300GB aan Video's verplaatst: Allemaal Artefacts?!?!

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
:(

Ik heb heel mijn videocollectie (waaronder famillievideos) gekopieerd van een 2.5" 320GB schijfje naar een 1TB 2.5" schijf. Toen ik de films afspeelde op de 320GB-HDD, speelden ze nog vloeiend en zonder haperen af; ook waren er geen artefacts te zien.

Maar als ik nu een video wil afspelen (Laten we zeggen een 1080p film) , dan zie ik ineens Artefacts, en blijft het beeld haperen! :|

Weten jullie misschien waaraan het kan liggen?
Ik heb de bronbestanden, op de 320GB niet meer. :X Het was knip en plak werk, vandaar.

Ik gebruik VLC, MPC-HC en WMP; op geen een van deze 3 is het beeld "mooi". Ook niet nadat ik het bestand heb gekopieerd naar mijn C:/ schijf.

|:(

Gulfstream G650

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ook niet van je c schijf ? raar.

maar knip en plak werk ? doe niks meer met de hd waar de bron op stond. mocht het nodig zijn kun je deze met bijv recuva terughalen

En kijk eerst een of je pc hard aan het werk is. Is je virusscan een run aan het doen? een download aan het decoderen/unrarren etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 19-01-2011 23:44 ]

Iperf

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
De harde schijf zelf (D en de 320GB's) raar ik niet meer aan, nee. Ook geen AV-scan of rar.. het zijn dus echte artefacts die ik te zien krijg. :| Net alsof het bestandje ze zelf heeft.

Gulfstream G650

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:13
Spelen andere films wel goed? En wat als je dezelfde filmpjes afspeelt op een andere pc?

My favorite programming language is solder.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Hoe zijn beide schijven aangesloten? Heb je al een andere mediaspeler geprobeerd? Hoe groot is je buffer?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Iets van 2 jaar geleden heb ik vijf harde schijf behuizingen gekocht (USB/PATA). Drie OEM en twee Coolermaster. Toen ik de eerste OEM ging uittesten kwam ik erachter dat bij het kopiëren van interne schijf naar de USB schijf lees/schrijffouten optraden (getest door te vergelijken met Beyond Compare - waarom ik überhaupt testte is een te lang verhaal). Bij mij waren het enkele fouten in een minderheid van de bestanden. De tweede OEM behuizing die ik testte had hetzelfde. MAAR... Die twee Coolermasters bleken het ook te hebben!!! En op twee verschillende computers! Dan denk je toch met een fatsoenlijk merk te maken te hebben. :S

Al mijn eerdere (en latere) externe behuizingen hebben nooit problemen gegeven. Ik weet niet wat voor 'chipje' er in die behuizingen zat en of het een compatibiliteitskwestie was maar ze zijn alle vijf retour gegaan. Heeft me wel verschrikkelijk veel tijd gekost om dat allemaal te testen. ;(

Ik ben er ook wel voorzichtiger door geworden en nieuwe externe schijven moeten zich eerst 'bewijzen'. In het begin test ik gekopieerde bestanden dan ook met Beyond Compare voordat ik de bronbestanden verwijder.

Ik was ook zeer verbaasd dat iets dergelijks voor kon komen maar ik denk dat jij iets soortgelijks ervaart.

Een gewaarschuwd mens...

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

SalimRMAF schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:31:
Ik heb de bronbestanden, op de 320GB niet meer. :X Het was knip en plak werk, vandaar.
Als je niet (teveel) nieuwe bestanden bijgeschreven hebt op deze hd, dan kun je ze nog met een undelete-programma terughalen, of in ieder geval een gedeelte.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm, zo dom als ik ben, had ik zojuist de harde schijf waar het om ging gevuld met 150gb aan andere extra videos; ik heb nog geannuleerd; er is nog 150gb vrije ruimte over. Ik heb BeyondCompare geinstalleerd, en zou ik de bestanden op deze manier moeten vergelijken met elkaar? HEX

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/7554/binary.jpg

Nu maar even recluva installeren.

Gulfstream G650

• Henk007
  • Laatst online: 06-04-2025
De handigste en snelste manier om datacorruptie op te sporen is het maken van hashes van je bestanden.Als je van alle originele md5 hashes hebt gemaakt kun je na een kopieeractie eenvoudig controleren he bestand nog bit-for-bit identiek is.
Eventueel is zelfs crc32 voldoende, maar daar heb je een (zeer) kleine kans dat de crc per ongeluk gelijk is. Het voordeel is een grotere snelheid, afhankelijk van je hardware.
Zelf doe ik dit met Total Commander, maar er bestaan tal van tooltjes die hashes kunnen berekenen/controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 20-01-2011 00:40 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nadat ik een of meerder folders met bestanden gekopieerd heb doe ik een Folder Compare waarbij ik de gewenste directories selecteer. Dan kies ik via het [=?] knopje een Binary Comparison en [Start]. Dan is het geduldig wachten totdat alle bits vergeleken zijn. Ongelijk gerapporteerde bestanden kun je daarna individueel bekijken door er bijv. op te dubbelklikken geloof ik.

