Toon posts:

DHCP uitschakelen bij dubbele router setup.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is inmiddels opgelost, bedank voor de hulp. :)

De situatie:
Een Zyxel P2602R D1A modem hangt aan het internet, een SMC 2804 WBR-G is verbonden met het modem en voorziet daarna computers van wired en wireless internet.

Ik ben al een hele tijd bezig met dit proberen te forwarden zodat ik servers kan hosten voor wat games, en uiteindelijk leek het gelukt te zijn door het modem (Zyxel) in bridge mode te zetten. Echter schakelde dit ook de telefoonfunctie uit, en bij Tele2 gaat ook telefonie via het modem, bridge mode weer uit dus..

Wat ik zelf nu begrepen heb is dat ik bij mijn router(SMC) DHCP uit moet zetten en een statisch IP in moet stellen in hetzelfde subnet van het modem, maar buiten de DHCP pool. En vervolgens het modem aansluiten op een van de LAN poorten van mijn router. Op die manier zou de router dan een switch worden en zouden poorten alleen nog maar geforward hoeven te worden in mijn modem.
Deze methode heb ik onderandere hier gevonden.

Bij mijn modem (zyxel) begint de DHCP pool bij 192.168.1.33 en is 32 groot.

Ik heb dus geprobeert om bij de router (SMC) de volgende instellingen te veranderen:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/x6mvpf.png
DHCP op disabled en ip adress op 192.168.1.100 (buiten de pool van het modem, in hetzelfde subnet)
Als ik dit probeer toe te passen krijg ik echter de volgende error:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2r3vz0w.png
Deze error kreeg ik ook bij andere ip adressen 192.168.1.x (1 , 34 , 254)

En verder dan dat kom ik dus niet, wat doe ik fout?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kan je die SMC router niet instellen als DHCP forwarder? Dan is je probleem namelijk opgelost, de SMC moet dan nog steeds in hetzelfde subnet als je Zyxel vallen, dus bijvoorbeeld:

Zyxel - 192.168.1.1
SMC - 192.168.1.2

DHCP pool - 192.168.1.10 - 1.100

Modem moet gewoon op de WAN poort van de Zyxel blijven staan.

Je kan ook voor weinig een ADSL modem + router + wifi scoren in de V&A sectie...? Dan heb je het met 1 apparaat opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door aramdin op 19-01-2011 22:15 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ok updateje van mijn kant, heb toch aangerommelt met de methode die ik zelf had gevonden.
WAN ip static ingesteld inplaats van het LAN ip wat ik probeerde te veranderen DHCP uit op de router, daarna het modem via LAN op de router aangesloten.
Eerste reactie: goed. Internet werkt, mijn computer krijgt een ip toegewezen binnen het subnet van het modem, precies wat ik wilde.
Maar in de status van mijn modem zie ik mijn PC opeens 2 keer staan, 192.168.1.34 en 35 (35 zie ik als ik ipconfig in cmd)
En de poorten zijn ook nog eens gesloten (geforward naar 192.168.1.34 en 35)

EDIT:
Tele2 werkt met PPPoE en het wachtwoord daarvoor zit ingebakken in het modem, ander modem lijkt me dus geen optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 00:11 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-12 11:26

Cio

Niks doen met de Zyxel; dit was al duidelijk neem ik aan.

SMC DHCP uit
SMC Op bridged! (WAN menu vermoed ik)
IP Adress op 192.168.1.2 (dat kan nu wel)

Zolang je SMC klaagt dat je hem geen IP uit hetzelfde subnet als je "internet" kan geven, snapt ie het niet. Hij host namelijk helemaal geen internet, dat doet de Zyxel.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
De SMC heeft geen bridge mode helaas, anders was het inderdaad wel wat makkelijker geweest.

Ik heb dus nu de Zyxel standaard staan, enkel er wat poorten geforward. Deze komt binnen op een LAN poort van de SMC welke een static WAN IP heeft binnen het subnet van de Zyxel maar buiten de DHCP pool van de Zyxel. Ook is DHCP uitgeschakelt op de SMC.
Mijn computer krijgt nu fijn een IP adres van de Zyxel binnen de DHCP pool maar de geforwarde poorten blijken dicht te zijn.
Bij de verbonden clients bij de Zyxel zie ik echter dit:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/mud1s1.png
Mijn computer staat er dus 2 keer in, in cmd zie ik dat mijn IPv4 adres 192.168.1.35 hoort te zijn, hoe kan het dat er ook nog een 34 staat? Kan dit de reden zijn dat het forwarden niet werkt?

Edit: de poorten forwarden naar beide IP's gaat ook niet, geeft de Zyxel een error.

EDIT2:
na dit draadje nog eens goed te hebben gelezen ben ik iets verder( ? ) gekomen
De error bij het instellen van het LAN ip kwam dus omdat ik hem nog had aangesloten op de zyxel terwijl ik dit probeerde, dat is dus nu opgelost. Echter nog steeds sta ik 2 keer in de Zyxel en nog steeds werkt het forwarden niet.

EDIT3:
Na nog eens t modem en de router aan en uit te zetten vond windows een probleem in de IP configuratie en heeft dit opgelost.
Mijn computer wordt nu wel goed herkent in het modem en in cmd heb ik hetzelfde IP nu, en geen dubbele entry meer. Port forwarden werkt echter nog steeds niet...

EDIT4:
Via een Zyxel guide nog eens gekeken of ik wel goed forwarde, blijkt dat de firewall ook nog appart geforward moest worden. Het is nu gelukt dus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 16:55 ]