Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:49:
Hier ben ik het niet mee eens wij hebben bij ons op de zaak een heleboel verkopers welke allemaal verantwoordelijk zijn voor verschillende klanten. voor dit soort mensen is een externe out of office reply wel juist van belang. Op deze manier laten zij aan klanten weten dat ze afwezig zijn en voor zaken zij zich kunnen wenden tot een collega welke gedurende hun afwezigheid hun zaken waarneemt.
Zouden zij hun out of office reply niet kunnen instellen, moeten zij al hun klanten een mailtje gaan sturen dat zij 1 dag of meerdere dagen afwezig zijn. Ik vind jouw antwoord een beetje kortzichtig. Het verschilt per bedrijf of misschien wel per afdeling of je een out of office reply wil instellen. Dit is helemaal afhankelijk van de situatie en hoe een bedrijf/afdelings is opgezet.
Dan leg je het "probleem" dus bij de klant neer?
Dell doet dit erg goed vind ik. Als je accountmanager er niet is, wordt de mail automatich doorgestuurd naar de vervanger. Als klant heb je er inderdaad niets mee te maken dat je accountmanager er niet is. Je wil een offerte of wat dan ook. Nu krijg je wel een reactie, maar toch wordt het proces van de offerte in werking gesteld zonder vertraging. Klantvriendelijker m.i. dan enkel ik ben er niet en wend je maar tot die en die!
Tsurany schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:10:
Waarom is een functie nooit afwezig? Ik werk nog niet eens in een bedrijf (ben student) en ik ben al vaak zat situaties tegengekomen waarbij iemand gewoon niet door collega's vervangen kan worden, hij is die functie en die functie is er dan niet.
Het heeft twee kanten, dat ben ik wel met Max eens. Als een persoon niet vervangen kan worden heb je als bedrijf een afhankelijkheid. Data moeten we allemaal tot in den treuren in de backup knallen (en terecht wat één is geen). Dat geldt alleen ook voor medewerkers. Eén is geen...
Want wat als die ene persoon morgen onder de trein ligt? Wat doe je dan als bedrijf?
Onzin, ik wil niet naar info@bedrijf.nl moeten mailen als ik weet wie ik moet hebben. Ik wil ook niet van tien verschillende mensen antwoord krijgen als ik een vraag stel, ik wil gewoon een vast contact hebben met een vaste medewerker.
Dat ligt er sterk aan wat de vraag is. Het is niet voor niets dat de belangrijke personen vaak een secretaresse hebben, om de mailflow door te laten lopen en daar extra controle op uit te oefenen bij afwezigheid. Ik zie niet in waarom dat bij een willekeurige medewerker anders zou moeten zijn.
En daar kijk je dus veel te beperkt. Waarom kan dat niet zo zijn? Waarom moet er altijd een tweede persoon zijn? Lang niet alle functies zijn makkelijk vervangbaar en waarom moet er een vervanger zijn voor die twee vakanties en die drie ziektedagen? De klant kan het bovendien prima vinden dat hij later een antwoord krijgt. Ik hoef lang niet altijd direct een antwoord, een week wachten is in sommige gevallen ook niet erg. En mocht het haast hebben kan je in je reply neerzetten bij wie ze wel terecht kunnen.
Daar heb je ook een punt inderdaad, het hangt sterk van de functie af. Maar ik zit nog in een dubio...
Ik vind dat je echt veel te beperkt nadenkt en dit enkel op jou situatie toepast zonder je daarbij te kunnen bedenken dat sommige bedrijven totaal anders in elkaar steken.
Toch heeft het blijkbaar een risico. We hebben in het verleden vaker op een blacklist gestaan omdat een medewerker reageerde op een mailtje van een zogenaamde administrator, met de vraag zijn/haar wachtwoord te sturen. Vervolgens wordt dat account gebruikt om te spammen en kom je op een blacklist terecht.
Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurt, maar het is een extra risico. SPAM filters lopen altijd achter de feiten aan en 100% tegenhouden kun je het nooit. Als de organisatie dit extra risico wil nemen om een dag geen mail te kunnen verzenden vind ik dat prima. In de praktijk duurt dit echter langer dan een dagje... Dit risico moet je niet zomaar negeren vind ik, maar meewegen.