Maar dit is iets om later de betrouwbaarheid van de overdracht mee te testen. Nu is prioriteit 1 om te proberen je data te recoveren. Het is met geavanceerde technieken mogelijk om overschreven bestanden terug te halen maar dan hebben we het vrees ik over professionele (dure) datarecovery.

Dat je van alle gedownloade video's geen back-ups maakt is te doen omdat je die zo goed als altijd weer opnieuw kunt downloaden. Die zijn vervangbaar. Maar eigengemaakte video's en foto's zij onvervangbaar. Daar moet je altijd minstens 1 en liefst meer back-ups van maken. Dat is voor de toekomst en heb je nu natuurlijk niets aan.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook ooit datacorruptie gehad bij het heen en weer kopieeren van grote bestanden. Was reproduceerbaar en controleerbaar (dos commando fc.exe, staat al sinds 1984 of zo op iedere pc).

Bleek uiteindelijk aan het mainboard / geheugen te liggen. Klok een tandje teruggezet, alles was weer goed.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zat ook al te denken dat als er geen sprake is van USB overdracht (want daar zijn door de OP nog steeds geen details over gegeven maar leek me een redelijke kans hebben) het geheugen getest zou moeten worden met een memory tester en dat het ook verstandig is te kijken naar de koeling van met name de chipset. Een te hete northbridge heeft bij mij in het verleden ook tot datacorruptie geleid.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm,.. mijn cpu had ik samen met mijn ram overclocked ja. LGA Xeon E3110 naar 3.9ghz en mn 800mhz ram naar 1ghz. Zal mn cpu gelijk terugclocken!

Gulfstream G650

• joopv
  • Niet online
Eerst controleren en probleem reproduceren, daarna terugzetten en dan weer testen. Anders kom je straks in een situatie waar je niets meer zeker weet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met brak RAM zit kun je inderdaad tegen dit soort dingen aanlopen. Ik heb zo ook wel eens heel veel corrupte RARs gehad na een kopieer actie. Memtest gedraait en ik kreeg bakken met errors.

• joopv
  • Niet online
Heel vroeguh hadden we allemaal geheugen met parity / ecc aan boord. Ook de consumenten pc's. Iemand heeft toen bedacht dat dat niet meer nodig was, of hooguit alleen voor de servermarkt...

Niet dat dat in alle gevallen dit soort problemen zou oplossen trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door joopv op 20-01-2011 12:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC mem was niet echt heel wijdverspreid hoor, en als dat goed stuk is kun je dezelfde problemen tegenkomen.

• Nomad
  • Laatst online: 10:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik deponeer dit topic zachtjes naar PMG, mocht dat het probleem toch niet blijken, verschuift de volgende mod hem wel weer verder :). In FG hoort hij in ieder geval niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm, ik vind dit echt vreemd. :? Ik heb de "Corrupte" Harde schijf aan de mediaplayer gekoppeld, en daarop speelt alles GOED af.

Wanneer ik hem weer aan mijn PC koppel, en afspeel met MPC-HC, VLC, of WMP, dan komen de problemen weer terug. Lijkt wel alsof er iets mis is met een "cache" o.i.d.

Op de PC krijg ik zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/9226/naamloosdg.jpg

Maar het vreemde is dat de "originele, onverplaatste bestanden" wel goed afspelen, maar de gekopieerde niet. De MediaPlayer speelt ze dan wel af (WDTV Live HUB). :X

EDIT:
Heb de indexing op de schijf uitgezet, daarnaast heb ik de schijf aan een andere, (verse Win7+codecs) gekoppeld, maar ook hier zie je de problemen terugkomen.

Het ligt dus denk ik aan een indexfile o.i.d.?

[ Voor 16% gewijzigd door SalimRMAF op 22-01-2011 00:51 ]

Gulfstream G650

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou pak eens een andere usb kabel.
En doe eens iets met de sugesties/vragen boven

Iperf

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nomad schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:22:
Ik deponeer dit topic zachtjes naar PMG, mocht dat het probleem toch niet blijken, verschuift de volgende mod hem wel weer verder :). In FG hoort hij in ieder geval niet.
Dat je meer verstand had van fotootjes maken dan van echte hardware, wist ik. Maar dit? :P

>OM

• Henk007
  • Laatst online: 06-04-2025
Data integriteit controleer je niet efficiënt door de video's af te spelen. Voer eens een file compare uit of maak hashes, zoals ik in een eerdere post suggereerde. Zonder harde feiten over eventuele verschillen tussen source en target komen we niet verder in deze discussie.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Okay!
Morgen zal ik:

ToDolist:

-Schijf op fouten controleren.
-Een bron + kopiebestand vergelijken met hashes
-Een andere USB kabel gebruiken!

:) Totdan.

