• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 11:48
Geachte tweakers,

Vandaag heb ik een mijn asus mobo gegeven ivm de sandybridge processoren. Nadat ik alles in elkaar had gezet bleek de CPU het niet te doen (rood licht op de MOBO). Dus wilde ik de CPU er op nieuwe inzetten, en toen zag ik het: paar pinnetjes waren scheef :O :|. Vervolgens heb ik met mijn vingers de pinnetjes beetje recht getrokken, en de cpu deed het weer!.

Echter volgende probleem: nu brandde het ram ledje.

Ik heb 2 modules:

slot 1 2 3 4

1 & 3 = ERROR
2&4 = ERROR
alleen 3 = ERROR
alleen 4 = error
alleen 1 = OK
alleen 2 = OK
1 & 2 = OK.

Ik denk personlijk dat de RAM bankjes 3 en 4 kapot zijn :(. Wat denken jullie?

En en dat zo is kan ik em dan nog RMA sturen vanwege defect RAM bankjes ?

(hij start wel gewoon op als die RAM lichtje niet brand).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk eerder dat toch je socket tezeer beschadigd is en die pinnetjes die scheef zaten toch geen goed contact maken aan de onderkant van je cpu. De geheugencontroller zit namelijk in de cpu dus dat verklaart denkelijk waarom je problemen hebt met de geheugenbanken. Persoonlijk had ik ook nooit die pennetjes proberen recht te buigen en het board al meteen rma gedaan want daar krijg je nooit een goede van.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Roel1966 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 03:30:
Ik denk eerder dat toch je socket tezeer beschadigd is en die pinnetjes die scheef zaten toch geen goed contact maken aan de onderkant van je cpu. De geheugencontroller zit namelijk in de cpu dus dat verklaart denkelijk waarom je problemen hebt met de geheugenbanken. Persoonlijk had ik ook nooit die pennetjes proberen recht te buigen en het board al meteen rma gedaan want daar krijg je nooit een goede van.
Je hebt natuurlijk geen recht op garantie als je het bordje zelf vernielt. Aangenomen dat de beschadigingen er niet van begin af aan op zaten. Maar dan had de TS wel gemerkt dat de doos al eens geopend was.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Djankie
Ik denk eerder dat toch je socket tezeer beschadigd is en die pinnetjes die scheef zaten toch geen goed contact maken aan de onderkant van je cpu. De geheugencontroller zit namelijk in de cpu dus dat verklaart denkelijk waarom je problemen hebt met de geheugenbanken. Persoonlijk had ik ook nooit die pennetjes proberen recht te buigen en het board al meteen rma gedaan want daar krijg je nooit een goede van[quote]fsfikke schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 03:40:
[...]

Die pinnetjes waren recht, alleen door de koelblok, die een lastig was te om te installeren(TRUE), zijn er waarschijnlijk een paar pinnetjes scheef gegaan. Ik denk overigens dat je gelijk hebt, want de CPU deed het eerste niet (lichtje brandde), maar de RAM LED lichte brandde toen NIET.

Aangezien ik niet van plan ben om een nieuwe moederboard te halen, wat raden jullie mij aan?

- 4 GB single channel, (krijg overigens een 7.8 in windows voor het geheugen in hoe verre dat iets zegt).
- Proberen de pinnetjes recht te maken, zodat de geheugencontroller weer "goed" contact maakt, met het risico dat de CPU het helemaal niet meer doet ?

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:52

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Voorzichtigheid baart kunst... de TRUE is inderdaad geen makkelijk te installeren koeler, maar dan moet je de TRUE wel heel erg scheef monteren wil het door het koelblok komen. Weet je zeker dat je de CPU voorzichtig erin heb geplaatst en goed heb dichtgedaan door de klep helemaal naar beneden te laten zakken en de hendel vast te zetten? Als je dat allemaal doet is het vrijwel onmogelijk om je pinnen daarna te verbuigen.

Als ik jou was zou ik gewoon je bord ter RMA sturen, en dan zal je waarschijnlijk horen dat je tegen bepaalde kosten het wel weer gemaakt zal krijgen. Je behoudt dan alsnog je garantie en het is goedkoper dan een nieuw moederbord.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:33

Deathchant

Don't intend. Do!

hoe weet je nou zeker dat het het moederbord is? voor hetzelfde geldt is de CPU zelf ook wel intern beschadigd nu

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Djankie
Deathchant schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:20:
hoe weet je nou zeker dat het het moederbord is? voor hetzelfde geldt is de CPU zelf ook wel intern beschadigd nu
Omdat de computer gewoon normaal opstart. Ik heb ook prime 95 uitgevoerd en de CPU dus op 100 % getest. En hij is gewoon stabiel. Dus ik denk dat de CPU gewoon goed is.

