[2493HM] Zit vast in een soort van kalibratie mode

Pagina: 1
Acties:

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Na ongeveer 2,5 jaar gebruiken zit een van mijn 2 2493HM monitoren vast in een soort test/kalibratie mode. Ik zette het scherm vanochtend aan en na ~10 minuten begon het probleem. Ik heb de monitor daarna uit/aan gezet, het scherm gaf toen 30s goed beeld en viel weer terug in de test modus. Hiervoor nooit problemen gehad met de monitoren.

Het probleem kan ik het beste omschrijven als een infinite loop van dead pixel tester, waarbij het scherm groen, blauw, wit, zwart, rood en een banding patroon weergeeft. Het komt voor bij elke input mode, DVI, HDMI en VGA. De menu-knop reageert niet, dus ik kan niet bij instelling kijken of daar plotseling wat aan de hand is.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

- DVI kabel loskoppen om uit te sluiten dat mijn videokaart raar aan het doen is.

- Monitor uit/aanzetten met de On/off knop aan de voorkant, de switch bij de inputs en door simpelweg de stroom er helemaal af te halen.

- Op Google kan ik niets van een dergelijk probleem terugvinden, maar ik vind het erg lastig het probleem te omschrijven in een korte search. Searches met "testing mode, calibration, diagnostics" en dergelijke leveren alleen reviews en vergelijkingen met andere monitoren op.

- In de VB Faq kan ik niets vinden, ook niet op http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/monfaq.htm die in de FAQ wordt gegeven voor zelf-reparatie. (niet dat ik de monitor zelf durf te repareren, meer om te kijken wat de oorzaak van het probleem is).

- Ik heb nog geen contact opgenomen met de Samsung service, dit vanwege het 0900 nummer en me dat mobiel vrij snel aardig in de kosten loopt. Zodra ik bij mn ouders ben vrijdag bel ik deze wel op als het probleem dan nog niet verholpen is.

Overige informatie

Systeem:

Intel E8400 (overgeklokt tot 4GHz)
ASUS Rampage Extreme moederbord
Club3D HD4870 1GB OC 2x DVI
4GB OCZ Platinium geheugen op 1300MHz

Monitor is aangesloten met een Belkin dual-link DVI kabel. Het is het secundaire scherm dat problemen geeft. De brightness van de schermen is ingesteld op 60% (de eerste paar maanden van gebruik hebben ze op 100% gedraaid omdat ze in een erg lichte kamer stonden). Het scherm heeft verder geen dode/luie pixels en subpixels.

Ik blijf in de tussentijd verder zoeken, maar misschien is een van jullie bekend met het probleem.

Alvast bedankt :)

EDIT: Het scherm heeft wel garantie, gezien het voor 1 april 2010 gekocht is is de garantietermijn 3 jaar. Ik heb ook de factuur nog.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Gewoon RMA niet te moeilijk doen gewoon als defect terug brengen of stuuren en een nieuwe mee nemen. aangezien je zeker nog 2 jaar garantie hebt.

• DjDuivert
Ik ben blij dat ik nog even gewacht heb met de monitor RMA sturen.

Ik heb de monitor ~12 uur van de netstroom gehaald en hij werkt nu weer prima.

Het lijkt erop alsof de monitor in een stand zat die ze in de fabriek gebruiken om het scherm te testen en dat het scherm terugvalt naar de normale stand als alle stroom uit het scherm weg is (net zoals een CMOS reset).

Voor mensen met eenzelfde probleem is dit hopelijk ook een uitkomst.

Topic mag wat mij betreft een slotje krijgen :)

Edit: Probleem blijft terugkeren, dan maar RMA

[ Voor 4% gewijzigd door DjDuivert op 20-01-2011 12:56 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lijkt me toch ook vreemd, misschien dat de monitor intern een fout heeft ontdekt (te lage spanning ergens bijv.) en dus in fabrieks modus gaat staan zodat mensen daar aan de lopende band kunnen kijken wat er mis is.

www.maartendeboer.net

• DjDuivert
Of iets wordt te warm, het lijkt te gebeuren nadat de monitor ongeveer 15 minuten aanstaat. Ik heb nu ook HDMI geprobeerd vanaf een ander systeem (met nvidia kaart). Dat sluit een vreemde trigger vanaf mijn PC over DVI uit. Zo de klantenservice maar bellen en op zoek naar de originele doos :)

Edit: Wordt afgehaald door UPS, prima service! Hopen dat ze het kunnen fixen

[ Voor 12% gewijzigd door DjDuivert op 21-01-2011 20:45 ]