Gulfstream G650

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

-Test je geheugen (unlikly want een ander pc doet hetzelfde maartoch)

Het vervelende is dat je niet weet dat je een correcte hash maakt wanneer je niet zeker weet dat je je harde schijf fatsoenlijk leest :P
Tenzij je media speler instaat is om een hash te maken of het file op een andere manier op je pc krijgt

Maar SalimRMAF in "300GB aan Video's verplaatst: Allemaal A..." is toch wel meer dan adequaat dacht ik.
"Binairy same" is theoretisch beter dan een hash om te vergelijken. bij een hash kun je hoe klein de kans dan ook ,een match krijgen die niet waar hoeft te zijn. Helaas dat is niet je oude bron
Of speelt dat testbestand ook slecht af nadat je hem naar de hd had geschreven ?

[ Voor 102% gewijzigd door Fish op 22-01-2011 01:44 ]

Iperf

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Op wikipedia is te lezen dat de MD5 hash niet ALTIJD voor een volle 100% werkt. :p Maar..

Er is een ander probleem. :( Ik wilde SCHIJFCONTROLE uitvoeren. Er waren 1377 bestanden gevonden; ik heb nog maar eens op Schijfcontrole uitgevoerd voor de partitie (K:) maar.. sindsdien zie je wel een stationletter maar is de schijf NIET TOEGANGKELIJK MEER. Ik heb chkdsk uitgevoerd /r /f.. maar chkdsk kan de schijf niet benaderen. Andere programmas, zoals Easeus Partition Manager, en andere programmas hebben ook nog niks uitgehaald. ;( Echt dramatisch dit.. ik denk dat de Partition Table effe "corrupt" is geraakt o.i.d., maar die moet ik nu dus herstellen. (Was NTFS, is nu RAW) Vroeger had ik een klein tooltje van een paar KB die de partitie weer hersteld, maar die kan ik nergens meer vinden. |:(

Gulfstream G650

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja dat advies van niet aankomen heb je maar even genegeerd. niet erg hoor maar dit soort acties kunnen alleen maar leiden tot meer data corruptie. jou probleem niet de onze.

Iperf

Verwijderd

@SalimRMAF, met corrupt geheugen een filesystem check uitvoeren is natuurlijk vragen om problemen; je kunt valide metadata overschrijven met corrupte data en daarmee gaat je filesystem naar de knoppen. Je kunt wel standaard recovery uitvoeren die zoekt naar MFT records, mogelijk ben je wel filenamen/directory namen verloren en vast niet alle bestanden zul je zonder schade kunnen recoveren, maar ik verwacht zeker wel 90%+.

Concluderend kunnen we wel stellen dat goed werkend geheugen cruciaal is voor integriteit van je data en stabiliteit van je systeem. Met 'rot' geheugen kun je alles mollen wat door je PC heen gaat, dus als je terabytes kopieert via windows zonder enige vorm van bescherming (heeft Windows ook niet), dan kan dat heel gevaarlijk zijn voor je data. En vaak kom je pas te laat achter dat er schade/corruptie is en is het even flink slikken!

ECC geheugen en een geavanceerd filesystem met snapshots is een goede bescherming tegen dit issue.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:35:
Mja dat advies van niet aankomen heb je maar even genegeerd. niet erg hoor maar dit soort acties kunnen alleen maar leiden tot meer data corruptie. jou probleem niet de onze.
Ik heb mijn RAM en USB kabel gecontroleerd; ze doen het beiden goed!

Maar ik dacht dat een schijfcontrole de MFT misschien kon herstellen... Alleen het heeft allemaal niets uitgehaald: nu is ook de eerste partitie "weg"... Proberen dan maar om alle partities te verwijderen, om daarna een "snelle NTFS" format te doen? Daarna met Recuva de belangrijkste bestanden opnieuw downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door SalimRMAF op 22-01-2011 19:30 ]

Gulfstream G650

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SalimRMAF schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:30:
[...]

Ik heb mijn RAM en USB kabel gecontroleerd; ze doen het beiden goed!

Maar ik dacht dat een schijfcontrole de MFT misschien kon herstellen... Alleen het heeft allemaal niets uitgehaald: nu is ook de eerste partitie "weg"... Proberen dan maar om alle partities te verwijderen, om daarna een "snelle NTFS" format te doen? Daarna met Recuva de belangrijkste bestanden opnieuw downloaden.
Formateren is dat lezen of schrijven ?

Iperf

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Eeuhm, de MFT volschrijven? Maar die is toch al naar de maan. Ben nu bezig met recovery. :(

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/4924/filerecovery.jpg

Gulfstream G650

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat is de SMART-info van die disk? Uit te lezen met bijvoorbeeld HD Tune.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

offtopic:
Half ontopic: Mag ik misschien vragen of er iemand hier nog een programma weet. Waarmee ik een MD5 hash van een bestand/bestanden kan maken. Om het na een kopieeractie te controleren? Ik doe niet vaak belangrijke kopieeracties, dus ik heb geen zin om er voor te betalen

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Google -> MD5 -> Engelse Wiki -> Md5sum -> MD5summer. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Yep, SMART info heb ik 3 uur geleden gechecked: Zowel door HDTune (Smart: OK) Alsook een tool van WD zelf, kwam de disk erdoor! :)

Ben de de essentiele bestanden aan het kopieren; zometeen dus alle bestanden opnieuw downloaden. En 1 ding is er wel bij mij ingekomen: :X

Gulfstream G650

Pagina: 1