Toon posts:

2x GTS250 SLI wordt veel te heet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een tweede videokaart in mijn computer gezet, een GTS250; http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=118
De eerste is een net iets andere; http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=226
Ze zitten op een Gigabyte moederbord; http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3449#ov
De twee zijn gekoppeld dmv (software) SLI.

De slots waar ze in zitten zitten 2 uit elkaar, moet ook wel, de videokaarten zijn twee slots breed. Maar ze zitten nog steeds erg dicht op elkaar. Het is zelfs zo dat de eerste onder de tweede moet omdat dit andersom niet past door een montagebeugel van het koelblok. Na ongeveer 10 minuten gamen ging het beeld op zwart en heb ik de computer snel uit gezet. De bovenste videokaart was te heet om aan te raken en de onderste begon ook al behoorlijk heet te worden. Ik kan de kaarten niet verder uitelkaar zetten, omdat 1 slot naar beneden een PCI slot zit. Nog een slot lager is niet mogelijk omdat de kast in de weg zit.

Ik heb nog niets uitgeprobeerd om de boel te koelen oid omdat ik niet precies weet waar te beginnen.

- dikken ventilator voor in de kast zetten?
- dikke ventilator naast de kaarten in de zijkant zetten?
- ventilatoren van de videokaarten af halen en een dikke ventilator naast de kaarten in de zijkant zetten?
- van een van de twee de ventilator af halen zodat die in de onderste slot past?

heeft iemand hier ervaring mee?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoe is je koeling nu georganiseerd? Is je case een beetje netjes? Doe eens een pic?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die laatste 2 opties zijn alleen opties als je je kaarten om zeep wil helpen.

maak eens foto om het duidelijk te maken.

maar ik kan je wel garanderen dat je de aanvoer van koele lucht moet verbeteren. heb je koeling aan de voorkant van de pc?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
Het is nog een work in progress.., de koeling voor de processor moet er bijv. nog op.
zo ziet her er nu uit;
Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/i/dsc01046ko.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan gaat de koeling er niet af...

Ik heb geen koeling in de voorkant te zitten, dat was niet nodig tot nog toe. dat wordt dus al iets dat ik morgen mag gaan halen.

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Hmm, misschien moet je de kaarten van aftermarket cooling voorzien, zoals:
Accelero TWIN TURBO Pro

Anders zou je ook kunnen kijken met een progje zoals GPU-z wat de temps zijn, en of het veel uitmaakt als je bijvoorbeeld de kaarten verwisseld

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 04:16
meeh wat meer airflow zal hoogstwaarschijnlijk al voldoende wezen
en je behuizing is wel erg aan de krappe kant met deze twee heethoofden

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

windwarrior schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:24:
Hmm, misschien moet je de kaarten van aftermarket cooling voorzien, zoals:
Accelero TWIN TURBO Pro

Anders zou je ook kunnen kijken met een progje zoals GPU-z wat de temps zijn, en of het veel uitmaakt als je bijvoorbeeld de kaarten verwisseld
Zijn kaarten zitten dicht op elkaar.... denk je dat die Twin Turbo gaat passen? :N

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

goed punt, maar ik dacht dat het een 2 slots cooling was, gezien het 2 slots bracket dat je er bij krijgt, maar zal dan wel niet.*mompelt iets over zijn fantastische inschattingsvermogen*

Maar de TS gets the point right...

[ Voor 17% gewijzigd door windwarrior op 20-01-2011 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kast is idd niet heel erg ruim, ik ga eerst maar eens voor de goedkoopste oplossing; een fan in de voorkant. Dan kan ik later altijd nog kijken naar een grotere kast of een andere koeling. Ik kom er morgen, na een paar aanpassingen, op terug. Bedankt iedereen.

