat jij geen kinderen hebt ;)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ook al staat er een knipoog, jij mag wel beperkende maatregelen opleggen.
Dan mag je ook opvoedkundige gesprekken voeren lijkt me.
Zeker als ze onder jouw(/jullie) dak leven.

En ja ik heb wel kinderen, gelukkig wat jonger nog ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:20:
Ook al staat er een knipoog, jij mag wel beperkende maatregelen opleggen.
Dan mag je ook opvoedkundige gesprekken voeren lijkt me.
Zeker als ze onder jouw(/jullie) dak leven.

En ja ik heb wel kinderen, gelukkig wat jonger nog ;)
in opdracht van

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
kinderen of geen kinderen maakt m.i. niets uit: als ze bij jou inwonen, ben jij verantwoordelijk voor wat ze doen. Dus kun je dit ook anders oplossen dan technisch...

Verwijderd

Topicstarter
pkouwer schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:56:
kinderen of geen kinderen maakt m.i. niets uit: als ze bij jou inwonen, ben jij verantwoordelijk voor wat ze doen. Dus kun je dit ook anders oplossen dan technisch...
Lees het topic anders even voordat je er onzin bij inplempt ;)
Ben zelf 20, het gaat om één puber van 17.
Ben geen bloedverwant maar woon bij ze in.

Kan je wel gaan zitten eikelen over opvoeding maar dat is niet mijn taak.
Als je niks kan toevoegen wil je dan ook niet posten?
Pagina: 1