• Roel1966
  • Niet online
Hetgeen ik eerder vermoed is dat je bij het monteren van de koeler dat palletje van het socket losgetrokken hebt en de cpu daardoor los is komen te zitten in het socket. Normaal als die pal in de vergrendeling zit is het bijna onmogelijk dat de cpu los komt te zitten want dat zit nogal vrij strak.

Maar ik zelf zou er echt niet aan gaan beginnen die pinnetjes zelf recht te gaan buigen want voor je het weet heb je kortsluiting en heb je kans dat je cpu niet meer werkt en ben je verder van huis. Mijn advies zou ook zijn van stuur het board RMA en erbij vertellen wat er gebeurd is en door die montage van de koeler de cpu losgeschoten was.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:17
Djankie schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:43:
[...]

Omdat de computer gewoon normaal opstart. Ik heb ook prime 95 uitgevoerd en de CPU dus op 100 % getest. En hij is gewoon stabiel. Dus ik denk dat de CPU gewoon goed is.
Dus het werkt nu weer?

Zet eens iets meer spanning op je geheugen, dat zou nog weleens willen helpen. En ook niet onbelangrijk om te weten: welk geheugen heb je? En staat dat geheugen wel op de QVL van je moederbord?

Even een situatie schetsen:
Je hebt dimm 1, dimm 2, dimm 3 en dimm 4.
Zoals je beschrijft, werkt dimm 1 in slot 1. Werkt diezelfde dimm 1 ook in slot 3 of krijg je dan errors? Als dat het geval is, kun je er bijna zeker vanuit gaan, dat je moederbord kapot is. Een BIOS-flash kun je dan ook nog proberen, maar ik vermoed niet dat dat het probleem gaat verhelpen.
Succes ermee!

• Djankie
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb iets heel stoms gedaan waardoor mijn moederboard het denk ik zoiezo niet meer doet. Om een lang verhaal kort te maken, dit is wat ik heb gedaan:

-BIOS update
-SSD in RAID 0 wordt niet meer herkend, terwijl in de bios beide SSD's worden herkend\
-ik heb geprobeerd nieuwe andere sata kabel in die ssd te doen.
-Hierbij heb ik met veeeel onhandigheid en ook echt super stom, de videokaart eruit getrokken, hierbij kwam de PCI E mee (allemaal pinnetjes losse pinnetjes op de moederboard).
-Vervolgens heb ik iets nog stommer gedaan: Ik heb de voedings kabel er gewoon in gedaan, gek genoeg zag ik een groene lampje van de MOBO, maar niks deed het ook de fans niet (alles was eruit behalve CPU), en geheugen.
-En hier komt het stomste gedeelte: Heb de Pci E- slot weer op de proberen moederbord te zetten, wat helemaal niet ging hij klikte wel maar zat er niet goed op.
-Dit denk ik veroorzaakte kortsluiting, aangezien toen ik de stekker van de voeding in de stopcontact deed, de aardlek schakelaar de stroom liet uitvallen (niks viel in brand ofzo/rookte).

Dus eigen schuld dikke bult. Ik heb toch maar een nieuwe moederbord gehaald. Waarbij ik zeer veel aandacht aan de socket zal besteden goed klepje dicht en voorzichtig de koelblok erop zetten.

Verder hoop ik dat de CPU,geheugen en voeding het nog doen (vanwege kortsluiting).

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 14:52
ehhhhhhhhh...ehhhhhhhhh............ niet om het een of ander en ik wil je ook niet beledigen, maar als ik dit zo lees zou ik het door iemand anders laten assembleren.

• Djankie
rows schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:58:
ehhhhhhhhh...ehhhhhhhhh............ niet om het een of ander en ik wil je ook niet beledigen, maar als ik dit zo lees zou ik het door iemand anders laten assembleren.
hahaha

Ik heb al 3 pc's zelf in elkaar gezet. Zonder enige problemen, maar dit keer ben ik toch wel echt "noob" bezig geweest.

Verwijderd

rows schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:58:
Daar ga ik het helemaal mee eens zijn. Blijkbaar heeft TS te weinig verstand van pc's assembleren als ik het zo lees, aangezien er fout op fout wordt gemaakt.

Verwijderd

Djankie schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:04:
[...]

hahaha

Ik heb al 3 pc's zelf in elkaar gezet. Zonder enige problemen, maar dit keer ben ik toch wel echt "noob" bezig geweest.
Wow, AL 3 pc's. Tja, dan kan ik er niet meer omheen, dan ben je echt een "expert".