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan even met een beetje karton of zo de kaarten een klein beetje van elkaar afhouden zodat de bovenste makkelijker lucht kan pakken.

maar die front fan moet er zoizo in en even kijken voor een deftige aftermarket koeling voor de GTXén is ook geen overbodige luxe...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Die GTS 250 kaarten worden niet zo gek warm, het probleem is dat een deel van de warmte in de kast blijft hangen bij een te minimale afvoer van die warmte. Een fan aan de voorzijde die koele lucht naar binnen blaast zou de airflow al een stuk kunnen helpen, maar een fan die vanaf de zijkant koele lucht naar binnen blaast, of warme lucht naar buiten trekt is ook geen overbodige luxe. De overige slotplaatjes weghalen kan ook enigzins helpen om de airflow te verbeteren.

Wat ook veel kan helpen is de koelpasta vervangen, standaard zit daar meestal niet al te beste kwaliteit pasta op de gpu, al helpt dat meer bij videokaarten met een ihs, die heeft de g92b chip dan weer niet. Al met al zou je daar toch een kleine 5 graden kunnen winnen, met bijvoorbeeld arctic silver 5.

Probeer voorlopig eens wat een fan in de voorzijde brengt, met een stuk karton en een fan kun je ook eens testen wat een in/outtake in het zijpaneel brengt, uit mijn ervaring met mijn oude lian-li kast kan dat ook al gauw 10 graden daling opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb een ventilator voorin de kast gemonteerd, ik heb de overige slotplaatjes ui de achterkant gehaald en ik heb de kaarten een stukje uit elkaar geduwd met een paar stukjes karton.
Het heeft niet echt gewerkt, ik heb de computer ong 15 minuten aan gehad, gewoon opgestart en verder niets. De temperatuur van de videokaart die bovenin zit en dus de minste lucht krijgt is in die tijd opgewarmd tot net boven de 60 graden. De onderste bleef ook in temperatuur omhoog gaan, maar kwam niet veel hoger dan 45 graden
Ik heb nu alleen de bovenste videokaart er in zitten en hij blijft op een 40 tot 42 graden hangen, dus als hij lucht krijgt, dan is er niets aan de hand.

Ik zal morgen proberen een gat in de zijkant te maken, ter hoogte van de videokaarten om ook aan die kant aan ventilator te plaatsen.

• flippy
  • Niet online

flippy

probleem is dat die bovenste gewoon geen lucht krijgt, maakt niet uit hoeveel gaten je in de behuizing maakt, de 2e GPU zit gewoon te strak tegen de bovenste aan.

enigste manier die ik zo zie is een aftermarket koeler erop te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 21-01-2011 20:47 ]

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 10:32
flippy.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:47:
probleem is dat die bovenste gewoon geen lucht krijgt, maakt niet uit hoeveel gaten je in de behuizing maakt, de 2e GPU zit gewoon te strak tegen de bovenste aan.

enigste manier die ik zo zie is een aftermarket koeler erop te zetten.
Of een kast kopen die een fan aan de zijkant heeft, zodat er lucht op de kaarten wordt geblazen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb al een fan in de zijkant gezet, ter hoogte van de videokaarten. Daar hoef je niet een kast voor te kopen, je hebt er alleen een boormachine en een heleboel geduld voor nodig.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hem ondertussen aan het testen, de computer staat nu een 45 minuten aan, de kaart warmt al een stuk minder snel op. Hij is nu pas bij 60 graden, het is dus al met meer dan de helft verbeterd. Dit is nog steeds veel te snel voor het feit dat ik 'niks' doe. GPU load is volgens GPU-z tussen de 0 en 3% Dus dat schiet niet echt op. Wat me ook opvalt in GPU-z is dat de fan speed op 35% staat en ook niet omhoog gaat. Heb in Speedfan gekeken of ik die snelheid omhoog kan krijgen, maar ik kom niets tegen.
Of is deze 35% het maximum wat de stock ventilator kan?

- Edit, zit nu op een uur hij blijft op 60 graden hangen

- Edit2, tijdns het gamen komt iet tot net boven de 70 en gaat de fan ook eindelijk iets sneller draaien. Hierdoor schiet de temperatuur ook direct heel wat naar beneden

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 15:20 ]

Pagina: 1