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
Jongens kom op,

Foutje maken is menselijk (zo heb ik een keer in mijn haast de koeler los op de cpu gezet. Die amdtjes ploften toen der tijd... uithuilen en weer verder.)

Nu kan ik alleen mijn hoed af nemen in respect richting Djankie, een leermoment gehad en ballen genoeg om het op internet te delen...

Om de man te dissen omdat die een beetje dom geweest is vind ik laag...

Back on topic.
Hou er wel even rekening mee dat je voeding waarschijnlijk naar de klootjes is en met een beetje pech de hele boel. (een kleinigheidje bij elektronica, sluiting vinden ze geen van allen echt leuk. Worden ze narrig en willen ze niet meer) Dus het kan zijn dat je een groot leermoment hebt gehad waar je nog geen weet van hebt.

Verwijderd

Jongens?? Ok, dan heb je het niet tegen mij. :P

Tuurlijk, een foutje maken dat doet iedereen, dat zal ik niet ontkennen. Maar dit zijn toch wel een hoop fouten op een rij, ook dat is niet te ontkennen. Als kennissen van mij een pc willen bouwen, bied ik altijd mijn hulp aan, niet om de pc in elkaar te zetten, maar gewoon aan te geven waar ze op dienen te letten. Mocht er dan iets fout gaan, dan ben ik de jacqueline en zal ik het vergoeden, aangezien het op mijn advies is gedaan. Aan de andere kant, hoef je geen ballen te hebben om iets toe te geven, althans, ik niet.

Over dat dissen kan ik het volgende zeggen. Hij komt zelf terug met hahaha, tja, dan kan je dus bepaalde opmerkingen verwachten, maar dat is mijn mening.

Ik hoop dat Djankie hier veel van geleerd heeft en dat meen ik echt. Ik kan heel goed begrijpen dat hij nu zit te balen als een gigantische stekker, zou ik ook doen. Nu is het een kwestie van alles nakijken of het nog wil werken, want de kans is groot, dat alleen het mobo vervangen inderdaad niet genoeg is. Ik hoop voor Djankie dat de schade beperkt is gebleven.

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 22:00
Whahaha ROFL _O-

wat voor moederbord heb je nu gehaald?
Miss is sabertooth p67 een optie, zit een plastic
kap overheen, kan je zo min mogelijk beschadigen :+

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Djankie schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:04:
[...]

hahaha

Punt is dat je nogal als een beunhaas te werk moet gaan om een heel pci-slot van je moederbord af te trekken. Als je terwijl je dat ding er af aan het slopen bent niet door hebt dat je iets verkeerd doet ontbreekt er toch wel enig noodzakelijk inzicht.

Ik denk btw dat je misschien ook wel een nieuwe videokaart kan zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2011 16:15 ]

• Nelfrikandel
fsfikke schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:13:
Ik denk btw dat je misschien ook wel een nieuwe videokaart kan zoeken.
Tenzij hij door kortsluiting het heeft begeven,
is die toch nog goed, die pci bracket heeft de voet juist mooi beschermd >:)

Verwijderd

LET OP! Heel belangrijk...

Zorg ervoor dat je jezelf goed ontlaadt voordat je je pc in elkaar gaat zetten. Anders kunnen je componenten kapot gaan door elektromagnetische straling!

Je kunt eventueel ook een anti-statisch polsbandje gebruiken voor alle zekerheid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes!

• Nelfrikandel
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:38:
LET OP! Heel belangrijk...

Zorg ervoor dat je jezelf goed ontlaadt voordat je je pc in elkaar gaat zetten. Anders kunnen je componenten kapot gaan door elektromagnetische straling!
Dat is wel computerkennis 1.0, maar alsnog vrij handig om te weten...
Verder komt bijna alleenmaar voor dat geheugen hieronder bezwijkt

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:59
Kast aanraken is toch voldoende?

• Nelfrikandel
vinom schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:24:
Kast aanraken is toch voldoende?
Ik pak altijd ff de ongelakte/ongeverfde plek van m'n verwarming vast.
Maar er zijn genoeg plekken waar je jezelf kan ontladen...

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:52

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Even serieus, je PCIe connector reeks gewoon van je moederbord afrukken?
Het is echt heel simpel: Als iets niet soepel gaat bij het bouwen van een PC, STOP dan en kijk eens heel goed wat je nu fout doet

Als je jouw videokaart in het PCIe slot doet, klemt ie zichzelf vast in het plasticje. Om je videokaart zonder scheuren er uit te halen moet je meestal het hendeltje aan het einde van de PCIe slot even omhoog halen (vast houden misschien) en dan je videokaart er rustig met beleid uittrekken.

Ik wil niet neerbuigend klinken, maar a.u.b. zoals andere dat ook zeggen, als jij denkt dat je genoeg kennis beschikt om PC's in elkaar te zetten, wacht nog maar even. Zoals je ziet pest je er alleen jezelf mee (weg geld, dag moederbord).

Nogmaals, ik wil absoluut niet beledigend klinken, (doe ik dat, excuus) maar echt serieus. Als dingen met beleid niet soepel werken dan moet je het toch nog eens even goed nakijken of het daadwerkelijk zo moet. :)

• Roel1966
  • Niet online
Geduld is een schone zaak wanneer je een pc gaat bouwen en niet iets wat je even tussen de soep en de aardappelen door kan doen. Uiteindelijk is het gevoelige apparatuur en er hangt ook een prijskaartje aan dus misschien was of is dit een goede les geweest hoe het dus NIET moet.

Maar ik denk dat het verder ook geen nut heeft dat er nog allerlei commentaar komt want uiteindelijk is de TS al genoeg gestraft doordat hij met een beetje geluk een nieuw moederboard kan gaan aanschaffen. Evenzogoed zeg ik er wel bij van haal er iemand bij die wat langer ervaring met het bouwen van pc's heeft voor je weer de fout in gaat.

Verwijderd

Bij deze bied ik me hulp aan, mocht Djankie dat willen. Woon vrij dicht in de buurt bij hem, dus dat is het probleem niet. Ook mag hij naar mij toekomen en gaan we samen "knutselen". ;)

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
A, lesje 1 O 1, sarcasm doesn't work,

Het ging mij meer even over het delen, ik zou er in ieder geval een periode tussen laten zitten voordat ik mijn handelen uit de doeken zou doen op een forum.

Het grondig slopen is toch wat anders als het op bouwen nietwaar?

Maar goed er is hulp in de aanbieding!

Verwijderd

Bij jou ook al niet?

Maar serieus, ik vind dit echt schitterend. Niet vanwege leedvermaak maar gewoon omdat ik nog nooit zoiets meegemaakt heb. Ik bedoel, normale reacties als je je cpu pinnetjes verbuigt, zijn:

- omg, nergens meer aan komen en meteen terug naar pc zaak om te vragen wat er aan gedaan kan worden.
- omg, afblijven en eerst op internet kijken voor oplossingen: heel heel voorzichtig terugbuigen met een pincet, ondertussen de hardwaregoden om vergiffenis smeken.

Djankie's reactie:
- oh geen probleem kan ik wel even met de hand terugbuigen...

En dan ook nog een heel pci-e slot afbreken...lolololol. Nee, ontladen hoeft dan niet meer. Neem het niet persoonlijk, Djankie van mij mag je zoveel hardware slopen als je wilt, mijn zegen heb je. Maar je kunt er zelf ook wel om lachen geloof ik, das het belangrijkste.

• Roel1966
  • Niet online
Beetje offtopic kunnen pc-zaken er anders ook wat van want ooit heb ik een nieuwe cpu en moederboard gekocht en door hun de cpu erop laten zetten ( hoefde ik zelf niet te gaan rotzooien met die pasta ). Echter nadat ik er zelf naderhand een andere koeler op ging zetten ben ik 1 uur bezig geweest met alles schoon te maken en er bijna 1 tube koelpasta op de cpu gesmeerd was.

• Nelfrikandel
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:57:
En dan ook nog een heel pci-e slot afbreken...lolololol.Nee, ontladen hoeft dan niet meer.
Whaha _O-

• Djankie
UPDATE:

Ik heb een gigabyte ud4 moederboard en een nieuwe voeding gehaald.

Oude voeding was inderdaad kapot door kortsluiting. Gelukkig nog garantie.

Ik heb alles geïnstalleerd en alles werkt perfect, niks was beschadigd (op mobo en voeding na). Koeler heb ik nu met een beetje hulp van andere mensen voorzichtig op de cpu kunnen doen. Verder geen problemen. Ben een paar euro meer kwijt dan gehoopt, maar goed. In ieder geval weer eens een (duur) lesje geleerd.

Deze topic kan dus opslot!

[ Voor 78% gewijzigd door Djankie op 22-01-2011 20:32 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mooi dat alles werkt :)

Je snapt hopelijk dat je geluk hebt gehad dat je die voeding niet hoefde te betalen, aangezien het natuurlijk niet onder garantie valt als je hem zelf sloopt.

Pagina: 1